Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Otto Emil Albert Korth f. 1889 i Stettin

Recommended Posts

Er på jakt etter opplysninger etter Otto Korth. Han immigrerte til Stavanger og Norge i 1911/12 og giftet seg i 1912 i Stavanger med Beathe Monsen fra Stavanger. Foreldrene til Otto var Gottfried Korth og Marie f. Schweizer.
Noen som har kunnskap eller kilder til kunnskap ?

Ja, jeg er blitt oppmerksom på denne familien.

- Dette er nok to forskjellige Korth, innvandret fra henholdsvis Danzig og Stettin. Neppe i slekt, det finnes en stor mengde Korther i det nordlige, nåværende Polen.

Men takk alle for svar !

Hvis noen har gode lenker til polske/tyske arkiv eller slektssider, er jeg svært interessert i disse !

Jeg sjekket Arkivportalen, for å se om det kan finnes fremmedregistre-/bøker for Stavanger politikammer. Men det opplyses i omtalen av arkivskaperen at politikammeret brant i 1929, og det er derfor bare bevart små mengder arkivmateriale fra tiden før 1929. 

http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-06000000027646

Legger for ordens skyld - her er vielsen i 1912:

Rogaland fylke, St. Johannes i St. Johannes, Ministerialbok nr. A 8 (1899-1917), Viede 1912, Side 127
Permanent bilde-ID: kb20050902030128

Familien bodde i Johannesgata 19 i Johannes menighet ved den kommunale folketellingen 1915:

post-541-0-59025600-1485467971_thumb.jpg

Er på jakt etter opplysninger etter Otto Korth. Han immigrerte til Stavanger og Norge i 1911/12 og giftet seg i 1912 i Stavanger med Beathe Monsen fra Stavanger. Foreldrene til Otto var Gottfried Korth og Marie f. Schweizer.

Noen som har kunnskap eller kilder til kunnskap ?

Otto og Beathe Korth var mine oldeforeldre. Alle i slekten i Norge skiftet etternavn til Ottosen etter 2. verdenskrig. De fikk 7 barn hvorav fem vokste opp. Min morfar het Sigfred Osvald Ottosen( f. 13.01.1915, opprinnelig fødenavn var Sigfried Osvald Korth)

Otto og Beathe er gravlagt på Lagårdsveien gravlund i Stavanger og mine besteforeldre på Eiganes gravlund i Stavanger.

post-10496-0-25511500-1485473121_thumb.jpg

Otto og Beathe Korth var mine oldeforeldre. Alle i slekten i Norge skiftet etternavn til Ottosen etter 2. verdenskrig. De fikk 7 barn hvorav fem vokste opp. Min morfar het Sigfred Osvald Ottosen( f. 13.01.1915, opprinnelig fødenavn var Sigfried Osvald Korth)

Otto og Beathe er gravlagt på Lagårdsveien gravlund i Stavanger og mine besteforeldre på Eiganes gravlund i Stavanger.

attachicon.gifIMG_1178.JPGattachicon.gifIMG_1178.JPGattachicon.gifIMG_1181.JPG

Otto og Beathe var mine besteforeldre.  Jeg er datter av Klara og Fritz Korth, senere Ottosen.  Ønsker å finne ut noe om Ottos slekt i Tyskland, nå Polen.  Vet at faren het Gottfried og moren Marie født Schweizer, og at Otto ble født på adressen Hellwig & Sannes´s Hof.  Men der stopper alt.  Vet du noe mer?

Kunne også vært kjekt å finne ut noe mer om skipet farfar reiste til Norge med; Narvik aus Lübeck.

attachicon.gifIMG_1178.JPGattachicon.gifIMG_1178.JPGattachicon.gifIMG_1181.JPG

Otto og Beathe var mine besteforeldre.  Jeg er datter av Klara og Fritz Korth, senere Ottosen.  Ønsker å finne ut noe om Ottos slekt i Tyskland, nå Polen.  Vet at faren het Gottfried og moren Marie født Schweizer, og at Otto ble født på adressen Hellwig & Sannes´s Hof.  Men der stopper alt.  Vet du noe mer?

Kunne også vært kjekt å finne ut noe mer om skipet farfar reiste til Norge med; Narvik aus Lübeck.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.