Pål Halbjørn Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Brukere 0 Innlegg 0 advarsler Sent 07 January 2017 - 14:21 Hei, Kan noen hjelpe meg med å finne mer ut om Magnus Brovold som var født i Trysil den 17.07.1888. Han emigrerte til USA i ung alder. Grunnen til min interesse er at han var broren til min farfar August Brovold som var født 15.08.1893 i Trysil. Min avdøde far Sven Brovold som ble født i 1923 i Bodø var et uekte barn av August og visste ingenting om sin far. Etter sigende døde August i 1931 på ukjent sted. Jeg har søkt i mesteparten av kirkebøker i Norge for å se hvor han er begravet uten å få napp. Det må sies at August etablerte familie i Trysil med en ny kvinne omtrent på samme tid som min far ble født i Bodø. Her fikk han 3 barn. Jeg har funnet ut at han betalte barnebidrag for min far, men har holdt dette hemmelig for sin familie.Det har nok bare vært et lite eventyr mellom ham og min farmor som førte til at hun ble gravid. Jeg har i senere tid etablert god kontakt med den eneste gjenlevende sønnen til August.. Han blir da halvbror til min far.Han vet heller ikke hva som hendte med sin far August og er like nysgjerrig som meg på å finne ut av dette mysteriet. Han forteller at hans mor aldri snakket om August, og han var så liten 1931 da faren ble borte at han ikke husker ham. Min hypotese er at August regelrett stakk av fra kone og barn og dro til USA til sin bror Magnus i håp om et nytt og bedre liv. Kanskje skiftet han navn også underveis. Mitt håp er at hvis jeg finner mer ut om hans bror Magnus, hvor han dro i USA? eventuelt mulige etterkommere etter ham, så kan jeg kanskje derigjennom finne mer opplysninger om min farfar August. Dette er nok ingen unik historie, da jeg har forstått at det ikke var helt uvanlig når livet her hjemme i Norge buttet imot og håpløsheten tok overhånd, så hendte det at forsørgeren i familien bare forduftet til et annet kontinent med håp om en ny og bedre tilværelse. De som ble forlatt fikk det nok enda vanskeligere i hverdagen i tillegg til skammen som de ble påført ved å bli forlatt. Augusts kone som han kanskje forlot fortalte til sine barn etter at de ble voksen at faren deres døde av sykdom i 1931 Hun har ikke fortalt sine barn hvor han eventuelt skulle være begravet, utover dette ville hun ikke fortelle noe mer mens hun levde. Hun døde forøvrig i 1984. I de opplysningene som hun har etterlatt seg både privat og i forhold til det som er registrert offentlig står det bare at mannen hennes døde i 1931, ikke hvor han døde eller ligger begravet. Håper at noen kan hjelpe meg med opplysninger om den overnevnte problemstillingen, eller hvordan jeg kan jobbe videre. Mvh Pål Halbjørn Brovold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Tips! Legg litt mere info i tematittelen,for nå er den for anonym. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Magnus i 1910. Tellingsår: 1910 Kommune: Stor-Elvdal Kommunenummer: 0430 Navn på bosted: Fossum Antall personer registrert på bostedet: 10. Trykk på for å se på tidslinjen for personen. Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Edvard Fossum hf g Gaardbruker Selveier 24.02.1858 t Pernille Fossum hm g Gaardbrukerhustru 21.11.1863 Øvre Rendalen Odlaug Fossum d ug Datter Budeie 04.07.1888 Ragna Fossum d ug Datter Syerske 30.01.1886 Øvre Rendalen Erling Fossum s ug Søn 16.08.1896 Dagny Fossum d ug Datter 11.02.1899 Astrid Fossum d ug Datter 10.06.1901 Per Fossum s ug Søn 10.10.1904 Magnus Brovold el ug Skogsarbeider 17.07.1888 Trysil Karl Hjort el ug Skogsarbeider 16.08.1882 Falun Sverike http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0430&kenr=011&bnr=0024&lnr=00 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ragnhild K. Brænd Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Kom Magnus tilbake til Norge? Fra Aftenposten 04.12.1962. Bare en måneds avvik i fødselsdatoen. Mvh Ragnhild Brænd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Søk i kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923 Magnus Brovold 17.06.1888 Trysil m ug Fjeldarbeider Bakkegaten 25 14 Johannes Bunke012k http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Brukere 0 Innlegg 0 advarsler Sent 07 January 2017 - 14:21 Hei, Kan noen hjelpe meg med å finne mer ut om Magnus Brovold som var født i Trysil den 17.07.1888. Han emigrerte til USA i ung alder. Grunnen til min interesse er at han var broren til min farfar August Brovold som var født 15.08.1893 i Trysil. Min avdøde far Sven Brovold som ble født i 1923 i Bodø var et uekte barn av August og visste ingenting om sin far. Etter sigende døde August i 1931 på ukjent sted. Jeg har søkt i mesteparten av kirkebøker i Norge for å se hvor han er begravet uten å få napp. Det må sies at August etablerte familie i Trysil med en ny kvinne omtrent på samme tid som min far ble født i Bodø. Her fikk han 3 barn. Jeg har funnet ut at han betalte barnebidrag for min far, men har holdt dette hemmelig for sin familie.Det har nok bare vært et lite eventyr mellom ham og min farmor som førte til at hun ble gravid. Jeg har i senere tid etablert god kontakt med den eneste gjenlevende sønnen til August.. Han blir da halvbror til min far.Han vet heller ikke hva som hendte med sin far August og er like nysgjerrig som meg på å finne ut av dette mysteriet. Han forteller at hans mor aldri snakket om August, og han var så liten 1931 da faren ble borte at han ikke husker ham. Min hypotese er at August regelrett stakk av fra kone og barn og dro til USA til sin bror Magnus i håp om et nytt og bedre liv. Kanskje skiftet han navn også underveis. Mitt håp er at hvis jeg finner mer ut om hans bror Magnus, hvor han dro i USA? eventuelt mulige etterkommere etter ham, så kan jeg kanskje derigjennom finne mer opplysninger om min farfar August. Dette er nok ingen unik historie, da jeg har forstått at det ikke var helt uvanlig når livet her hjemme i Norge buttet imot og håpløsheten tok overhånd, så hendte det at forsørgeren i familien bare forduftet til et annet kontinent med håp om en ny og bedre tilværelse. De som ble forlatt fikk det nok enda vanskeligere i hverdagen i tillegg til skammen som de ble påført ved å bli forlatt. Augusts kone som han kanskje forlot fortalte til sine barn etter at de ble voksen at faren deres døde av sykdom i 1931 Hun har ikke fortalt sine barn hvor han eventuelt skulle være begravet, utover dette ville hun ikke fortelle noe mer mens hun levde. Hun døde forøvrig i 1984. I de opplysningene som hun har etterlatt seg både privat og i forhold til det som er registrert offentlig står det bare at mannen hennes døde i 1931, ikke hvor han døde eller ligger begravet. Håper at noen kan hjelpe meg med opplysninger om den overnevnte problemstillingen, eller hvordan jeg kan jobbe videre. Mvh Pål Halbjørn Brovold. Hvor har du funnet opplysningen om at Magnus emigrerte i ung alder? Er opplysningen korrekt? Han var i Oslo i 1923. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 (endret) Ser at både Magnus og August var født utenfor ekteskap av foreldre inderstpige Anne Persdt Brovolden og enkemann Nils Martinussen Moren. Magnus SAH, Trysil prestekontor, Ministerialbok nr. 8, 1881-1897, s. 128 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070112640738 August SAH, Trysil prestekontor, Ministerialbok nr. 8, 1881-1897, s. 203 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070112640815 ---- August står med etternavnet Nilsen i 1910. Folketelling 1910 for 0428 Trysil herredAugust NilsenNyttig tips!Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.◄ Første ◄ Forrige Neste ► Siste ►Skriv ut – Merknad/korrektur (0) – Nytt søk ID: pf01036412005985 Kjønn: m Rolle: Alder: Husholdningsnummer: 01 Fødselsdato: 15.08.1893 Personnummer: 004 Fødested: Trysil Familiestilling: s Bostatus: f Sivilstand: ug Sedvanlig bosted: Yrke: skogsarbejder Antatt oppholdssted: pa skogsarbejd i Trysil Arbeidsledig: Bygning for natteopphold: Trossamfunn: s Statsborgerskap: n Sykdomstilstand: Etnisitet / fars etnisitet: Varighet av sykdom: Mors etnisitet: Forsørgers livsstilling: Språk: Slektskap med ektemann: Etasje: Skannet bilde: Skole: Tilflyttet: Hjemstavnskommune: Adresse ved forrige telling: Sted ved forrige telling: Flyttet fra adresse: Flyttet fra sted: Merknader: Vis færre felt HusstandsmedlemmerP.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus 001 01 Karl Jensen 03.06.1856 Trysil hf g skogsarbejde f 002 01 Anne Persdatter 29.03.1864 Trysil hm g kone b 003 01 Petter Albert Persen 30.07.1885 Trysil s ug skogsarbejder f 004 01 August Nilsen 15.08.1893 Trysil s ug skogsarbejder f 005 01 Alette Martinsdatter 15.05.1896 Trysil d ug datter b 006 01 Karl Karlsen 15.04.1899 Trysil s ug søn bBosted (hus/gård/tomt)B.nr. Bostedsnavn Matr.nr/Gnr Løpenr/Bnr Antall husholdninger Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer 0015 Sunnsbakken 40 16 3-1-2 6-4-2TellingskretsK.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader 013 Øverbygden Trysil Trysil https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036412005985 ---- Noen emigrasjon på Magnus Brovold har jeg ikke funnet. Ei heller August. Endret Januar 9, 2017 av Ann-Mary Engum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Ser at August Brovold står som anleggsarbeider da sønnen Sven døpes i 1923. SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 801/L0037: Klokkerbok nr. 801C12, 1921-1937, s. 17 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050329030155 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Halbjørn Skrevet Januar 9, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 9, 2017 Ser at August Brovold står som anleggsarbeider da sønnen Sven døpes i 1923. SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 801/L0037: Klokkerbok nr. 801C12, 1921-1937, s. 17 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050329030155 Hei, takker for informasjonen du bidrar med. Grunnen til at jeg ikke har lagt ut mer informasjon er fordi jeg ikke har erfaring med dette i dette forumet. Jeg har holdt på med min leting etter August i ca.1 år og føler at jeg er kommet inn i ei blindgate. Min far sven ble født i Bodø. Noen få måneder etter dette får august en ny sønn med sin kone når de bor i Trysil. Denne sønnen kaller han også for sven. August får tre gutter med sin kone. Videre har jeg funnet ut at August jobbet litt rundt på ulike steder. Siste gang jeg kommer over opplysninger om han jobber han som steinarbeider i Hol i Hallingdal. Her er en av sønnene døpt, følgelig finnes denne hendelsen i krikebøkene der. Jeg har en mistanke om at familien har flyttet til et nytt sted før han forsvant, dette kan ha med at det var bedre jobbmuligheter andre steder. Som nevnt tidligere har hans kone Anna fortalt sine barn at August døde i 1931 på grunn av sykdom. Men jeg klarer ikke å finne ham noen plasser i forhold til hvor han kan være begravet i Norge. Men det skal sies at jeg er uerfaren i denne type søk og kan derfor ha oversett noe i prossesen. I og med at han har en brov/halvbror som dro til USA har jeg søkt litt i den retningen etter August. jeg fant en person som heter August Nilsen som hadde dratt fra Norge til Ny York samme år som han angivelig døde. August hadde Nilsen-navnet før han tok Brovoldnavnet. Det kan selvfølgelig være en annen person med dette navnet men på ankomstpapirene i Ny York står det at han var født ca.1893 så jeg tror at det kanskje kan være vår August. Her stopper dette sporet. Når det gjelder hans bror Magnus så vet jeg bare det somstår i folketellingene at han bodde i Trysil.Utover dette vet jeg ingenting om ham. Jeg er takknemlig for all informasjon som kan bidra til å finne mer ut om både Magnus og August. Pål. Halbjørn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Han som kom til Ellis Island i 1931 var født i Farsund. MARITAL STATUS Unknown GENDER Male AGE AT ARRIVAL 37 YEAR OF BIRTH 1894 ETHNICITY N/A PASSENGER ID 9011990307256 DATE OF ARRIVAL 1931 SHIP OF TRAVEL Carinthia PORT OF DEPARTURE N/A http://libertyellisfoundation.org/passenger-result Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Halbjørn Skrevet Januar 9, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 9, 2017 Hvor har du funnet opplysningen om at Magnus emigrerte i ung alder? Er opplysningen korrekt? Han var i Oslo i 1923. Jeg fant opplysningne i en av bygdebøkene for Trysil, men om disse er korekt er ikke sikkert. Hvis de ikke stemmer så tar jo saken en annen vending og USA kan da være et blindspor. Han som kom til Ellis Island i 1931 var født i Farsund. MARITAL STATUS Unknown GENDER Male AGE AT ARRIVAL 37 YEAR OF BIRTH 1894 ETHNICITY N/A PASSENGER ID 9011990307256 DATE OF ARRIVAL 1931 SHIP OF TRAVEL Carinthia PORT OF DEPARTURE N/A http://libertyellisfoundation.org/passenger-result Han som kom til Ellis Island i 1931 var født i Farsund. MARITAL STATUS Unknown GENDER Male AGE AT ARRIVAL 37 YEAR OF BIRTH 1894 ETHNICITY N/A PASSENGER ID 9011990307256 DATE OF ARRIVAL 1931 SHIP OF TRAVEL Carinthia PORT OF DEPARTURE N/A http://libertyellisfoundation.org/passenger-result Er det mulig! Kanskje Magnus aldri dro til USA? Kan August være begravet i samme område som Magnus? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Har ikke funnet noe som tilsier at hverken Magnus eller August emigrerte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Halbjørn Skrevet Januar 9, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 9, 2017 Kom Magnus tilbake til Norge? Fra Aftenposten 04.12.1962. Bare en måneds avvik i fødselsdatoen. Mvh Ragnhild Brænd Hei og takk for svar. Opplysningene om at Magnus har reist til amerika fant jeg i ei bygdebok fra Trysil. Kanskje disse opplysningne ikke stemmer? Kanskje han ikke har reist likevel eller kommet tilbake. Kan det være mulig at dødsannonsen er feil på en måned? Her kan det åpne seg nye muligheter i søket etter August, svært spennende. Pål Halbjørn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Hei og takk for svar. Opplysningene om at Magnus har reist til amerika fant jeg i ei bygdebok fra Trysil. Kanskje disse opplysningne ikke stemmer? Kanskje han ikke har reist likevel eller kommet tilbake. Kan det være mulig at dødsannonsen er feil på en måned? Her kan det åpne seg nye muligheter i søket etter August, svært spennende. Pål Halbjørn. Dødsannonsen viser nok 1 mnd feil fødselsdato på Magnus. Tror ikke det kan være noen tvil om at det er din mann. Hei og takk for svar. Opplysningene om at Magnus har reist til amerika fant jeg i ei bygdebok fra Trysil. Kanskje disse opplysningne ikke stemmer? Kanskje han ikke har reist likevel eller kommet tilbake. Kan det være mulig at dødsannonsen er feil på en måned? Her kan det åpne seg nye muligheter i søket etter August, svært spennende. Pål Halbjørn. Dødsannonsen viser nok 1 mnd feil fødselsdato på Magnus. Tror ikke det kan være noen tvil om at det er din mann. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Halbjørn Skrevet Januar 9, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 9, 2017 Dødsannonsen viser nok 1 mnd feil fødselsdato på Magnus. Tror ikke det kan være noen tvil om at det er din mann. Dødsannonsen viser nok 1 mnd feil fødselsdato på Magnus. Tror ikke det kan være noen tvil om at det er din mann. Dette er helt fantastisk. Kanskje kan dette bringe meg nærmere min farfar August og hvor han kan ligge begravet? Dette er usigelig spennede Mvh Pål Halbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 9, 2017 Del Skrevet Januar 9, 2017 Magnus Brovold skulle gravlegges på Nordre gravlund (i Oslo) ifølge dødsannonsen. Finner flere Brovold gravlagt på Nordre gravlund,men ikke Magnus. Graven kan være slettet. http://www.begravdeioslo.no/resultat/name/brovold/cemetery/22/year_of_death_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Halbjørn Skrevet Januar 10, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 10, 2017 Magnus Brovold skulle gravlegges på Nordre gravlund (i Oslo) ifølge dødsannonsen. Finner flere Brovold gravlagt på Nordre gravlund,men ikke Magnus. Graven kan være slettet. http://www.begravdeioslo.no/resultat/name/brovold/cemetery/22/year_of_death_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1 Jeg er veldig fornøyd med at jeg har fått hjelp til å finne Magnus Brovold. Kanskje har han noen etterkommere som lever i dag? Jeg ser helt klart at jeg har fulgt et blindspor i søken etter ham i Amerika. Når det gjelder min farfar August Brovold så tror jeg at jeg er kommet langt på vei mot å finne ham også. Hvis han er død i Norge så må det finnes i noe register? Jeg har tro på at han kan være i området Østlandet. Etter disse nye opplysningene som er kommet fram, er jeg begynt å tenke at kanskje det kan være noe i den forklaringen fra hans kone Anna om at han døde av sykdom i 1931/32. Hva tenker du om min hypotese? Mvh Pål H Brovold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Halbjørn Skrevet Januar 10, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 10, 2017 (endret) Kom Magnus tilbake til Norge? Fra Aftenposten 04.12.1962. Bare en måneds avvik i fødselsdatoen. Mvh Ragnhild Brænd Takker for den hjelpen du har bidratt med i letingen etter Magnus Brovold. Er veldig glad for at han er funnet. Kanskje har han etterkommere som lever fortsatt? Når det gjelder det å finne August Brovold. så har jeg har lett i svært mange kirkebøker i Norge uten å lykkes med å finne hans gravsted. Det er vel slik at når folk dør så må det vel finnes skriftlige spor etter dem i en eller annen form? Håper du kan hjelpe meg i forhold til dette? Mvh Pål Halbjørn Brovold Endret Januar 10, 2017 av Pål Halbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Øijorden Skrevet Januar 10, 2017 Del Skrevet Januar 10, 2017 Hei Har dere søkt i Nasjonalbibloteket? 12 treff på Magnus Brovold fra 1888 til 1963 Jeg har ikke studert om det er den rette Magnus. Får opp mange treff på August. http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=search¤tHit=0¤tSesamid=&deweyClass=&deweyLevel=0&deweyMenuOpen=false&searchString="magnus+Brovold" mvh Kjell Øijorden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Halbjørn Skrevet Januar 10, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 10, 2017 Hei Har dere søkt i Nasjonalbibloteket? 12 treff på Magnus Brovold fra 1888 til 1963 Jeg har ikke studert om det er den rette Magnus. Får opp mange treff på August. http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=search¤tHit=0¤tSesamid=&deweyClass=&deweyLevel=0&deweyMenuOpen=false&searchString="magnus+Brovold" mvh Kjell Øijorden Hei! Takker for tipset. Er litt urutinert i fohold til slike søk. Har nettop forsøkt et søk på August Brovold men fikk ikke noe treff der, hvilke opplysninger kan ligge på august i Nasjonalbiblioteket? Mvh Pål Halbjørn Brovold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag T. Hoelseth Skrevet Januar 10, 2017 Del Skrevet Januar 10, 2017 Finner ingen relevante treff på August Brovold (bruker anførselstegn rundt navnet i søkefeltet). Men du burde nok komme deg til nærmeste bibliotek og koble deg til Nasjonalbiblioteket derfra, for da får du adgang til langt flere aviser og kan se om August dukker opp et eller annet sted. Når det gjelder Magnus, så finner jeg tvangsauksjon for "Sundsbakken, Magnus Brovold", Trysil, i Kundgjørelsestidende i 1912. Med henvisning til Trysilboka er det vel snakk om din grandonkel? DTH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Halbjørn Skrevet Januar 11, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 11, 2017 Brukere 0 Innlegg 0 advarsler Sent 07 January 2017 - 14:21 Hei, Kan noen hjelpe meg med å finne mer ut om Magnus Brovold som var født i Trysil den 17.07.1888. Han emigrerte til USA i ung alder. Grunnen til min interesse er at han var broren til min farfar August Brovold som var født 15.08.1893 i Trysil. Min avdøde far Sven Brovold som ble født i 1923 i Bodø var et uekte barn av August og visste ingenting om sin far. Etter sigende døde August i 1931 på ukjent sted. Jeg har søkt i mesteparten av kirkebøker i Norge for å se hvor han er begravet uten å få napp. Det må sies at August etablerte familie i Trysil med en ny kvinne omtrent på samme tid som min far ble født i Bodø. Her fikk han 3 barn. Jeg har funnet ut at han betalte barnebidrag for min far, men har holdt dette hemmelig for sin familie.Det har nok bare vært et lite eventyr mellom ham og min farmor som førte til at hun ble gravid. Jeg har i senere tid etablert god kontakt med den eneste gjenlevende sønnen til August.. Han blir da halvbror til min far.Han vet heller ikke hva som hendte med sin far August og er like nysgjerrig som meg på å finne ut av dette mysteriet. Han forteller at hans mor aldri snakket om August, og han var så liten 1931 da faren ble borte at han ikke husker ham. Min hypotese er at August regelrett stakk av fra kone og barn og dro til USA til sin bror Magnus i håp om et nytt og bedre liv. Kanskje skiftet han navn også underveis. Mitt håp er at hvis jeg finner mer ut om hans bror Magnus, hvor han dro i USA? eventuelt mulige etterkommere etter ham, så kan jeg kanskje derigjennom finne mer opplysninger om min farfar August. Dette er nok ingen unik historie, da jeg har forstått at det ikke var helt uvanlig når livet her hjemme i Norge buttet imot og håpløsheten tok overhånd, så hendte det at forsørgeren i familien bare forduftet til et annet kontinent med håp om en ny og bedre tilværelse. De som ble forlatt fikk det nok enda vanskeligere i hverdagen i tillegg til skammen som de ble påført ved å bli forlatt. Augusts kone som han kanskje forlot fortalte til sine barn etter at de ble voksen at faren deres døde av sykdom i 1931 Hun har ikke fortalt sine barn hvor han eventuelt skulle være begravet, utover dette ville hun ikke fortelle noe mer mens hun levde. Hun døde forøvrig i 1984. I de opplysningene som hun har etterlatt seg både privat og i forhold til det som er registrert offentlig står det bare at mannen hennes døde i 1931, ikke hvor han døde eller ligger begravet. Håper at noen kan hjelpe meg med opplysninger om den overnevnte problemstillingen, eller hvordan jeg kan jobbe videre. Mvh Pål Halbjørn Brovold. Hei igjen! Har i dag mottatt en ny opplysning i saken som kanskje kan være til hjelp med å komme nærmere svaret på hvor August kan ligge begravd. Augusts yngste sønn Åsmund ble født i ski kommune i 1930. August døde i 1931. Dette kan kanskje tyde på at familien bodde i dette området på tidspunktet da August døde? Da August stiftet famlie med Anna som ble hans kone, så bodde de i Trysil. Her ble den første av deres 3 gutter født. Sønn nr. to ble født på Hol i Hallingdal.Dette kan kanskje tyde på at familien har flakket litt rundt der det var arbeid å få. Så til et annet spørsmål, kan det være mulig at navnet til August kan være skrevet (stavet) feil i kirkeboken der han er registrert begravet, slik at mine søk ikke gir uttelling? Mvh Pål Halbjørn Brovold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Halbjørn Skrevet Januar 15, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 15, 2017 Status i min søken etter min farfar August Brovold og hvor han er begravet er som følger: Jeg har klart å spore August og hans familie til Ski kommune i 1930 gjennom fødselsattesten til hans yngste sønn Åsmund. Han ble født der 20. 02. 1930 Langhus, Ski kommune. Kanskje kan de ha bodd der på denne tiden? Ut fra de opplysningne jeg sitter med så døde August i 1931, altså under ett år etter at sønnen hans ble født i Ski kommune. Jeg har vært i kontakt med kirkekontoret i Ski kommune for å finne ut om August kan være begravet der, men de fant ham ikke i deres protokoller. August var født og oppvokst i Trysil, så jeg har sjekket med kirkekontoret der med tanke på at familien kunne ha flyttet dit igjen der de startet sin karriere som familie? Desverre var det ingen napp å få i kirkebøkene der heller. Ut fra dokumenterte opplysninger jeg har så vet jeg at Augusts kone Anna og hennes tre barn flyttet tilbake til Trysil i 1932, altså noen måneder etter at hennes mann August døde på til nå ukjent sted. Her stopper sporene etter August. Hvis noen har tips om veien videre er jeg svært takknemlig for det. Føler at jeg er kommet til et punkt der jeg "biter meg selv litt i halen" i forhold til å tenke nytt i letingen etter ham. Mvh pål Halbjørn Brovold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig R Håklev Skrevet Januar 15, 2017 Del Skrevet Januar 15, 2017 Kan være han her, nr 44 i dødsfallprotokollen https://media.digitalarkivet.no/view/27835/180 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig R Håklev Skrevet Januar 15, 2017 Del Skrevet Januar 15, 2017 Her i kirkeboka, nr 11 https://media.digitalarkivet.no/view/1817/277 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå