Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er 2017 - Jan Egeland

Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Kveldens program i serien "Hvem tror du at du er?" på NRK handler nok først og fremst om Jan Egelands farfar og hans opplevelser som sjømann under Annen verdenskrig. Selv om dette nok ikke blir et vanlig "slektsgransknings-program", er krigsseilernes historie en del av krigshistorien som altfor lenge fikk for lite oppmerksomhet, så når vi nå får knyttet den til én persons egen historie, kan det likevel bli et interessant program.

Her NRKs forhåndsomtale av programmet:

Flyktninghjelpens generalsekretær Jan Egeland skammer seg over at han vet så lite om farfarens innsats som krigsseiler. Når Jan endelig setter i gang jakten på farfarens historie, vil det bli en reise som avdekker dramatikk, redsler og tap.

I programmet møter vi også tidligere styremedlem og ansatt sekretær i Norsk Slektshistorisk Forening, Mads Ramstad, som nå er direktør ved Haugalandsmuseene.

Denne tråden kan brukes til kommentarer, tilleggsopplysninger o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært sterkt!

​Farfarens bror, Olaf; var det sånn at også han hadde kone og barn?

Jeg innbiller meg at det ble sagt i programmet at begge brødrene stiftet familie, men det kan jo hende at jeg innbilte meg det. Kan ha etterkommere som er i live, så vi må ev. trå varsomt.

Fra Minnehallen:

http://minnehallen.no/personer-2/olaf-egeland

http://www.warsailors.com/singleships/nyholt.html

Redigert i ettertid: Olaf var gift og hadde 2 barn, ser jeg nå i "Våre falne", s. 485:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007020801077

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølve programmet opplever som sterkt, og historien rundt Jans farfar Laurits Egeland var interessant. Men programmet ga meg en stor undring også........?

Faren til Jan L Egeland burde vel ha visst at han hadde en onkel som omkom som krigsseiler i 1942 og at han etterlot seg barn.

Det kan være flere årsaker til at Jan Egeland ikke visste noe om sin nære familie. Det er likevel merkelig at ingen i Jan L Egelands familie (foreldre og søsken) ikke kjente til Olav og hans familie. 

mvh POEA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kona og datteren Olaug ligger jo gravlagt sammen med oldefaren (til Jan Egeland) Kjølv Larsen Egeland på Nordre Hauge gravlund i Haugesund. Olaf selv har også gravminne der.

Sønnen Ragnar Hjorth Egeland ligger gravlagt på Lund i Krisitansand.

Alt ifølge Gravminner på Dis-norge.

Endret av Stein Norem Wisted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men programmet ga meg en stor undring også........?

Faren til Jan L Egeland burde vel ha visst at han hadde en onkel som omkom som krigsseiler i 1942 og at han etterlot seg barn.

Det kan være flere årsaker til at Jan Egeland ikke visste noe om sin nære familie. Det er likevel merkelig at ingen i Jan L Egelands familie (foreldre og søsken) ikke kjente til Olav og hans familie. 

Nå må vi huske at programskaperne ønsker en viss dramaturgi i disse programmene. Programmets hovedperson skal liksom granske sin egen slektshistorie, og vi som seere skal delta i prosessen og være med på hans eller henne oppdagelser. Jeg gjetter på at Jan Egeland har visst om grandonkelens skjebne, men ikke kjent til alle detaljene. Og det ble vel heller ikke sagt uttrykkelig at familien ikke kjente til Olav og hans familie.

For egen del kan jeg jo innrømme at dersom jeg ikke hadde vært litt mer enn gjennomsnittlig interessert i familiehistorie, ville heller ikke jeg ha hatt stålkontroll på alle mine besteforeldres søsken, spesielt ikke på de blant dem som var døde før jeg ble født. Jeg antar at veldig mange har det på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant program, men mest som krigshistorie. Samtidig får man også vite hvilke fantastiske kilder- som finnes, som f.eks kapteinens og maskinsjefens logger. Man øyner jo håp for sine egne huller i egen slektshistorie, og at det der ute et sted finnes spor jeg ennå ikke vet om! For øvrig ble maskinsjefen normalt titulert som "chiefen" til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange harmdirrende innlegg på FB-gruppen Slektshjørnet om hvor lite episoden handlet om slektsforskning. Selv skrev jeg:

Programmene hittil har handlet mye om vår relativt nære tid. Helt greit det. TV-serien skal vel ikke bare handle om slektsforskning, men om personal- og familiehistorie. Det blir kjedelig med bare navn og datoer, man må jo få litt kjøtt på bena. Fin episode,og selvsagt morsomt at jeg kjenner to av intervjuobjektene (Rosendahl i Stiftelsen Arkivet og Ramstad i Haugesundmuseene).

Når det er sagt, så håper jeg ikke at alle episodene i årets sesong vil handle om besteforelder/oldeforelder-generasjonen. Litt mer variasjon bør programskaperne kunne tillate seg.

For øvrig la Johan Arthur Hansen ut et lite slektstre for Jan Egelands bestefar Lauritz i nevnte FB-gruppe.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo med de nærmeste forfedrene og -mødrene de fleste begynner med sin leting etter slekten, så jeg tror det bare er fint at de første programmene denne gang tar for seg besteforeldre- og oldeforeldregenerasjonen. Så ser jeg på NRKs nettsider at allerede i kommende søndags program får vi presentert Janne Formoes slekt "langt bakover i tid", og uken deretter er det en oldemor og en tippoldemor av Bertine Zetlitz som vi får høre om. I det syvende programmet er det Tore Renberg som "nøster seg bakover i farsslekten", så det ser ut til at det er en bevisst progresjon eller "stigning" i denne sesongen. Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noen grunn til å dirre av harme over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens program i serien "Hvem tror du at du er?" på NRK handler nok først og fremst om Jan Egelands farfar og hans opplevelser som sjømann under Annen verdenskrig. Selv om dette nok ikke blir et vanlig "slektsgransknings-program", er krigsseilernes historie en del av krigshistorien som altfor lenge fikk for lite oppmerksomhet, så når vi nå får knyttet den til én persons egen historie, kan det likevel bli et interessant program.

Her NRKs forhåndsomtale av programmet:

Flyktninghjelpens generalsekretær Jan Egeland skammer seg over at han vet så lite om farfarens innsats som krigsseiler. Når Jan endelig setter i gang jakten på farfarens historie, vil det bli en reise som avdekker dramatikk, redsler og tap.

I programmet møter vi også tidligere styremedlem og ansatt sekretær i Norsk Slektshistorisk Forening, Mads Ramstad, som nå er direktør ved Haugalandsmuseene.

Denne tråden kan brukes til kommentarer, tilleggsopplysninger o.l.

Hvis Egeland visste så lite om sin farfar som han forsøkte å gi inntrykk av, så har han all mulig grunn til å skamme seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Egeland visste så lite om sin farfar som han forsøkte å gi inntrykk av, så har han all mulig grunn til å skamme seg..

Det finnes en god unskyldning for at krigseilernes familie ikke sendte sin historie videre til neste generasjon. Egeland nevnte at mange skammet seg på vegne av krigsseilerne, fordi mange av dem fikk lidelser (alkoholisme, nervøse lidelser osv.) etter at denne "risikojobben" var gjort. Krigsseilerne fikk ingen erstatning før 1973, og da var det for seint for mange av dem. Dette kaller jeg en skam.

Dette kan også være en rimelig forklaring på at Egeland visste så lite om sin farfar og hans bror Olav Egeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en god unskyldning for at krigseilernes familie ikke sendte sin historie videre til neste generasjon. Egeland nevnte at mange skammet seg på vegne av krigsseilerne, fordi mange av dem fikk lidelser (alkoholisme, nervøse lidelser osv.) etter at denne "risikojobben" var gjort. Krigsseilerne fikk ingen erstatning før 1973, og da var det for seint for mange av dem. Dette kaller jeg en skam.

Dette kan også være en rimelig forklaring på at Egeland visste så lite om sin farfar og hans bror Olav Egeland.

Takk for teorien, Per Otto, som sikkert er riktig for mange. Min far var krigsseiler og døde i 1966, 63 år gammel. Jeg var da 18 år gammel, og han fortalte heller ikke noe til meg om sin tid under krigen. Men jeg var i det minste så pass interessert at jeg samlet det jeg kunne av hans etterlatenskaper vedrørende livet om bord, før jeg nådde Egelands alder. Jeg hørte kommentaren om "æreslønn" i programmet, som du kaller "erstatning", men jeg går ut fra det refereres til krigsseilernes pliktige lønnstrekk i Nortraship som skulle gi en basis for livet etter krigen om de kom tilbake. Synd det skulle ta 27 år før dette ble tilbakebetalt av den norske staten, uten verken ære eller mer enn minimum rentekompensasjon. Fint at du kaller det en skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig og sterk historie! Slekt handler ikke bare om å finne veien lengst tilbake i hver grein, slekt handler også om de nære ting, de historiene som ikke ligger hundre, to hundre år tilbake i tid, men de historiene som preger oss i dag - hva oldeforeldre og besteforeldre gjorde, hvilke valg de tok, ja det preger oss som lever etter dem. Vi som er etterkrigsgenerasjonen har kanskje en mellomgenerasjon og en besteforeldregenerasjon som valgte å tie - for å komme videre i livet. Derfor er farfar Egelands historie viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatningen som ble utbetalt i 1972-1973 går under navnet Ex gratia. Store mengder arkiver ble skapt i forbindelse med Ex gratia-utbetalingene. Mye har nå blitt digitalisert. Opplysningene kan dessverre ikke legges fritt tilgjengelig i Digitalarkivet, men Stiftelsen Arkivet (som ble omtalt i programmet) bruker materialet i sitt arbeid med et krigsseilerregister. Det var personkort fra Ex gratia-materialet som Egeland fikk se på Riksarkivets lesesal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Krigsseilerregisteret opererer med fødselsåret 1896 for Olaf Egeland, mens det står 1897 i ft 1910. Står også 1897 på gravstenen (navnet er inskribert på gravstenen til kona selv om han ikke er gravlagt der).

Har ikke mulighet til å sjekke kirkeboken her og nå, for knotete med mobilen, men kan sjekke senere i kveld hvis ingen kommer meg i forkjøpet ... :-)

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt mye skjult for oss når det gjelder krigsseilerne. Jeg leste forleden et intervju med Jon Michelet i forbindelse med hans siste bok om krigsseilerne. Der sier han at han nå planlegger en siste bok hvor han bl.a. tar opp den praksis man hadde i handelsflåten under krigen med "enklere" domsavsigelser om bord i tilknytning til slagsmål, fyll, rømning osv. Disse sjøfolkene ble satt på en "svarteliste" og fikk etter krigen vanskelig om ikke umulig å få ny hyre. Dette er nesten ukjent blant folk flest. Kanskje enda mindre kjent er den muligheten man fikk av regjeringen i London til at norske menn (ikke kvinner nei) fikk gifte seg i England selv om de var gift hjemme. Husker at Tore "på sporet" hadde en sak på de forviklinger en slik ordning fikk etter krigen.

Men nå begynner jeg vel å bevege meg noe langt unna temaet, men jeg ser at flere blir engasjerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#21 og # 22. Takk til både Gunnar og Ann-Mary. Da har jeg sendt en e-post til Krigsseilerregisteret, så blir vel Olaf Egelands fødselsår rettet opp etter hvert.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært altfor lite informasjon om den enorme betydningen krigsseilerne våre hadde for krigens utfall, så programmet i seg selv var en gledelig opplevelse, tross all den lidelse og de tragiske skjebner som ble beskrevet. Jeg har selv krigsseilere i familien, som fikk medaljen sin utlevert for få år siden, lenge etter sin død. Onkelen min fortalte at da de kom iland uten andre eiendeler enn det de hadde på seg, fikk de utlevert hatt, frakk og 45 kroner.

Uten å kunne skille på hva som var beregnet for TV-publikumet, eller graden av personlig innsikt, så forundret meg litt at Jan Egeland hadde så lite kunnskaper om konvoiene og tapstallene under siste krig, med tanke på de oppdragene han har hatt som fredsmegler og internasjonal politiker. Det må jo også være et tankekors, at etterkrigstidens frykt for kommunister og russiske sympatier fra de som hadde seilt på Murmansk, og som bl.a. førte til kravet om lojalitetserklæring overfor hjemlandet fra de hjemvendte krigsseilerne, hovedsakelig hadde opprinnelse i partiet han selv tilhører...

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#21 og # 22. Takk til både Gunnar og Ann-Mary. Da har jeg sendt en e-post til Krigsseilerregisteret, så blir vel Olaf Egelands fødselsår rettet opp etter hvert.

DTH

Da er fødselsdato rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider