Gå til innhold
Arkivverket

Bilde fra ukjent sted - sannsynligvis Vestlandet, men hvor ?


Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Bildet viser en rekke små fiskeskøyter i en havn og er tatt ca 1920. Stedet er ukjent og det ville vært flott om noen kan dra kjensel på stedet.

Bildet vedlagt.

 

Hans Gangstø

post-858-0-92614800-1485526009_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å forstørre bildet slik at første bokstav i båtnr. kan leses, vil du få fylket. Det er en enkel bokstav og da kan du utelukke Sogn og Fjordene og Trøndelag-fylkene. Tror heller ikke det er H men kanskje R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er dessverre i lav oppløsning, slik at detaljene er vanskelige å se.

Imidlertid tror jeg at første bokstav er R på de fleste båtene i front.Dette skulle vel tyde på at båtene var hjemmehørende i Rogaland.

Siste bokstav som vel skal angi sted, ser ut til å være forskjellig fra båt til båt.

Nr 1 fra venstre foran ser ut til å ha registreringsmerke R 75 T, hvis dette er rett lest er det mk Olaf, hjemmehørende på Feøy i Torvestad.

Nr 2 fra venstre foran ser ut til å ha registreringsmerke R 30 SE, hvis dette er rett lest er det mk Harald, hjemmehørende i Skåre ved Haugesund.

Nr 3 fra venstre foran ser ut til å ha registreringsmerke R 13 N, hvis dette er rett lest er det mk Mågen, hjemmehørende i Nedstrand.

Usikker på hvilken anledning det er som har ført til en så stor samling av små fiskeskøyter, kanskje det var i forbindelse med brislingfangst i en av fjordene ?

Bildets eier er en amerikaner som har funnet det i en bildesamling fra sin bestefar som utvandret i 1927. Han var født i Haugesund, så mest sannsynlig kan dette være fra området rundt Haugesund, Sunnhordland.

 

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser en rekke små fiskeskøyter i en havn og er tatt ca 1920. Stedet er ukjent og det ville vært flott om noen kan dra kjensel på stedet.

Bildet vedlagt.

 

Hans Gangstø

 

Hei

Legg det inn på

Gamle klenodier tilknyttet kystkulturen

på Facebook.

 

Aud Johnsen

Bildet viser en rekke små fiskeskøyter i en havn og er tatt ca 1920. Stedet er ukjent og det ville vært flott om noen kan dra kjensel på stedet.

Bildet vedlagt.

 

Hans Gangstø

 

Hei

Legg det inn på

Gamle klenodier tilknyttet kystkulturen

på Facebook.

 

Aud Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innspill, men da jeg ikke er på facebook, bli det litt vanskelig.

Kan du evnt poste det der?

Mvh

Hans Gangstø

 

Jeg er heller ikke på Facebook, men jeg kan spørre noen andre om de vil legge det ut.

Aud Johnsen

Godt innspill, men da jeg ikke er på facebook, bli det litt vanskelig.

Kan du evnt poste det der?

Mvh

Hans Gangstø

 

Jeg er heller ikke på Facebook, men jeg kan spørre noen andre om de vil legge det ut.

Aud Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kan være i nærheten av Hervik. Synest det kan minne om Espevik i midten i bakgrunnen av bildet og utover Neset (Ringstveit og Borgenvik) til høyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Aud for tilbud om å få lagt bildet ut på facebook, det ville vært fint.

Og takk til Åsbjørg for innspill om Hervik med omegn, noe som kan være veldig aktuelt da det var mye fiske i fjorden der.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,  Ja er det ikkje Borgøya vi ser i bakgrunnen.     Mvh.  Magnar

Trur kanskje Borgøya er litt skjult inni fjorden og at det er Såta me ser fra den vinkelen...

Men maaaange år siden eg var i Hervik sist då :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre personene vi ser lengst til venstre har vel skygger mot venstre som ikke er så lange og som vel kan tyde på at det er midt på dag?

 

Nermeste sjøhuset ser også ut som den ene sida er mørkere, skyggeside. Kan vi utifra dette tro at dette huset ligger omtrent nord syd, med syd mot høyre?

 

Bare et innfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Åsbjørg kan ha rett mht at det kan være et sted i fjordene mellom Haugesund og Stavanger, kanskje i nærheten av Hervik.

Imidlertid får jeg ikke veien rundt neset bak kaien med fiskebåtene til å stemme overens med Hervik.

Helges betraktninger mht plassering basert på skygger, vil stemme overens med en plassering i nevnte område.

Her må det nok mer lokalkunnskap til :-)

 

Mbh

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei,

 

Lokasjon for bilde som Hans Gangstø etterlyste i 2017 er ifrå Isvik i Vindafjord kommune - lengst nord i Skjoldafjorden.

Huset til venstre i bilde er https://lensmannsgarden-isvik.no/

 

Bilde under ifrå 3d.kommunekart.com, ca. same vinkel som orginalbilde. (E134 nærmest)

Flyfoto 1960 ifrå norgeibilder.no 

 

Mvh

Henrik

image.thumb.png.f1ec9a49d00df0d696e990895042a211.pngimage.thumb.jpeg.ce0eb2889b92622d9ac69824f3b5f1cb.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.