Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Torger III Torgerson ca 1670-1735 Øvre Espedal, Forsand

Recommended Posts

Jeg sliter med hva som synes å være selvmotsigende opplysninger i Forsandboka. På side 531 under Øvre Espedal, finner vi Torger som sønn av forrige bruker, Torger Toreson. Torger er gift 22.06.1710 med Helga Eriksdtr, datter til Erik og Siri i Nedre Espedal.

Når vi så beveger oss til s.418 under Nedre Espedal, finner vi Erik Torgersen, opprinnelig fra Bjelland i Gjesdal. Han har datter Helga Eriksdtr, gift 22.06.1710 med Torger Torgersen (Bjelland) Ø Espedal, son til Torger Olsson Bjelland? Forfatteren henviser til Gjesdalboka for denne opplysningen.

Det er mulig det er noe jeg har oversett her, men....

Mitt spørsmål er: Hvem er far til Torger Torgersen? Er det Torger Toresen fra Espedal eller er det Torger Olson fra Bjelland.

Legger til at i Gjesdalboka s.31 under Bjelland står følgende: Torger Torgerseon stend i matrikkelen for 1725, men i 1726 er Halvard Ivarson komen i staden. "Ein kunne tenkja han var bror åt nr 20, men det er heilt uvisst. Truleg er han den Torger Torgerson som i 1710 vart * Helga Eriksdtr Espedal, og som budde i Øvre Espedal."

Nr. 20 er Tolleiv Torgerson som er sønn av nr 18, tidligere nevnte Torger Olson.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.