Gå til innhold
Arkivverket

Søker i FT 1801, og får ikke opp innførsler som nødvendigvis burde være der iflg andre kilder.


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Jeg søkte nylig etter følgende personer i den transkriberte folketellingen fra 1801:


 


1: Ole Salvesen Gladstad


 


2: Amborg Christensdatter Hantho 


 


(Begge med alle mulige varianter av fornavn, farsnavn og gårdsnavn.)


 


Dette gjaldt Holt prestegjeld i Austre Moland, Aust-Agder. (Tvedestrands omland.)


 


Jeg fikk ingen treff når jeg søkte kun på gårdsnavn, ingen passende treff på fornavn, farsnavn, – ingenting. I takt med min økende frustrasjon utvidet jeg søket skritt for skritt slik at det til slutt omfattet begge agderfylkene i sin helhet . . . Men selvsagt var det for eksempel ganske så umulig å avgjøre hvorhvidt en ugift «familieløs» tjenestedreng i Birkeland i 1801 kunne være identisk med en nybakt far i Holt i 1813.


 


Man blir mørk til sinns av sånt . . . 


 


Men i et sjeldent lyst øyeblikk «skummet» jeg så alle konfirmanter i Holt fra 1799 og fremover. Der fant jeg dem begge. Med farsnavn og gårdsnavn. Ole til og med konfirmert i 1801. Derfra var veien kort til å finne dem døpt. (Hurra!)


 


Oles konfirmasjon  Nr. 3. Nederst i venstre kolonne, venstre side.


Oles dåp                    Nr. 68. Høyre side.


 


Amborgs konfirmasjon Nr.5. Øverst i høyre kolonne, høyre side.


Amborgs dåp   Også Nr.5. Høyre side.


 


Men det fortsetter likevel å plage meg: Begge gårder har eksistert i Holt (Moland) 1801, og begge personer likeså. Hvorfor da dette resultatløse søket i 1801-tellingen?


Er det et kjent «hull» som jeg selvfølgelig burde vite om i tellingen når det gjelder dette området? Eller er det jeg som er en særdeles slett søker? Det sistnevnte har dessverre vist seg å medføre riktighet før, så jeg ville ikke bli forbauset hvis . . .


 


Eksempler på «null-treff-søk» på nevnte gårdsnavn i Aust-Agder:


(Her er ikke tatt med de vestre delene av fylket, ei heller de indre, i og med at begge gårder ligger trygt plassért utenfor Tvedestrand den dag i dag  – hvis noen skulle være i tvil ;-)


 


[se vedlagt bilde]


Hanto:Gladstad.tiff


 


1: Søk etter Hanto (med varianter)


 


(gå tilbake til «åpne søkeskjema» for å se søkekritériene)


 


2: Søk etter Gladstad (med varianter)


 


(gå tilbake til «åpne søkeskjema» for å se søkekritériene)


 


Jeg går ikke her nærmere inn på de utallige søkene på fornavn ol*, etternavn sa* (Ole Salvesen) – ei heller alle søkene på varianter av Ambor osv, – men vær forsikret om at de returnérer like nedslående resultater.


 


Jeg skulle svært gjerne ha hjelp til å komme til bunns i dette. Selv om jeg fant ut av nøtten ad andre veier, så vil man jo gjerne stole på de gamle guder – hvorav FT 1801 hittil har vært en av de tryggeste å be til, etter min erfaring. Tror kanskje jeg må revurdére . . .


 


Beste Hilsner


Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellinga 1801 for Holt prestegjeld er gått tapt. Dette er det eneste prestegjeldet i landet som mangler i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! 

 

Det gjør det hele fullstendig forståelig.

 

Tusen takk for svar, veldig lettet over at det ikke var meg som hadde demonstrért min ukunne nok en en gang. 

 

(Vi har vel egentlig  passért datoen da arkivarene skulle blitt tause, ifølge nye «statutter» (?)  – desto flere takksigelser herfra!)

 

 

Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, veldig lettet over at det ikke var meg som hadde demonstrért min ukunne nok en en gang. 

 

(Vi har vel egentlig  passért datoen da arkivarene skulle blitt tause, ifølge nye «statutter» (?)  – desto flere takksigelser herfra!)

 

Vi fortsetter å gi veiledning og svar på spørsmål om arkiver, og det er jo hva det handler om her!

 

Vi gjør derimot ikke oppslag i fritt tilgjengelig arkivmateriale, der det er rimelig å forvente at brukeren selv kan gjøre letejobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.