Gå til innhold
Arkivverket

Norgestur i 1951 - hvor er bildene fra?

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å hjelpe en danske med å identifisere hvor bildene fra norges-turen i 1951 var fra.  Hun var selv barn da og forsøker å rekonstruere så langt det er mulig.

Det er ikke så mange holdepunkter, men de var innom Maihaugen. Bildene derfra er ikke vist her.

Jeg håper noen kjenner seg igjen, selv om tiden kan ha endret vegetasjon og bygninger.

post-639-0-19279800-1484081198_thumb.jpg

post-639-0-08461500-1484081213_thumb.jpg

post-639-0-57345000-1484081236_thumb.jpg

post-639-0-52488100-1484081248_thumb.jpg

post-639-0-15941300-1484081260_thumb.jpg

post-639-0-13251000-1484081276_thumb.jpg

post-639-0-39956300-1484081300_thumb.jpg

post-639-0-31077400-1484081620_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å hjelpe en danske med å identifisere hvor bildene fra norges-turen i 1951 var fra.  Hun var selv barn da og forsøker å rekonstruere så langt det er mulig.

Det er ikke så mange holdepunkter, men de var innom Maihaugen. Bildene derfra er ikke vist her.

Jeg håper noen kjenner seg igjen, selv om tiden kan ha endret vegetasjon og bygninger.

Nr. 8 er Gjendesheim turisthytte som ligg ved Gjende og vegen over Valdresflye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde 1 er Sarpefossen (Borregaard)

Bilde 2 er fra Sør-Fron,Harpefoss. Jeg tror den kollen i bakgrunnen kalles for Ulbergshaugen.

Bilde 6 ligner elven Rauma øverst i Romsdalen.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra, Tusen takk Leif.

Reiserute fra Maihaugen til Sør-Fron passer godt før en avstikker til Gjendesheim. For å komme til Rauma og Trollstigen må de deretter ha kjørt tilbake til Sjoa og videre via Otta og Dovre.  Andre foto som kanskje kan være fra denne veien.

post-639-0-53803300-1484129918_thumb.jpg

post-639-0-82857900-1484129931_thumb.jpg

post-639-0-21366100-1484129942_thumb.jpg

post-639-0-36869000-1484130231_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på bilde nr. 4 i #1.  Det ligner ikke helt på Trollstigen.  https://digitaltmuseum.no/search/?aq=text%3A%22trollstigen%22

Er det noen andre steder som kan være aktuelle.

Gaularfjellet kanskje?

Eller Strynefjellet for den del (området ved Jølbrua?) 

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi får plassert det midterste bildet i #7 så hadde vi kanskje hatt reiseruten. Er det en fjord på Vestlandet eller et vann?

Er vel et vann på fjellet, og kan være Strynefjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo hjelpt mykje om bileta vart scanna og presenterte slik at det er mulighet for å forstørra dei.
Biletet med motorsykkelen er jo til og med sladda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo hjelpt mykje om bileta vart scanna og presenterte slik at det er mulighet for å forstørra dei.

Biletet med motorsykkelen er jo til og med sladda!

Lurer på om bildet med veisvingan er fra Hjelledalen og området ved Videsæter, og vi er på

Strynefjellet, hva trur du om det Gunnar?

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om bildet med veisvingan er fra Hjelledalen og området ved Videsæter, og vi er på

Strynefjellet, hva trur du om det Gunnar?

Det kunne jo likne litt, men neppe Strynefjellsvegen, då ville vi ha sett Oppstryn i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resyme.

Bilde 1. Sarpefossen (sikkert)

Bilde 2. Sør-Fron, Harpefoss med Ulbergshaugen (sikkert)

Bilde 3. ????. Legg merke til kirken i dalen og betongmuren i forkant. Man får inntrykk av at fotografen er på vei ned eller opp?

Bilde 4. ????. Ikke Trollstigen. Elven er ikke så vertikal. Dessuten ser det ut som veien forsetter i bakgrunn.

Bilde 5. ????. Hengebru over elv. (den eneste slik hengebru jeg kjenner til er over Driva)

Bilde 6. ????. Jeg sa Rauma, men det kan også være Sjoa kanskje?

Bilde 7. ????. Kanskje Gml.Strynefjellsveien eller Valdresflya. Begge har flere vann med vei på høre side. Dårlig veistandard. Men Valdresflya har vel ikke så høye fjell på venstre side (syd).

Bilde 8. Gjendesheim (sikker)

Bilde 9. ????. Fjellparti

Bilde 10 ????. Sognefjorden?

Bilde 11 ????. Setergrend?

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er ei kyrkje vi ser på bilde nr 3 er det i alle fall ikkje Strynefjellet, Gaularfjellet eller Trollstigen. Bilde nr 4 har for mykje skog til å vere i Videseter-området.

Kan dei ha reist Sognefjellet? Kan likne litt..

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg finn eit bilde frå Sognefjellet med utsikt ned mot Turtagrø som kanskje minner om bilde 1 av 4 - men eg slit med å få det inn her - prøver igjen - sjå bilde nr 3 her.

http://www.lommekjent.no/turer/366862

2 av 4 bør då vere i Lustrafjorden ein stad (innerst i Sognefjorden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg skulle akkurat til å skrive det - ein lokalkjend seier det er Fortun i Luster. Då har dei reist Sognefjellet - kan den litt smale dalen med ei elv i vere Bøverdalen? Der er nokre smale parti om eg ikkje hugsar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider