Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Mysteriet med farsnavnet - Dahl!

Recommended Posts

Hei! 

Jeg håper noen har anledning til å hjelpe meg. Jeg liker egentlig å grave mest mulig selv - bruker så lang tid på hvert enkelt ledd, fordi jeg vil finne ut alt om alle personer, deres søsken osv., så jeg jobber meg svært sakte bakover - derfor vil jeg helst ikke at noen skal finne "hele linja" bakover, for å si det slik. Jeg er også ganske fersk, så vil ikke at noen skal gjøre all jobben for meg, da forsvinner mye av moroa Nei, det jeg mest av alt ønsker svar på, er et mysterium: 

Hvordan i alle dager ble min fars familie hetende Dahl?

Navnet dukker opp første gang i folketellinga 1900, da har de fornavnet hans feil, og også mange av barna - og så igjen i folketellinga 1910.

Min oldefar, Thorvald Anton Johansen Dahl, bodde da i Kristiania med sin kone, Olivia Dahl (født Olsen/Olsdr). Følgelig ble alle barna også hetende Dahl, blant annet min bestefar, Oscar. Det første barnet fikk de før de var gift, men hun har også fått navnet Dahl, trolig etter at foreldrene giftet seg.

I alle arkiver før det - jeg har funnet fødselspapirer på de fleste barna (dette klarer jeg uansett selv, så trenger ikke nødvendigvis hjelp med det), jeg har funnet Thorvald i kirkeboka da han ble født (nummer to) - er klar over at det er en annen Thorvald Anton Johansen her, men han er feil i alder, selv om han er fra Eidsberg - jeg har funnet ham i folketellinger tidligere (blant annet i Kristiania i 1885), og alle steder heter han Johansen, Johannessen eller andre variasjoner av det navnet.

Ikke på noe tidspunkt har han bodd noe sted som heter Dahl, eller er derfra. Foreldrene hans er iflg kirkeboka Maren Thorine Nielsdatter og Johan Tostensen (fra Narvestadplads, Eidsberg). Ikke noe Dahl der heller, med mindre det er "godt skjult" / ikke kommer fram der. Har ikke funnet fram til sikre identiteter på dem ennå, men ingen av alternativene har noe med Dahl å gjøre, dette er det eneste potensialet som kan forklare det: Johan Tostensen, boende på Dahl i Romedal. Kan være riktig mann, men vet ingenting om det ennå, tror ikke det.

Så: hvordan i alle dager ble han hetende Dahl? Det eneste jeg har funnet som muligens kan forklare det hele, er at det er en Maren Thorine Jørgensdatter Dahl som også er fra Eidsberg, og som bodde der på samme tidspunkt. Det er selvsagt mulig at presten eller klokkeren har blanda deres navn ved fødselen, men er det ikke svært usannsynlig at dette ikke er rettet opp i alle årene etterpå - når de ti år senere har skrevet inn at Thorvald Anton er utflyttet?

Hvis noen har tid, ork eller interesse for å prøve å løse dette mysteriet, vil jeg sette enormt stor pris på det :)

Mvh. Jenny Dahl Bakken

Endret av Jenny DB
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/206292-mysteriet-med-farsnavnet-dahl/
Del på andre sider

Dahl kommer kanskje av at de bodde på Narvestaddahlen Øvre?

Her er Thorvald i 1875

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0125&kenr=003&bnr=0094&lnr=00.

Fint hvis du kan bruke ditt fulle navn som visningsnavn. :-)

Det kan være derfor - Narvestaddahlen ble kanskje litt langt, og Narvestad forsvant ut av navnet siden det også var langt fra før? Jeg vet ikke. Det er et mulig svar, skal se om det dukker opp noe annet underveis i letinga :) Takk.

Plassen kan ha hett og blitt kalt Dahlen (under Narvestad Øvre) og samtidig være en 'Plads under' Narvestad Ø. Var det flere husmannsplasser til en gård ville alle kunne bli betegnet som - i dette tilfellet - Narvestadsplads av tellingsfunksjonæren ved folketellinger eller av presten ved innførsel av en kirkelig hendelse.

Narvestaddalen i 1865.

1865-telling for 0125 Eidsberg

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Merknad (sokn) Gard Overskrift 405 4 109 Mysen Eidsberg Eidsberg undtagen Holm LN 85 (8 Indbyggere) der hører til Trømborg Sogn (afmærket med Rødt) Narvestaddalen 1   Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Bygg Havre Poteter 2706 31 1 Johan Anders. Husf Husmd med Jord g 30 m Eidsberg 3 1 1/4 1 3 fglass.gif

2707

32   Anne Kristiansd. hans Kone   g 32 k Eidsberg         fglass.gif

2708

33   Maren Johansd. deres Datter   ug 2 k Eidsberg         fglass.gif

2709

34   Anton Peders. Opfostringsbarn   ug 7 m Thrygstad         fglass.gif

2710

35   Marie Kristiansd.   Tjenestepige ug 22 k Eidsberg

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60125&gardpostnr=405&merk=405#ovre

----

Narvestad i 1865

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Merknad (sokn) Gard Merknad (gard) Overskrift 403 4 109 Mysen Eidsberg Eidsberg undtagen Holm LN 85 (8 Indbyggere) der hører til Trømborg Sogn (afmærket med Rødt) Narvestad 101 2

Narvestaddalen i 1865.

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Merknad (sokn) Gard Overskrift 405 4 109 Mysen Eidsberg Eidsberg undtagen Holm LN 85 (8 Indbyggere) der hører til Trømborg Sogn (afmærket med Rødt) Narvestaddalen 1   Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Bygg Havre Poteter 2706 31 1 Johan Anders. Husf Husmd med Jord g 30 m Eidsberg 3 1 1/4 1 3 fglass.gif

2707

32   Anne Kristiansd. hans Kone   g 32 k Eidsberg         fglass.gif

2708

33   Maren Johansd. deres Datter   ug 2 k Eidsberg         fglass.gif

2709

34   Anton Peders. Opfostringsbarn   ug 7 m Thrygstad         fglass.gif

2710

35   Marie Kristiansd.   Tjenestepige ug 22 k Eidsberg

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60125&gardpostnr=405&merk=405#ovre

----

Narvestad i 1865

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Merknad (sokn) Gard Merknad (gard) Overskrift 403 4 109 Mysen Eidsberg Eidsberg undtagen Holm LN 85 (8 Indbyggere) der hører til Trømborg Sogn (afmærket med Rødt) Narvestad 101 2

Nå er jeg ikke helt med. Hvem er disse på lista her? Det er ikke familien hans, hvertfall...?

(...)

Hvordan i alle dager ble min fars familie hetende Dahl?

(...)

Ikke på noe tidspunkt har han bodd noe sted som heter Dahl, eller er derfra. Foreldrene hans er iflg kirkeboka Maren Thorine Nielsdatter og Johan Tostensen (fra Narvestadplads, Eidsberg). Ikke noe Dahl der heller, med mindre det er "godt skjult" / ikke kommer fram der. (...)

Plassen kan ha hett og blitt kalt Dahlen (under Narvestad Øvre) og samtidig være en 'Plads under' Narvestad Ø. Var det flere husmannsplasser til en gård ville alle kunne bli betegnet som - i dette tilfellet - Narvestadsplads av tellingsfunksjonæren ved folketellinger eller av presten ved innførsel av en kirkelig hendelse.

.

Av dette følger at "Narvestadplads" ikke er navnet på plassen, men en betegnelse. De kom fra en Narvestadplads. Navnet var hele tiden Narvestaddahlen, eller Dahlen, noe også tellingene Ann-Mary fant bekrefter.

Parallelt til mange andre namn som blei for lange. På Sunnmøre har vi td 4-5 ulike Sæter/Sæther-familiar som ikkje er i slekt med kvarandre, fordi namnet er forkorta frå ulike stadnam. Td Krogsæter (Vatne) der store deler av slekta vart heitande Sæter. Eg kunne ha teke fleire døme, men stoppar der.

Underteikna Aase R Hallvardsæther (eg har alltid meint det burde gå greit, men det meinte ikkje svigerbestefar, så derfor...)

Endret av Aase R Sæther - Gloppen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.