Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvordan føre uekte barn i slektsprogrammer

Recommended Posts

Hei, jeg har litt problemer med å føre opp uekte barn i programmene. Har foreløpig kun prøvd RootsMagic og gratisversjonen av MyHeritage.

Liker stilen på sistnevnte best, men førstnevnte gir mange flere funksjoner i gratisversjonen.

Uansett: jeg sliter med å føre opp uekte barn på riktig måte. Enten blir de stående med feil forelder, eller så blir de stående helt alene og utenfor familien. Senest eksempel nå med Dagny Eugenie som jeg spurte etter i en annen tråd - hun har morens navn, Helliksen, og står dermed på samme adresse og sammen med de andre i folketellinga 1910. Men hun er den eneste som har en annen far. De andre barnas far døde før hun ble født. 

Nå er hun helt løsrevet fra de andre som heter Helliksen - jeg vil fremdeles gjerne få opp henne i lista over søsken i RootsMagic, for eksempel (en fordel med det programmet, forsåvidt) men det er ikke mulig.

Hadde også problemer med å få programmet til å forstå at et par bare var kjærester da de fikk barn - nå står de som separert, og dermed som tidligere gift. 

Er det noen som har et forslag til hvordan man løser sånt? Har litt "OCD" på sånne ting, vil ikke ha rot i systemet og løsrevne trær på treet når de egentlig henger sammen. Dagny vokste jo opp med de andre barna, selv om hun var sju år yngre enn sin nærmeste bror. De så alltid på hverandre som søsken, dro på ferie sammen og lignende, og er jo halvsøsken - virker så unaturlig at de står helt løsrevet i programmet. 

Beklager om dette er feil forum for sånt - fant ikke helt ut hvor det eventuelt skulle. :)

Når en registrerer "ekteskap" i profilen til en person i MH kan en ved hjelp av en nedtrekksmeny bestemme om forholdet til den "utkårede" er "Gift, Skilt, Separert,....og "Andre"". Jeg synes at en forelder til et såkalte uektebarn i MH med fordel kan registreres som "Andre". Da kommer forelderen og barnet riktig frem grafisk og skriftlig i slektstreet. :)

Endret av Alf Kristian Andreassen

Du kan vel ikke få opp henne på skjermen (samtidig med de andre) uten å velge den andre partneren til moren. Da vil hennes navn komme opp, men ikke de andre barna. (Jeg kjenner ikke de to programmene du nevner.)

På utskriftsrapporter en lager over etterkommere, vil alle barna komme med. I mitt program Brother's Keeper vil det stå 'Barn med nn1' og under kommer listen med barn, deretter 'Barn med nn2' og dette barnets navn.

I BK er det et valg 'Ikke gift' en kan legge inn med samme dato som fødselen av barn født utenfor ekteskap.

Endret av Anne-Lise Hansen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.