Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Jeg leter etter Karen Malene Hall f. 23. mai 1841 i Bergen

Recommended Posts

Hei, Jeg leter etter Karen Malene Hall f. 23 mai 1841 muligens i Bergen, d. januar 1925 i Amerika. Hennes mor var : Brita Mikkelsdtr d. 1851 som var gift med Jone Gudmundson. De bodde på Vestersjø, Ombo, Hjelmeland i Ryfylke. Det kan synes som om Karen ble født,  i Bergen?, før moren giftet seg med Jone. Karen sitt fødselsår er også oppgitt til 1842 og 1843, så det er noe usikkerhet til fødselsåret.

Karen er også nevnt under følgende navn:

• Karen Malene Holle
  • Caroline Hall
  • Karen Mallene Holle (Caroline) Eidsneset Oswood

​Er det noen som kan hjelpe meg med info om henne? Hun giftet seg med Amund Osvåg, som tok etternavnet Oswood i Amerika.

Iowa census 1895:

Name:

Caroline Oswood

Event Type: Census
Event Date: 1895
Event Place: Hamilton, Iowa, United States
Birth Year (Estimated): 1843
Family Number: 59
Line Number: 5
Page: 652
GS Film number: 1020357
Digital Folder Number: 004235337
Image Number: 00569

Household Role Gender Age Birthplace
Amon A Oswood M 60
Caroline Oswood F 52
James O Oswood M 25
Justy Oswood M 17
Eddie Oswood M 13
Carra Oswood F 11

Citing this Record:
"Iowa State Census, 1895," database with images, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VT37-9MJ : 17 November 2014), Caroline Oswood in household of Amon A Oswood, Hamilton, Iowa, United States; citing p. 652, 1895, State Historical Society, Des Moines; FHL microfilm 1,020,357.

USCensus 1900:

Name: Caroline N Oswood
Titles and Terms:
Event Year: 1900
Event Place: Rose Grove Township, Hamilton, Iowa, United States
District: 109
Marital Status: Married
Race: White
Race (Original): W
Relationship to Head of Household: Wife
Relationship to Head of Household (Original): Wife
Number of Living Children: 6
Years Married: 37
Birth Date: May 1841
Birthplace: Norway
Marriage Year (Estimated): 1863
Immigration Year: 1859
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Mother of how many children: 6
Sheet Number and Letter: 2B
Household ID: 38
Line Number: 81
Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)
Affiliate Publication Number: T623
GS Film Number: 1240435
Digital Folder Number: 004119859
Image Number: 00283

Amund J Oswood Head M 66 Norway
Caroline N Oswood Wife F 59 Norway
Edward E Oswood Son M 19 Illinois
Clara M Oswood Daughter F 17 Illinois

Citing this Record:
"United States Census, 1900," database with images, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9KP-ZGB : accessed 13 January 2017), Caroline N Oswood in household of Amund J Oswood, Rose Grove Township, Hamilton, Iowa, United States; citing enumeration district (ED) 109, sheet 2B, family 38, NARA microfilm publication T623 (Washington, D.C.: National Archives and Records Administration, 1972.); FHL microfilm 1,240,435.

USCensus 1910:

Name: Caroline Oswood
Titles and Terms:
Event Date: 1910
Event Place: Williams, Hamilton, Iowa, United States
District: ED 125
Marital Status: Married
Race: White
Race (Original): White
Relationship to Head of Household: Wife
Relationship to Head of Household (Original): Wife
Birth Year (Estimated): 1842
Birthplace: Norway
Immigration Year:
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Sheet Letter: B
Sheet Number: 4
Sheet Number and Letter: 4B
Household ID: 95
Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)
Affiliate Publication Number: T624
Affiliate Film Number: 404
GS Film Number: 1374417
Digital Folder Number: 004971417
Image Number: 00903

A J Oswood Head M 75 Norway
Caroline Oswood Wife F 68 Norway
Carrie Oswood Daughter F 25 Illinois

Citing this Record:
"United States Census, 1910," database with images, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MGM9-GPW : accessed 13 January 2017), Caroline Oswood in household of A J Oswood, Williams, Hamilton, Iowa, United States; citing enumeration district (ED) ED 125, sheet 4B, family 95, NARA microfilm publication T624 (Washington D.C.: National Archives and Records Administration, 1982), roll 404; FHL microfilm 1,374,417.

Ble litt usikker på hva slags info du ønsker. Hennes opphav eller liv i Amerika?

På Family Search finner du Caroline i, i tillegg til de folketellinger jeg nevnte i forrige innlegg, folketellinger for 1880, 1905, 1915, 1920 og 1925. De viser at hun ble enke en gang mellom 1915 og 1920. Dødsfallet 7. januar 1925 er det også kilde for.

Har du flere opplysninger .Når ble Jone og Britha gift?

Bodde de i Norge i 1865?

Lenke til telling?

Ser at dåpen nå er funnet. :)

I "Hjelmeland, Gardar og folk" bind 1 side 67 står det at Brita Mikkelsdtr døde i 1851.  Dato for giftermål er ikke oppgitt, men de fikk sitt første barn etter giftermål i 1846. Karen er ikke oppgitt her. Hun ble sannsynligvis født i 1841.

Ble litt usikker på hva slags info du ønsker. Hennes opphav eller liv i Amerika?

På Family Search finner du Caroline i, i tillegg til de folketellinger jeg nevnte i forrige innlegg, folketellinger for 1880, 1905, 1915, 1920 og 1925. De viser at hun ble enke en gang mellom 1915 og 1920. Dødsfallet 7. januar 1925 er det også kilde for.

Jeg ønsker info om henne i den tiden hun bodde i Norge. Hvor ble hun født? Hvem var faren. Hvor vokste hun opp og hos hvem? Jeg antar at hun ble gift med min slektning Amund Osvåg i Amerika, men vet ikke dette for sikkert. Dersom hun ble konfirmert i Nedstrand, så kan det være mulig at de giftet seg i Norge. Avstanden Nedstrand- Etne er ikke avskrekkende.

Etter at hun kom til Amerika, så tror jeg at jeg har den info jeg trenger. Fått fra etterkommerne der.

I "Hjelmeland, Gardar og folk" bind 1 side 67 står det at Brita Mikkelsdtr døde i 1851.  Dato for giftermål er ikke oppgitt, men de fikk sitt første barn etter giftermål i 1846. Karen er ikke oppgitt her. Hun ble sannsynligvis født i 1841.

Jeg ønsker info om henne i den tiden hun bodde i Norge. Hvor ble hun født? Hvem var faren. Hvor vokste hun opp og hos hvem? Jeg antar at hun ble gift med min slektning Amund Osvåg i Amerika, men vet ikke dette for sikkert. Dersom hun ble konfirmert i Nedstrand, så kan det være mulig at de giftet seg i Norge. Avstanden Nedstrand- Etne er ikke avskrekkende.

Etter at hun kom til Amerika, så tror jeg at jeg har den info jeg trenger. Fått fra etterkommerne der.

Glimrende! Takker dere for opplysningene. Amund Oswood døde i 1918, så det stemmer nok med folketellingene i Amerika.

Opplysningene dere ga fra Nedstrand viser at hun ble født 10. april 1841. Likeledes synes det som om foreldrene var

Jone og Brita, dersom jeg leser rett. Karen er ikke nevnt i Hjelmeland-soga, men dette kan skyldes at foreldrene tidligere bodde i Nedstrand sokn og kanskje også giftet seg der. Det som synes litt merkelig er at Karen ikke er oppført som deres barn i Hjelmeland-soga.

Glimrende! Takker dere for opplysningene. Amund Oswood døde i 1918, så det stemmer nok med folketellingene i Amerika.

Opplysningene dere ga fra Nedstrand viser at hun ble født 10. april 1841. Likeledes synes det som om foreldrene var

Jone og Brita, dersom jeg leser rett. Karen er ikke nevnt i Hjelmeland-soga, men dette kan skyldes at foreldrene tidligere bodde i Nedstrand sokn og kanskje også giftet seg der. Det som synes litt merkelig er at Karen ikke er oppført som deres barn i Hjelmeland-soga.

Dei bodde i Nedstrand prestegjeld, Sjernarøy sogn.

Holle er på den delen av Ombo som nå hører til Finnøy kommune

Vielsen overst høyre side

SAST, Nedstrand sokneprestkontor, IV: Ministerialbok nr. A 7, 1816-1870, s. 200

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051213020198

Dette var svært interessant. Foreldrene syntes å ha giftet seg 2 dager før Karen ble født.

Jeg er usikker på inndelingen av sokn/herad  på den tiden. Kan det tenkes at foreldrene til Karen, Jone og Brita, bodde på Ombo som da soknet til Nedstrand herad? Fremdeles merkelig hvor Karen ble av! Hjelmeland-soga skriver at Jone og Brita sitt første barn var Gudmund. f. 1846.

mvh Arvid

Nedstrand og Sjernarøy var begge egne herad. Sjernarøy sokn var del av Nedstrand (Hinderaa) prestegjeld. Ombo var delt mellom Sjernarøy og Hjelmeland. Sjernarøy med del av Ombo er nå i Finnøy kommune og Nedstrand i Tysvær kommune.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.