Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Lorentine Margrete Olsen fra Frøya/Trondheim - 4 uløste problemer

Recommended Posts

Min oldemor Lorentine Margrete Olsen (f.12.6.1869 på Indtian på Frøya), hadde ikke noe A4-liv. Lorentine fikk 5 barn med 5 menn. Barna er som følger:

1. Astrid Alvhilde (f.8.8.1889). Far: handelsagent Ole Mattias Jonassen (f.1862?). Lorentine er «pige på dampskib». Astrid er min farmor. Hun kommer til pleieforeldre i Meldal.

Problem 1: Jeg klarer ikke å finne Ole Mattias Jonassen utover dåpsinnføringen, og da som Ole Jonasen. Han skal være (sør)same. Har etterlyst han i to andre sammenhenger i dette forumet, men tar han med her for helhetens skyld

2. Signe Lovise (f.19.10.1890) med dampskipstjener Anders Lie (f.1862). Han reiste med hurtigruteskipet «Kong Carl».

Problem 2: Har ikke verifisert hvem Anders Lie er, eller Signe Lovises skjebne

3. Kaja Margit (f.6.7.1892) med sjømann Hans Karl Britanus Johansen (Kleven). Kaja blir døpt 28.8.1892 og Hans og Lorentine gifter seg i Ålesund 9.10.1892. Allerede i 1894 (kilde: Trondhjems adressebog) er Lorentine Kleven enke. Kaja Margit vokser opp hos prestefamilien Ole Mjelva.

Problem 3: Hva skjedde med Hans Karl Britanus?

4. Johan Olaf (født 7.10.1896 og døpt 22.11.1896) med far snekker Edvard Støp. Lorentine og Edvard ble borgerlig gift 23.2.1895. Ganske sikker på at ekteparet ikke bodde sammen noen gang. Ekteskapet var muligens «proforma «– begge to var «kvalifisert» til straff etter 3. leiermål. Kjenner Johan Olafs videre skjebne. Lorentine hadde fått tuberkulose på denne tiden, og Johan Olaf bodde hos ulike fosterforeldre de første årene

5. Oskar Sigurd (født 14.9.1900 og døpt 4.11.1900) med malermester Ole Andreas Brevig som far, men ved konfirmasjon oppgis Edvard Støp som far!!!! Oskar tar navnet Støp og bosetter seg i Trondheim med familie. Oskar vokser opp med sin mor!

Lorentine Støp/Kleven finner jeg i første gang i Trondhjems adressebog i 1894, og siste gang i 1937.

Problem 4: Når døde Lorentine, og finnes det en dødsannonse?

Endret av Hans Martin Fagerli
  • Liker 1

Du er ikkje snau....

Du må nesten fortelje kva meir du har funne ut, og kva du har undersøkt. Til dømes at

du har leita etter Hans Karl Britanus Kleven død i Ålesund, Borgund og Trondheim (og kva sokn),

og om han stod i adresseboka året før Lorentine stod der som enkje.

(Og OM du ikkje har undersøkt dette sjølv, så bør du kanskje gjere det først.)

Du er ikkje snau....

Du må nesten fortelje kva meir du har funne ut, og kva du har undersøkt. Til dømes at

du har leita etter Hans Karl Britanus Kleven død i Ålesund, Borgund og Trondheim (og kva sokn),

og om han stod i adresseboka året før Lorentine stod der som enkje.

(Og OM du ikkje har undersøkt dette sjølv, så bør du kanskje gjere det først.)

Jeg har nok lett etter Hans Karl, fortrinnsvis i Ålesund - bl.a. i samme kirkebok som giftermålet ble registrert - uten resultat. Har ellers søkt etter han på ulike måter i Digitalarkivet, men uten resultat. Jeg regner med at han dør en gang mellom senhøsten 1892 til 1894 siden Lorentine er enke i 1894, og bosatt igjen i Trondheim slik hun var før hun traff Hans Karl.

De øvrige "etterlysningene" mine har jeg i hovedsak søkt etter i Digitalarkivet også, men jeg står uten resultat etter ganske mange år.....

Fantastisk, her er jo både Lorentine og Signe! Visste ikke at folketellingen var digitalisert, trodde den kun var scannet inn..

Tusen takk

Hans Martin

Når det gjelder Oskar Sigurd og hans endrede far , så skyldes nok det at en ektemann automatisk ble registrert som far til sin kones barn, selv om han ikke var faren. Antar myndighetene har rettet opp i registreringen i ettertid siden Edvard Støps navn dukket opp ved konfirmasjonen. ( korrekt ble det jo ikke sånn slektsmessig, men juridisk ble det nok rett).

Mvh

Linda

Når det gjelder Oskar Sigurd og hans endrede far , så skyldes nok det at en ektemann automatisk ble registrert som far til sin kones barn, selv om han ikke var faren. Antar myndighetene har rettet opp i registreringen i ettertid siden Edvard Støps navn dukket opp ved konfirmasjonen. ( korrekt ble det jo ikke sånn slektsmessig, men juridisk ble det nok rett).

Mvh

Linda

Takk Linda, du har nok rett i dette, men her har jeg nok gitt litt for lite informasjon.

Fra mine egne opptegnelser (som er noen år gamle), siterer jeg:

Ministerialboken for Bakke kirke (s.276 for 1900) viser at Oskar ble døpt 4.11.1900. Far er malermester Ole Andreas Brevig (f.1861). Han er først innført som gift, men dette er rettet til separert. Lorentine har angitt at hun er ugift! En vanskelig lesbar setning viser at vigselsattest er omtalt. Det anmerkes at ”Moderen …. 1st Barn udenfor ægteskap”. Det stemmer ikke. Astrid og Signe Lovise var også født utenfor ekteskap........ Den 9.9.1915 får Ministerialboken en tilførsel som sier at Lorentine var gift med snedker Edvard Støp. Sannsynligvis gjøres rettelsen når Oskar skal konfirmeres.

Jeg har antatt at Lorentine vet at hennes 3.leiermål er straffbart, og at det ligger under når omtalen i kirkeboka i 1900 er som den er. Kan hun og herr Brevig ha hatt tanker om å gifte seg? Jeg har nemlig ingen dokumentasjon på at Lorentine og Edvard Støp noen gang bodde sammen. I Trondhjems adressebok finner jeg aldri noe bevis for dette, men hun kaller seg alltid Støp - med unntak av 1918 hvor hun heter Kleven! Flere ganger er hun i disse bøkene registrert som enke - selv om ikke Edvard var død! Lorentine har gitt meg mange utfordringer, og jeg vet ikke om jeg har avdekket alt ennå!

Men din forklaring stemmer nok når vi kommer til Oskars konfirmasjon, og hvor det egentlig fastslås at han kan bruke Støp som slektsnavn.

Hans Martin

Dette har du fra før, men legger likevel inn lenke til vielsen til Edvard Støp og Lorentine, viet 22. febr. 1895. Hennes 2. ekteskap, her bruker hun navnet Kleven.

https://media.digitalarkivet.no/view/3036/146

18. febr. 1895 melder Edvard Støp seg ut av Statskirken. Her står det bl.a. at han har to barn under 15 år.

https://media.digitalarkivet.no/view/3036/318

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Jeg har nok lett etter Hans Karl, fortrinnsvis i Ålesund - bl.a. i samme kirkebok som giftermålet ble registrert - uten resultat. Har ellers søkt etter han på ulike måter i Digitalarkivet, men uten resultat. Jeg regner med at han dør en gang mellom senhøsten 1892 til 1894 siden Lorentine er enke i 1894, og bosatt igjen i Trondheim slik hun var før hun traff Hans Karl.

De øvrige "etterlysningene" mine har jeg i hovedsak søkt etter i Digitalarkivet også, men jeg står uten resultat etter ganske mange år.....

Ja akkurat.  Dersom du vore nøyaktig i leitinga (og det har du vel), er det bortkasta tid for alle andre å gjere det omatt.

Når du ikkje seier noko om det, set du i gang hjelparane med å gjere bortkasta arbeid.

Dersom du ikkje har gjort det, bør du leite etter Hans Karl død i Borgund sokn (som omslutta byen Ålesund).

Dinest må du leite i Trondheim - først i det soknet der du finn Lorentine i 1894. Dersom du ikkje veit kva sokn

det var, ville det hjelpe om du opplyste gateadressa. (Brodahls gate ligg i Lademoen sokn; før 1908 i Bakke sokn.)

Deretter må du leite i dei andre sokna i Trondheim - det er fleire å velje i, men ikkje så mange.

Og så.... ordet "enke" treng ikkje vere ekte. Det kan dekkje over ei skilsmisse eller ein separasjon. Adresseboka er ikkje eit juridisk dokument, og er basert på det personen sjølv opplyser.

Endret av Ivar S. Ertesvåg

Dette har du fra før, men legger likevel inn lenke til vielsen til Edvard Støp og Lorentine, viet 22. febr. 1895. Hennes 2. ekteskap, her bruker hun navnet Kleven.

https://media.digitalarkivet.no/view/3036/146

18. febr. 1895 melder Edvard Støp seg ut av Statskirken. Her står det bl.a. at han har to barn under 15 år.

https://media.digitalarkivet.no/view/3036/318

Takk igjen Randi!

Den første kjenner jeg til ja, men Støps utmelding var ny for meg. Fra mange år tilbake kjente jeg en ivrig slektsforsker i Trondheim som fortalte at hun leste kirkebøker som andre leste krim. Da kom hun over enkelte funn som hun kunne bruke i ulike sammenhenger. Bl.a. fant hun ut at Edvard Støp var kjent barnefar i flere sokn rundt Trondheim.

Kan utmeldingen ha sammenheng med det borgerlige ekteskapet Edvard og Lorentine inngår? Mener å ha hørt at borgerlig vielse ble innført for dissenter i 1845, og i 1863 for par hvor (minst) den ene ikke var bekjennende kristen (eller noe slikt - husker ikke ordlyden). Utmeldingen til Edvard skjedde kun 4 dager før vielsen. Det må da være en sammenheng her?????

Hyggelig at du fant denne opplysningen som er en liten tråd i et større bilde som jeg forsøker å skape rundt Lorentines liv.

Hans Martin

Her er Lorentines innflytting til Ålesund, meldt i 1893, etter inngåelse av ektekapet med Hans Karl:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/285/pi00000000028123

Ved inngåelse av ekteskap to for Lorentine står det ingenting om at hun er enke eller ev. fraskilt, bare et 2 tall som indikerer hennes 2. ekteskap.

Og hvorfor meldte Edvard seg ut av Statskirken, har ikke noe svar på det ..

Se på dåpsinnførselen til Signe Lovise, under merknader. Det er mor som gir opplysningene. I 1892 oppgir mor en annen far til jenta. Mener det står Johan T, Tanem kanskje, eller? Klarer ikke å lese alt.

https://media.digitalarkivet.no/view/4394/83

Fra klokkerboka:

https://media.digitalarkivet.no/view/15710/188

Her er det ikke skrevet noe om en annen far i merknadsfeltet.

Her er Lorentines innflytting til Ålesund, meldt i 1893, etter inngåelse av ektekapet med Hans Karl:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/285/pi00000000028123

Ved inngåelse av ekteskap to for Lorentine står det ingenting om at hun er enke eller ev. fraskilt, bare et 2 tall som indikerer hennes 2. ekteskap.

Og hvorfor meldte Edvard seg ut av Statskirken, har ikke noe svar på det ..

Interessant at hun oppgir at dette er hennes 2.ekteskap. Begge hennes to tidligere barn er ført inn som uekte! Gjør hun sin egen situasjon litt bedre enn den var?

Hans Martin

Du skriver at Lorentine er enke i 1894, da er adressen Brodals gade på Lademoen. Kilden er Trondhjem Adressebog 1894. På samme adresse bor Samuel Axelsen, samme person som Lorentine og Signe Lovise bodde sammen med i 1891.

Kan det tenkes at Lorentine kom tilbake til Trondheim i 1893, og fikk husrom hos Samuel Axelsen som i følge ft 1891 var pleiefar til hennes datter Signe.

I gravregistreringen for gamle Ila kirkegård finnes det en Hans Kleven gravlagt i 1893. Alder er oppgitt til 24 år, noe som kan stemme med fødselsår 1869.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/gen/vis/248/pc00000000857761

Gravregistreringen viser også en Signe Tanem, f. 1890, gravlagt 1893, døde på lasarettet.

Jeg finner ikke disse to personene innført unde døde i kirkeboka for Ila, noe som ville være naturlig siden de ble gravlagt på gamle Ila kirkegård.

Får lete litt videre.

Se på dåpsinnførselen til Signe Lovise, under merknader. Det er mor som gir opplysningene. I 1892 oppgir mor en annen far til jenta. Mener det står Johan T, Tanem kanskje, eller? Klarer ikke å lese alt.

https://media.digitalarkivet.no/view/4394/83

Fra klokkerboka:

https://media.digitalarkivet.no/view/15710/188

Her er det ikke skrevet noe om en annen far i merknadsfeltet.

Dette blir nesten for mye av det gode!  Jeg kommer også til Johan, men er usikker på resten. Kunne se ut som Jensen, men det stemmer ikke med skrifttypene. Men mannen er i alle fall restauratør så vidt jeg kan se. Interessant er det å se at Axel Samuelsen og hustru er faddere. Det var sannsynligvis de som ble pleieforeldre til Signe Lovise.

Merknaden må ha blitt skrevet i forbindelse med at hun gifter seg i Ålesund med Hans Karl Britanus Johansen høsten 1892. Kanskje hun da måtte rydde opp i diverse uklarheter.. Lorentine oppgir med dette feil far til sine barn 2 ganger! Jeg får trøste meg med at min far - som heller aldri traff henne - fortalte at oldemora mi var en særdeles tøff dame i følge min farmor. Det kunne kanskje trenges slik livet utviklet seg.

Hans Martin

Hans Karl Brittanus Kleven død 10/7 1893, nr. 34 her: https://media.digitalarkivet.no/kb20050610010352

Utrolig - dette var godt gjort av deg Ivar!

Jeg kan ikke se at det oppgis navn på hustru utover at det er notert at han er gift. Dødsårsaken er vel difteri, og det ser ut til at det var flere slike dødsfall samtidig. Jeg kan ikke se at denne protokollsiden hvilken kirke denne stammer fra, men er det i Trondhjem?

Hans Martin

Her er litt om lasarettet i Ila:

http://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Ilsviken

Ivar fant dødsfallene i kirkeboka for Ila i Trondheim. Flott altså.

Da stemmer det med Hans Kleven og Signe Thanem gravlagt på gamle Ila kirkegård.

Jeg kan ikke se at det oppgis navn på hustru utover at det er notert at han er gift. Dødsårsaken er vel difteri, og det ser ut til at det var flere slike dødsfall samtidig. Jeg kan ikke se at denne protokollsiden hvilken kirke denne stammer fra, men er det i Trondhjem?

Det var ikkje vanleg å oppgje namn på kona; det var plass til far for born og ektemann til gifte kvinner.....

Klikk på (i)-symbolet oppe til høgre (ved sidan av lenkjesymbolet) - så får du informasjon om fylke, prestegjeld og sokn; her Ila.

Ivar og Randi!

Dette var imponerende! Dere er nok noen "divisjoner" over meg. Det falt på plass noen løse brikker med det dere har gravd fram. Difteriepidemien i Trondheim på denne tiden må ha vært voldsomt omfattende, det er jo helt utrolig hvor mange som dør med årsak difteri. Lorentines liv må ha vært ganske tøft, hun slet sannsynligvis allerede på denne tiden med tuberkulose som i alle fall plaget henne fram til rundt 1910

Takk for hyggelig tilbakemelding!

Dette må være Lorentine i den kommunale tellinga for Trondhjem i 1925, med feil fødselsår:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01063300068595

I 1925 hører hun til Vår Frue sogn.

Takk for hyggelig tilbakemelding!

Dette må være Lorentine i den kommunale tellinga for Trondhjem i 1925, med feil fødselsår:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01063300068595

I 1925 hører hun til Vår Frue sogn.

Det stemmer, dette er Lorentine. Hun finnes mange år i Trondhjems adressebok med yrkesbetegnelsen "strykerske" e.l.

Kan for øvrig fortelle at Johan T(h)anem ble en aktet mann i Trondheim, og at han drev flere større institusjonsrestaurasjoner. Men jeg kan vel nå trekke den slutningen av etterforskningen til deg og Ivar, at da Johan var dampskipsrestauratør - sannsynligvis på samme båt som Lorentine arbeidet på - ble han far til Signe Lovise. Samtidig kan vi se av folketellingen i 1900 at han hadde "hjemmeavlede" barn både før og etter dette fatale møtet!

Hans Martin

Jeg prøver med en utdyping av spørsmålet om hvor min oldefar Ole Mattias Jonassen har gjort av seg. Det første stedet jeg har funnet ham i Digitalarkivet, er innførselen i kirkeboka:

Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn 1880-1901

hvor han oppgis som far til min farmor Astrid Alvhilde. Han innskrives som Ole Jonasen. Min far overleverte skrivemåten gjengitt innledningsvis, og tilla at Ole var same. Yrke: (handels)agent. Jeg har lett i de fleste kirkebøker i Nord- og Sør-Trøndelag for om mulig å fange han opp der - uten resultat. Det eneste stedet jeg har funnet ham utenom nevnte fødsel er ved Astri Alvhildes konfirmasjon Meldal i 1904. Dessuten en stadfestelse av dåpen i Lade kirke.

Ved fødselen til farmor er det en interessant opplysning om at bosted for begge foreldrene oppgis til "sygehuset". Jeg har derfor antatt at begge var syke (tuberkulose?) på dette tidspunktet. Jeg har derfor også sett i flere av kirkebøkene i Tromdheim om han kan være død i tiden etter nevnte fødsel. Uten resultat. Jeg har også vært på Statsarkivet i Trondheim og sett igjennom innleggelsesprotokoller for to av de tre sykehusene i byuen på den tiden. Resultatløst.

Det er en sørsamisk familie i Rørostraktene med familenavnet Jonassen. Har forsøkt kontakt uten resultat.

I 1900 er Astrid fosterdatter i Meldal og forsørges av Trondhjems Fattigvæsen.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037446003622

Kan det finnes opplysninger om far i Fattigvesenets protokoller? Når kom hun dit, når ble det første vedtaket om at hun skulle til Meldal, fattet?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.