Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Lege Dagny Bangs opprinnelse

Recommended Posts

Hei! Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg eller vet noe om følgende: Dagny Bang som ble en av de første kvinnelige legene i Norge skal ha blitt født i Christiania en gang mellom 1865 og 1870. Antakelig het hun Larsen da, etter sin mor, Caroline Larsen født i Odalen, evt Anderssen, etter faren som skal ha vært skipsfører Kristian Anderssen. I folketellingene oppgis forskjellige fødselsår for Dagny Bang: I 1885 står det 1867, i 1891 står det 1869 og i 1900 1865 (og i Norsk biografisk leksikon står det 8. juni 1868). Det kan tyde på at hun selv var usikker på fødselsåret kanskje, i 1891-telingen står det antagelig 1869. Dagny ble en gang som barn sammen med søsteren Hilda adoptert av professor Cathrinus Bang, der moren var husholderske. De bodde på Bellevue på Tøyen. Dette er årsaken til at hun ble hetende Bang (et navn hun også beholdt etter at hun giftet seg.). 

Jeg skriver om de første kvinnelige legene i Norge og leter etter mer fast informasjon om opprinnelsen til Dagny Bang og hennes første leveår. Takknemlig hvis noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/206254-lege-dagny-bangs-opprinnelse/
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.