Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med 'Søk i alle kilder'

Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter evt. andre poster med Ingebor Jakobsd som er avdød i Ministerialbok for Stangvik i M&R.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000001269943

Ved Søk i alle kilder som vist nedenfor får jeg ikke opp henne engang, men hun er med når jeg søker kun på navnet. Skal ikke søk i alle kilder også søke på navn i kilden?

post-2575-0-90039200-1484930057_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en får treff i kirkebøker, er det jo på innholdet i boka, altså det som er skrevet i kirkeboka. En sjelden gang er det nedskrevet hvilket sogn i prestegjeldet innførselen gjelder, men om dette blir transkribert, vet jeg ikke.

Søk på kirkebøker - altså geografisk fremfinning, gjør en jo i Finn kilde før en begynner å søke på innholdet i kirkeboka. (Akkurat som vi geografisk søker fram kirkebøker i det nye visningsprogrammet før vi begynner å bla.)

Jeg antar det er to nivåer (meta og innhold) som ikke kan blandes i samme søk.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølve poenget med "søk i alle kilder" er jo at ein skal kunne søkje i alle kjelder utan å gjette seg til kvar og/eller i kva for kjelder opplysningane har stått. Eg brukar denne måten å søkje på meir og meir, fordi personane ofte kjem opp i kjelder som eg ikkje ein gong hadde tenkt på. Når det gjeld skanna kjelder (som ikkje også er transkriberte) vert dette mykje meir omstendeleg, og ein må sjølv finne fram til aktuelle kjelder og leite seg fram til dei opplysningane ein trur kan vere der.

Problemet kan kanskje vere at ein har forenkla det globale søket slik at det berre dekkar nokre få felt, og at kyrkjesokn ikkje er eit av desse? Eit globalt søk som omfattar alle tenkjelege kombinasjonar vert kanskje for omfattande for maskinene å handtere?

(... Så er det også slik at dersom ein på førehand veit kva kjelde som inneheld opplysninga er det jo faktisk litt dustete å bruke globalt søk i staden for å bruke "finn kilde").

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med søk i alle kilder får en kanskje treff i flere transkriberte kirkebøker (og folketellinger) og utfra trefflisten ser en hvilken kirkebok transkripsjonen er hentet fra. En kan bare søke på de ordene som står på kirkeboksiden og som er skrevet av og der inngår ikke kildeinformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en søker på eldre transkriberte dåper (i det spesielle søkeskjemaet), er det et faktum at fødselsdatoen ikke er skrevet ned av presten og at en derfor må søke på hendelsesdatoen i feltet på høyre side. Heller ikke er patronymet skrevet ned, bare fornavnet til barnet. Selv om en vet farens navn, vil en ikke får treff om en fyller inn fødselsår og patronym.

Dette krever at en har kunnskap om hvordan kirkebøkene ser ut i forskjellige perioder.

Skal en standardisere alt til navneindekserte lister, med informasjon som faktisk ikke står i kirkeboka, avviker en fra kildetro avskrift. Jeg vet Ancestry har gjort det med svenske kirkebøker, men det ville forundre meg om Arkivverket i Norge lager noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir faktisk gjort i f. eks. folketeljinga frå 1801 eller andre folketeljingar som inneheld alder i staden for fødselsår. Årstalet står då med ei stjerne etter, noko som betyr at dette er berekna informasjon som ikkje eigentleg står i kjelda. Tilsvarande kan i teorien gjerast med patronym eller i tilfelle der ein manglar fødselsdato. Om dette er ynskjeleg er ei anna sak, men å gjere det slik gjer det iallefall atskilleg enklare å søkje. Eg er elles heilt einig i at det er nyttig og viktig at ein kjenner til korleis dei ulike kjeldene "ser ut" i ulike tidsrom, kva manglar som finst og kva denne stjerna faktisk inneber. Eg har sett mange eksempel på at folk har søkt seg fram i dåpslister og trudd at dåpsdato er fødselsdato. Det er såleis viktig å understreke at folk må sjekke "rett" felt, og at hendelsesdato ofte er f. eks. dåps- eller gravferdsdato, og ikkje fødsels- eller dødsdato.

I den aktuelle transkripsjonen ovanfor er det faktisk eit eige felt for kyrkjesokn der det står "Stangvig", og eg har difor lagt inn eit nytt spørsmål i "Spør Digitalarkivet" om kvifor ein ikkje då får opp innførsla som treff når ein har med Stangvi* i søket:

https://forum.arkivverket.no/topic/206219-globalt-søk-kva-for-felt-er-søkbare/

Redigert: Eg ser no at det faktisk ikkje er brukt stjerne, men derimot (beregnet), f. eks. her: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058385001821Eg meiner også at eg har sett at det har vore brukt stjerne. Kanskje var det i "gamle Digitalarkivet at det var slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffet viser Bosted: Holten. Jeg tror ikke Ministerialbok for Stangvik prestegjeld 1784-1819 (1564P) er et felt en kan søke fram, men metanivået vises siden det var i den kirkeboka en fikk treff på dødsfallet. Mente du et annet treff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel på tynn is når det gjeld korleis det tekniske fungerer, men det som eg har lagt merke til er at det ser ut til å vere transkribert "Stangvig" i eit eige felt for kyrkjesokn:

post-77-0-25907800-1485039751_thumb.jpg

Eg legg samstundes merke til at transkripsjonen har med fødselsår utan at det står i kyrkjeboka, og utan at dette er merka med stjerne eller (beregnet). Dette tykkjer er er ein merkeleg måte å gjere det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg forstår dette rett er metadata informasjon om/rundt sjølve hendinga, medan det andre som står lenger oppe er sjølve hendinga. Du har heilt sikkert rett i at det er slik, og eg ser at det heller ikkje er mogeleg å ta med hendelsesåret 1797 eller dei andre felta nedst på sida i søket. (Det hadde ikkje gjort noko om det hadde stått eit berekna dødsår 1797* i transkripsjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ikke å legge inn dødsår/begravelsesår i det spesielle søkeskjemaet for gravlagte heller. Trefflinjen ser annerledes ut, fordi jeg valgte Stangvik i geografimenyen til venstre:

Navn Fødselsdato Fødested Rolle Stilling/stand Bosted Sogn/kirke Begravelsesdato Kilde

Ingebor Jakobsd 1721   avdød Legds lem Holten Stangvig 11.06.1797 Ministerialbok for Stangvik prestegjeld 1784-1819 (1564P)

.

Slik så den linjen ut ved søk i alle baser:

Navn Fødselsdato Fødested Stilling og stand Bosted Hendelsesdato Rolle Kilde

Ingebor Jakobsd 1721   Legds lem Holten 11.06.1797 avdød Ministerialbok for Stangvik prestegjeld 1784-1819 (1564P)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er jo logisk sidan det ikkje er gitt opp eit (berekna) dødsår. Men i det spesielle skjemaet kan ein søkje både på (hendelses)År og på Sogn/kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noko heilt anna som eg har lagt merke til er at det virkar som om det er umogeleg å gjere datosøk i det globale søket. Men det er kanskje like greit, så slepp ein å legge til stjerner for å få treff i f. eks. FT1910:

*oline 1871 holmed* gjev 11 treff, medan

*oline 1871-09-27 holmed* gjev 0 treff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg får tenkt meg om, så kjem eg på iallefall ein god grunn til at hendelsesdato ikkje er med i det globale søket. Det ville då ha blitt vanskeleg å finne folk som var fødde o.l. i bestemte år som f. eks. 1801, 1865, 1875, 1900, 1910 osv.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider