Gå til innhold
Arkivverket

Bergit Nilsdatter (Sommerud) fra Nore i Numedal. Emigrert til Amerika

Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei igjen :)

Jeg prøver å finne ut hvor det ble av Bergit Nilsdatter som er søsteren til min tipp tipp oldefar.

Hun ble døpt 18.06.1837 i Nore. Foreldrene var Nils Andersen og Anne Halvorsdatter

Lenke til dåp(øverst venstre side): https://media.digitalarkivet.no/view/1116/10

I folketellingen for 1865 så bor hun i Eiker: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01038091004261

I 1869 blir det ført inn i kirkeboken at hun drar fra Nore 01.10.1869 og til Amerika. Hun er enslig og drar alene.

Lenke til kirkebok innførsel (nr 40): https://media.digitalarkivet.no/view/5897/222

08.10.1869 drar Bergit Nilsdatter fra Kristiania med Argo linjen og har Jaksonville som reisemål. Lenke til emigranter fra Oslo 1867-1930: 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000402449

Navnet Sommerrud er for meg bekjent ikke et navn på noen steder i Nore i Numedal. Kan være at hun har tatt navnet fra den tiden hun var tjenestepike i Eiker. Ved søk på digitalarkivet, så får jeg 14 treff, og det er navn som kommer fra Øvre Eiker, Fiskum og Sande

Endret av Ronny Stolen Tollefsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke jeg kjenner noe Sommer®ud i Nore - eller i resten av Numedal for den saks skyld. Følgelig mangler der også som oppslagsord i registeret for Norebøkene.

Søk i Digitalarkivet og i 1950-matrikkelen gir i tillegg treff i bl.a. Aker, Asker, Skoger, Borre, Hof (Vestfold) og Øvre Sandsvær. De to siste kan trygt ses bort fra da det dreier seg nyere eiendommer.

Navneforekomsten i Fiskum/Øvre Eiker er som slektsnavn fra 1900-tallet, og ifølge Sandeboka (s. 640-41) dreier det seg om en avlegger fra Sande: Sønn fra Sommerud i Sande giftet seg til en av Klunderud-gårdene i Fiskum, Øvre Eiker. Dermed er det lite trolig at hun har navnet fra Eiker. Kan hun i tillegg ha tjent andre steder enn på Eiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Dag :) det kan være at hun har tjent andre steder, men jeg har ingen kjennskap til det.

Kan det kanskje være slik at hun ikke befant seg i Nore da hun ble ført inn i kirkeboken, men at hun befant seg på et sted som het Sommerud da hun emigrerte?

Jeg tenkte kanskje siden hun befant seg i 1865 i Eiker, så flyttet hun hjem før hun dro til Amerika. Jeg kjenner ikke til hvordan praksisen var når det gjaldt utflytting ført i kikkeboken, om hun fysisk måtte befinne seg i prestegjeldet eller om de bare har ført inn det de har fått opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en mulig kandidat. I så fall ankom hun i Canada. Ankomst i oktober 1869 kan passe bra, men hun er blitt 4 år for ung.

Name: Bergit Nilsdatter

Birth Year: abt 1841

Date of Arrival: Oct 1869

Vessel: Nestorian

Port of Arrival: Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kurt! Alder varierer en god del vil jeg tro. Dette virker som en lovende kandidat! Må prøve å finne ut nøyaktig dato for ankomst i oktober. For det tok vel en god stund på havet for de som emigrerte så tidlig vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en mulig kandidat. I så fall ankom hun i Canada. Ankomst i oktober 1869 kan passe bra, men hun er blitt 4 år for ung.

Name: Bergit Nilsdatter

Birth Year: abt 1841

Date of Arrival: Oct 1869

Vessel: Nestorian

Port of Arrival: Canada

Denne kandidaten ankom 10. oktober - http://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/immigration-records/passenger-lists/passenger-lists-quebec-port-1865-1900/Pages/item.aspx?IdNumber=125454&

Item: Bergil NILSDATTER
No image available
Given Name(s): Bergil
Surname: NILSDATTER
Ship: NESTORIAN
Port of Arrival: Québec
Date of Arrival: 1869/10/10
Year of Arrival: 1869
Microfilm Reel Number: C-4524
Reference: RG 76
Item Number: 125454
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp Egil :)

Da var det ikke min Bergit Nilsdatter allikevel. Det var synd, for det dette var det første lovende sporet jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja denne ser ut til å være en utfordring, det er i det hele få treff på Bergit, og lignende fornavn. Andre emigranter som hun er ført sammen med i de norske emigrasjonsdataene, reiste videre med SS Nova Scotian som gikk fra Liverpool 13. okt. (Nestorian gikk fra Liverpool den 30. sept.). Men jeg finner ingen passende kandidat for Birgit Nilsd. sammen med dem på Nova Scotian. Jeg lurer derfor på om hun kan ha reist tidligere fra Norge.

Kanskje Egil kan ta en sjekk på passasjerlisten for Nova Scotian i tilfelle jeg har oversett henne.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Kurt :)   Denne Bergit blir en utfordring som du sier!

Når jeg søker på reisemålet hun skal til (Jaksonville) så er det 45 treff, ingen nordmenn men bare svensker som drar dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt det for gitt at det var til Jacksonville, FL hun skulle. Ifølge registeret til mitt atlas fins samme bynavn også i Alabama, Arkansas, Illinois, North Carolina, Oregon og Texas. De to i Illinois og Oregon er vel de mest sannsynlige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke Illionis er mer sannsynlig? Er ikke kjent med at så mange nordmenn emigrerte til Florida.

Det ligger i Morgan county. Søkte det opp på Wikipedia og det hadde en befolkning på 9200 i 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok satt Illinois på toppen av listen, ja. Og med Oregon som nr. 2.

Ronny, #5: Det er godt mulig at hun har reist mer eller mindre direkte fra et eller annet Sommerud til Statene og fått attesten tilsendt. I går var jeg borti et tilfelle, riktignok noe tiår etter, der to sjømenn som var gått i land "over there" fikk ettersendt attest dit.

En annen mulighet er at hun var så vidt hjemom for å si farvel og ordne det praktiske. Jeg legger merke til at hun står oppført med et lokalt adressenavn i avgangslisten fra Nore.

Veldig mange tjenestejenter dro ut i tjeneste uten å melde flytting. Flytteattest fikk de først når de trengte det, typisk for gifte seg, emigrere eller for å ta arbeid hos en arbeidsgiver som krevde ordnede forhold.

En mulighet for å finne ut hvor hun befant seg mellom konfirmasjonen og avreisen til USA - utenom i 1865 - vil være å gå gjennom kommunikantlister hvis slike er å oppdrive. Jeg kjenner ikke til at slike er lagt ut på Digitalarkivet for noe sted jeg har arbeidet med i den aktuelle perioden. Hvis slike fins, må de vel dermed oppsøkes fysisk i det aktuelle Statsarkivet, som her trolig vil være Kongsberg.

En annen mulighet i samme gate er å gå gjennom fadderlister for aktuelle steder for samme periode for å se om hun kan figurere der. Jeg ville i tilfelle begynt med Nore for om mulig kunne å avgrense perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket databasen til Norway Heritage: http://www.norwayheritage.com/

Den har noen ganger reiseopplysninger som mangler i andre databaser - særlig for tidlige utreiseår. Her fikk jeg bekreftet skipsavgangen 8/10 -69, men passasjeropplysninger manglet. Kanskje du kan få mer ut av den enn jeg fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjonen Dag :)

Kommunikantlister er jeg ukjent med, hva er det for noe?  Fadderlister: mener du da å gå gjennom alle dåper i perioden for å se om hun er blant fadderene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyttig opplysning ville være hvem hun skulle reise til (de måtte oppgi en kontaktperson/garantist). Bygdeboka kan for eksempel kanskje si noe om andre i slekta emigrerte før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte de oppgi kontaktperson, hvis biletten allerede var betalt som den var her i tilfelle?   Hun var den første i den familien som emigrerte, moren dro noen år senere, men jeg har aldri klart å finne henne heller. Jeg skal prøve å lete videre etter slektninger eller naboer som dro tidligere, så kanskje det  kan være noe å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke nødvendigvis ha vært en slektning eller sambygding som har forhåndsbetalt billetten hennes "over there". Det kan like så gjerne ha vært en kjæreste e.l., som hun har truffet på tjenestestedet, som var reist i forveien, noe som kan være en plausibel forklaring på etternavnet Sommerud, at det var hans - ikke hennes - navn (enn så lenge?).

Er dette emigrasjonen til moren hennes? https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000434860

Hun betalte billetten selv og skulle til Duran St., Illinois. Jeg finner ikke dette navnet på kartet eller i Wikipedia, men antar at det kan dreie seg om landsbyen/townshipet Durand, IL som da var en viktig stasjon på jernbanen vestover fra Chicago til Mississippi River - og følgelig lå midt i ruten til noen av de mer typiske norske områdene i Iowa og det sørlige Minnesota. En god del norske hadde kortere eller lengre opphold i dette området før de dro videre vestover. Bl.a. har jeg i databasen min ca. et dusin flesberginger som oppga Durand/Duran St., IL  som reisemål på 1870- og 80-tallet. https://en.wikipedia.org/wiki/Durand,_Illinois

Det er ikke tilgjengelig opplysninger der om hvem hun skulle til, men hvis min antagelse er rett, kan det ha vært til datteren. Det var vel også i hovedsak ved innreise til USA at kontaktperson måtte oppgis. Her er en liste over mulige korresponderende skip fra UK: http://www.norwayheritage.com/t_corresp.asp?id=795

Ronny, #18, kommunikantprotokoller kjenner jeg helst fra 1700-tallet og tidlig på 1800-tallet. Jeg vet ikke hvor lenge de ble ført, men inneholder opplysninger om hvem som mottok nattverd etter forutgående skriftemål. Mange steder ble også konfirmantlistene ført der. Her er en kommunikantprotokoll fra Kongsberg fra 1760-tallet slik at du kan se hva slags kilde dette er: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/68699

Jeg er fullt klar over at det er en kjempejobb å gå gjennom dåpslistene for ett eller flere sogn eller prestegjeld for å prøve å finne et navn der, men når andre kilder mangler vil det ofte være eneste måte for - om mulig - å finne ut hvor en person oppholdt seg i et gitt tidsrom.

For Eiker er kirkebøkene - inkl. faddere - transkribert og søkbare for den aktuelle perioden, og dette er vel henne som fadder der i 1866 med samme adresse som ved FT året før: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000001886304

Siden dette er noen dager før første faredag etter FT 1865, gir den ikke ytterligere opplysninger utover at hun i det minste har tjent på Tronrud på Eiker vinterhalvåret 1865/66, men det vanlige var at en tjente mer enn ett halvår på hvert sted. Også for f.eks. Sande, Vestfold er dåpslistene transkribert og søkbare, men dessverre uten faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for et kjempeflott og utfyllende svar! Nå lærte jeg masse :) det virker veldig plausibelt at det kan være en kjæreste eller lignende som har dratt i forveien.

Du har helt rett at det er moren hennes som drar i 1878. Hun er min 3 tipp oldemor. Hun ble fraskilt mannen sin og dro til amerika . Her er lenken jeg har ute på slektsforum, der jeg etterlyser henne:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=138658

Det er moren som er mitt hovedmål, og jeg håper å finne graven slik at jeg kan besøke den neste gang jeg skal over dammen. Av alle barna til Anne, så er det bare Bergit som dro til Amerika, så jeg tenkte at hvis jeg fant datteren, så vil nok moren dukke opp der etterhvert. Jeg har også lett blant emigrantene blant broren og søsteren til Anne sine etterkommere, men ikke noe funn til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. lenken i forrige innlegg. Det er jo et utrolig sammentreff at det fantes en annen Anne Halvorsen, med samme fødselsdato og fra omtrent samme sted, og emigrert til USA omtrent på samme tid ! Hun bor i census for 1900 hos sin datter Aslaug i Winnebago, Iowa. Har du dokumentert info på at denne Anne ikke er din Anne Halvorsen ? Jeg søkte etter emigrasjon for Anne Halvorsen i 1881, og fant først ingen, men så kom etter hvert alle disse opp.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/3?fornavn=anne&etternavn=halv*&kjonn=&bosted=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling_stand=&familiestilling=&utreisedato=1881*&reisemal=&ankomstdato=&linje=&skip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdato=&herred=&fogderi=&prgjeld=

Name: Anne Halvorson [Anne Halverson] 

Birth Date: Mar 1813

Birthplace: Norway

Home in 1900: Center, Winnebago, Iowa

Race: Mulatto [White] 

Immigration Year: 1881

Relation to Head of House: Mother in Law [Mother-in-law] 

Marital Status: Widowed

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Mother: number of living children: 1

Mother: How many children: 1

Household Members: Name Age

Ole Gulbrandson 55

Aslaug Gulbrandson 57

Anne Halvorson 87

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var ganske sikker på at det hadde blitt funnet riktig Anne Halvorsdatter, men det var dessverre feil. Veldig bra at jeg fikk tilbakemelding fra Sven Hjortland på at det ikke var riktig dame, eller så hadde jeg slått meg til ro med at dette var min 3 tipp oldemor.

Denne Aslaug i censusen ble født 13 feb i 1842 lenke til dåp: https://media.digitalarkivet.no/view/8019/93

Min 2 tippoldefar ble født 13.10.1842 så da kan det ikke være henne. Sitter men en iPhone og fikk ikke lagt ved en lenke til dåpen hans.

Endret av Ronny Stolen Tollefsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da er hun i Winnebago, Iowa ute av saken. Hun immigrerte her, ifølge Ancestry.com:

Name: Anne Halversen Arrival Date: 3 Aug 1881 Birth Date: abt 1815 Age: 66 Gender: Female Ethnicity/ Nationality: Norwegian Place of Origin: Norway Port of Departure: Copenhagen, Denmark and Norway Destination: United States of America Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Thingvalla

Lenke til kommentar
Del på andre sider