Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke Børresen blant emigranter

Johan R. Honkainen Gyllenspetz
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg lurer på hva jeg gjører feil. 

Jeg prøver å finne en "Andrew Burreson" som skal ha utvandret fra Norge til USA ca 1865. Jeg gjetter at han het Anders/Andreas Børresen opprinnelig. Men da jeg søker i emigrantprotokollene etter noen med etternavnet "Børresen", så finner jeg ingen Børresen før 1869.

Emigrerte ingen med navnet Børresen årene 1860-1868? Det virker lite sannsynlig.

1869 emigrerer to Gulbrand Børresen, Gulbrand Børresen Ulland, fra Faaberg, og Gulbrand Børresen Kvarnseie, fra Nes på Hedmarken, begge to til La Crosse. Men ingen Anders/Andreas Børresen hva jeg kan finne.

Endret av Johan R. Honkainen Gyllenspetz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan,

Selv om Sven og Ann-Mary kan ha satt deg på rett spor: første år for Digitalarkivets digitaliserte emigrantprotokoller er 1867. Generelt kan en si at ved å begrense søk på etternavn fra 'Børresen' til 'Bø*' og utreiseår til '186*' vil du finne endel. Nordmenn som reiste før 1867 kan kanskje gjenfinnes her http://www.norwayheritage.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, ekteskapet i Wisconsin kan være den riktige. Skal høre med etterkommeren i Las Vegas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Angående Andreas Boreson som giftet seg med Thea Olsen i Lacrosse 29 des 1865.

Vielsen finner du i # 27.

Andreas Boreson,gift med Thea,var f i Ringsaker 13 jan 1841,døpt 7 mars 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Børresen f. 13.01. dpt. 07.03. 1841 Søndre Sæther Ringsaker emigrerte til USA 18.06.1850 med foreldrene og  5 søsken. og 3 av søsknene er gift og hadde barn. Her Christian i Belmond Wright Iowa i 1885

Birth Year: abt 1847
Birth Place: Norway
Residence Date: 1885
Residence Place: Belmond, Wright, Iowa, USA
Marital Status: Married
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Christian B Johnson 38
Agnetta Johnson 37
Anna Johnson 15
Theo Johnson 23
Benton Johnson 10
Albert Johnson 8
Amanda Johnson 6
Julia Johnson 4

Endret av Hans Mhyhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hans Mhyhre skrev:

Andreas Børresen f. 13.01. dpt. 07.03. 1841 Søndre Sæther Ringsaker emigrerte til USA 18.06.1850 med foreldrene og  5 søsken.

Stemmer med kandidaten som Sven fant i post # 6 og som Ann-Mary henviser til i post # 8 - Norwegian immigrants to the United States : a biographical directory 1825-1850, Statement of Responsibility: by Gerhard Naeseth ; edited by Blaine Hedberg. Madison, Wisconsin : Vesterheim Genealogical Center and Naeseth Library, 1993 - SIDE 231 og 232

Norwegian immigrants to the United States_I.jpeg

Norwegian immigrants to the United States_II.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.