Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Henrik Stoltenberg

Mikkel Lauritzen
 Del

Recommended Posts

SAKO, Drammen byfogd, H/Hb/Hbc/L0007: Skifteforhandlingsprotokoll. - Drammen., 1827-1833, s. 259

Ovennevnte lenke viser skifte etter Henrik Stoltenberg (tror jeg). Jeg klarer imidlertid ikke å tyde noe av det som er skrevet utenom hans navn. Er det noen i dette forumet som kan hjelpe meg?

Jeg lager en opptegnelse over noen historiske personer i Tønsberg og deriblant Henrik Stoltenberg som døde som undertoldbetjent (toldbetjent) i Bragernes den 24. september 1831 og gravlegges 29. samme måned. Han var kjøpmann og ridder av Danebrog. Han bodde i Tønsberg, men de siste årene av hans liv tror jeg ble tilbragt i Drammen. Han kone døde året før han. Høn var født Harbou og kom fra Drammen. Stoltenberg ble undertoldbetjent allerede i 1813/14 i Drammen tolddistrikkt, men var først stasjonert i Tønsberg. Han var en holden mann inntil Napoleonskrigen, men var etter krigen ganske utarmet og gikk konkurs i 1824. Jeg vet dessverre ikke nå Stoltenberg med hustru flyttet til Drammen, men antar at dette er et sted mellom 1816 og 1830. Oscar Albert Johnsen har sagt i sitt verk om Tønsbergs Historie at Henrich Stoltenberg flyttet fra sitt hjem i Storgaten 48 (matrikkel 40) allerede i 1816. Jeg har ikke funnet annen dokumentasjon på dette og av en branntakst av 1817 ser jeg at Stoltenberg står som eier av denne gården (kan selvfølgelig være eier, men fraflyttet). Gården blir også solgt fra hans konkursbo (auksjon) i 1825 til et Interessentskap bestående av 21 personer (19 herrer og 2 damer) for anvendelse til et Klubselskab. En teori er at dette Interessentskabet leide lokalene fra Stoltenberg fra så tidlig som 1816 (men dette er kun en teori). O. A. Johnsen har i sin historie om Tønsberg skrevet at et første Interessentskab (før det av 1825) kjøpte gården (matrikkel 40) av Stoltenberg. Det er vel imidlertid feil da det andre Interessentskabet av 1825 kjøpte gården på auksjon av boet etter Stoltenberg. Leie kan imidlertid være mulig og kanskje mere sannsynlig!

Mvh
Mikkel Lauritzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider