Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Furnes i Hedmark ; Forvirring i mitt hode rundt Verner Olsen Gålås Øvre sin hustru Anne Larsdatter Gålås sitt opphav , Gålås øvre eller lille ?

Recommended Posts

Kjære forum 

Mine stamforeldre fra Gålås i Furnes på Hedmark var Verner Olsen Gålås øvre og Anne Larsdatter  og videre gjennom deres datter Gønner Vernsdatter som igjen ble gift med Anders Pedersen ( Bjørge ) Farmen .

I Furnesboka bind 1  side 548 under Gålås Øvre er Anne Larsdatter skrevet som datter av Lars Gålås Øvre  , og her står det at Anne ble gift med Verner Olsen som ble bruker av Gålås Øvre gjennom sitt ekteskap med Anne , og at de får datteren  Gønner Vernsdatter som igjen ble gift med Anders Pedersen ( Bjørge ) Farmen

Link til ;  Furnesboka bind 1  side 548 ;

http://www.nb.no/nbsok/nb/4f96965c12b25325fc2550d76c71e194.nbdigital?lang=no#559

I Furnesboka bind 1 side 524 under Gålås Lille så er brukeren her på samme tid som på Gålås Øvre ; Lars Pedersen som var gift med Eli Mikkelsdatter Deglum ( datter til Mikkel Mogensen ( Leine ) Deglum . Under  barna til Lars Pedersen og Eli Mikkelsdatter er det ingen Anne Larsdatter oppført .

Link til ; Furnesboka bind 1 side 524 ; 

http://www.nb.no/nbsok/nb/4f96965c12b25325fc2550d76c71e194.nbdigital?lang=no#535

I diverse slektssteder på nett som for eksempel. Solhellingsdata , så er Anne Larsdatter Gålås Øvre elegant oppført som datter av Lars Pedersen Gålås ( Her er Lars Pedersen skrevet som Gålås Øvre og IKKE  Lille som BB for Furnes B1 skriver han som )

Link til Solhellingsdata og  deres antatte opphav til Anne Larsdatter ;

http://www.solhellingadata.no/Rune/Slekt/html/fam/fam04157.html

Når sant skal sies så betyr det svært lite for meg om far og mor til Anne Larsdatter er den ukjente Lars Pedersen fra Gålås Øvre og  hans ukjente eller om det er den Lars Pedersen Gålås Lille som var gift med Eli Mikkelsdatter Deglum , datter av Mikkel Deglum , sønn av Mogens Leine .

Det primære for meg er å finne korrekt opphav , og jeg har vanskelig for å tro at BB for Furnes tar så feil mh. til Anne Larsdatter sitt opphav .

Mine 2 spørsmål er da følgende :

Er dette ‘’ virvaret ‘’ rundt Anne Larsdatter sitt opphav et slikt ‘’ slektsvirus ‘’ som  div. nettsteder  slike som Solhellingsdata som i dette tilfelle  som jeg har linket til , der de  ganske enkelt og greit med vitende og vilje opphøyer og krediterer min stammor Anne Larsdatter  Gålås Øvre sitt opphav  på hennes mor’s side , elegant og uten skrupler  og med vitende ( el. uvidenhet ) og vilje som igjen føres  tilbake til Mogens på Nordre Leine på Ringsaker  på morssiden ?

I så fall synes jeg at  da dette er '' reint for gæli ''  

Eller er min stammor  Anne Larsdatter sitt opphav som BB for Furnes bind 1 , korrekt slik som BB forfatteren beskriver det 

Jeg takker  på forhånd så meget for gode svar og innspill 

Endret av Bjørn A Løkken

Det har aldri vært virvar om det du spør om. På Internett ligger det rett og slett mye tull. Furnes bb er ei bygdebok over snittet av bygdebøker når det gjelder troverdighet mht bønder. Mht husmenn er den ubrukelig. Lars på Lille Gålås er dessuten for ung til å være far til Anne Larsdatter. Mange av disse hjemmesidene skriver av hverandre og oppformerer feil! Du bør jo varsle den hjemmesiden om deres feil!

Du finner også hjemmsider som sier at Verner Olsen er den samme som Tårnbyggeren fra Nes. Men det er også bare et ønske for å få en fin hjemmeside.

Det har aldri vært virvar om det du spør om. På Internett ligger det rett og slett mye tull. Furnes bb er ei bygdebok over snittet av bygdebøker når det gjelder troverdighet mht bønder. Mht husmenn er den ubrukelig. Lars på Lille Gålås er dessuten for ung til å være far til Anne Larsdatter. Mange av disse hjemmesidene skriver av hverandre og oppformerer feil! Du bør jo varsle den hjemmesiden om deres feil!

Du finner også hjemmsider som sier at Verner Olsen er den samme som Tårnbyggeren fra Nes. Men det er også bare et ønske for å få en fin hjemmeside.

Takk for svar og innspill . 

Jeg har sendt mail til dem både om Lars Gålås og denne Lisbeth Oudensdatter Tordenstjerne 

Men skal du oppdatere den hjemmesiden du nevnte, så gjenstår det mye mer en dette! Lykke til!

Jeg skal ikke oppdatere noe som helst jeg Leif , men jeg ga dem bare et par pekepinner , så får vi se om de tar innspillene , men det er vel heller tvilsomt .  :rolleyes:

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.