Gå til innhold
Arkivverket

Ole Larsen / Ole Larson med ætt fra Grunnvatnet i Rana

Terje Ånonli
 Del

Recommended Posts

Der er ikke lett å finne utvandringen til Ole. Spørsmålet mitt er hvilket navn brukte han da han reiste? Jeg har søkt på fornavn Ole og fødselsår 187* og 188* og ikke prøvd Ol* med de samme fødselsårene.

Han kan ha dratt sammen med søsken av sin mor, hvis noen av de utvandret, og brukt deres etternavn.

Synes å huske at Haagen og Josephines to eldste barn ble født i Korgen. Da Hildur ble født i Nord-Rana, bodde de f.t i Grundvandet, kanskje hos slekt?

Lykke til med bygdeboka!

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Joesphine, de som emigrerte i 1893 bodde i Grunnvatnet. Jeg ved at Josephine var tjenestejente også i Umbukta som er "nært" Grunnvatnet og fra gammelt av samme bruk. Hun var i alle fall der da hun "pådro seg et barn" altså Ole Larsen f. 1879. Broren til Josephine Nils var gift  to ganger, hans første kone døde i 1908 kort tid etter at barn to var født hun het Rakel Elene Larsen (f.1872) og døde vel i 1908. Jeg begynner nå å tro at det kunne være andre søsken som dro før Nils. Grethe Flood fant jo lengre opp fire søsken til som jeg ikke visste om. (søsken av Nils og Josephine). Det dukket opp en med navn Andrew Nelson i amerikanske kilde som visstnok skulle vært født i Norge i 1890 men det tror jeg kanskje er sønnen til Nils og Rakel

På 13.1.2017 den 10.18, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Der er ikke lett å finne utvandringen til Ole. Spørsmålet mitt er hvilket navn brukte han da han reiste? Jeg har søkt på fornavn Ole og fødselsår 187* og 188* og ikke prøvd Ol* med de samme fødselsårene.
Han kan ha dratt sammen med søsken av sin mor, hvis noen av de utvandret, og brukt deres etternavn.

Synes å huske at Haagen og Josephines to eldste barn ble født i Korgen. Da Hildur ble født i Nord-Rana, bodde de f.t i Grundvandet, kanskje hos slekt?

Lykke til med bygdeboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Nils, Josephines bror, er skrevet med etternavnet Grundvald i den statlige folketellingen i USA for 1900. Han bor sammen med sine foreldre. Naboer er søsteren Josephine og henne familie.

Nels J Grundvald in the 1900 United States Federal Census

Name: Nels J Grundvald

[Nolen J Grundrald]

Birth Date: abt 1870

Birthplace: Sweden

Home in 1900: Township 157, Ward, North Dakota

Race: White

Immigration Year: 1880

[1885]

Relation to Head of House: Head

Marital Status: Single

Father's name: Johnnie N Grundvald

Father's Birthplace: Sweden

Mother's name: Brita S Grundvald

Mother's Birthplace: Sweden

Occupation: View on Image

Neighbors: View others on page

Household Members:

Name Age

Nels J Grundvald 30

Johnnie N Grundvald 80

Brita S Grundvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEZZ og der står det at han kom til Amerika i 1880, en annen plass fant du at han emigrerte i 1888. Har nok vært i gamle landet en tur. Da løser dette seg. Utrolig mye hjelp jeg har fått. Ikke alle brikker er på plass men relativt mye.

Ser at Nils, Josephines bror, er skrevet med etternavnet Grundvald i den statlige folketellingen i USA for 1900. Han bor sammen med sine foreldre. Naboer er søsteren Josephine og henne familie.

Nels J Grundvald in the 1900 United States Federal Census

Name: Nels J Grundvald
[Nolen J Grundrald]
Birth Date: abt 1870
Birthplace: Sweden
Home in 1900: Township 157, Ward, North Dakota
Race: White
Immigration Year: 1880
[1885]
Relation to Head of House: Head
Marital Status: Single
Father's name: Johnnie N Grundvald
Father's Birthplace: Sweden
Mother's name: Brita S Grundvald
Mother's Birthplace: Sweden
Occupation: View on Image
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Nels J Grundvald 30
Johnnie N Grundvald 80
Brita S Grundvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ft 1900 står det riktignok at Nils kom til Amerika i 1880 og med årstallet 1885 i parentes.

Jeg har sett på det originaldokumentet, håndskrevet, det kan årstallet være 1880 eller 1885.

Utvandring i 1888 ble funnet i kirkeboken.

Der er ingenting ved utreisen i 1888 som tilsier at Nils har vært hjemme på besøk fra Amerika.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000095482

Vet du at han har vært hjemme fra Amerika før han utvandret igjen i 1888?

Har du navn på Nils sin kone nr. 2?

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Som Grethe Flood så ganske riktig antydet kunne være tilfelle: det var faktisk to par fra Sverige med likelydende navn som oppholdt seg i Rana/Hemnes-området på denne tida. De andre hette også Johan(nes) Nilsson og Brita Tomasdatter, født henholdsvis 1827 og 1833. De hadde fire barn; Christina f 1856, Matias Tomas f 1857, Anna Margreta f 1866 og Jonas Anders f 1869. Johan Nilsson døde 1891 og hustru Brita døde i 1899. Her er det virkelig fort gjort å blande kortene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider