Gå til innhold
Arkivverket

Hummer familiens våpen i farger ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

To segl fra biskopen er avbildet og nærmere omtalt i Brita Nyquist: Geistlige segl fra Hamar bispedømme, Norske Sigiller fra Middelalderen, Bind IV, Oslo 2015. Det ene seglet har bare skjold med kamskjellet, mens det andre har skjold med både knute og skjell. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans (#25): Hirtzholm (Insignia…) har ingen gjengivelse av biskopens våpen, ei heller våpenet fra 1532, men som allerede nevnt ovenfor, så forefinnes biskopens våpen på hans gravstein.

Biskopens gravstein er (så vidt jeg vet) første gang avtegnet av Gerhard Schøning (Dog uten at Schøning den gangen selv visste at dette var gravsteinen til biskop Herman !). Utgave fra 1968:

Tegninger samlet eller utført av Gerhard Schøning i forbindelse med hans reiser i 1770-årene og hans arbeider med norsk historie og topografi, Red. Erling Gjone, Oslo 1968, s. 142.

Den samme gravsteinen er ellers gjengitt en rekke andre steder, f. eks her:

Mathiesen, Henrik: Ruinerne paa Hamar (Hamar 1910), s. 15.

Kårstad, Oddrun: Hamar bispestols historie 1153-1953 (Hamar 1953), s. 65.

Sæther, Tor: Hamar i middelalderen (Hamar 1995), s. 14.

Biskop Hermans våpen er ellers gjengitt hos Andreas Mørch, Ms. 4o nr. 598. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digimanus_64746

Mørchs segltegninger er også gjengitt av Tore Vigerust i 2007

Vigerust Tore Hermundsson: Pastor Andreas Mørchs segltegninger, i Adelskap forplikter. Festskrift til Tor Ragnar Weidling, (Oslo 2007), s. 37-44.

Biskopens våpen er og gjengitt hos Sollied:

Sollied, Henning: (En norsk våpenbok) Ms. 8 1515, fol.33:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digimanus_204994

Som Hans skriver (#26), så gjengir fjerde utgave av ”Norske sigiller fra middelalderen” både storseglet til biskopen  (s. 79) og hans mindre segl (s.80). Sistnevnte segl ble benyttet av Herman som ”electus”.

Norske sigiller fra middelalderen, fjerde bind. Geistlige segl fra Hamar bispedømme. Utgitt av Brita Nyquist, Oslo 2015.

RA. har ellers vært så hyggelige at de har lagt ut noen ”smakebiter” fra NS IV, bla. storseglet til biskop Herman:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Riksarkivet/Nettutstillinger/Signert-med-et-kunstverk/Biskop-Herman-Trulsson

Når det så gjelder adelsbrevet fra 1532, så er dette som Hans nevner (#19) senest omtalt hos Bartholdy i 2007. Her gjengies teksten fra selve diplomet, samt en fotokopi av en tegning av våpenet (s/h). Bartholdy har her ellers følgende tilleggsopplysninger:

”Original tabt.

Afskrifter: Sorø Akademis Bibliotek,Johan Biilows manuskriptsamling, 3, genealogi og personalhistorie,

"Ex Autographo Membran:" med stregtegning af våbenet og fejlagtigt årstal

(1536), seglet har hængt i en hvid-rød silkesnor, "givet mig af Prof. Torkelin"; NRA,

Kommanderende generals arkiv, breve fra lste Oplandske Regiment 1754- 1755, pakke 378,

nr. 24, "Rigtig Copie af det Kongl: A1lernaadigste Original Deploma Testr: F. C. Krabbe"

med årstallet 1532.

Trykt: Diplomatarium Norvegicum XXI, 1976, s. 589, nr. 782; ved B. O. Stuve i Hedmark

slektshistorielags tidsskrift IV, 1959, s. 310-11; i uddrag ved S. H. Finne-Grønn i Norsk

tidsskrift for genealogi etc. III, 1926, s. 415.

Våbenet som for den norske uradelsslægt Hummer.

(Nils G. Bartholdy: Adels- og våbenbreve udstedt af danske (unions-) konger indtil 1536, København 2007, s. 201/202)

Opplysningen her hos Bartholdy om den norske ”uradelsslekt” Hummer er vel i beste fall tvilsom.

Men det var vel i grunnen et (Hummer-) våpen i farger som trådstarter spurte etter, og da kan

jeg faktisk glede Bjørn med et slikt. Det finnes nemlig et i følgende samling:

Ms.8° 1868 (Våpenbok) "Danske og norske adelige Slægters Waabner. H-O.", s. 46, “Hommer”:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digimanus_99201

Du får bestille deg en seglstamp Bjørn !

Kanskje noen føler seg kallet til å skrive en epistel om Hummer, f. eks på slektshistoriewiki, slik Dag foreslår (#12)  ?

post-132-0-31901100-1485812707_thumb.jpg

post-132-0-53300800-1485812814_thumb.jpg

post-132-0-88593100-1485812904_thumb.jpg

Endret av Johan M Setsaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var jo nettopp du Johan Marius Setsaas , akkurat nå var det jo nettopp slik med deg som med endel av mine forfedre ... også  de dukker frem etterhvert fra mystikkens dunkle mørke som gir meg den kunnskap og viten om og fra samtiden som  man higer etter . 

Og ja...  du gledet meg stort med både hummer våpenet i farger , skjold , segler og avtegning av biskopens grav , så tusen hjertelig takk for det . 

Å skrive noe om Hummer med det for øye at det skal publiseres .. se det vil jeg ikke ta på meg , men jeg ligger i startgropen for å skrive nettopp om Hummer myntet på min egen slektsinteresse ... så får jeg med tiden se hva sluttresultatet blir .

Takker alle for gode svar og innlegg i tråden , noe som virkelig gjorde sitt til at tråden ble såpass bra og informativ . Jeg slutter aldri med å bli overasket over hvor mye viten som kan dukke  frem , når '' hoder i flertall stikkes sammen  ''

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et annet "hummervåpen". Det kan jo tenkes at det er en sammenheng her - hvem vet..

Det er fra Gerhard Munthe sine segltegninger, og tilhørte:

89 Gaute Eiriksson – byfogd i Tønsberg 1416-1436 – kilde "L.S.S."

post-7847-0-78742100-1485866624_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det fremkommet svært mye rundt Hummer, selv om opplysningene spriker noe.

Kan en foreløpig konklusjon være: Mye Hummer og lite kanari?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Christian Dag Spangens foredrag om Hummer-slekten på Hedmarken

Ja... hva er det du ikke har du LOW  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.