Gå til innhold
Arkivverket

Ole Larsen / Ole Larson med ætt fra Grunnvatnet i Rana

Terje Ånonli
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne funnet faren til Lars Larsen som emigrerte til Amerika og tok navnet Lars Larson.

Besteforeldre

Johannes Nilsson (1820-1907) døde i Amerika

Brita Tomasdater (1820-1912) døde i Amerika

De hadde to barn

Nils Johannesen (Nils Johan) f. 1860 som også ble kalt Grunnvass Nils

Josephine Charlotta Johannesdatter (1855-1946)

Alle disse dro til Amerika og døde der

Josephine ble gift med Lars Haugen Bakhaugen (1847-1959) og fikk vel 8 barn med han. Her kommer Ole Larsen inn i bildet som ikke er en av de 8.

Den ¨første av de 8 fikk Josephine når hun var 31 år, og etter den info jeg har (Hvis Ole var født i 1882) så var Josephine 35 år når Ole kom til. Men det fins også oplysninger om at han var født i 1877, da ville i så fall Josephine ha vært 30 år og Ole var hennes førstefødde.

I noen av de opplysningene jeg har emigrerte Josephine til Amerika i 1890

Ole Larsen ( trolig 1882-1959) er sønnen til Josephine Charlotta Johannesdatter men ble "forlatt" i Grunnvatnet når mora dro til Amerika, muligens hadde hun vært der en tur først og var heime en tur. Hun arbeidet i Umbukta  (Rana) og "pådro seg en unge"

Jeg er i tvil om det var Lars Haugen Bakhaugen som også var far til Ole Larsen.  Ole vokste vist opp i Amerika sammen med sin onkel Nils.

I Amerikanske databaser har Ole Larsen (Larson) fått oppgitt både Lars Haugen Bakhaugen som far og Lars Winter Larson.

Jeg har opplysninger som sier at Ole Larsen reiset til Amerika alene i 10-13 års alderen og frem til da hadde bodd sammen med sine foreldre

Ole Larsen ble gift med Hilda Iverine Bek / Hilda Larson

Mange opplysninger, men det jeg leter etter svar på er hvem var faren til Ole Larsen, var det Lars Winter Larson eller Lars Haugen Bakhaugen (kanskje det er samme person). Ole er ikke registrert bosatt sammen med sin mor i Amerika og alle de 8 andre barnene hadde Bakenhaugen som etternavn. Om det er rett at Ole ble født i 1882 så ble han født "imellom" de andre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ole Larsen ble gift med Hilda Iverine Bek / Hilda Larson"

Her er dåpen til Hilda Iverine Bek, født 16.07.1890:

Nordland fylke, Hemnes i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A16 (1886-1908), Fødte og døpte 1890, Side 28
Permanent bilde-ID: kb20050921030034

Hilda i f.t. 1900:

Name: Ole Jergen Larson
Event Date: 04 Jul 1950
Event Place: Ashcroft, British Columbia, Canada
Residence Place:
Marital Status: Married
Nationality:
Tribe or Clan:
Birth Date: 30 Mar 1879
Birth Year (Estimated): 1879
Birthplace: , Norway
Christening Date:
Father's Name: Lars Winter Larson:
Spouse's Name: Hilda Iverine Bek Johnson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, om det er rett som jeg skriver at han ble født i Norge, kan man da finne han i kirkebøker her? Hans mor jobbet i Umbukta måtte vel være Nord Rana. Dette da det er to kilder til far.

Men jeg "liker å tro" at mine mistanker om at dette var en som kom "i mellom" når du også fant det fars navnet.

Har et opptak fra min bestefar om dette, han sier "hun pådro seg en unge" og så ble han igjen i Norge og ettersendt til Amerika. Men hadde jeg fått bekreftet når han kom til Amerika så hadde det vært en ny brikke på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWHR-GFY

Name: Haken Christensen
Birth Date: 1846
Spouse's Name: Josefina Charlotta Johannesdr
Spouse's Birth Date: 1855
Spouse's Birthplace:
Spouse's Age:
Event Date: 20 Jul 1885
Event Place: Hemnes,Nordland,Norway
Father's Name: Christen Hagensen
Spouse's Father's Name: Johannes Nilsson

Nordland fylke, Hemnes, Korgen i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A15 (1878-1893), Viede 1885, Side 125
Permanent bilde-ID: kb20050428010801

I kirkeboka står det at brudgommens far var Christen Hågensen Bakkehaugen. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja dette var ikke enkelt, gift i 1885 med Haken Christensen og brudgommens far har Bakkehaugen til etternavn. Kan denne Haken Christensen være samme mann som Lars haugen Bakhaugen ("samme" etternavn) hmm Men da tyder uansett mye på at far til Ole Larsen er en annen som jeg hele tide har trodd. Jeg lurer på om den hun ble gift med reiste til Amerika før henne, og at hun fikk Ole mens han var i Amerika. Dette da mye tyder på det i det opptaket jeg har. På en humoristisk måte sies det at Ole Larsen ble sendt alene til Amerike med "illsint adresse" ;.)

På 11.1.2017 den 20.31, Grethe Flood skrev:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWHR-GFY

Name: Haken Christensen
Birth Date: 1846
Spouse's Name: Josefina Charlotta Johannesdr
Spouse's Birth Date: 1855
Spouse's Birthplace:
Spouse's Age:
Event Date: 20 Jul 1885
Event Place: Hemnes,Nordland,Norway
Father's Name: Christen Hagensen
Spouse's Father's Name: Johannes Nilsson

Nordland fylke, Hemnes, Korgen i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A15 (1878-1893), Viede 1885, Side 125
Permanent bilde-ID: kb20050428010801

I kirkeboka står det at brudgommens far var Christen Hågensen Bakkehaugen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2017 den 21.13, Grethe Flood skrev:

Fantastisk, da kom de fleste brikkene på plass.  :-) Må se om jeg finner emigrasjonsdato for den siste sønnen som ikke er en av de 8. Altså Ole Larsen / Ole Larson i Amerika. 1000 takk

Jeg var inne og redigerte litt på innlegg # og la til to lenker fra en slektsside, som viser at Haagen og Josefine hadde åtte barn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se #2: dødsfallet til Ole Jergen (Jørgen?) Larsen i 1950: 

Her står det at Ole var født 30.03.1879 med far Lars Winter Larson. 

Du skriver også:

"Ole vokste vist opp i Amerika sammen med sin onkel Nils.". Denne onkelen er vel da en morbror eller en farbror? 

Da Josefine Charlotte giftet seg i 1885, står det at hun var konfirmert i Tärna i 1871. På Family Search (FS) finner jeg et ektepar som heter Johannes Nilsson og Brita Cajsa Thomasdatter. De har en sønn til dåpen i Tärna i 1859:

Nils Johannes, 1859

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VW79-M4T

Name: Nils Johannes Jonsson
Christening Date: 03 Sep 1859
Christening Place: TARNA,VASTERBOTTEN,SWEDEN
Birth Date: 31 Jul 1859
Father's Name: Johannes Nilsson:
Mother's Name: Brita Cajsa Thomaedr

Finner også disse to barna døpt i Tärna:

Og her er det flere barn, ser det ut til:

Men dette må selvsagt sjekkes mot svenske kilder. Siden Josephine var konfirmert i Tärna, må familien ha bodd der seinest i 1871. 

Her er vel Johannes og Brita i folketellingen 1875 for Mo prestegjeld. De bor sammen med sønnen Nils, født 1861:

Kanskje dette er to ulike familier, likevel? Siden det bare er nevnt ett barn i 1875? 

Jeg finner ei budeie i Ofoten i 1875, Josefine Johansdatter, født i Sverige, men fødselsåret er 1853:

Men dette er vel ikke Josephine Charlotte? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døsdfall Ole Jergen Larsen kan stemme, er samme mann som Ole Larsen (Larson) men er oppgitt litt forskjellige datoer. Jeg mener Ole Larsen vokset opp med Nils som var bror til Josephine han reiste og bodde i Amerika / Canada i samme område som søstra som hadde 8 barn.

Det stemmer at de kom fra Sverige, og at Johannes og Brita var deres foreldre. De to andre barna som du nevner døpt i Tarna, kjente jeg ikke til. Heller ikke de flere barn som du tilføyer. Familien med to barn bodde i alle fall i Grunnvatnet. Jeg trodde ikke de hadde flere barn. I et opptak jeg har så sier min bestefar at Nils hadde en søster. Men det er klart de kunne ha noen som ble igjen i Sverige som ikke var allmenn kjent. Johannes jobbet med å frakte varer mellom mo og Tarna. Jeg tror ikke budeia i Ofoten har noe med denne saken å gjøre hvis det ikke er samme Josephine som jobbet der da. Jeg tror dette er to ulike familier, men det er kun utifra de grunnopplysningene jeg har. Men foreldrene du nevner med Nils som eneste sønn er samme familie.

På 12.1.2017 den 6.57, Grethe Flood skrev:

Se #2: dødsfallet til Ole Jergen (Jørgen?) Larsen i 1950: 

Her står det at Ole var født 30.03.1879 med far Lars Winter Larson. 

Du skriver også:

"Ole vokste vist opp i Amerika sammen med sin onkel Nils.". Denne onkelen er vel da en morbror eller en farbror? 

Da Josefine Charlotte giftet seg i 1885, står det at hun var konfirmert i Tärna i 1871. På Family Search (FS) finner jeg et ektepar som heter Johannes Nilsson og Brita Cajsa Thomasdatter. De har en sønn til dåpen i Tärna i 1859:

Nils Johannes, 1859

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VW79-M4T

Name: Nils Johannes Jonsson
Christening Date: 03 Sep 1859
Christening Place: TARNA,VASTERBOTTEN,SWEDEN
Birth Date: 31 Jul 1859
Father's Name: Johannes Nilsson:
Mother's Name: Brita Cajsa Thomaedr

Finner også disse to barna døpt i Tärna:

Og her er det flere barn, ser det ut til:

Men dette må selvsagt sjekkes mot svenske kilder. Siden Josephine var konfirmert i Tärna, må familien ha bodd der seinest i 1871. 

Her er vel Johannes og Brita i folketellingen 1875 for Mo prestegjeld. De bor sammen med sønnen Nils, født 1861:

Kanskje dette er to ulike familier, likevel? Siden det bare er nevnt ett barn i 1875? 

Jeg finner ei budeie i Ofoten i 1875, Josefine Johansdatter, født i Sverige, men fødselsåret er 1853:

Men dette er vel ikke Josephine Charlotte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett i de andre barna ser jeg, fikk et tips om en Anna. Men de andre flyttet sikkert ikke til Grunnvatnet. De var jo relativt voksne folk. Men i tipset om Anna sies det at hun ble gift Herseth. Tusen takk. Det jeg nå lurer på er Ole Larsen som tydeligvis var en "løsunge". Jeg tror han bodde med sin onkel Nils, men jeg kan ikke finne han i noen familie i Amerika bortsett fra sin egen der han ble gift med Hilda Iverine Bek (Hilda Larsen / Larson). Men Ole Larsen ble karakterisert som Norskamerikaner med ætt fra Grunnvatnet. Han dro i alle fall til Amerika og senere Canada. Mora josephine reiste over sjøen 1890, da kan det jo stemme at han fulgte med på lasset. Men at han bodde med besteforeldrene mens han var i Norge (Johannes og Brita). Slik jeg leser saken nå tror jeg nok han reiste på ca. samme tidspunkt. Men ikke sikkert at det var akkurat på samme dato som sin mor Josephine. Det kan være feil at han bodde med sin onkel Nils som var bror til Josephine, jeg finner han imidlertig ikke i noen av de familiene i USA. Men det fins en annen kar som bodde sammen med Nils som er født samtidig. Navneendring i en periode? Samtidig var han jo da 11-12 år så kan hende han jobbet som tjener på en annen gård. Resten av historien om Ole Larsen har jeg god kontroll på.

På 12.1.2017 den 8.04, Terje Ånonli skrev:

Døsdfall Ole Jergen Larsen kan stemme, er samme mann som Ole Larsen (Larson) men er oppgitt litt forskjellige datoer. Jeg mener Ole Larsen vokset opp med Nils som var bror til Josephine han reiste og bodde i Amerika / Canada i samme område som søstra som hadde 8 barn.

Det stemmer at de kom fra Sverige, og at Johannes og Brita var deres foreldre. De to andre barna som du nevner døpt i Tarna, kjente jeg ikke til. Heller ikke de flere barn som du tilføyer. Familien med to barn bodde i alle fall i Grunnvatnet. Jeg trodde ikke de hadde flere barn. I et opptak jeg har så sier min bestefar at Nils hadde en søster. Men det er klart de kunne ha noen som ble igjen i Sverige som ikke var allmenn kjent. Johannes jobbet med å frakte varer mellom mo og Tarna. Jeg tror ikke budeia i Ofoten har noe med denne saken å gjøre hvis det ikke er samme Josephine som jobbet der da. Jeg tror dette er to ulike familier, men det er kun utifra de grunnopplysningene jeg har. Men foreldrene du nevner med Nils som eneste sønn er samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant utflyttingen, i 1890, men ingen oppl om hvor mange barn de reiste med:

https://media.digitalarkivet.no/view/1718/195

Her er vel Josephina Charlotte i 1875:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1832&kenr=006&bnr=0030&lnr=00

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josepines foreldre reiste i 1893, billetten ble betalt. I Amerika.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000122836

Broren, Nils J. Grunnvandet dro i 1888, bilett betalt i Amerika.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000095482

Så, når dro Ole Jørgen Bang Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 12 skriver jeg at ekteparet dro til Amerika i 1890.

Emigranter over Trondheim viser at det var Haagen Christensen som dro i mai 1890, riktignok ført som ugift, men det må være rett person.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=61512&merk=61512#ovre

Kona Josephine (Josofine) dro først i oktober 1890 med deres tre barn:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=62821&merk=62821#ovre

Både Haagen og Josephine står ført med bosted Mo, dvs Mo i Rana.

Familien skulle til Westby i Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk hva du finner, Randi Elisabeth!  :D

Lars Olsen i 1875?

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052419003436

Dåpen til Lars Winther - se nr. 70

Nordland fylke, Nord-Rana (Mo) i Nord-Rana (Mo), Ministerialbok nr. 827A04 (1853-1866), Fødte og døpte 1854, Side 13
Permanent bilde-ID: kb20050427030843

Her er Lars Winter Olsen i f.t. 1865 for Mo prestegjeld:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038364003446

Ole Olsen og Randine D. Nilsdatter er foreldrene. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner alt å falle på plass her, dere er utrolig flinke. Jeg ser at Josephine reiste med tre barn i oktober 1890. Da var bare to at de felles barna med mannen født, nummer tre kom i november, altså måneden etter at hun reiste til Amerika. Det tredje barnet måtte nesten være Ole Larsen som hun hadde fått "på si" og det stemmer helt sikkert at mannen til Josephine reiste først og at foreldrene til Josephine dro i 1893 som nå er kommet frem. Jeg ser at Nils broren til Josephine dro i 1888 og det stemmer nok det også. Jeg har sittet med muntlige opplysninger om at Ole Larsen (det barnet som ble født med annen far) var igjen og bodde til foreldrene og reiste alene, men det kan nok ikke stemme, selv om jeg syns det er rart da de andre opplysningene fra denne kilden stemmer. Men det rare er: I Amerika finner jeg IKKE ut at Ole Larsen bodde med hverken Josephine eller broren Nils. Men Ole vokste uansett opp og kom til Bjerkadalen i Hemnes i 1908 og giftet seg med Hilda Iverine Bek for så å reise tilbake til Amerika / Canada. (var bare å "hentet" henne) ;.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner: Nils J Grunnvatnet Billett betalt i Amerika.... han var den første i denne familien som reiste, skjønner ikke helt hvem som kjøpte billetten :-) Men er vel en bagatell, var mange som reiset dit fra området.

Og så var vel Ole Larsen 11 år da. Men jeg ser jeg har rotet litt. Josephine og mannen giftet seg i 1885 så da var jo Ole Larsen den førstefødte.  Her er fra en amerikansk side. Som vi ser er ikke Ole Larsen med, men her var han jo voksen

Lar's Family lived in the same area as Nils Johannesen: Name Backhaugen??
Age 53
Birth Date abt 1847
Birthplace Norway
Home in 1900 Township 157, Ward, North Dakota
Race White
Immigration Year 1890
Relation to Head of House Head
Marital Status Married
Spouse's Name Josephine Backhaugen
Marriage Year 1885
Years Married 15
Father's Birthplace Norway
Mother's Birthplace Norway
Household Members
Name Age
Backhaugen?? 53
Josephine Backhaugen 44
Christine M Backhaugen 15
Nicholas A Backhaugen 13
Annie M Backhaugen 9
Julia K Backhaugen 7
Thea A Backhaugen 6
Mary S Backhaugen 3
John B Backhaugen 2
Carroll L Backhaugen 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, viste året men ikke dagen. Hilda var født 16.07.1890 så da var hun ikke fylt 18 år enda. De giftet seg like før de reiste fra fjellgården i Hemnes. Ole var bare en kort tid i Norge og "hentet" Hilda etter brevveksling.

På 12.1.2017 den 21.09, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Anna Winge er søster til Josephine, hun skulle vel vært 2 år eldre i følge en annen link som ble lagt i tråden. Men hun hadde en yngre søster som het Anna. Ser hun var på same båt og står rett under barna til Josephine. Billett er imidlertid betalt i Amerika.

På 12.1.2017 den 17.08, Randi Elisabeth Haugros skrev:

I innlegg 12 skriver jeg at ekteparet dro til Amerika i 1890.
Emigranter over Trondheim viser at det var Haagen Christensen som dro i mai 1890, riktignok ført som ugift, men det må være rett person.
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=61512&merk=61512#ovre

Kona Josephine (Josofine) dro først i oktober 1890 med deres tre barn:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=62821&merk=62821#ovre

Både Haagen og Josephine står ført med bosted Mo, dvs Mo i Rana.

Familien skulle til Westby i Wisconsin.

Endret av Terje Ånonli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine reiste med tre barn i 1890, alle tre var barn av Josephine og Haagen.

Her er nr. 3, Hildur Charlotte, f. 1888 i Mo i Rana:

https://media.digitalarkivet.no/view/5353/59

De andre var Christine Marie og Nicolai. Barn nr. 4 ble født i 1890, like etter at Josephine ankom til Amerika.

Det spørs om du ikke må sjekke barneflokken på nytt, et barn før ekteskapet, 9 i ekteskapet. Onshussiden har 8 barn, ingen f. I 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er masse opplysninger her, var inne på noen amerikanske sider (mye forskjellig info)  men de du har er nok korrekte. 1000 takk. Leter nå etter når Ole reiste men her sliter jeg :-)

På 12.1.2017 den 21.56, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Josephine reiste med tre barn i 1890, alle tre var barn av Josephine og Haagen.
Her er nr. 3, Hildur Charlotte, f. 1888 i Mo i Rana:
https://media.digitalarkivet.no/view/5353/59

De andre var Christine Marie og Nicolai. Barn nr. 4 ble født i 1890, like etter at Josephine ankom til Amerika.

Det spørs om du ikke må sjekke barneflokken på nytt, et barn før ekteskapet, 9 i ekteskapet. Onshussiden har 8 barn, ingen f. I 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Randi, da stemmer det at han var hjemme "å hentet" Hilda etter brevveksling. i 1895 var han vel 16 år da han var født i 1879. Jeg tror han dro til Amerika i 10-13 års alderen. Og jeg har et opptak som sier han reiste alene, men han skulle nok til familie / slekt. Det er nok her jeg har det fra at han bodde til sin onkel Nils. Vi har jo sett at han reiste i 1888 til Amerika, så det kan stemme at han reiste til han. Kanskje han hadde vært over en tur dit før..... men ikke sikkert vi kommer lengre i dette. Jeg har fått fantastisk hjelp i denne tråden. Skriver bygdebok og uten denne hjelpen hadde denne historien blitt vanskelig. Nå viser det jo seg at Nils og Josephine hadde flere søsken (ses i tråden lengre opp) kan jo være at noen av disse også ble Amerika farere og at han bodde hos noen av de. Så langt igjen TAKK

På 12.1.2017 den 22.22, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Ole og Hilda giftet seg i 1910 i Hemnes:
https://media.digitalarkivet.no/view/2568/23

Ole må ha kommet til Amerika før 1895. Han blir konfirmert i Carpio i Nord Dakota i 1895.
Oppl finnes ved vielsen.

Endret av Terje Ånonli
Lenke til kommentar
Del på andre sider