Gå til innhold
Arkivverket

Christopher Lauritsen Friis, Skee 1600-tallet

Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Christopher Lauritsen Friis (1592-1667) var prest i Skee, Båhuslän fra 1622 til sin død.

En hovedkilde om han er gravskriften fra Skee kirke:

”Her under hwiler hederlig och wellerde Mand Herr Christopher Lauritzon, barnfödd i Bogense paa Fyen anno 1592, war SognePrest i Skedid Sogen i Bahus len i Wigen 45 aars tid oc saligen hensof anno 1667 d 3 octob. I sin alders 76 aar oc 8 maaneder. Gud giffue Hanem een aerefuld opstandelse."

Christopher var gift med Maren (Marin) Christensdtr, trolig datter av forrige sogneprest i Skee – som Christopher var kapellan hos. Hun er omtalt i 1669 (dvs etter mannens død) som enke på enkesetet øvre Eigst i Skee, og hos sin sønn Nils i Fredrikshald 1674.

Jeg prøvde for flere år siden å finne hvor Christopher hadde Friis-navnet fra, men kom til kort.

Jeg har sett et par steder at han ble student i København fra 1613 – men hvor er kilden?

Videre angis det i profil på Geni.com at Christopher er sønn av Laurids Godskesen Friis af Vadskærgaard og Bodil Enevoldsdatter Kruse – men hvor er kilden? (Og slekten angis videre mange ledd bakover…)

Finne-Grønn, En Østlandsk Slekt: Riis – er vel hovedkilden om parets barn, og mine notater ut fra opplysningene der er som følger:

• Christen: sogneprest – trolig i Näsinge, gm datter av Christina Lemmicks og presten Christiern Kloodt i Näsinge

• Lars/Laurits: angitt et sted som født 1611, men det er ganske sikkert feil. Kapellan i Skee, senere (første) sogneprest i Strømstad fra 1674, gm Margareta Nilsdtr Krook d 1688

• Niels: byskriver i Fredrikshald (moren her i 1674)

• Anders: byfogd i Fredrikshald 1684-1698

• Maren: gm Iver Hansen Morbach fra Maribo (s.pr. i Aremark 1671-1694)

• Viveke : f ca 1643, g 27.12 1663 m Lauritz Boyesen, til Riis i vestre Aker

• Petronelle/Pernille: gm sogneprest for Id og Fredrikshald, Nils Olsen Dorph

• Christense: gm Henrik Thorsen og deretter m Christen Jensen Ørebach, handelsmenn i Fredrikshald.

I tillegg har jeg sett noen som har koblet på en Jacob, men jeg har ikke sett kilde for dette.

Jeg ønsker her innspill på om noen i sine undersøkelser har funnet dokumentert opphav for Christopher, og videre om noen har ytterligere opplysninger om barna – sannsynlig fødselsår, vielser, dødsår mv.

Mvh 

Jarleif Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få opplysninger om tre av barna i listen din, fins i geistlig skifteprotokoll SAO, Den geistlige jurisdiksjon, F/Fc/L0001: Skifteprotokoll 1683 -1688.

I skiftet etter Hr. Niels Christensøn Stud og hustru Gertrud Nielsdatter Wiborg( starter s. 23/9. Mars 1683), nevnes tre sønner (Jakob, sal.,g.m Sophia Mogensdatter, Christen og Johannes Christensønner Stud) og to døtre, nemlig Barbara g.m Tore Gunnersøn ( Raadmand og Handelsmand udi Fredrichstad) og Maren g.m Byskriver i Fredrichstad Niels Christophersen. Han underskriver med Niels Friis i skiftet, og er vel Sikkert "din" Niels.

På s. 24 b, ( 25 februar 1684) finner du skifte etter Maren Christophersdatter Friis, g. m. Hr. Iffuer Hansen, sogneprest til Aremark. De hadde fire barn : Hans, Christopher, Maren og Peternille. Tilsynsmann er barnas morbror, Anders Christophersøn, Hans Kongel. Byefoged i Fredrichshald. Han er vel også en Friis, som sin søster.

Hilsen Mariannne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for henvisning til kilder om Niels, Maren og Anders!

Er dette protokoll som er tilgjengelig på DA, eller må jeg til Riksarkivet for ev å se nærmere på innhold?

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner den i DA. Jeg hadde i bakhodet at jeg hadde sett noe om Friis i geistlig skifteprotokoll for Akershus, og søkte under Kilder med filter Skiftemateriale, geografisk område Akershus og passende tidsperiode. Da kommer den opp som "Akershus stift, skifteprotokoll nr. 1, 1683 -1688". Det er register på de første sidene i protokollen. Lykke til i din videre jakt.

Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Marianne!

Jeg har ellers sett i den trykte "Københavns universitets matrikel" at Christophorus Laurentij Boganiaus ble registrert som student 19. november 1613.
Det bør vel klaffe bra med vår Christopher fra Bogense?

Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
On 1/22/2017 at 9:37 AM, Jarleif Nordheim said:

Jeg ønsker her innspill på om noen i sine undersøkelser har funnet dokumentert opphav for Christopher, og videre om noen har ytterligere opplysninger om barna – sannsynlig fødselsår, vielser, dødsår mv.

Hei Jarleif:

Please forgive me for replying in English, as I can read but not write Norwegian.

The names of Pernille Christophersdtr. Friis and her husband Niels Olufsøn Dorph are documented from an altar table donated in 1656 to Idd church, with their names shown as donors on the predella. See http://www.norgeskirker.no/wiki/Idd_kirke, under "Altertavle".

That this Pernille Christophersdtr. Friis was the daughter of priest Christopher Lauritsen Friis is suggested in C. O. Munthe, Frederikshalds og Frederiksstens Historie Indtil 1720 (Kristiania: 1906), s. 71, which indicates that during the Swedish siege of Frederikshald (now Halden) in 1658, Niels Olsen Dorph (on the Norwegian side) was in communication with "sin Svigerfader", the priest Christopher Lauritsen Friis (on the Swedish side of the border).

I have not yet found any documentation of when Pernille was born, married, or died - all I know for sure is that in 1656 she was married to Niels Olsen Dorph (Niels Dorph died in 1668, before the beginning of preserved clerical probate records for that area).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.