Gå til innhold
Arkivverket

Kirkesanger Ole Bredesen Berg Vaaler

Hans H. Myhre
 Del

Recommended Posts

Nedst her er sonen Laurits døypt i 1851: SAH, Våler prestekontor, Ministerialbok nr. 1, 1849-1878, s. 9

Foreldra var gifte då. Eg kan ikkje sjå at dei gifta seg i Våler i 1849-51. 

tk
Endret av Torodd Kinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vielse nummer 6 i 1850?

Hedmark fylke, Våler i Våler, Ministerialbok nr. 1 (1849-1878), Viede 1850, Side 186
Permanent bilde-ID: kb20070125350558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandidat: nummer 24

Hedmark fylke, Hof, Åsnes, Våler i Hof, Ministerialbok nr. 5 (1816-1822), Fødte og døpte 1819, Side 78-79
Permanent bilde-ID: kb20070603280376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthia Larsdatter ble født 29. mai 1824 i Juberget, Åsnes Finnskog og døpt 20. juni 1824 av foreldrene Lars Larsen og Mari Mathisdatter.

Øverst her:

SAH, Hof prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1822-1841, s. 68-69
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603280540

Den eneste Lars Larsen i dette distriktet jeg finner er denne på Harildskogen i 1801 (Juberget lå under Harilodskogen):

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058242005994

Men dette ekteparet kan også ha vært fra den svenske siden av Juberget, for jeg klarer ikke å knytte dette ekteparet til noen av gårdene på norsk side av Juberget. De kan jo også bare ha vært inderste eller tjenestefolk?

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans,

Jeg tror jeg har de rette foreldren her i mine egne filer ang. Possåsen på Åsnes Finnskog,som ikke ligger langt fra Juberget.

Ta kontakt med meg motti2@online.no så skal jeg sende deg alt jeg veit om denne familin som koj fra Halsjøen (noe av Halesjøen ligger i Våler på norsk side og resten ligger på svensk side under Höljes i Norra Finnskoga).

Syver Larsen Muhoinen fikk to sønner med navnet Martin som ble døpt med 2 ukers mellomrom i Åsnes kirke, og den andre var Martin Syversen født 17.08.1843 og der sto Maren Olsdatter Tverraaen som mor. Begge disse guttene tjente på hver sin Løfsgaard i 1865 som Slaggerud lå under.

Syvers foreldre var husmannssønn Lars Larsen Muhoinen Longflon i Norra Finnskoga født ca. 1802, død 1841, og Sigri Olsdatter Haltorpet som ble gift 28.11.1824, 19 år gammel med Ole Olsen fra Aspberget, Norra Finnskoga. Lars Larsen ble gift 12.10.1823 med enka Mari Matsdatter Juberget født 29.05.1781 i Järpliden (datter av Mates Torstenson Kanainen og Annika Jansdotter) som var 20 år eldre enn Lars. Mari var enke etter Tørris Johansen i Juberget.

Barn (av Lars Larsen Muhoinen og Mari Matsdatter):

1. Marthea Larsdatter født 29.05.1824 i Juberget, Åsnes Finnskog. Hun var 4 måneder yngre enn sin halvbror Syver.

Jeg har mye mer om denne familien, ta bare kontakt....................

Håper dette kan være til hjelp?

Mvh. Morten Nasch Sandvold

•  

Endret av Morten Nasch Sandvold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.