Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Nicolay Solner - gift med Anna Magreta Pohlman i 1791

Recommended Posts

Vielsen i Akershus slottskirke var 18.mar.1791 https://media.digitalarkivet.no/kb20061107020377

Dette er vel den Nicolay Solner 1753-1810 som senere ble sogneprest i Seljord, men han ble gift 9.jun.1793 i Sørum med Johanna Cecilia Bentzon 1763-.

Hvem er denne Anna Magreta Pohlmann?

Kan det være henne som begr. 22.jan.1792 i Eiker https://media.digitalarkivet.no/kb20061220620206 (madam Solner)?  25 år og 5 mndr. gammel.

Endret av Leif Salicath

Susanne Johanne Pihl f. Pohlmann, enke etter sogneprest til Gausdal Andreas Pihl, døde i Seljord 30. juni 1803, og dødsfallet ble avertert av sogneprest Nicolay Solner, som var hennes testamentarving (Susanne Johanne hadde ikke egne barn, i alle fall ikke i sitt 2. ekteskap med Andreas Pihl). Det er rimelig å anta at presten Solners første kone Anna Margaretha Pohlmann, som døde allerede i 1792, var en nær slektning av Susanne Johanne, kanskje kusine eller niese. Jeg har en god del notater om familien Pohlmann, men har ikke kunnet finne ut av akkurat dette. Susanne Johanne ble døpt 1. des. 1730 i Christiania (Vor Frelser) som datter av kjøpmann Friderich P.  (f. 1686) og Anne Margrethe Broch.    

Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl

Kanskje datter av Herman Friederich Pohlman som er omtalt i Ovenstad ? (side 263)

http://genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bind_ii/

Mulig, han ble gift i 1763 og jeg har 5 barn i Nes i Akershus fra 1768 til 1774 så det er plass til flere som trolig da er født et annet sted.

Susanne Johanne Pihl f. Pohlmann, enke etter sogneprest til Gausdal Andreas Pihl, døde i Seljord 30. juni 1803, og dødsfallet ble avertert av sogneprest Nicolay Solner, som var hennes testamentarving (Susanne Johanne hadde ikke egne barn, i alle fall ikke i sitt 2. ekteskap med Andreas Pihl). Det er rimelig å anta at presten Solners første kone Anna Margaretha Pohlmann, som døde allerede i 1792, var en nær slektning av Susanne Johanne, kanskje kusine eller niese. Jeg har en god del notater om familien Pohlmann, men har ikke kunnet finne ut av akkurat dette. Susanne Johanne ble døpt 1. des. 1730 i Christiania (Vor Frelser) som datter av kjøpmann Friderich P.  (f. 1686) og Anne Margrethe Broch.    

Interessant. Susanne Johanna er søster av nevnte Herman Friedrich 1729-1792.

Anne Margrethe er mye brukt i Pohlmann-familien, men akkurat denne er lite kjent.

Jeg ser nå at en annen bror til Herman Friedrich, nemlig Henrich 1734-1780 fikk en datter Anna Margrethe døpt 2.okt.1762 i Nes, Akershus. Henrich fikk i alt 10 barn. Problemet er bare at han fikk en annen datter Anne Margrethe døpt 10.okt.1770 (gift med kaptein Peder Todderud de Coucheron i 1793) så jeg tror dette er et feilspor.

Endret av Leif Salicath

Herman Friedrich Pohlmann 1729-1792 ble gift 4.feb.1763 i Sande i Vestfold med Johanne Christine Christiansdatter Grüner https://media.digitalarkivet.no/kb20070402640218 men jeg finner ingen barn i Sande.  Første kjente barn er Cathrine Johanne døpt 16.mar.1768 i Nes, Akershus. 

Ut fra begravelsen av madam Solner så er hun født i 1766 som passer godt, bortsett fra at Gløersen har født 31/7 1763. Men kb ved begr. 12. (22.) jan. 1792 har 25 år og 5 mndr. gml. dvs.  jul/aug 1766.

Pohlmann oppholdt seg i Odalen og Nes iflg. Ovenstad, men det ser ikke ut som om han bosatte seg i Nes før i 1768 hvilket passer med de kjente barn.

post-639-0-31613000-1483971239_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath

Hvor har man fått navnet Fredrich etter Herman. Når han ble døpt

så ble han kun kalt Herman. Se link

Når han giftet seg så står det kun Kaptein og når han dør står det Major.

Når det står Herman Fredrich i mange dokument betyder det at han er sønn til Fredrich Pohlmann.

Det er nok ikke tvil om at Anne Margarethe er tantebarn til Susanne Johanne Pohlmann gift Pihl.

Anne Margarethe er oppkalt etter sin farmor Anne Margarethe Brock.

Susanne og Herman var søsken.

Har selv letet etter henne, men ikke funnet henne, men jeg mener at vi

kan gå utfra at Herman er hennes far. Det ville forbauset meg meget hvis det ikke var tilfelle.

https://media.digitalarkivet.no/view/7231/70

Se høyre side Herman døpt

Hei Wenche.

Dette med Herman Fredrich stammer fra Ovenstad (og Hirsch%Hirsch).  Det er nok feil som du påpeker.  Jeg har sett liknende flere ganger hvor patronymet er blitt til fornavn.

Jeg har en mistanke om at Anne Margrethe kan være døpt i Vinger og der mangler kb for den perioden.  Når det egentlig ikke er noen andre alternativer så konkluderer jeg gjerne med at hun er datter av Herman.

Hvis du bare fyller i fylke Hedmark og dropper

å fylle i noe annet, men skriver årstall f.eks. fra 1763-1766

og Vinger på fritekssøk, så får du opp Vinger i den tidsperioden.

Jeg fyller sjelden inn noe annet, får et bredere antall søk på den måten.

I Innlegg 6# skriver du at det første kjente barn er født 1768 på Nes.
De fikk også en datter født i 1765 døpt 31 desember i Akershus Slottskirke
med navn Elisabeth Cathrine.

https://media.digitalarkivet.no/view/7685/35
Se høyre side

Dessverre finner ingen Anne Margarethe i Akershus Slottskirke

Endret av Wenche Hillstrand

Hei Wenche

Du finner alt.  Dette var ihvertfall for meg et ukjent barn, men mottas med takk.  At Elisabeth Cathrine Anne Margrethe er født helt på slutten av 1765 sammenholdt med at hun begr. 25 år og 5 mndr. gammel 22.jan.1792 gjør at alderen ved begravelsen må være feil.  Hun skulle altså vært født ca juli/august i 1766, hvilket blir for tidlig etter forrige barn.

Da rimer det kanskje bedre med hva som er nevnt hos Gløersens Dødsfall i Norge, at hun er født 31.jul.1763. Altså 28 år og 5 mndr. ved begravelsen.

Endret av Leif Salicath

Hei Wenche

Du finner alt.  Dette var ihvertfall for meg et ukjent barn, men mottas med takk.  At Elisabeth Cathrine er født helt på slutten av 1765 sammenholdt med at hun begr. 25 år og 5 mndr. gammel 22.jan.1792 gjør at alderen ved begravelsen må være feil.  Hun skulle altså vært født ca juli/august i 1766, hvilket blir for tidlig etter forrige barn.

Da rimer det kanskje bedre med hva som er nevnt hos Gløersens Dødsfall i Norge, at hun er født 31.jul.1763. Altså 28 år og 5 mndr. ved begravelsen.

Ditt svar kan misforstås. Da det ikke er Elisabeth Cathrine som dør 25 år og 5 mnd, men søsteren Anne Margarethe.

At Anne Margarethe blir født først er normalt ifølge regelen for navneoppkalling dengang. Tror nok at hun er født i 1763 som Gløersen skriver, dumt at han ikke skrev hvor.

Formodningen om at Anna Margrethe Pohlmann, gift Solner, var datter av kaptein Herman (el. Herman Friderich) Pohlmann kan  bekreftes. I Grûner, G.: Myntmester Peter Grûner og hans efterkommere (Oslo 1936)  opplistes 9 kjente barn av Pohlmann og hans hustru Johanne Cathrine f. Grûner. Det eldste av disse var Anna Margrethe, døpt 3/8-1763 i Aas.

Fantastisk Torbjørn.  Tusen takk. 

Da leter vi ikke lenger for her er dåpen i Ås, Akershus https://media.digitalarkivet.no/kb20061026030054

Døpt 5.aug.1763.

Takk også for at du gjør oppmerksom på boken om Grüner.  Der finner jeg et par andre barn jeg manglet også.  Når det gjelder Christian Frederic Herman Hermansen Pohlmann døpt 2.nov.1766 (født på Brustad gård) antar jeg at det er Brustad i Sør-Odal.

Endret av Leif Salicath

Brustad gård som denne gjelder ligger på Nes i Akershus.

Gutten heter kun Christian Fredrich ikke Herman i tilegg

og er døpt 24 november 1766

https://media.digitalarkivet.no/view/7651/211

Se høyre side

Hvem er det 9 barnet Leif-Jeg har nå 8.

Takk til Torbjørn for at du fant Anne Margarethe-flott gjort

Det er 10 barn, men bare 9 er kjent i boken.  Det manglende barn er det du fant i Akershus slottskirke, Wenche. Her er kopier fra boken vedr. disse.

Kb viser klart at barnet i 1766 ikke er døpt Herman.  Det burde jeg sjekket. Takker.  Det er flere gårder Brustad, men boken nevner "Efter kirkebøkene i Næs må Pohlman og hans hustru ha tilflyttet gården Brustad i 1765".  Dette fremgår ikke av dåpen i 1766, men de har kanskje vært faddere.

post-639-0-38203200-1484159928_thumb.jpg

post-639-0-48378200-1484159942_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.