Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Lorentine Margrete Olsen fra Frøya/Trondheim - 4 uløste problemer

Recommended Posts

I 1900 er Astrid fosterdatter i Meldal og forsørges av Trondhjems Fattigvæsen.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037446003622

Kan det finnes opplysninger om far i Fattigvesenets protokoller? Når kom hun dit, når ble det første vedtaket om at hun skulle til Meldal, fattet?

Dette kjenner jeg til (fra samme kilde som du har), men jeg har ingen opplysninger om når hun kom til Berbu i Meldal. Jeg har tenkt som så at sannsynligvis ble Astrid overført til fosterforeldre før Lorentine nedkommer med barn nr 2 Signe Lovise (19.10.1890).

Jeg prøver med en utdyping av spørsmålet om hvor min oldefar Ole Mattias Jonassen har gjort av seg. Det første stedet jeg har funnet ham i Digitalarkivet, er innførselen i kirkeboka:

Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn 1880-1901

hvor han oppgis som far til min farmor Astrid Alvhilde. Han innskrives som Ole Jonasen. Min far overleverte skrivemåten gjengitt innledningsvis, og tilla at Ole var same. Yrke: (handels)agent. Jeg har lett i de fleste kirkebøker i Nord- og Sør-Trøndelag for om mulig å fange han opp der - uten resultat. Det eneste stedet jeg har funnet ham utenom nevnte fødsel er ved Astri Alvhildes konfirmasjon Meldal i 1904. Dessuten en stadfestelse av dåpen i Lade kirke.

Ved fødselen til farmor er det en interessant opplysning om at bosted for begge foreldrene oppgis til "sygehuset". Jeg har derfor antatt at begge var syke (tuberkulose?) på dette tidspunktet. Jeg har derfor også sett i flere av kirkebøkene i Tromdheim om han kan være død i tiden etter nevnte fødsel. Uten resultat. Jeg har også vært på Statsarkivet i Trondheim og sett igjennom innleggelsesprotokoller for to av de tre sykehusene i byuen på den tiden. Resultatløst.

Avskrifta er ikkje 100% av originalen: https://media.digitalarkivet.no/kb20060126030457

Merknaden les eg som "a) [heimedåp] som ovenfor", og der står det " a) pastor Holmen i overvær af to diakonisser of moderen".

Under datofeltet står at "H.d. stadfæstet i Lade 1.12.89".

I margen til venstre står noko slikt som "Hjemmedøbte fra Sygehuset der mødrene er indlagt".

Dette er kyrkjeboka for Vår Frue - så det må vere der mora er rekna som busett. Det at stadfestinga skjedde i Lade, kan tyde på at

det er eit sjukehus i Strinda og på den sida av heradet (som i 1889 rakk frå Ranheim og Lade til Byåsen).  Vidare må det vere ein kapellan Holmen som gjer teneste på dette sjukehuset.

Boka "Norges Geistlighet" (eller -hed?) skal vere på nasjonalbiblioteket, og om Holmen levde då, står han der nok - med oppramsing av tidlegare stillingar

(det nok vere ei bistilling, t.d. for res.kap. til Strinda).

Stadfestelse av dåp i Lade kirke 1889. Her er fars fødselsår oppgitt til 1865:

https://media.digitalarkivet.no/view/4394/72

Fra klokkerboka:

https://media.digitalarkivet.no/view/15710/173

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Randi og Ivar!

Fint at dere "strammer" opplysningene litt. Det er klart at det har vært hjemmedåp. Pussig at klokkeren viser til "Colonien" (er han lokalkjent?). Dette er på Nedre Lademoen og var et arbeiderstrøk bygd i ca 1873. Det er ikke første gangen jeg har sett at klokkerboka ikke behøver å være en kopi av ministerialboka.

Jeg har vært klar over at Ole er registrert med 1865 som fødselsår også, men det kan kanskje være at den som skriver ikke nødvendigvis har hørt korrekt?

Jeg ser at Ole og Lorentine tydeligvis har bodd sammen på fødselstidspunktet. Det må jeg faktisk innrømme at jeg ikke så før nå.

Jeg har spekulert en del på hvorfor far ikke var i tvil om at han het Ole Mattias. Men den kombinasjonen har jeg ikke sett i Digitalarkivet, men det eksisterer faktisk en Mattias Jonassen, som også er agent, og som får et uekte barn omtrent samtidig. Han er fra Trondheim, og er like vanskelig å spore som min oldefar. Har lurt på om dette er samme person.  Kan komme tilbake med nærmere opplysninger og linker litt senere når jeg kommer hjem...

Jeg har funnet en bekreftelse på at Lorentine døde i 1937. Ved en tilfeldighet søkte jeg på Nasjonalbibliotekets web-sider, og fikk et treff på Lorentine Støp (som hun også kalte seg) på Nordisk Tidende 9.12.1937. Oppgitt alder: 68.

Nordisk Tidende utkom i Amerika, og var rettet mot norskættede. Dødsfall i Norge var listet opp i hver utgave.

Nasjonalbibliotektet har forbedret sitt grensesnitt til digitaliserte dokumenter betydelig siden sist jeg brukte dem (men det er en god stund siden)

• 1 måned senere...

En mulig "dobbeltgjenger" til min ettersøkte oldefar (agent) Ole Mattias Jonassen (f.ca 1860) har dukket opp!

Maskinagent Mathias Jonassen (f.ca 1860) er oppgitt som far til Margit Mathiasen (f.17.12.1889). Mor er sypige Karen Olaussen Klemmetsmo (f.1860) fra Orkdal. Jeg  finner Margits dåp og konfirmasjon i Orkanger kirke, samt ved folketellingene i 1890 (hvor hun bor sammen med sin mor) og i 1910 da hun er tjenestepike hos familien Dahling i Trondheim.

Jeg skulle gjerne ha funnet hvem denne Mathias var - når og hvor født, eventuelt konfirmert (har søkt men ingen resultat så langt). Ved dåp er fars bosted oppgitt til Trondheim. Behovet for dette er at denne mannen i navn, bosted og yrke passer godt til min oldefar Ole Mattias Jonassen (også med oppgitt fødselsår 1860 og yrke agent). Eller er det en tilfeldighet at to ulike menn med nokså identiske data dukker opp? Hvis det er samme mann så kan han  jo ha flere "svin på skogen" og dermed behov for å skjule hvem han er, jfr datidens lov om straff for 3 leiermål med ulike kvinner?

Jeg kan også være interessert i å finne ut om Margit  eventuelt giftet seg og fikk etterkommere.

Er rimelig sikker på at den Margit du lurer på giftet seg i 1912 med Martin Lian og er gravlagt på Tilfredshet med fødselsdato 17.12.1899 (10 år feil)

http://byblis.net/gravsted/tilfredshet.html

Fra Trondhjems Adresseavis 12. desember 1912

Trondhjems Adresseavis 1912.12.12.jpg

Endret av Sven Hjortland
13 timer siden, Sven Hjortland skrev:

13 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Er rimelig sikker på at den Margit du lurer på giftet seg i 1912 med Martin Lian og er gravlagt på Tilfredshet med fødselsdato 17.12.1899 (10 år feil)

http://byblis.net/gravsted/tilfredshet.html

Fra Trondhjems Adresseavis 12. desember 1912

Trondhjems Adresseavis 1912.12.12.jpg

Flott levert Sven!

Jeg gikk i all hast inn på kirkebøkene for nevnte tidsrom, men fant ingen av brudeparene på nevnte sogn og tidspunkt. Skal se i de andre sognene i Trondheim også, men er på vei ut akkurat nå!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.