Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tydehjelp ved vielse, Vang i Hedmark 1817

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å tyde fødested til Ole Christiansen ungkarl i Hiellums-eie. Han hadde medbragte attester, var 29 år og giftet seg med Heline Erichsdatter.

Nr 3 høyre side:

SAH, Vang prestekontor, Hedmark, H/Ha/Hab/L0004: Klokkerbok nr. 4, 1813-1827, s. 421-422

Takk!

Mvh Anne Gro Ek

Jeg har nå sett ved det første barnets dåp (før de giftet seg) at det står at han er fra Hofs sogn i Solør. Jeg synes ikke at det ligner på det som står ved vielsen, men det er jo ganske utydelig.. Der hvor barnefarens navn er oppgitt står det et par store bokstaver  - forkortelse? Disse står før "tjenestedreng". Noen som vet hva de betyr?

Nr 36 - Ellen Agnete, døpt 25.8.1816:

SAH, Vang prestekontor, Hedmark, H/Ha/Hab/L0004: Klokkerbok nr. 4, 1813-1827, s. 37-38

Hei.

Dette fant jeg i transkriberte kirkebøker og etter det jeg kan se stemmer de overens. Ser at du har lagt inn link til klokkerboka.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000002154553

Mvh

Birgit Gordon

Jeg har nå sett ved det første barnets dåp (før de giftet seg) at det står at han er fra Hofs sogn i Solør. Jeg synes ikke at det ligner på det som står ved vielsen, men det er jo ganske utydelig.. Der hvor barnefarens navn er oppgitt står det et par store bokstaver  - forkortelse? Disse står før "tjenestedreng". Noen som vet hva de betyr?

Nr 36 - Ellen Agnete, døpt 25.8.1816:

SAH, Vang prestekontor, Hedmark, H/Ha/Hab/L0004: Klokkerbok nr. 4, 1813-1827, s. 37-38

Mener at dette skal bety Ungkarl.

Mvh

Birgit

Tusen takk!

Selvfølgelig betyr det ungkarl! Må ha vært helt borte...

Jeg er ikke så god til å tenke på de transkriberte kirkebøkene, så takk for linken - dette var helt strålende! De utydelige ordene er selvfølgelig at han er født i Soleur og har vært her i 7 år. 

Mvh Anne

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.