Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Johanne Pedersdatter født 1805 i Romedal i Hedmark

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kommet over en slektning av meg med navnet Johanne Pedersdatter (født cirka 1805 i Sandestuen i Romedal, døpt 12. mai 1805 i Romedal, død 29. september i 1866 på Jølstadbakken i Romedal). Så vidt jeg kan finne ut fikk hun i alt seks barn med seks forskjellige menn, alle sammen "uægte" født, den første i 1828, og den siste i 1850.

Mitt spørsmål er om det er sannsynlig at hun ble straffet for noen av disse "leiermålene", og i så fall hvor jeg bør lete for å finne dem. Har lett i tingboka for Sør-Hedmark sorenskrivere, men forløpig uten å finne noe. Er ikke veldig mange sidene jeg har sett gjennom, men dette tar tid, og er ikke lett på grunn av stygg håndskrift og lite oversiktelig føring.

Med så mange barn med forskjellige menn, er det sannaynlig at hun var prostituert? Er dette i så fall noe hun ville blitt straffet for? Hva med mennene hun fikk barna med?

All hjelp mottas med stor takk!

Vennlig hilsen

Jan Roger Olsen, Bodø

Ta ein titt på denne tråden:

https://forum.arkivverket.no/topic/187218-straff-for-tredje-leiermaal-mr-1850-1860/

Ho har nok blitt straffa frå og med det tredje barnet.

tk

Er vel å regne med det. Men vet du om disse sakene kom opp før barnet ble født, eller om det brukte å gå lang tid etter at det ble født?

Mvh

Jan Roger

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.