Gå til innhold
Arkivverket

Jordbok 1744. Nesna. Nordland.

Leif Håkonsen
 Del

Recommended Posts

Den eneste Jacob Einersen jeg finner i Nesna i noenlunde tidsmessig nærhet er Jacob Einersen som i 1754 er nevnt som sønn i skiftet etter

faren Einer Hansen i Halland. Denne Jacob var da i Tønsvik på Dønna, hvor han også nevnes ved skifte etter Maren Kirstina Jørgensdatter

som morbror i 1780(skiftet var i Tønsvik og Jacob bodde i Tønsvik). Hun var sikkert datter av Anne Ejnersdatter som var datter av Einer

Hansen ved skiftet etter 1754, og denne Anne var da gift med Jørgen Hendrich Pedersen Sund. Hvis dette er den riktige må han jo ha flyttet

fra Haugjord mellom 1744 og 1754

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Det kan være en  kandidat.

Har du noen flere opplysninger om han.Han er også nevnt i jord bok 1734 på samme plass.

Har han vært gift eller har han barn eller har han vært ungkar hele livet.

Mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke funnet mer på han, annet enn at han ikke var oppsitter i Haugvig ved matrikkelen 1723. Jeg har kopier fra matrikkelen 1723 for Nesna og flere andre 

steder på Helgeland tatt fra mikrofilm for mange år siden. Er andre brukere som er ført i Haugvig i 1723. Jeg så jo også litt i kirkebøkene i natt for årene 1738-1745

når det gjaldt giftermål i Nesna uten å finne han, og på døpte 1741-1745. Fant han heller ikke i søkbar kirkebok for Nesna 1704-1737, men er jo ikke sikkert at alt er

ført inn der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Fant dette i Kirkebok for Hemnes 1744

Tror det står Jacob Einarsen Øyjorden og Maren Jacobsdatter gift.

https://media.digitalarkivet.no/view/16554/199

Denne og

Tror det står Jacob Einersøn Høyjorden barn Jacob født 1745. Nedre på høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/16554/209

Kan være mer, men nesten umulig og lese. Barnet som er født er vell rett, men er det samme personer som gifter seg, må kanskje sjekke i bygdebok for Rana eller Hemnes.

Mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje lurt å plassere gårdsnavnene her. Haugjord er tidvis kalt Høyjord og ligger ved Bardal i Nesna. Tønsvik er så vidt jeg kan skjønne det som i nyere tid er kalt Tomsvik og som ligger på øya Tomma mellom Nesna og Dønna. I dag hører hele Tomma så vidt jeg kan se til Nesna kommune.

I innrulleringsmanntallet 1766/69 er Jacob Einersen, Tønsvigen, oppgitt å være 66 år. Det oppgis en sønn 18 år gammel (ikke navngitt) og 3 små sønner. Trolig er det samme mann som ved folketellingen i 1801 er på gården Sandaker (hos sin sønn?) og som da er oppgitt å være 95 år gammel.

Så her er det en del å jobbe videre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.