Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Betydning av å "dø i kvarteret"

Recommended Posts

Hei!

I følge hovedlegdsrullen fra kompletteringssesjonen i 1765, døde min 5xtipp-oldefar i ”kvarteret” i 1760 og etterlot seg fem mindreårige barn.

Er det noen som vet hva det egentlig betød å "dø i kvarteret"? Hva innebar det?

Leser også at en del av de som stod i rullene mellom 1742-1760, kan ha blitt utkommandert til Holstein. Dette gjaldt dog ikke gifte menn, som var frittatt for dette, så da er det vel utenkelig at min slektning kan ha blitt sendt dit ettersom han giftet seg i 1743?

Og hvor var forresten dette Holstein, og hvorfor ble man sendt dit?

Snakker vi Nord-tyske Holstein som tidligere var Danskt, og at dette grenseområde trengte ekstra støtte?

Håper noen kan hjelpe :)

Mannen er for øvrig: 

C/Klemed/t Knudtsen Trossedal (f.1722-d.1760)

Danmark-Norge var vel i uroligheter med Tyskland ved Schledwig-Holstein og deromkring.  Så nordmenn kjempet for danskene. 

Jeg vil tro at han døde der han var "innkvartert", altså "i leiren" og ikke utkommandert eller "på marken".

Dette er bare gjetning.

Om det danske ordet "kvarter"

4.1) (især ) opholdssted, der anvises soldater enten paa kaserne ell. hos befolkningen (jf. Alarm-, Forfrisknings-, Herre-, Hoved-, Hvile-, Kantonnements-, Stand-, Vinterkvarter). Pflug.​DP.862. inddele (dvs.: fordele) Qvartererne.vAph.​(1759). gaae i Qvarteer, tage sit Qvarteer. VSO. MilTeknO. Øvelsen var forbi, og der skulde rykkes i Kvarter. Rist.​J.157.

https://no.wikipedia.org/wiki/Konflikt%C3%A5ret_1760

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Holstein

Endret av erling t endresen

Tusen takk for veldige interessante svar!

Fra linkene du refererer til står det blant annet:

"Området er kjent i Noreg særleg i samband med den betydelege utkommanderinga dit av norske soldatar til vakthald på det som den gongen var den danske sørgrensa under sjuårskrigen (også kalla den prøyssiske sjuårskrigen) i åra 1758-1762 (1763). Danmark-Noreg var nøytrale i krigen, men kongen og regjeringa i København fann det altså nødvendig å mobilisere betydeleg troppestyrkar til grensevakthald."

Videre står det følgende:

"Det kom ikkje til ordinære krigshandlingar under den perioden dei betydelege norske troppestyrkane stod i Holstein, men sjukdom tok livet av mange norske soldatar. Av dei totalt ca 12.000 utkommanderte frå norske hæravdelingar er det rekna ut at ca 3000 døydde der nede, altså 25 %"

Kan dette også ha vært beskrivende for kvarterene? Hvordan var forholdene i disse kvarterene var, og lå kvarterene i nærheten av stedet man ble sendt til?

Det kunne vært spennende å høre med en historiker eller andre som sitter med kunnskap om temaet.

Min slektning døde som 38-åring, og selv om vi snakker 1760-årene så vil jeg vel anta at dette ble sett på som en relativt ung alder å dø i? Det er da betimelig å spørre hva årsaken kan ha vært?

Et kvarter er et oppholdssted (jf. f.eks. hovedkvarter), på 1700-tallet også brukt om en gård (eller ei gruppe gårder) som utrustet en soldat. Soldatene på bygdene var gjerne forlagt på en av gårdene i kvarteret, og som gift mann med fem barn har Klemet Knutsens kvarter mest sannsynlig vært hans eget hus. Altså døde han antakelig hjemme.

Leser også at en del av de som stod i rullene mellom 1742-1760, kan ha blitt utkommandert til Holstein. Dette gjaldt dog ikke gifte menn, som var frittatt for dette, så da er det vel utenkelig at min slektning kan ha blitt sendt dit ettersom han giftet seg i 1743?

Og hvor var forresten dette Holstein, og hvorfor ble man sendt dit?

Snakker vi Nord-tyske Holstein som tidligere var Danskt, og at dette grenseområde trengte ekstra støtte?

Du bør lese Alf R. Bjerckes bok "Dragonene - Den aller første Tysklandsbrigaden 1758-62".

Alf R. Bjercke var forøvrig medlem av Norsk Slektshistorisk Forening og en farverik(!) deltager på foreningens års- og medlemsmøter.

Takk, nok en gang, for kloke og interessante svar!

Jeg har kikket raskt igjennom Bjerckes bok. Har også skumlest en del i boken: "Utkommanderingen til Holsten 1758-1762 (63)*" av Lars Kiærland:

http://www.nb.no/nbsok/nb/def793ee31cc66ba5825485b392171df?index=1#0 - Veldig spennende og lærerik bok, og utrolig detaljrik!

Jeg registrerer at to av debattantene i denne tråden mener at "kvarteret" antageligvis var hjemme på gården, og at det følgelig var her han døde.

Jeg er ingen historiker, så får bare stole på at to tenker bedre enn én og at dette antageligvis stemmer.

Jeg synes allikevel at det er ett eller annet som skurrer, og igjen kunne det vært spennende å høre litt mer om både lokasjon av kvarteret, samt dødsårsaken.

Hvis det stemmer at "kvarteret" i dette tilfellet var gården, og at det var her han døde:

Hva godt kunne det da komme ut av å ha en sersjant stasjonert i gården sin i Lesja, når krigen var flere uker unna? 

Hva var da grunnen til at han døde så tidlig som 38-åring? 

Gjennomsnittlig levealder var riktignok 35 år i 1750, men de aller fleste voksne ble atskillelig eldre enn det: 

https://www.norgeshistorie.no/enevelde/mennesker/1201-historisk-levealder-i-norge.html

Når vi dessuten vet at nesten 25% av de utkommanderte døde av sykdom der nede, ville det vært mye lettere å trekke den konklusjonen mtp Klemet også.

Men igjen...dette blir vel bare spekulasjoner og ikke noe man nødvendigvis evner å finne svar på. Slektsforskning kan være utrolig spennende til tider, men like fult frustrerende de ganger man står uten svar

Når vi dessuten vet at nesten 25% av de utkommanderte døde av sykdom der nede, ville det vært mye lettere å trekke den konklusjonen mtp Klemet også.

Men igjen...dette blir vel bare spekulasjoner og ikke noe man nødvendigvis evner å finne svar på. Slektsforskning kan være utrolig spennende til tider, men like fult frustrerende de ganger man står uten svar

Jaudå - vi har funne svar.  Han døde i Lesja - ikkje i Holstein; det er ingen spekulasjon, men ei hending dokumentert av kyrkjeboka. Sjå #5.

Jeg synes allikevel at det er ett eller annet som skurrer, og igjen kunne det vært spennende å høre litt mer om både lokasjon av kvarteret, samt dødsårsaken.

Hvis det stemmer at "kvarteret" i dette tilfellet var gården, og at det var her han døde:

Hva godt kunne det da komme ut av å ha en sersjant stasjonert i gården sin i Lesja, når krigen var flere uker unna? 

Hva var da grunnen til at han døde så tidlig som 38-åring? 

For det første var det ikkje nokon krig, men ein grensevakthaldsoperasjon (jf. artikkelen på lokalhistoriewiki). Klemet var sersjant, dvs, underoffiser, men nasjonal (vernepliktig), ikkje "stadig tenestegjerande" i moderne forstand. Han hadde nok fast løn, men var i teneste med eksersis på kyrkjebakken nokre søndagar og så gjerne ei kompani- eller bataljonssamling på ei veke eller to kvart år. Han var jo òg ein av dei første skulelærarane i Lesja (bygdeboka bd. 3 s. 622).

Dødsfall i den alderen var nok ikkje noko uvanleg - presten har ikkje gjeve opp dødsårsak, men det kan ha vore ein eller annan sjukdom.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.