Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er 2017 - Ingrid Gjessing Linhave


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

#21. Ann Mary Engums funn er ganske interessante, for hun bekreftet det jeg mistenkte, nemlig at Claus hadde en bror som het Carl. Han finner man noen spor av i Digitalarkivet:

 

* Ministerialbok for Vardal prestegjeld, Hunn sokn 1878-1892 (0527Q), 1887 (datter Klara Emilies dåp)

* Ministerialbok for Vardal prestegjeld, Hunn sokn 1878-1892 (0527Q), 1889 (datter Ingeborg Maries dåp)

* Ministerialbok for Vardal prestegjeld, Hunn sokn 1893-1904 (0527Q), 1894 (datter Lilly Constances dåp)

* Ministerialbok for Vardal prestegjeld, Hunn sokn 1893-1904 (0527Q), 1898 (datter Dagny Solveigs dåp)

* Ministerialbok for Vardal prestegjeld, Vardal sokn 1893-1907 (0527Q), 1906 (tredje ekteskap)

 

Så hvem var egentlig Moffens far? Ved dåpen i 1910 oppgis enkemann og gullsmed Carl Sundin, f. 1873, som far, men den eneste Carl Sundin vi har funnet sålangt var født i 1862 og ser ut til å ha tilholdssted i Buskerud* mesteparten av tiden, med fabrikkarbeider oppgitt som yrke, og ingen kobling til opphold i Bergen funnet foreløbig. Så har vi gullsmed Claus Sundin i Bergen, bror til Carl. Han var langt fra enkemann i 1910, men etter min mening i øyeblikket en mer sannsynlig farskandidat. Finnes det andre kilder som kan føre til en konklusjon?

 

*Men hendelsene over knyttes til dagens Oppland, ikke Buskerud ...

 

DTH

 

Ministerialbok for Vardal prestegjeld, Hunn sokn 1878-1892 (0527Q)

 

Karl Oscar Alfred Sundin

Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.◄ Første ◄ Forrige Neste ► Siste ►Skriv ut – Merknad/korrektur (0) – Nytt søk

‌ Id: pd00000008857637 Løpenr: 2 Fornavn: Karl Oscar Alfred Etternavn: Sundin Rolle: far Stilling/stand: Fabrikarb. i Brusveen Kjønn: m Bosted: Brusveen Fødselsdato: !! Fødested:   Fødselsår: 1862 Ekte/uekte:   Alder:   Gift:  

 

Tilhørende personer

 

Løpenr Navn Rolle Stilling/stand Fødselsår Fødested Bosted

 

1

Olga Mathilde barn   1891   Brusveen*

 

2

Karl Oscar Alfred Sundin far Fabrikarb. i Brusveen 1862   Brusveen

 

3

Oleane Evensdatter Sundin mor Hstr. 1862   Brusveen

 

4

Nils Petersen fadder Gift      

 

5

Nils Petersens Kone fadder Gift      

 

6

Ole Kristiansen fadder        

 

7

Maurits Bjerke fadder        

 

8

Emma Evensdatter fadder         Fødte og døpte

 

ID: hd00000001800001 Side: 75 Løpenr: 33 Stadfestet:   År: 1891 Introdusert:   Dåpsdato: 26.12.1891 Skannet side: kb20070116350311 Sogn/kirke: Vardal, Hunn Sogn Dåpssted:   Melding:   Merknader:

 

----

 

Olga Mathilde står som Olga Alvilde i 1910.

 

Folketelling 1910 for 0502 Gjøvik kjøpstad

 

Olga Alvilde Sundin

Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.◄ Første ◄ Forrige Neste ► Siste ►Skriv ut – Merknad/korrektur (0) – Nytt søk

  ID: pf01036423001373 Kjønn: k Rolle:   Alder:   Husholdningsnummer: 01 Fødselsdato: 23.11.1891 Personnummer: 003 Fødested: Vardal Familiestilling: d Bostatus: b Sivilstand: ug Sedvanlig bosted:   Yrke: Datter Æskefabrikarbeider Antatt oppholdssted:   Arbeidsledig:   Bygning for natteopphold:   Trossamfunn: s Statsborgerskap: n Sykdomstilstand:   Etnisitet / fars etnisitet:   Varighet av sykdom:   Mors etnisitet:   Forsørgers livsstilling:   Språk:   Slektskap med ektemann:   Etasje:   Skannet bilde:   Skole:   Tilflyttet:   Hjemstavnskommune:   Adresse ved forrige telling:   Sted ved forrige telling:   Flyttet fra adresse:   Flyttet fra sted:   Merknader:  

delete.png Vis færre felt

 

Husstandsmedlemmer

 

P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus

 

001

01 Alfred Sundin 24.08.1862 Kristiania hf g Mekaniker mek. V. b

 

002

01 Berit Sundin 18.12.1865 V. Slidre hm g Hustru b

 

003

01 Olga Alvilde Sundin 23.11.1891 Vardal d ug Datter Æskefabrikarbeider b

 

004

01 Lilly Konstance Sundin 09.01.1894 Gjøvik d ug Datter Æskefabrikarbeider b

 

005

01 Dagmar Sundin 05.09.1901 Gjøvik d ug Datter b

 

006

01 Bernt Evensen 29.07.1865 Vardal fl ug Gaardsarbeider b Leilighet

 

L.nr. Plassering Etasje Husleie Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer 06 forhus 2 kr.204 pr aar 6-2-4 6-2-4

 

Bosted (hus/gård/tomt)

 

B.nr. Navn Bydel Gårdens nr. Hustype Antall personlister Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer 0009 Torvgate 20     vanningshus 6 32 30

 

Tellingskrets

 

K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader 003       Gjøvik

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036423001373

 

----

 

Søk i kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Lilly Sundin 09.01.1894 Vardal k   ug Syerske   Tomtegaten 20 01 Vår Frelser Bunke436k

http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Rikardsen Ellefseth, f. 1847 i Surnadalens prestegjeld (MRdl), var lærar og kyrkjesonger i Samnanger sokn av Os prestegjeld (Hrdl) busett i Rolvsvågen i Smngr. hos svigerfaren, gardbr. og fiskar Even Fredriksen Rolvsvaag, f. 1815; dei dreiv eit gardsbruk i lag der. Kona til lærar Ellefseth var altså Kristi Evensdtr. Rolvsvaag, f.1850. Her er då huslyden for dette bruket ved FT for Os og Samnanger den 31. desember 1875:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/52281/881

 

Som vi veit var Marie Pedersdtr. fødd i des 1872, men døypt i januar 1873, så difor står ho i FT 1875 som f.1873. Det var forresten faren, kyrkjesonger og lærar P. Ellefseth som stod for folketeljinga i denne krinsen så det er hans eigen sirlege handskrift som vi ser her. Ellefseth og familien som reiste før nemnt til Finnås (Bømlo) i 1887, men medan Ellefseth var i Os/ Samnanger så sat han elles òg to periodar i kommunestyret. - Kanskje ikkje heilt umogleg at Rolf Frank Karsten Sundin sine gode evner delvis kom frå morssida/ morfaren?? :)

 

Os og Samnanger i Hrdl var elles felles kommune til 1. januar 1907, og for øvrig eit felles prestegjeld til februar 1949, berre så dét er nemnt.

 

 

P.S. I desse "Farmen-tider":

Lærar Ellefseth og svigerfaren hadde då i alt 3 kyr, 21 sauer- og lam, 8 geiter og éin gris på gardsbruket deira i Rolvsvågen, så litt gardsdrift hadde han vel òg peiling på :D

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Rikardsen Ellefseth, f. 1847 i Surnadalens prestegjeld (MRdl), var lærar og kyrkjesonger i Samnanger sokn av Os prestegjeld (Hrdl) busett i Rolvsvågen i Smngr. hos svigerfaren, gardbr. og fiskar Even Fredriksen Rolvsvaag, f. 1815; dei dreiv eit gardsbruk i lag der. Kona til lærar Ellefseth var altså Kristi Evensdtr. Rolvsvaag, f.1850. Her er då huslyden for dette bruket ved FT for Os og Samnanger den 31. desember 1875:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/52281/881

 

Som vi veit var Marie Pedersdtr. fødd i des 1872, men døypt i januar 1873, så difor står ho i FT 1875 som f.1873. Det var forresten faren, kyrkjesonger og lærar P. Ellefseth som stod for folketeljinga i denne krinsen, så det er hans eigen sirlege handskrift som vi ser her. Ellefseth og familien som reiste før nemnt til Finnås (Bømlo) i 1887, men medan Ellefseth var i Os/ Samnanger sat han òg to periodar i kommunestyret. - Kanskje ikkje heilt umogleg at Rolf Frank Karsten Sundin sine gode evner delvis kom frå morssida/ morfaren?? :)

 

Os og Samnanger i Hrdl var elles felles kommune til 1. januar 1907, og eit felles prestegjeld til februar 1949, berre så det er nemnt.

 

P.S. I desse "Farmen-tider":

Lærar Ellefseth og svigerfaren hadde då i alt 3 kyr, 21 sauer- og lam, 8 geiter og éin gris på gardsbruket deira i Rolvsvågen, så litt gardsdrift hadde han vel òg peiling på :D

Bra!! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med de personene som er med i programmet, får de greie på at vi holder på med disse diskusjonene? Det burde de jo absolutt.

 

Jeg kan ikke huske om Jon Almaas var gjenstand for en slik diskusjon da hans aner ble gransket, men jeg holdt tilfeldigvis på med litt graving oppe i hans slekts hjemtrakter i NT på den tiden og kom over etpar-tre generasjoner til, som programmet ikke hadde tatt med. Dette noterte jeg ned med kilder etc og sendte ham på mail. Jeg fikk en svært hyggelig takkemail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare komme med et lite innspill:

 

Med erfaring fra to sesonger fra Hvem tror du at du er, vil jeg bare opplyse om at det i utgangspunktet blir gjennomgått et større antall personer før det blir enighet om hvem av de åtte - fire menn og fire kvinner - som kommer til "finalen".

 

Det er også slik at det kan ligge et stort arbeid bak hver enkelt person mht til gransking av vedkommendes slekt, både farsside og/eller morsside, men det er umulig å ta med alt i ett og samme program. Som researcher leverte jeg fra meg et større stoff for videre produksjon, og det endelige produktet inneholder de historier og slektsgrener som er valgt ut, og som presenteres i det endelige programmet.

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare komme med et lite innspill:

 

Med erfaring fra to sesonger fra Hvem tror du at du er, vil jeg bare opplyse om at det i utgangspunktet blir gjennomgått et større antall personer før det blir enighet om hvem av de åtte - fire menn og fire kvinner - som kommer til "finalen".

 

Det er også slik at det kan ligge et stort arbeid bak hver enkelt person mht til gransking av vedkommendes slekt, både farsside og/eller morsside, men det er umulig å ta med alt i ett og samme program. Som researcher leverte jeg fra meg et større stoff for videre produksjon, og det endelige produktet inneholder de historier og slektsgrener som er valgt ut, og som presenteres i det endelige programmet.

 

Nyttig påpeking som kanskje NRK bør opplyse om. De skal lage en "story" og det blir programmakernes subjektive vurdering om hva som fortjener å komme med på bekostning av de andre anenes livshistorier. Etter hvert som de dyktige bidragsyterne i denne tråden begynner å skrelle av lag etter lag av historiske fakta så er det ikke sikkert at den historien som ble framvist i programmet var den mest dramatiske til syvende å sist uten at det skal være en konkurranse. Her var det livet til Gjessing Linhaves oldemor som ble brakt frem i lyset. Altså 1/8 av den generasjonen. De gjenstående 7/8 kan jo ha opplevd vel så sjelsettende hendelser i sine respektive liv. Uten sammenligning for øvrig men dette minner meg om noe jeg fant i et forord til en slektsbok som ligger ute på NB. En av forfatterne av boka tilhører en relativ perifer del av min slekt og det var hans navn som skapte treff (på NB). Den slekten som boka beskrev hadde i seg sine "smådramatiske" hendelser som var avgjørende for at min slektning fattet interesse og ble en viktig bidragsyter i søket etter den familiens historie. I fordorder nevner min slektning den delen av hans familiehistorie som for meg er velkjent og som jeg synes er svært interessant og noe han godt kunne påpekt som en viktig hendelse vel verd et eget kapittel i slektsboka. Men den historien blir bare slentrende nevnt i forordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble egentlig litt skuffet over dette programmet, av minst 3 grunner:

 

1. Fordi vi ikke fikk vite hvem som var  "Moffens" far. Aksepterer at dette var vanskelig (umulig?) å finne ut, men det kunne i hvert fall vært nevnt om dette hadde vært forsøkt eller ikke (evt. om det ikke var noe ønske om å finne ut av dette).

 

2. Etterkommere av halvsøsknene til "Moffen"?

 

3. Mulig jeg blir litt moralistisk her, men jeg synes Ingrids oppfatning/tolkning av deler av historien var litt "unyansert". F.eks. når hun blir forbannet (på myndighetene) når oldemoren ble nektet adgang til USA fordi hun "hadde barn med flere menn". Hun hadde jo, i tillegg til ett "ekte", 2 "uekte" barn med to forskjellig fedre...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt disse programmene, men synes det blir mer og mer kjendiseri og føleri. Man burde benytte anledningen til litt folkeopplysning også om vår fortsatt ganske nære fortid. Linhave blir tydeligvis overrasket og forferdet over skjebnen for sin "bortsatte" morfar, men dessverre var dette virkeligheten for veldig mange barn på 1800-tallet og inn på forrige århundre (det var selvsagt tydelig at for medhjelperne i programmet var ikke dette overraskende - men hvorfor ikke da utdype det med litt folkeopplysning?) Omfanget av uekte barn langt ut på 1900-tallet var meget stort i deler av landet. Min gamle mor på snart 100 bruker uttrykket "kvinnene ble lurt av menn", som er en omskrivning av at mange kvinner nærmest var nødt til å finne seg en mann og danne familie. Det var kun bedre stilte familier i byene og bønder på landet som kunne ha ugifte kvinner gående hjemme (gjerne kalt "skyggetanter"). Enslige uformuende kvinner med eller uten barn fikk gjerne et svært tøft liv, både sosialt og økonomisk.

 

 

Tar meg neste i å savne den litt mer folkelige innfallsvinkelen til  "Tore-på-sporet"

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut en link til artikkelen " De elendiges hovedstad " 

 

http://www.aftenposten.no/norge/Christiania-De-elendiges-hovedstad-579388b.html

 

Sakset fra artikkelen : 

 

‘’ englemakersker ‘’

 

Uektefødte barn kunne nok av og til lide en mye verre skjebne . Umiddelbart etter en slik fødsel så kunne barnet bli tatt vekk fra moren , som oftest med tvang , og ble utplasert hos tilfeldige fosterforeldre . Disse fosterforeldrene var som oftest helt  tilfeldige personer som kun tok imot disse ungene fordi de så en mulighet til å på noen kroner fra det offentlige . Disse barna ble i mange tilfeller vanskjøttet til døde . Disse kvinnene som tok disse nyfødte ‘’ leiermaalsbarna ‘’  fra mødrene , som oftest med tvang ,  gikk under benevnelsen  « englemakersker « grusomt og til ettertanke………

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen om 'englemakerskene' er trykket i tidsskriftet TOBIAS (Oslo byarkiv) 2012. Om pleiebarnas historie i nr 2/2009.

https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias.asp

.

Om Oslo byarkivs prosjekt 'Fattigdom før og nå' i bloggen deres: http://blogg.oslobyarkiv.no/blog/category/prosjekter/fattigdom/

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oldefaren min het Anton Ellefseth. Det må da være samme slekt...? 

 

I folketellingen 1910 finner jeg bryggearbeider Anton Idar Ellefseth, født 29.06.1882 i Kristiansund.

 

Er dette din oldefar?

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen 1910 finner jeg bryggearbeider Anton Idar Ellefseth, født 29.06.1882 i Kristiansund.

 

Er dette din oldefar?

 

Ja, det er min oldefar. Men jeg finner ikke foreldrene hans, eller jo, jeg tror faren hans heter Andreas, men der stopper alle mine spor. Ellefset/Ellevset/med eller uten h vil jeg tro er en og samme slekt? Det ser ut som de fleste er fra Surnadal. Men jeg er helt nybegynner, så jeg har myyye å lærenår det kommer til slektsgranskning :)

Endret av Monica Ellevseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger om anene til Anton finner du i Heimar i Surnadal av Hans Hyldbakk, bind ii, side 46.

Om Anders/Andreas , født 1848, står det at han var "skreddar, døvstum, gift og busett i Kristiansund, 2 born."

 

mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger om anene til Anton finner du i Heimar i Surnadal av Hans Hyldbakk, bind ii, side 46.

Om Anders/Andreas , født 1848, står det at han var "skreddar, døvstum, gift og busett i Kristiansund, 2 born."

 

mvh Aud  

 

 

Takk! :-) Finnes bygdebøker digitalt?

 

Hvordan tolker jeg det at han ikke vokste opp med sine foreldre, men at han tydeligvis hadde kontakt med sin far? 

Endret av Monica Ellevseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til det opprinnelige tema:

 

Marie Ellefseths far Peder fikk ingen enkel start i livet, men kom seg fram med hjelp fra sin ugifte mor og sikkert gode evner: Her er opplysninger fra samme bygdebok, side 29 og 30:

http://www.nb.no/nbsok/nb/fa17cac7dde0fbf0db7188c2cc51bddc.nbdigital?lang=no#31

 

- og om hans mor, samme bygdebok, side 111 og 112:

http://www.nb.no/nbsok/nb/fa17cac7dde0fbf0db7188c2cc51bddc.nbdigital?lang=no#113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Peder Rikardsen Ellefseth, f. 1847 i Surnadalens prestegjeld (MRdl), var lærar og kyrkjesonger i Samnanger sokn av Os prestegjeld (Hrdl) busett i Rolvsvågen i Smngr. hos svigerfaren, gardbr. og fiskar Even Fredriksen Rolvsvaag, f. 1815; dei dreiv eit gardsbruk i lag der. Kona til lærar Ellefseth var altså Kristi Evensdtr. Rolvsvaag, f.1850. Her er då huslyden for dette bruket ved FT for Os og Samnanger den 31. desember 1875:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/52281/881

 

Som vi veit var Marie Pedersdtr. fødd i des. 1872, men døypt i januar 1873, så difor står ho i FT 1875 som f. 1873. Det var forresten faren, kyrkjesonger og lærar P. Ellefseth som stod for folketeljinga i denne krinsen så det er hans eigen sirlege handskrift som vi ser her. Ellefseth og familien som reiste før nemnt til Finnås (Bømlo) i 1887, men medan Ellefseth var i Os/ Samnanger så sat han elles òg to periodar i kommunestyret. - Kanskje ikkje heilt umogleg at Rolf Frank Karsten Sundin sine gode evner delvis kom frå morssida/ morfaren?? :)

 

Os og Samnanger i Hrdl var elles felles kommune til 1. januar 1907, og for øvrig eit felles prestegjeld til februar 1949, berre så dét er nemnt.

 

 

P.S. I desse "Farmen-tider":

Lærar Ellefseth og svigerfaren hadde då i alt 3 kyr, 21 sauer- og lam, 8 geiter og éin gris på gardsbruket deira i Rolvsvågen, så litt gardsdrift hadde han vel òg peiling på :D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ungkarl Peder Rikardsen Ellefseth, skolelærer, 23 aar, fød Surendalen, Oph(oldssted) Rolvsvaag, vart gift med pige Christie Evensdatter Hope, 19 aar; den 14. august 1870 i Samnanger sokn av Os prestegjeld:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8296/217

 

Elles så ser vi at presten har gjort ein merknad i margen på at Ellefseth er 'udr. 1887', altså når han flytter til Finnås (Bømlo).

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.