Gå til innhold
Arkivverket

Domsprotokoll for straffangen Simon Eriksen Balland

Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg søker domsprotokollen for straffangen Simon Eriksen Balland (født ca. 1815 i Os, Hordaland). Han ble dømt til 9 1/2 års straffarbeid for fjerde gangs tyveri i 1854 og ble satt inn på Bergenhus festning den 28.11.1854. Den 09.08.1858 ble han overført til Akershus festning hvor han døde den 19.01.1862. Det finnes ingen domsprotokoll over ham på statsarkivet i Bergen, så protokollen har trolig fulgt ham til Akershus. Finnes denne domsprotokollen på Statsarkivet i Oslo?

Mvh

Jostein Søreide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jostein

Jeg finner han i registret på Akershus festning slaveri - Arbeidsanstalt, fangeprotokoll 15 (1852-1859)

side 387, Fangenr 292, der står det også 9 1/2 år, død 19/1-62, men denne protokollen har du kanskje allerede sett.

jeg kan ikke finne han i registret over domsakter, men jeg mener det skal finner en protokoll med kort referat fra dommer

men jeg husker ikke fra hvilken år protokollen inneholder.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Register over bevarte domsakter i arkivet – utarbeidet av Tom Larsen - er tilgjengelig på nett
Det finnes også, som Tom Larsen nevner, noen protokoller med avskrifter av dommer, frem til 1845  . Uansett skal selve dommene være innført i de aktuelle domstolers arkiv, som finnes i Statsarkivet i Bergen Høyesterettsdommen er på nett. Verre er det med andre dokumenter i domsaktene. Kanskje justisprotokollen i amtsarkivet kan fortelle mer – Statsarkivet i Bergen skal også sitte med slike protokoller hvis de er bevart. Det er et gjengangerproblem du reiser her. Domsakter er ofte ikke der de skulle ha vært, de kan være vanskelige å spore opp, og har nok noen ganger gått tapt. Dessverre. Men aktenes viktigste dokumenter kan du som regel rekonstruere med utgangspunkt i påtalemyndighetens justisprotokoller og soningsanstaltens fangeprotokoller. Her finner du domsinstanser og datoer for dommer og delvis forhør. Alle dommer og mange forhør vil du nemlig finne protokollert i domsprotokoller, forhørsprotokoller og ekstrarettsprotokoller i arkivene etter de domstoler det gjaldt. Med utgangspunkt i den fangeprotokoll som Tom Larsen nevner kan du derfor komme langt. Her har du kopi a.pdf

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Spesielt interessant at Høyesterettsdommen ligger på nett. Litt synd at ikke alle sakens papirer ligger i Oslo (i en annen sak jeg jobber med ble alle sakspapirene overført fra Bergenhus til Fredrikshald sammen med fangen). Takk for gode tips til veien videre.

Mvh

Jostein Søreide

Lenke til kommentar
Del på andre sider