Gå til innhold
Arkivverket

Hummer familiens våpen i farger ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei er det noen som vet om Hummer familiens våpen eksisterer i farger ? 

Og eventuelt om noen kunne legge enten det eller en referanse til det frem her .

På forhånd tusen takk for svar 

post-535-0-95617800-1485189982_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ein av utallige Hummer-etterkommarar kan eg ikkje hugse å ha sett noko "ferdig" fargelagt. Beskrivinga i adelsbrevet er relativt enkel:

"... som er en rødh hummer wti ith hwijt feld i skiølden, och two rødhe Hummer Klo offuen på Hielmen til Hielmtegen."

Så her er det vel berre å finne fram fargeblyantane :D
Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ein av utallige Hummer-etterkommarar kan eg ikkje hugse å ha sett noko "ferdig" fargelagt. Beskrivinga i adelsbrevet er relativt enkel:

"... som er en rødh hummer wti ith hwijt feld i skiølden, och two rødhe Hummer Klo offuen på Hielmen til Hielmtegen."

Så her er det vel berre å finne fram fargeblyantane :D

Hei Håvard , tusen takk for svar . Da må æ ut å handle  :rolleyes:

Dette adelsbrevet , vet du om det eksisterer i noen slags avfotografert / trykksak / kopi / illustrasjon en eller annen plass  eller lignende noe  steds ?

På forhånd takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eg har teksten over (saman med resten av teksten) frå ein NST-artikkel om Hummer-slekta (truleg Henning Sollied "Nogen problemer omkring slektene Hummer, Haard og «Gyldenaar»." NST 9 (1944): 293-320). Det kan hende denne har referansar til originalkjeldene. Eg er ute på reisefot no, men kan evt. sjekke når eg kjem heim mot slutten av veka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arkivet etter Kommanderende general i Norge finnes det en del korrespondanse om Johan Ludvig Hummers militære tjeneste. Korrespondansen inneholder interessante opplysninger om Melbyfamilien på Biri og deres avstamming fra Oluf Trulsen Hummer som ble adlet av kong Christian 2. og en avskrift av adelsbrevet datert 1.1.1532. Kildehenvisningen er: Riksarkivet. Kommanderende general I, C - Innkomne skrivelser, 1. Oplandske nasjonale infanteri regiment 1754-1755, pakke nr. 378, brev nr. 24 for 1755.

Avskriften i dette arkivet lyder som følger:

Vii Christian met Guds Nåde Danmark Suerigs Norgis Wendis och Gott. Koning Hertug uti Slessvig i Holsten Stormarn och Dÿtmerschen Greffue uti Oldenborg och Delmenhorst – giøre alle vitterligt, at Vii af Vor sønderlige Gunst och Nade, So och fore Villigh och troe tienst, som thenne Breffvissere, Oss Elskel: Oluff Truelsen Oss och Riigit giordt haffuer och herefther trolig giøre skal och maa, haffve Vii undt och giffvit, och met thette Vort opne Breff, unde och giffve Hanom och hans Echte børn, och rette Affkome frihed och frelse met Skioldh och Hielm som her uti schreffvit och mallet staar, som er en rødh Humer uti ith hvÿtt Feld i Skiolden, och tvo røde Humer‑Klaa ofven paa Hielmen till Hielmtegen Och skal hand och hans Echte børn och rette Affkome haffve nyde och bruge och beholde fryheidt och frelsse paa theris Arffve gots och eÿgdom, som andre Riddermendzs mend haffve her i Vort Riige Norge, Doch Vortt och Kronens bonde gotzs och kiøbstedt gots ther offver uforkrencket i alle made och skall hand och hans børn och Arffvingher gøre Oss Kronen och Riighet tilbørligt tieniste, nar och hvor behouf gøres efther theris formuue som andre Riddermends mend plege och plichtige ær att gøre Och holde theris bønder och tienere viid Norgis Low Rett och Skiell och gode gamble Sedvane. Thÿ forbiude Vii alle, e hvo the helst ære eller vorre kundhe, och serdeles Vore Embitsmend Lensmend Fogeder og alle andre som for Vor skyld alle gøre och lade Forneffnde Oluf Truelsen eller hans eller hans Echte børn och rette Afkome her imodht paa forneffnde frÿhedt och frelse eller paa nogit hans eller theris retthe Arffve godts oc eÿgedome at hindre eller at hindre lade platzse deelle møødhe umage forfangh at gøre, eller i nogen madhe at ufforrette undher Vort konninglige Heffnd ogh Vrede, Gifvit udi vor Kiøbstedt Obslaa Nÿtaarsdagh Aar Christi 1532 under vort Zignet.- (L:S:)
C02 dus Cancellarius

[Midt i nedre del av teksten:] Vaabenets Pladz

Det originale adelsbrevet er ikke bevart. I denne avskriften er det ikke noen tegning, slik at våpnets utforming er kun kjent fra den tekstlige beskrivelsen i denne avskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Håvard og Odd Arild , tusen hjertelig takk for fullgode svar og innspill . Ønsker dere 2 en fortryllende dag videre . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i farger, men... Foto: Arne Kvitrud (fotografens navn skal oppgis). Fra A E Erichsens privatarkiv, Stavanger Byarkiv.

Redigert: Fikk ikke lagt inn dette, beklager.

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arnstein og Are S , tusen hjertelig takk for gode svar og innspill . Ønsker selvfølgelig dere 2 også en fortryllende dag videre . 

Arnstein : forsto jeg deg rett hvis det var fotograf Arne Kvitrud som hadde fotografert kopien av sort hvitt tegningen  av våpenskjoldet som jeg la ut i # 1 eller var det et som du skulle legge ut og som ikke gikk så bra ? I så fall meget nysgjerrig på og se dette  :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at B.O. Stuve: «Hedemarkslekten Hummer,» Hamar, 1962 utgjør forskningsstatus på slekten per i dag? Anmeldt av C.S. Schilbred i NST 19 (1963), s. 77. Har ikke lest anmeldelsen, men jeg bladde meg gjennom artikkelen fra 1944. Den var så rotete og innfløkt at jeg håper at Stuve fikk skikk på sakene.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arnstein og Are S , tusen hjertelig takk for gode svar og innspill . Ønsker selvfølgelig dere 2 også en fortryllende dag videre . 

Arnstein : forsto jeg deg rett hvis det var fotograf Arne Kvitrud som hadde fotografert kopien av sort hvitt tegningen  av våpenskjoldet som jeg la ut i # 1 eller var det et som du skulle legge ut og som ikke gikk så bra ? I så fall meget nysgjerrig på og se dette  :rolleyes: 

Forsøker på nytt -

Foto: Arne Kvitrud (fotografens navn skal oppgis). Fra A E Erichsens privatarkiv, Stavanger Byarkiv.

post-7847-0-79397600-1485356803_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er artikler/rettelser om Hummer i Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift bind 4 (1959), 5 (1965) og 6 (1970), skrevet av hhv. Stuve, Stuve og Spangen, det er vel i bind 4 hovedartikkelen kom, men den var uansett forut for 1962-boken (hvis innholdsmessige kvalitet jeg altså ikke kan uttale meg om).

http://www.hedmarkslekt.no/tidsskrift193977.htm

Da er vel de viktigste henvisningene på plass (?), jf. alle innleggene her. Hvem føler seg så kallet til å skrive en oppsummering på Slektshistoriewiki om Hummer-slekten (er det snakk om Hummer I og II, forresten)? :-)

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over dette , ser noe enkelt ut men kanskje du Arnstein har en god forklaring på dette  :rolleyes:

post-535-0-79519500-1485360922_thumb.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv etterkommer etter Hummer-famlien gjennom etterslekten på Ålstad i Vang og Melby i Biri. Det jeg har utforsket om denne slekten har jeg gjort tilgjengelig på min nettside. Følg linkene ved følgende numre på denne siden:
http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm

• 1294-1295: Lars Olsen og Agnete Nilsdtr. Melby
  • 2590-2591: Nils Monsen og Ingrid Turesdtr. Ålstad
  • 5182-5183: Ture Olufsen Hummer og Karen Sevaldsdtr.
  • 10364-10365: Oluf Trulsen Hummer og Birgitte Olavsdtr.

Følg henvisningene i de enkelte notatene for videre forgreninger av slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv etterkommer etter Hummer-famlien gjennom etterslekten på Ålstad i Vang og Melby i Biri. Det jeg har utforsket om denne slekten har jeg gjort tilgjengelig på min nettside. Følg linkene ved følgende numre på denne siden:

http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm

• 1294-1295: Lars Olsen og Agnete Nilsdtr. Melby
  • 2590-2591: Nils Monsen og Ingrid Turesdtr. Ålstad
  • 5182-5183: Ture Olufsen Hummer og Karen Sevaldsdtr.
  • 10364-10365: Oluf Trulsen Hummer og Birgitte Olavsdtr.

Følg henvisningene i de enkelte notatene for videre forgreninger av slekten.

Ole Arild , da har vi felles linjer i så måte . Og min fulle honnør har du ad. dine flotte hjemmesider , tusen hjertelig takk for tilgjengeligheten . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er artikler/rettelser om Hummer i Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift bind 4 (1959), 5 (1965) og 6 (1970), skrevet av hhv. Stuve, Stuve og Spangen, det er vel i bind 4 hovedartikkelen kom, men den var uansett forut for 1962-boken (hvis innholdsmessige kvalitet jeg altså ikke kan uttale meg om).

http://www.hedmarkslekt.no/tidsskrift193977.htm

Da er vel de viktigste henvisningene på plass (?), jf. alle innleggene her. Hvem føler seg så kallet til å skrive en oppsummering på Slektshistoriewiki om Hummer-slekten (er det snakk om Hummer I og II, forresten)? :-)

DTH

Kort oppfølging: Stuves utgivelse 1962 er et særtrykk av artikkelen i HST bind 4. Vesthagen lister for øvrig opp flere kilder i sine rikholdige notater nevnt i innlegg #14.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi nå er inne på våpen så kom jeg over en sak til :

Ingrid Toresdotter Pyting og Olof Trulsson Håberg, f.omkr.1440 Flo sogn, Skaraborg, Älvsborg

Våpen: I øverste felt en tverrdelt knute eller et slynget snøre, i nederste felt et skjell

Er det noen som har sett , tilgang og evt. har referanser til dette våpenet ?

På forhånd tusen takk for gode svar og innspill 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, det er denne teksten, som angitt i lenka over trykt i Stuve sin artikkel i HST eg har. Elles slutter eg meg til Bjørn sin omtale av nettsidene til Ole Arild - her er det mykje bra arbeid som ligg bak.

Så registrerer eg at da vel både Bjørn og Ole Arild er fjerne "menningar", ettersom eg sjølv òg stammer frå Ålstad-Melby gjennom etterslekt på Sør-Hove -> Smestad -> Fliflet -> Sorgendal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet i innlegg 13 er fra Hallvard Trættebergs tegninger og tekst til nr. 15 Hummer i "Norske adelsvåben som" inngår i  Norges Våbenmerker, klistrehefte utgitt av Kaffe Hag, Oslo. Tegning fra 1700-tallet av våpenet, uten fargene, er tatt inn på side 201 sammen med teksten til adelsbrevet, i Nils Bartholdys  Adels- og våbenbreve utstedt af unions-)konger indtil 1536, København 2007. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og innspill Hans Cappelen 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være dette våpenet som jeg nevner i # 17 som jeg fant på Ole Arild Vesthagens eminente hjemmesider , tilhørende Herman Trulson , bror til Oluf Trulson , og barn av Truls og Ragnilla .

Siterer fra O A Vesthagen : 

Herman Trulsson ble antakelig født i 1440-årene. Han ble immatrikulert ved universitetet i Rostock i 1473 og ble da benevnt Asloensis, dvs. "fra Oslo". Han var fra 1482 kannik og sogneprest ved Clemenskirken i Oslo og ble utnevnt som biskop i Hamar i 1488. Herman døde i 1503 .

Våpener er gjenngitt etter hans gravsten ved Vang kirke . 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7030124/oavslekt/82912-82913.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være dette våpenet som jeg nevner i # 17 som jeg fant på Ole Arild Vesthagens eminente hjemmesider , tilhørende Herman Trulson , bror til Oluf Trulson , og barn av Truls og Ragnilla .

Siterer fra O A Vesthagen : 

Herman Trulsson ble antakelig født i 1440-årene. Han ble immatrikulert ved universitetet i Rostock i 1473 og ble da benevnt Asloensis, dvs. "fra Oslo". Han var fra 1482 kannik og sogneprest ved Clemenskirken i Oslo og ble utnevnt som biskop i Hamar i 1488. Herman døde i 1503 .

Våpener er gjenngitt etter hans gravsten ved Vang kirke . 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7030124/oavslekt/82912-82913.pdf

Jeg ANTAR at deler av våpenet til biskop Herman Trulsson er et dårlig tegnet kamskjell (men jeg vet ikke). Kamskjell var f.eks kjennemerket til pilegrimenes skytshelgen, St. Jakob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegningen av biskop Herman Trulssons våpen som jeg har satt inn i mitt slektsnotat har jeg funnet i heftet "Hedemarkslekten Hummer og dens etterslekt på Melby i Biri" av B. O. Stuve 1962. Jeg har nå lagt ut en skannet kopi av dette heftet her:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7030124/oavslekt/kilde_dok/Hedmarkslekten_Hummer_BO_Stuve.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet biskop Herman Trulssons våpen i den trykte utgaven av Schønings våpenbok, men jeg har ikke fått sjekket Iver Hirtzholms manus (Insignia ...) på wikipedia eller andre våpenbøker slik som de som Tore Vigerust arbeidet med. Skjoldtegningen av gravsteinen synes å vise ert skjold med en knute over et kamskjell, på øvre skjoldkant en mitra og bak den en krumstav samt ut til sidene skulderbånd fra prestedrakt. Det ytre utstyret viser hans posisjon som biskop. Om våpenet bare ble brukt av ham eller også av andre i hans slekt er ukjent for meg - tatt litt på sparket her. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.