Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Emigrant over Bergen 15. juni 1894, American line

Recommended Posts

Fra slekt i USA kom det spørsmål om Ivar Jensson Hauge fra Lærdal, som emigrerte over Bergen 15. juni 1894. Tippoldebarnet hans forbereder et foredrag på skolen om ham.

Ivar var født i Hauge sogn, Lærdal 4. oktober 1874. Han var nummer åtte av 12 søsken. Han og et par av brødrene emigrerte til Minnesota.

Jeg har ingen erfaring med emigrasjonshistorie, men finner ham i Emigranter over Bergen 1874-1930

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000691235

Så stanger jeg mot veggen og har for lite kunnskap til å komme videre. Til nå har jeg ikke funnet skipet han reiste med, hverken på Norway Heritage eller andre steder. En del av treffene jeg får er gamle sider, med lenker som ikke virker. Jeg har funnet artig informasjon om skip og reiseforhold, men ikke passasjerlisten for denne avreisedatoen. Det eneste jeg har funnet, er at det kan se ut som American line gikk over Southampton i 1894.

Jeg finner ham ikke ved søk i http://www.libertyellisfoundation.org

Ankomstlister til New York er på nett, forstår jeg. Men de søkbare ser ut til å stoppe en gang på 1870-tallet?

Kan noen mer erfarne på området hjelpe meg med lenken til nettstedet med scannede ankomstprotokoller av senere dato, der jeg kan bla meg gjennom sidene?

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av Bente Øien Hauge

Iver J Hauge

United States Census, 1900

birth:
October 1874
Norway
residence:
1900
Akron & Tanberg Townships Rothsay village, Wilkin, Minnesota, United States
immigration:
1894

other:
Schuyler S Bowman, Ella E Bowman, Georgia Head, Clara L Head, Edith M Head, Florence Bowman

View the original document.

----

Iver J Hauge

Minnesota State Census, 1905

birth:
1875
Norway
residence:
1905
Barrett, Grant, Minnesota

Minnesota State Census, 1905 GS Film number 928778 Digital Folder Number 004520274 Image Number 00938

----

Iver J Hauge

United States Census, 1910

birth:
1874
Norway
residence:
1910
Casper, Ward, North Dakota, United States
immigration:
1894

spouse:
Isabel Hauge
children:
Anders Hauge, Esther Hauge
other:
Lillian Madson

----

Ivar J Hauge

North Dakota Census, 1915

residence:
1915
Benson, North Dakota, United States
other:
W Gryner, Bert Ruble, Lee Ester, Villie Olson, Gertrude Olson, Inga Olson...

----

Iver Hauge

United States Census, 1920

birth:
1875
Norway
residence:
1920
Blackduck, Beltrami, Minnesota, United States
immigration:
1894

spouse:
Isabel Hauge
children:
Anders Hauge, Esther Hauge, Valborg Hauge

----

Iver J Hauge

United States Census, 1930

birth:
1875
Norway
residence:
1930
Blackduck, Beltrami, Minnesota, United States
immigration:
1894

spouse:
Isabel Hauge
child:
Valborg S Hauge

----

Ivar J Hauge

United States Census, 1940

birth:
1875
Norway
residence:
1940
Blackduck, Blackduck Village, Beltrami, Minnesota, United States
spouse:
Iabel P Hauge
other:
Doris K Bensen

----

Iuar J Hauge
Minnesota Death Index

Typed or Handwritten H

Name

Iuar J Hauge

Event Type

Death

Event Date

09 Oct 1954

Event Place

Beltrami, Minnesota

Record Number

1256150

Certificate Number

000686

Certificate Year

1954

File Name

000686

Affiliate Batch Identifier

NF209DO

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V478-G5M

----

Find a grave

Ivar Jens Hauge

Birth:  Oct. 4, 1874, Norway Death:  Oct. 9, 1954
Blackduck
Beltrami County
Minnesota, USA trans.gif
Parents: Jens Anderson Hauge (1817-1902) & Ingeborg Andersdatter Raae (1839-1933).

1900 Census: Ivar J Hauge (25) born October 1874 in Norway and immigrated 1894, was living in Rothsay, Wilkin, Minnesota. He was single and a boarder in the home of Schuyler S Bowman (44) & his wife Ella E Bowman (40).

1905: Marriage of Ivar J Hauge & Isabelle Samuelson, June 17 1905 in Grant County, Minnesota.

1910 Census: Ivar J Hauge (36) born about 1874 in Norway and immigrated 1894, was living in Casper, Ward, North Dakota. He was married to Isabel Hauge (30) born about 1880 in Minnesota. Children: Anders (3) and Esther (1). They had a boarder - Lillian Madson (41) born about 1869 in Wisconsin.

1918 World War I Draft Registration: Ivar J Hauge (44), born October 4 1874, had a home address of Blackduck, Beltrami, Minnesota. His present occupation was banker at Blackduck State Bank. His nearest relative is listed as Mrs. Ivar Hauge of Blackduck. Physical description: tall, medium build, blue eyes, and dark hair.

1920 Census: Ivar Hauge (45) born about 1875 in Norway and immigrated 1894, was living in Blackduck, Beltrami, Minnesota where he worked as a cashier in a bank. He was married to Isabel Hauge (40) born about 1880 in Minnesota. Children: Anders (13), Esther (11), and Valborg (2).

1930 Census; Ivar J Hauge (55) was living in Blackduck, Beltrami, Minnesota where he was a cashier in a bank. He was married to Isabel Hauge (50). Child: Valborg S (13).

Family links: 
 Spouse:
  Isabel Pauline Samuelson Hauge (1879 - 1952)   Burial:
Lakeview Cemetery 
Blackduck
Beltrami County
Minnesota, USA  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: Maureen S
Record added: Sep 20, 2015 
Find A Grave Memorial# 152581335

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=hauge&GSfn=ivar&GSmn=j&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=152581335&df=all&

Endret av Ann-Mary Engum

Tusen takk, Ann-Mary! Her var det mye interessant og detaljer som vi ikke kjenner til, som vi kan skrive inn i historien hans.

Hvis noen har lenker til mulige skip og passasjerlister, er jeg fortsatt interessert i det også.

The Pennsylvania, Passenger and Crew Lists, 1800-1962 - post-5105-0-37695000-1485343312_thumb.png
Name: Ivar Hanger
Arrival Age: 19
Birth Date: abt 1875
Last Residence: Lardar
Port of Departure: Liverpool, England
Arrival Date: 7 Jul 1894
Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania, USA
Ship: Kensington

Pennsylvania, Philadelphia Passenger List Index Cards - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KFDQ-K5Y
Name Fran Hauge
Event Type Immigration
Event Date 1894
Event Place Philadelphia, Philadelphia, Pennsylvania, United States
Gender Male
Age 19
Birthplace Norway
Ship Name Kensington
Birth Year (Estimated) 1875

Endret av Egil Johannessen

Vrient å finne ankomst i Amerika.

:D

Det var faktisk nesten godt å høre at du, med din erfaring, heller ikke finner det!

Syntes jeg prøvde alt men bare stanget i veggen og følte meg så dum …

The Pennsylvania, Passenger and Crew Lists, 1800-1962 - attachicon.gif1894_Ank I Hauge_I.png
Name: Ivar Hanger
Arrival Age: 19
Birth Date: abt 1875
Last Residence: Lardar
Port of Departure: Liverpool, England
Arrival Date: 7 Jul 1894
Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania, USA
Ship: Kensington

Pennsylvania, Philadelphia Passenger List Index Cards - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KFDQ-K5Y
Name Fran Hauge
Event Type Immigration
Event Date 1894
Event Place Philadelphia, Philadelphia, Pennsylvania, United States
Gender Male
Age 19
Birthplace Norway
Ship Name Kensington
Birth Year (Estimated) 1875

Fantastisk arbeid, Egil! Jeg har ikke ord! Tusen takk!

Hvem skulle trodd det var "Ivar Hanger" og "Fran Hauge" man skulle lete etter …! 

Vielsen hans i 1905 - post-5105-0-22758100-1485343971_thumb.png

The U.S., Evangelical Lutheran Church of America, Records, 1875-1940
Name: Ivar J Hauge
Event Type: Marriage
Marriage Date: 17 Jun 1905
Marriage Place: Grant, Minnesota
Spouse: Ingebor Pauline Samuelson
Father: Jens A Hauge
Mother: Ingeborg Raae
Church Name: Immanuel Lutheran
Church Location: Barrett, Minnesota
The U.S. City Directories, 1822-1995post-5105-0-99043400-1485345293_thumb.png

Name: Iver J Hauge

Residence Year: 1922

Residence Place: Minneapolis, Minnesota, USA

Occupation: Insurance Agent

Publication Title: Minneapolis, Minnesota, City Directory, 1922

Blackduck 1922 - post-5105-0-21637200-1485345322_thumb.png

Read Online - JStor
www.jstor.org/stable/10.2307/20160901

Beltrami: Mrs. J. F. Essler of Bemidji and Iver JHauge of Blackduck. Brown : Ferdinand Ochs of New Ulm. Cass : C. D. Bacon of Walker. Dakota: James M. Millet ...

Minnesota Historical Society Notes
Minnesota History
Vol. 12, No. 1 (Mar., 1931), pp. 78-87
Page Count: 10

Tusen takk for all hjelpen!

Det blir på et forum som dette selvsagt mest fokus på papiropplysninger, datoer i arkiver osv. Bare for artighetens skyld tenkte jeg å dele med dere de to sidene i slektsheftet om denne Ivar, for å vise litt om mennesket. Vi vet jo en del om det senere livet hans, bl.a. det han selv har skrevet.

Det kan kanskje være interessant for noen å se hva som skjedde med ham i USA? Hvis teksten i vedleggene er lesbar, da. Jeg måtte krympe bildestørrelsen.

Slektsheftet, som blir oppdatert hvert femte år, tar utgangspunkt i søskenflokken på 12, der han var nummer åtte. I tillegg til fullstendig oversikt over etterkommerne har vi noen sider om hver enkelt av søsknene + noen artikler om slektsgården og området. 

post-1931-0-05223800-1485346452_thumb.pngpost-1931-0-93929600-1485346460_thumb.png

Oj! Der har dere funnet mer, mens jeg forberedte mitt innlegg.  :) Igjen takk!

Read Online - JStor

www.jstor.org/stable/10.2307/20160901

Beltrami: Mrs. J. F. Essler of Bemidji and Iver JHauge of Blackduck. Brown : Ferdinand Ochs of New Ulm. Cass : C. D. Bacon of Walker. Dakota: James M. Millet ...

Minnesota Historical Society Notes
Minnesota History
Vol. 12, No. 1 (Mar., 1931), pp. 78-87
Page Count: 10

Nå har jeg registrert meg på https://www.jstor.orgog fått adgang til en del av puublikasjonen, men jeg fant ikke igjen Ivar der. Skal lete mer senere. Spennende, dette! Takk for lenken!

October 1929: "Blackduck Banks Merged into One" The Blackduck State Bank has purchased the assets and assumed the liabilities of the Farmers State Bank and the two institutions will be merged immediately according to an announcement made here today by H.C. Baer of Bemidji. At the close of business Thursday afternoon the business of the Blackduck State Bank will be moved into the building now occupied by the Farmers State Bank. The total resources of the combined institutions will be over two hundred and fifty thousand dollars. H.C. Baer who has, for many years, been the president of the Blackduck State Bank will continue in that capacity. I.J. Hauge who has been cashier and manager since its organization, will also contribute. Tom Abrahamson and A. Orlebeke will be vice presidents, and O.E. Jamtaas will be assistant cashier.

http://www.lakesnwoods.com/BlackduckHistory.htm

October 1929: "Blackduck Banks Merged into One" The Blackduck State Bank has purchased the assets and assumed the liabilities of the Farmers State Bank and the two institutions will be merged immediately according to an announcement made here today by H.C. Baer of Bemidji. At the close of business Thursday afternoon the business of the Blackduck State Bank will be moved into the building now occupied by the Farmers State Bank. The total resources of the combined institutions will be over two hundred and fifty thousand dollars. H.C. Baer who has, for many years, been the president of the Blackduck State Bank will continue in that capacity. I.J. Hauge who has been cashier and manager since its organization, will also contribute. Tom Abrahamson and A. Orlebeke will be vice presidents, and O.E. Jamtaas will be assistant cashier.

http://www.lakesnwoods.com/BlackduckHistory.htm

Takk, Egil. Det er noen som har påstått at det generelt var de beste, de med mest initiativ og handlekraft, som dro fra Norge. Når jeg ser på hva de har fått til, disse utvandrede slektningene - så frykter jeg at påstanden er riktig!

;)  

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.