Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Flensburg i Odalen

Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Det fremgår av kirkeboka at  Jacob Flensburg var feltskjær, en av faddere ved dåpen var Bergskriver Leonard Borchgreving (senere direktør ved Røros Verk). Det kan vel tenkes  at Jacob var knyttet til gruvene i Strøm/Odalen? Navnet har han selvsagt fra Flensburg i Nord-Tyskland. "Flensburgerne" som kom til Trondheim på 1600-tallet var tallrike. Jeg kjenner til en Johanna Flensburg som var gift på Røros (ca 1750) og  en Nils Hansen (Flensborg) proviantskriver ved Røros Verk. Skiftet etter ham var i 1708, og - sannelig - han har en sønn Jacob!!

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Hansen forrige Proviantskriver med tre sønner i manntallet for Røros 1701:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000589574

Skiftet:

Nils Hansen Flensborg 8/7-1708 RB (3A 03, 1706-1723, side 58)

Niels Hansen var i perioder proviantskriver ved Røros Verk. Han etterlot seg enken Ingeborg Andersdatter og følgende felles barn: 1: Anders Nielsen, 2: Hans Nielsen, 3: Jacob Nielsen, 4: Anna Nielsdatter, 5: Karen Nielsdatter, 6: Anne Cathrine Nielsdatter.

Når all gjeld var betalt, var det lite å leve av for enken og barna. Enken hadde en dreng i arbeid og sønnen Hans Nielsen var i grubearbeid.  Sønnen Anders var i Trondhjem i tjeneste hos gullsmed Jens Christensen, og sønnen Jacob var hos laugmand Dreyer. De tre pigebørn var hjemme hos sin mor.

Lenke til skiftet, som var i 1709, ikke 1708:

SAT, Røros Bergrett, 3/3A/L0003: Skifteprotokoll, 1706-1723, s. 57b-58a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090206700517

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremgår av kirkeboka at  Jacob Flensburg var feltskjær, en av faddere ved dåpen var Bergskriver Leonard Borchgreving (senere direktør ved Røros Verk). Det kan vel tenkes  var knyttet til gruvene i Strøm/Odalen? Navnet har han selvsagt fra Flensburg i Nord-Tyskland. "Flensburgerne" som kom til Trondheim på 1600-tallet var tallrike. Jeg kjenner til en Johanna Flensburg som var gift på Røros (ca 1750) og  en Nils Hansen (Flensborg) proviantskriver ved Røros Verk. Skiftet etter ham var i 1708, og - sannelig - han har en sønn Jacob!!

Mange takk for innlegg!

Da ser det ut som Jacob er døpt på Kristi himmelfartsdag den 21. mai 1691:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070907650578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det:-). Jeg vet jo ellers svært lite om Niels Hansen Flensborg og hvor hans barn ble av. Jeg har aldri funnet noen av barna hans på Røros i alle fall. Vet du mer om denne feltskjæren Jacob Flensborg og hvor han ble av? Jeg har før funnet Rørosfolk i KB for Strøm/Odal. Det overrasket meg virkelig å finne Leonard Borchgevingk som bergskriver der i 1723. Han reiste tilbake til Røros få år etter, giftet seg der i 1727.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fantastisk !

Jeg kan tilføje at Anne Cathrine (c. 1700 - 1780) kom til Troms og har en stor efterslægt der. Hun blev "Trolovet 6 uger før jul 1718 i Torsken av hr. pastor Sebastian Juul." til Jens Andersen Juul (f. c. 1689) "Bruker og eier av Medby i Torsken 1712 saman med broren Rasmus til dei flytta bort i 1724", men de bliver ikke gift.

Anne Cathrine blev siden gift i Ibestad kirke med Rasmus Tygesen (Trane) (1697-1758) til Foldvigen i Astafjord, de fik flere børn sammen og har en stor efterslægt.

Men da Anne Cathrine ikke på lovlig vis har søgt om skilsmisse fra Jens Andersen Juul dømmes hun på høsttinget år 1728 i Astafjord og bliver fundet skyldig i at have indgået trolovelse og ægteskab mod loven med Rasmus. Det var en langtrukken sag der startede på høsttinget 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proviantskriver Niels Hansen Flensborgs ældste søn, Anders Nielsen Flensborg, f. ca. 1688, er ved farens skifte 1709 i tjeneste hos guldsmed Jens Christensen (Seest).

Hvis Anders Nielsen valgte at fortsætte i dette erhverv, guldsmed, kan han da tænkes at være identisk med Anders Nielsen Borg, gift med Maren Christiane Parelius (c.1676-1753), enke efter guldsmed Anders Sørensen (død 1712). Se S.T.Dahl, Geistligheten, s. 166.

Lenke til kommentar
Del på andre sider