Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er 2017 - Nicolai Cleve Broch

Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Det tredje programmet i årets utgave av "Hvem tror du at du er" sendes ikveld. Kveldens "hovedperson" er Nicolai Cleve Broch.

I forhåndsomtalen av programmet skriver NRK:

Skuespiller Nicolai Cleve Broch ønsker å hjelpe farmoren Tove før det er for sent. Hun ble forlatt av moren sin like etter fødselen og aner ikke hva som skjedde med henne siden. Det får Nicolai til å legge ut på en reise som vil gi svar, men som også vil snu opp ned på det lille familien trodde de visste om farmorens bakgrunn

Jeg foreslår at vi fortsetter med separate debatter om de enkelte programmene (jfr. denne tråden), så da kan man komme med kommentarer, supplerende opplysninger, korrigeringer o.l. her.

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Werge
New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924

residence:

Elsinore, Denmark

immigration:
9 October 1923

----

Ella C L Werge
New York State Census, 1925

birth:
1900

residence:
1925
Schenectady Ward 07, A.D. 01, E.D. 03, Schenectady, New York, United States

----

Ella L Werge
United States Census, 1930

birth:
1900
Denmark

residence:
1930
Schenectady, Schenectady, New York, United States

immigration:
1912

spouse:
Eiler F Werge

children:
Elsie A Werge, Eleanor C Werge, Dorothy M Werge
View the original document.

----

Ella Werge
United States Census, 1940

birth:
1900
Denmark

residence:
1940
Area A, Schenectady, Schenectady City, Schenectady, New York, United States

spouse:
Eiler Werge

children:
Elsie Werge, Kirsten Werge, Sally Werge

----

Ella Louise Werge
New York, New York Passenger and Crew Lists, 1909, 1925-1957

birth:
1899

immigration:
1946
New York City, New York, United States

• Aug 17, 1946

Ella ankom alene.
Adressen hennes i New York var 1105 Raymond St. Schenectady, N.Y.

---

Ella Werge
United States Social Security Death Index

birth:
20 July 1899

death:
November 1987
Schenectady, New York

----

Eiler Werge
United States Social Security Death Index

birth:
26 April 1900

death:
March 1974
Florida

----

Eiler F Werge
Florida Death Index, 1877-1998

birth:
26 April 1900

death:
1 March 1974
Volusia, Florida, United States

----

Ektemannen til Ella

Ejlar Frederik Werge
Denmark Census, 1911

birth:
26 April 1900

residence:
1911
Korsør, Sankt Povls, Slagelse, Sorø, Denmark

father:
Alfred Christian Werge

mother:
Johanne Georgine Werge

other:
Erik Johannes Werge, Knud Alfred Werge, Svend Karl Werge, Hans Henning Werge

----

Kan dette ha vært ekteskap nr 2 for Elsie Ann Werge?

Los Angeles County Marriage Records
MARRIAGE RECORDS

NAME: Vincent C Moriarty NAME: Elsie A Hunter DATE: 17 Mar 1974 GROOM AGE: 52 BRIDE AGE: 48 STATE: CA

----

Elsie Ann Werge skilte seg fra første (?) ektemann i 1971.

William G Hunter
California Divorce Index, 1966-1984

divorce:
May 1971
Ventura, California

spouse:
Elsie A Werge

----

Elsie Anne Werge Moriarty
Birth: Jan. 17, 1922, DenmarkDeath: Apr., 2015trans.gif
Elsie Anne Moriarty was born on January 17, 1922 to Ella and Eiler Werge in Elsinore, Denmark and was the oldest of three sisters. Her family emigrated to the United States thru Ellis Island on October 23, 1923, arriving on the steamship USS United States. Her family settled in Schenectady, NY.

Elsie attended Cleveland College in Ohio and moved to Westlake, CA in 1967, where she met and married Vince Moriarty...followed by 40 years of happiness. They moved to Birch Bay in 1989 and built their dream home overlooking the San Juan Islands.

She is survived by her two Sons: Leo Murray (Hong Kong) and Carl Murray (Everett); Granddaughters: Jordon Murray (Ohio) and Ashley Sturdevant (Olympia) plus three wonderful Great-Grandsons: Caden, Teagan and Tanner; Stepsons: Michael Moriarty (California) and Christopher Sean Moriarty (California;) Stepdaughter, Maureen Moriarty (California), and two stepgrandchildren: Christopher and Katie.

Elsie was a member of the Channel Islands Yacht Club, the Birch Bay Village Yacht Club, enjoyed playing bridge with her close friends, golf with her sons and visiting/entertaining with her Birch Bay neighbors.

A Memorial will be held at St. Anne Catholic Church in Blaine at 10:00am Thursday, April 16, 2015.

In lieu of flowers, please support Whatcom County Hospice.

Published in Bellingham Herald on Apr. 14, 2015

Family links:
Spouse:
Vincent Christopher Moriarty (1926 - 2013)
Burial:
Greenacres Memorial Park
Ferndale
Whatcom County
Washington, USA
Edit Virtual Cemetery info [?]
Created by: Barb
Record added: Apr 16, 2015
Find A Grave Memorial# 145104812
http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=,moriarty&GSfn=elsie&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=145104812&df=all&

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiler Werge i 1901:

Navn:    Ejler Frederik Werge    Køn:    M
Fødselsdato:    19000426    Civilstand:    U
Stilling i husstanden:    Søn    Fødested:    Korsør
Kildehenvisning:    Hovedliste    trossamfund:    Folkekirken
Ejerens navn:    Tømrer A Jensen
Forhus/baghus:    Forhus 1.Sal
Ægtefælle død:    

Kilde:     
FT-1901    
Husstands-/familienr:    
474
Adresse:    Færgestræde    Gadenr:    -    Matrnr/adresse:    273c
Sogn:     Korsør Købstad    Herred:     Slagelse
Amt:     Sorø
Indtastningsnr:     D8227    Løbenr.:     1995
Samtlige personer i husstanden

Sorø, Slagelse, Korsør Købstad, , 273c, 474, FT-1901, D8227
Navn:      Alder:      Gift?:      Pos. husstand:      Erhverv:      Fødested:
Alfred Chr Werge      18740318      G       Husfader       Maskinassistent       Aarhus  
Johanne Georgine Werge      18751009      G       Hustru              Helsingør  
Ejler Frederik Werge      19000426      U       Søn              Korsør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var et rørende program, og det var hyggelig å se at den gamle. livsfriske damen endelig fikk kunnskap om sine foreldre - og sine mange søsken!

Ektemannen til Ella

Ejlar Frederik Werge
Denmark Census, 1911

birth:
26 April 1900

residence:
1911
Korsør, Sankt Povls, Slagelse, Sorø, Denmark

father:
Alfred Christian Werge

mother:
Johanne Georgine Werge

other:
Erik Johannes Werge, Knud Alfred Werge, Svend Karl Werge, Hans Henning Werge

Nå har jo ikke dette noe med Nicolai Cleve Brochs eller hans farmors slekt å gjøre, men jeg er temmelig sikker på at denne Ejler Werge var av norsk herkomst. For en tredve års tid siden arbeidet jeg mye med Werge-slekten fra Kongsberg på oppdrag av en dansk Werge-etterkommer. Den første Werge i Danmark var Halvor Hansen Werge, født 1789 på Kongsberg (døpt 17/8) som sønn av mølleskriver Hans Halvorsen Werge og hustru Elisabeth Johanne Bredahl. I forbindelse med nedgangstiden for Kongsberg Sølvverk på slutten av 1700-tallet inntil verkets første nedleggelse i 1805 ble mange av byens unge gutter skaffet plass i håndverkslære eller innen jordbruksarbeide i Danmark, og antagelig var Halvor Werge en ev disse. Halvor Werge kom til Søllerød utenfor København som tretten- eller fjortenåring, og han ble konfirmert der i 1804. Halvor arbeidet ved en garverfabrikk, Han giftet seg i 1809 i Søllerød med Inger Pedersdatter. Halvor (død 1842) og Inger (død 1837) fikk syv barn, og de har stor etterslekt i Danmark, deriblant høyst sannsynlig Ellas ektemann Ejler Werge. De tre amerikanske halvsøstrene av NCBs farmor kan nok derfor følge sin farslinje tilbake til Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også nevnes at Nicolai Cleve Brochs fars-slekt kan følges her - for de som har interesse av det :) : http://data.eidsvollsmenn.no/tng/pedigree.php?personID=I53428&tree=Eidsvollsmenn&parentset=0&display=standard&generations=6

Som en kuriositet ser vi at også den siden har en opprinnelse fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det beste programmet hittil i denne sesongen!

Felles for de tre første episodene er jo at det er ukjente besteforeldre/oldeforeldre og historier om fosterhjem og bortsetting i relativ nær fortid det er snakk om. Selv om det kan være spennende nok, så håper jeg vi får sett et par andre innfallsvinkler og problemstillinger etterhvert i sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det var det beste programmet hittil. Jeg følte virkelig med Tove som gjennom et langt liv ikke har visst hvor det ble av moren. Det var spennende å følge med på hva de hadde funnet i danske arkiver.

Jeg tror det kan være nyttig for mange mennesker å få vist at en ikke er alene om at ens forfedre har blitt plassert til oppfostring hos andre enn foreldrene. Jeg vet ikke akkurat hva som lå bak at Ella ikke kunne ha datteren hos seg, men det som ligger bak de fleste slike plasseringer er jo at fattigdom ikke ga noen valgmuligheter og at det var vanligere, (særlig i de raskt voksende byene), enn mange forstår i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noko av det mest nyttige i dette programmet, var opplysninga om bommerten med feil far. Det er ei stadig like nyttig påminning om at NEI - det er ikkje sikkert at vi har funne rett person sjølv om både namn og yrke stemmer (og gjerne andre opplysningar også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 9

Bra  bommerten ble oppdaget.

Det kan bli koblet til feil personer,selv om fødselsårene ikke  stemmer også.

Et eksempel er min avdøde onkel f 1922,død 1999.

En mann med akkurat samme navn ,men f 1925,og død 1994,var i en slektsbase koblet som sønn til min farfar.

Eier av basen fikk heldigvis rettet feilen,etter at jeg gjorde ham oppmerksom på feilkoblingen. :)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nydelig hyllest til en flott farmor med et helt fantastisk resultat. En liten klump i halsen allerede fra innledningen :)

Min favoritt-episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4. Takk for spennende kommentarer angående Werge-slekten.

Kan man ane en tysk bakgrunn bak det norske Werge-opphavet? I Norsk etternamnleksikon 2000, s. 474 står det følgende om Werge-slekten: «Werge, 10, i tysk av slavisk mannsnavn Wircoslaw: -Olsen 8.» Eller er det fornavnet som har forvillet seg til Norge og blitt til etternavn etter hvert?

Tallene over betyr at det var 10 med navnet Werge i 1993 (som tallene bygger på) og 8 som het Werge-Olsen.For øvrig 12 som het Verge, som antagelig har samme opphav, siden det der viser til Werge.Grensen for å bli tatt med i leksikonet er 25 navnebærere, men man har gjort en del unntak, deriblant for Werge-slekten.

I Norsk etternamnleksikon 2016 (som alle slektsforskere som også er interessert i navn burde anskaffe seg!) er verken Verge eller Werge med. SSB oppgir henholdsvis 14 Verge og 10 Werge per 1. januar 2016. (Nye tall kommer 24. januar 2017.)

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil skrive slektshistorie for en slekt Werge, så kan kanskje teksten kalles et alternativt Wergemål?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil skrive slektshistorie for en slekt Werge, så kan kanskje teksten kalles et alternativt Wergemål?

Mvh Are

Kjære Are!

Etter nærmere ettertanke:

Kanskje du tross alt heller skulle holde deg til dine noe tungt forståelige innlegg med "pluralistiske språklige uttrykk" enn å senke deg ned til visse andre debattanters blødmenivå og platte humor?

Så håper jeg du oppfatter dette som et vennskapelig og velment råd (- for ikke å si Werge-råd...)!

(Forøvrig har jeg skrevet en slektshistorie for slekten Werge, og jeg kommer tilbake til den i mitt neste innlegg her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Tore,

Det gleder meg at vi følges ad på så mange plan og nivåer.

Med det samme. Om du skulle ønske å få ditt tillyste opus om Werge på trykk, så finnes det flere muligheter, hvor NST sin redaksjon selvsagt vil ta imot med åpne armer, om det er noe du kunne tenke deg å vurdere. Vi har ikke noe "Werge-råd", men derimot et redaksjonsråd å tilby.

Høres dette interessant nok ut?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ane en tysk bakgrunn bak det norske Werge-opphavet? I Norsk etternamnleksikon 2000, s. 474 står det følgende om Werge-slekten: «Werge, 10, i tysk av slavisk mannsnavn Wircoslaw: -Olsen 8.» Eller er det fornavnet som har forvillet seg til Norge og blitt til etternavn etter hvert?

Tallene over betyr at det var 10 med navnet Werge i 1993 (som tallene bygger på) og 8 som het Werge-Olsen.For øvrig 12 som het Verge, som antagelig har samme opphav, siden det der viser til Werge. Grensen for å bli tatt med i leksikonet er 25 navnebærere, men man har gjort en del unntak, deriblant for Werge-slekten.

I Norsk etternamnleksikon 2016 (som alle slektsforskere som også er interessert i navn burde anskaffe seg!) er verken Verge eller Werge med. SSB oppgir henholdsvis 14 Verge og 10 Werge per 1. januar 2016. (Nye tall kommer 24. januar 2017.)

Nei, det er ingenting som tyder på at dette Werge-navnet har utenlandsk opprinnelse - selv om også boken "Danske efternavne" av Georg Søndergaard (København,1984) foreslår den samme forklaringen: tysk form af det slaviske navn Wirchoslow. Ifølge brev til meg fra Institutt for namnegransking i 1989 er dette "den kanskje minst sannsynlige forklaringen for den norske bruken av slektsnavnet Verge/Werge"

En historie innen slekten kan fortelle at en sjømann strandet et sted på norskekysten og at han tok sitt navn etter stedet der han kom iland. I det som inntil 1.januar iår var Stokke kommune (nå Sandefjord kommune) ligger en øy Vergøy, i Lardal kommune ligger en gård Vergedal, og i den tidligere Hedrum kommune (nå Larvik) ligger en gård Vergenes. I Numedal renner elven Verja. Jeg har ikke klart å knytte Kongsberg-slekten Werge til noen av disse stedene. Kanskje er forklaringen på navnet så "kjedelig" som at det rett og slett betyr verge eller formynder - selv om jeg ikke har noen stor tro på en slik forklaring, heller.

Den første gangen jeg har funnet navnet benyttet, er i et manntall for Kongsberg Sølvverk i 1771 der Rasmus Halvorsen Værge (født 1759) er oppført som scheidjunge. Hans far Halvor Kjellsen kalles Werge første gang i 1774 i forbindelse med et eiendomskjøp. (Halvor Kjellsen Werge (1726-1787) var farfar til den Halvor Hansen Werge (1789-1842) som kom til Danmark helt i begynnelsen av 1800-tallet og som er stamfar til den danske gren av slekten. )

En bror av Halvor Hansen Werge var Erik Andreas Hansen Werge (født 1791 på Kongsberg). Han kom til Stathelle (i dagens Bamble kommune) på Telemark-kysten og har stor etterslekt der og andre steder. En sønnesønns datter av ham, Anna Maria Werge i Vennesla, ble gift med en Hans Olsen fra Moss, og det er blant hennes etterkommere vi finner navnet Werge-Olsen.

I tillegg er det en familie Verge som har sitt navn etter en husmannsplass med samme navn i Løten. De er ikke i slekt med Werge fra Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme. Om du skulle ønske å få ditt tillyste opus om Werge på trykk, så finnes det flere muligheter, hvor NST sin redaksjon selvsagt vil ta imot med åpne armer, om det er noe du kunne tenke deg å vurdere. Vi har ikke noe "Werge-råd", men derimot et redaksjonsråd å tilby.

Du er 25 år for sent ute. I Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd.XXXIII, hefte IV (1992), s.417-421, hadde jeg en mini-artikkel Om slekten Werge fra Kongsberg som svar på et innsendt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore,

Du har rett, 25 år er helt klart lang tid. og jeg er alltid kledelig sent ute.

Likefullt håper jeg at du vil vurdere å publisere en ny, revidert og muligvis utvidet versjon av denne artikkelen med tanke på NST: Det var ikke muligheter for fagfellevurderinger i 1992, og mye annet har jo skjedd i løpet av et kvart århundre.

Jeg regner med at du har forsket videre og at mye mer av din forskning uansett fortjener å komme på trykk. Ikke minst bør dine bidrag kunne gjenfinnes gjennom Norart med tanke på nytteverdi for det øvrige Akademia. Det later til at artikkelen fra 1992 har unnsluppet registrering, selv om Norart jo har hatt uttrekk for NST fra 1980 og for Genealogen siden 2003. Jeg evner nemlig ikke å finne noe på verken forfatter eller tittel via tjenesten: http://www.nb.no/baser/norart/

Det er imidlertid mulig jeg har hatt feil søkebegrep, siden søk på Werge, stort sett gir treff på Werge-Olsen sine bidrag til Ergoterapeuten og Scandinavian journal of occupational therapy. Skjønt det er jo viktig med riktig sittestilling idet man dypdykker inn i genealogiske spørsmål, slik at blodet får strømme fritt og ikke hoper seg opp i hodet.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også dette var en flott og meget interessant episode, og veldig fint at familien og spesielt hovedpersonen farmoren både fikk vite om og treffe noen fra sin ukjente

familie. Tror det betydde veldig mye for henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott program og en rørende historie. Man har tydeligvis valgt nær fortid i denne runden, i motsetning til å grave seg så langt bakover som man kan komme, som man har gjort tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingenting som tyder på at dette Werge-navnet har utenlandsk opprinnelse - selv om også boken "Danske efternavne" av Georg Søndergaard (København,1984) foreslår den samme forklaringen: tysk form af det slaviske navn Wirchoslow. Ifølge brev til meg fra Institutt for namnegransking i 1989 er dette "den kanskje minst sannsynlige forklaringen for den norske bruken av slektsnavnet Verge/Werge"

En historie innen slekten kan fortelle at en sjømann strandet et sted på norskekysten og at han tok sitt navn etter stedet der han kom iland. I det som inntil 1.januar iår var Stokke kommune (nå Sandefjord kommune) ligger en øy Vergøy, i Lardal kommune ligger en gård Vergedal, og i den tidligere Hedrum kommune (nå Larvik) ligger en gård Vergenes. I Numedal renner elven Verja. Jeg har ikke klart å knytte Kongsberg-slekten Werge til noen av disse stedene. Kanskje er forklaringen på navnet så "kjedelig" som at det rett og slett betyr verge eller formynder - selv om jeg ikke har noen stor tro på en slik forklaring, heller.

Den første gangen jeg har funnet navnet benyttet, er i et manntall for Kongsberg Sølvverk i 1771 der Rasmus Halvorsen Værge (født 1759) er oppført som scheidjunge. Hans far Halvor Kjellsen kalles Werge første gang i 1774 i forbindelse med et eiendomskjøp.

Tore

Litt mer drodling: Kan slektsnavnet Werge simpelthen være utledet av navnet på sølvverket? Altså Kongsberg Sølvverk > Sølvverket > Verket > Werge.

De to første kjente navnebærerne skal etter det du forteller i artikkelen fra 1992 (som jeg har lest nå) ha vært tilknyttet Kongsberg Sølvverk. Særlig den første, Halvor Kjellsen, som begynte i gruvene som 11-åring og senere avanserte og fikk lederstillinger og endte som en slags oppsynsmann ved verket.

Endret av Ronny R. Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer drodling: Kan slektsnavnet Werge simpelthen være utledet av navnet på sølvverket? Altså Kongsberg Sølvverk > Sølvverket > Verket > Werge.

De to første kjente navnebærerne skal etter det du forteller i artikkelen fra 1992 (som jeg har lest nå) ha vært tilknyttet Kongsberg Sølvverk. Særlig den første, Halvor Kjellsen, som begynte i gruvene som 11-åring og senere avanserte og fikk lederstillinger og endte som en slags oppsynsmann ved verket.

Joda, det kan jo selvfølgelig forholde seg slik - men jeg er ikke helt overbevist. Halvor Kjellsen (Werge) levde og virket i et miljø der de aller fleste var tilknyttet Kongsberg Sølvverk; i sine omgivelser skilte han seg ikke ut gjennom sine forskjellige stillinger ved Verket. Jeg kan derfor ikke helt forstå hvorfor han skulle ta i bruk et familienavn som markerte en slik tilknytning når alle andre i hans omgivelser hadde den samme tilknytningen - han var ikke i en særstilling som krevde eller kunne forklare et slikt navnevalg.

Av samme grunn er jeg skeptisk til forklaringen om at navnet rett og slett betyr verge eller formynder - med mindre han da nøt en så stor anseelse og tillit blant folk at han nærmest som en bigeskjeft opptrådte som verge for mange av stedets umyndige. Jeg har ikke funnet noen indikasjoner på at han skal ha hatt en slik funksjon, og noe slikt ville da heller ikke ha vært i samsvar med vanlig praksis der det var slektninger eller familiemedlemmer som ble utpekt til verger. Riktignok ble Halvor Kjellsen utpekt som verge for noen umyndige nevøer og nieser i et skifte som fant sted omtrent på den tiden han tok navnet Werge i bruk, men dette var jo ikke noe spesielt - det var mange som var verger/formyndere uten at dette gav seg utslag i et slikt navnevalg.

-----

Nå har denne tråden i stor utstrekning utviklet seg til å handle om slekten Werge - selv om dette jo faktisk ikke er Nicolai Cleve Brochs og hans farmors slekt (- det var farmorens mor som ble gift med en Werge). For igjen å knytte tråden litt til historien som vi fikk presentert på NRK sist søndag, kan jeg jo derfor nevne at vi finner en tilsvarende historie nettopp i slekten Werge i Danmark: Nordan August Werge (1875-1914) fra Søllerød fikk som ungkar en datter, og barnets mor reiste opp til Norge for å føde det, antagelig for å unngå oppmerksomheten og skammen hjemme. Datteren ble adoptert av norske foreldre, og barnemoren reiste tilbake til Danmark - der hun forøvrig senere ble gift med barnefaren. Til forskjell fra Nicolai Cleve Brochs farmor visste datteren i Norge om sine biologiske foreldre, men det var liten kontakt mellom henne og hennes kjødelige familie i Danmark. Datteren og hennes norske familie har brukt Werge som en del av sitt navn her, men de visste ikke at navnet opprinnelig var norsk - før jeg kunne fortelle dem det.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Halvorsen Wærge bodde i 1801 i Kongsberg og var mølleskriver. Han var gift med Johanne Elisabeth Bredal (etterkommer av prestene Bredal, familien Friis, Juul og Bugge) De får et barn Halvor Hansen Wærg, som igjen får sønnen Fredrik Andreas Halvorsen Werge i 1820 København. Fredrik er gift med Nielsine Svenningsen og de får 8 barn. Noe av denne slekten er i Danmark, noe i USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen til Ella, Ejler Frederik Werge, er 2-tipp oldebarn til Hans Halvorsen Wærge og Johanne Elisabeth Bredal (min slekt forresten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider