Gå til innhold
Arkivverket

Yrker på 1700 tallet (København) (Emnreord: Hals, København, Elias Erichsen, Karen Jensdatter Hals, Grøtting, Hernes, Elverum, Hedmark)

Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått hjelp fra Tore S. Falch til å tyde kirkebøker fra Holmens kirke i København for barn til Elias Erichsen og Karen Jensdatter Hals:

Lenke.

Tore har vært behjelpelig med å tyde alt som er skrevet om faddere og foreldre. Dette har ført til ytterligere spørsmål fra meg. Teksten er kopiert inn under denne meldingen. Familien bor i København og de fleste av disse gatene hvor foreldre og faddere bodde eksisterer fortsatt.

Jeg lurer forøvrig på hva følgende yrker er:

• Baadsmand/baasman = Regner med at dette er båtsmann på norsk. Men hva gjorde en båtsmann?
  • Confardisskipper
  • Ferremand (ferjemann?)
  • Confardisbaasmand
  • Brænde vmds (?) = Vanskelig å tyde denne (lenke), men kan det være en som rett og slett selger brennevin? En brennevinforhandler?
  • Prammand

Dette paret fikk 6 barn som vi vet om:

1. Jens (1701)
  2. Dorethe (1702)
  3. Malena (1705)
  4. Erich (1707)
  5. Niels (1711)
  6. Erich (1712)

I og med at Erich døpes i 1712 regner jeg med at Erich (1707) døde før det, men jeg har ikke klart å finne han som død i kirkebøkene for Holmens kirke. Erich (1712) fikk forøvrig store etterslekt i Elverum, Hedmark der hans sønn Elias Erichsen ble bruker på Grøtting i Hernes.

Elias og Karens vielse er forøvig på denne lenken.

Jens Eliasen døpt 13. feb. 1701:

https://www.sa.dk/ao...151549,25183230

Foreldre:

Elias Erichsøn baadsmand 25 Comp i Adelgaden, Karen Jensdaatter

Faddere:

Løytenandt Jens Juel i gotzis[?] gaden, skipper anders Laur[..?]llisøn i Rosen gaden, Peder Taastensøn i Rachegaden[?]

Kirsten Carl Jensen skippers Kone i Rosen gaden, Ingebor Olle Mogensøns Confardiskipper Kone i borregaden, boel Erichsdaatter

---------

Dorethe Eliasdatter døpt 13. aug. 1702

https://www.sa.dk/ao...151550,25183375

Foreldre:

Fad: Elias Erichs. baasmand i Prindsens gade

Mod: Karen Jensdaatter

Faddere:

Lars Jenss., Hans Jenss. baasmand ibid., skipper Anders Conelisen, Kirsten Lars Jensens baasmands, Anne Hans Jensens skredder i Kongens gade, Anne Marie Hansdaatter

-------

Malena Eliasdatter døpt 28. mars 1705

https://www.sa.dk/ao...151550,25183511

Foreldre:

Fad: Elias Erichsøn, baasmand i borregaden

Mod: Karen jensdaatter

Faddere:

Peder Pedersøn ferremand i adelgaden, Jonas Suendsøn ferremand i Prindsens gade, Niels jensøn Baasmand i Rosengd, Else larsis Confardibaasmands i lille Reier[?]gaden, Christense skipper jon Steffensøns i  borregaden, Boel Erichsdaatter til Reg[..?] R[...?]søn i løvestrædet

------

Erich Eliasen døpt 7. sept. 1707

https://www.sa.dk/ao...151550,25183648

Foreldre:

Faderen Elias Erichsen baads I borgegaden

Moderen Karen Jenns Daatter

Faddere:

Knud Knudsen Studiosus

Sørren Taysen Studiosus

Peder Gudmandsen baadsmand

Catharinna Elisabeth Schrøders I bagergaden

Johanne Catharinna Schurremands

------

Niels Eliasen 14. feb. 1711

https://www.sa.dk/ao...151550,25183883

Foreldre:
Fad. Elias Erichsen Qvart.Mst. 18 Comp. i Ræve gaden
Mod. Karen Jens Datter 

Faddere:
Lars Jenssen Hals Skipp. i Lille Kong Gade
Jacob Olss. Skipper i Ulve gd.
Rasmus Jenss. brygger svend
Elsse Peders Datter Saug Skiærers i væve gaden
Boel Niels biørnss brende vmds[?] i Pilestrædet
Johanne Peders Datter i Nyhafn

-----

Erich Eliasen 23. aug. 1712

https://www.sa.dk/ao...151550,25183931

Foreldre:
Fad. Elias Erichsen Bmd. 18 Comp. i Rævegd.
Mod. Karen Jensdatter

Faddere:
Skipr Jacob Olsøn i Kongens Gade
Hans Jensen Jslandzkiøbmand i Nyehafn
Lars Joenss Prammand i Rævegade
Ane Pedersdatter i Adelgaden
Karen hansdatter i Printzens gade
Anne Maria Biørnsdatter tien. udj Lærstrædet ved Byefærgen[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Confardiskipper/Confardibaadsmand:

Koffardi (Store norske leksikon): Skipsfart for handelens skyld. Mest i uttrykket gå (fare, seile) til koffardis og i sammensetninger: koffardifart, koffardiskip o.fl.

Koffardi (Wikipedia): (av mellomtysk: kopfardie, handelsreise) er et begrep fra skipsfarten. Et skip i koffardi er et handelsfartøy, i motsetning til krigsskip. Uttrykket ble mest brukt i seilskutetiden, og gjerne som koffardifart om handelsrutene mellom Europa og de daværende kolonilandene.

Ferremand:

Jeg tror nok dette må være fergemann, ja, med en skrivemåte som vel ligger ganske nær dansk uttale.

Baadsmand:

Ordbog over det Danske Sprog

(foræld., dog endnu i ordspr. og dial., se ndf.) en af mandskabet i en baad, besætningen paa et skib; matros

Paa koffardiskibe den laveste af befalingsmændene, der tillige er bedstemand blandt mandskabet.

Prammand:

Arbeidet på en pram, ikke på et skip eller en skute eller et større fartøy.

Ordbog over det Danske Sprog: Person, der sejler med en pram, udfører pramfart; tidligere om person, der var ejer af en ell. flere pramme, hvori han fragtede varer fra skibe ind til land, tilførte en by sand, sten olgn.

Jeg legger til enda en yrkesbetegnelse som jeg syntes var interessant:

Islandskøbmand:

Wikipedia.dk: Endnu i 1800-tallet forstod man ved en islandsk købmand ikke en købmand af islandsk nationalitet, men derimod en københavnsk købmand (eller grosserer), som drev handel med Island.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått hjelp fra Tore S. Falch til å tyde kirkebøker fra Holmens kirke i København for barn til Elias Erichsen og Karen Jensdatter Hals:

Lenke.

Dette paret fikk 6 barn som vi vet om:

1. Jens (1701)
  2. Dorethe (1702)
  3. Malena (1705)
  4. Erich (1707)
  5. Niels (1711)
  6. Erich (1712)

I og med at Erich døpes i 1712 regner jeg med at Erich (1707) døde før det, men jeg har ikke klart å finne han som død i kirkebøkene for Holmens kirke. Erich (1712) fikk forøvrig store etterslekt i Elverum, Hedmark der hans sønn Elias Erichsen ble bruker på Grøtting i Hernes.

Elias og Karens vielse er forøvig på denne lenken.

Erich Eliasen 23. aug. 1712

https://www.sa.dk/ao...151550,25183931

Foreldre:
Fad. Elias Erichsen Bmd. 18 Comp. i Rævegd.
Mod. Karen Jensdatter

Faddere:
Skipr Jacob Olsøn i Kongens Gade
Hans Jensen Jslandzkiøbmand i Nyehafn
Lars Joenss Prammand i Rævegade
Ane Pedersdatter i Adelgaden
Karen hansdatter i Printzens gade
Anne Maria Biørnsdatter tien. udj Lærstrædet ved Byefærgen[?]

Dette var interessant!

Var Elias Eriksen på Grøtting (og hans farmor Karen Jensdatter Hals) i slekt med Hals'ene på Åset i Åmot (- og Rustad i Elverum)? Var det kanskje slik Elias havnet her oppe - han reiste til slektninger i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant!

Var Elias Eriksen på Grøtting (og hans farmor Karen Jensdatter Hals) i slekt med Hals'ene på Åset i Åmot (- og Rustad i Elverum)? Var det kanskje slik Elias havnet her oppe - han reiste til slektninger i Norge?

Karen Jensdatter Hals var søsteren til Knut Jensen Hals som endte opp på Åset i Åmot, så ja; dette er samme slekt. Tusen takk for oversettelse forresten. Ser ut til at Elias' og familien samt dens omgangskrets var beskjeftiget i handel og sjøfart. Men det var kanskje vanlig i København på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sagt tidligere i denne tråden om opphavet til Elias Eriksen i Elverum, er ikke riktig.

Elias var født i Elverum 1731. Faren Erik Olsen (død i Elverum 1769, angivelig 86 år) var da på Nyborg i Leiret, senere på Julussmoen i Julussdalen. Elias hadde i alle fall brødrene Anders Eriksen (forresten min ane) (ca. 1727-1788) som kom til Rismyr, hvor også Elias var bosatt ei tid, to brødre som het Ola Eriksen (den eldre (f. ca. 1721) og den yngre) og en yngre halvbror Embret Eriksen. Jeg skal komme tilbake til flere opplysninger og dokumentasjon i en annen sammenheng.

Elias Eriksens begravelse er ikke registrert i Elverum kirkebok. Enten er den uteglemt eller han er død utabygds. For øvrig kan han ikke sees å ha vært "bruker på Grøtting" (underforstått en av Grøtting-/Grytting-gardene), slik det hevdes over, men han har nok holdt til på garden/gardsområdet. I 1801 er enka Anne Olsdatter bosatt i ei enslig stue på Grøttings gardsområde. Dette er bostedet Enkebakken, hvor kanskje Elias bodde tidligere. Sønnen Enok brukte Grøtting som slektsnavn og har stor etterslekt med dette navnet.

De feilaktige opplysningene om opphavet til Elias Eriksen er bl.a. trykt i Finne-Grønns bygdebok for Elverum. Dette er en viktig påminnelse om at opplysninger i bygdebøker osv. ikke bør aksepteres uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for denne oppklaringen Ronny. Det er, som du sier, mange feilaktigheter i Finne-Grønns bygdebok for Elverum. Er det planer om en artikkel i Tjukke Slekta (anm. Sør-Østerdals Slektshistorielags tidsskrift) på et senere tidspunkt kanskje?

Endret av Jan Søstuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være konkret om når og hvor er ikke mulig, men det vil nok komme noe skriftlig både om dette og om andre slektshistoriske spørsmål i Elverum i framtida, enten i Tjukke Slekta eller på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sagt tidligere i denne tråden om opphavet til Elias Eriksen i Elverum, er ikke riktig.

Elias var født i Elverum 1731. Faren Erik Olsen (død i Elverum 1769, angivelig 86 år) var da på Nyborg i Leiret, senere på Julussmoen i Julussdalen. Elias hadde i alle fall brødrene Anders Eriksen (forresten min ane) (ca. 1727-1788) som kom til Rismyr, hvor også Elias var bosatt ei tid, to brødre som het Ola Eriksen (den eldre (f. ca. 1721) og den yngre) og en yngre halvbror Embret Eriksen. Jeg skal komme tilbake til flere opplysninger og dokumentasjon i en annen sammenheng.

De feilaktige opplysningene om opphavet til Elias Eriksen er bl.a. trykt i Finne-Grønns bygdebok for Elverum. Dette er en viktig påminnelse om at opplysninger i bygdebøker osv. ikke bør aksepteres uten videre.

Fint at du fremdeles følger med på dette forumet - og at du korrigerte opplysningen om opphavet til Elias Eriksen i Elverum!

Jeg ser forøvrig at den "nye" Elverum bygdebok ikke er helt enig med seg selv når det gjelder Elias Eriksens bakgrunn. I bind 7, del 1 Vestre Hernes (2002), står det på s.57 under Enkebakken at han var sønn av Erik Nyborg i Leiret, mens det på s.104 i samme bind står at han var sønn (sic!) av kvartermester Elias Eriksen og Karen Jensdatter Hals med referanse til Finne-Grønns bygdebok for Elverum - hvilket altså er feil. Det er jo ekstra leit at en ny bygdebok ukritisk gjentar feil i den gamle!

Karen Jensdatter Hals var søsteren til Knut Jensen Hals som endte opp på Åset i Åmot, så ja; dette er samme slekt. 

Selv om denne Karen Jensdatter Hals altså ikke var farmoren til Elias Eriksen i Elverum, er det riktig at hun var søster av Knut Jensen Hals i Åmot - se denne listen over Hals-søsknene og denne oversikten over Karens familie (- begge på Roger Fossums hjemmeside slektsforskning.com). Av dåpsinnførslene i innlegg 1 ser vi også at en annen bror, skipper Lars Jensen Hals i København, var fadder ved Karens sønn Niels' dåp i 1711.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.