Gå til innhold
Arkivverket

Margrethe Jacobsdatter Weinwig


Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

.

Niels Thomassen Juel fikk sitt kallsbrev som res. kap. i Tr.hj. Domkirke den 28 Juli 1693, til erstatning for magister Niels Muus (1642-1737), som året før var blitt fradømt embedet pga. at han i April 1689 i Lade kirke (uten prestens tillatelse) hadde viet sin brors svigerinne Dorothea Friis (c1670-1728) til Daniel Andersen Klingenberg (c1670-c1706), med hvem hun skal ha hatt høyst ureglemenrt omgang og derfor måtte 'berges'. Trolovelsen skal ha funnet sted hjemme på Nardo gård den 31 Mars 1689.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Per og Leif for avklarende svar.

Det viste seg at jeg hadde Niels Thomassen Juel 2 andre ekteskap, men hadde ikke koblet han til Ingeborg, så

det var fint og få bindet de sammen.

Har sjekket andre opplysninger angående Johanne Margarethe, hun blir begravet 22 mai 1714 i Bodø.

Leif: Ingeborg Møinichen gifter seg den 18 juli -så du skrev 16 juli. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.2.2017 at 7:54 PM, Wenche Hillstrand said:

Etter å ha sett igjennom tavlene til Per Nermo og Terje Pedersen om Weinwich, ser jeg at Per Nermo har Margarethe Jensdatter Møinichen

som født 1691 og det har har også de fleste tavler og Geni på nettet. Terje sin tavle har ikke henne oppført.

 

Jeg stiller meg litt tvivlende til at hun er født så sent, uten å kunne bevise det, da hennes fødsel ikke er å oppdrive.

Jens Møinichen og Magdalene Berdal fikk det siste barnet jeg har klart å finne i 1689 da var Magdalene ca. 44 år gammel og

noen barn etter det finnes ikke i Folda i Nordland som foreldrene bodde noen år etter Kirsten ble født.

Men det jeg derimot vet er at Margarethe Møinichen var gift allerede i 1706, dvs. hvis hun var født 1690-1691 var hun 15 og 16 år gammel som brud.

Litt tidlig synes jeg.

Niels Christensen Weinwich og Margarethe Møinichen fikk en datter Christina Catharina i 1708 som døde etter 3 uker. I 1709 fikk de datteren Magdalene Henriche.

Er det mulig å finne Margarethe Møinichen født. Vet at Jens Møinichen fikk 6 barn i Brønnøy, men hvor flyttet han derifra før han landet i Folda.

Noen som vet noe om dette. Det er en stor pause mellom barnen  i årene 1680-til 1685 kan Margarethe blitt født i det tidspunktet?

 

Nederst på høyre side i 1706, det står NB over teksten blir Niels Christensen Weinwich og kone introdusert til Wang kirke.

https://media.digitalarkivet.no/view/11740/12

"Dominica XI a Trinitatis blef der ingen tienste her i Sognet ved forrettet, saasom jeg blef kaldet til Voss for at holde ligprædichen ofuer Welerværdige? Hr. Niels Weinwichs ægte drengebarn Christen Nielsøn Veinvich" (ført i Ulvik KB av sogneprest Henrich a Møinichen, barnets morbror): https://media.digitalarkivet.no/kb20070523610503

Quote

 

 

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.2.2017 at 7:54 PM, Wenche Hillstrand said:

Etter å ha sett igjennom tavlene til Per Nermo og Terje Pedersen om Weinwich, ser jeg at Per Nermo har Margarethe Jensdatter Møinichen

som født 1691 og det har har også de fleste tavler og Geni på nettet. Terje sin tavle har ikke henne oppført.

 

Den 26 juli 1708 blir Christina Catharina begravet på Ulvik i Hordaland

https://media.digitalarkivet.no/view/11740/45

 

 

 

 

 

 

"26. juli holdt jeg liigprædieken i Wangens kirche på Woss...." (Skrevet av morbroren Hr. Henrich Jensen a Møinichen i Ulvik KB). M.a.o. Vossevangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wenche Hillstrand skrev:

Takk Per og Leif for avklarende svar.

Det viste seg at jeg hadde Niels Thomassen Juel 2 andre ekteskap, men hadde ikke koblet han til Ingeborg, så

det var fint og få bindet de sammen.

Har sjekket andre opplysninger angående Johanne Margarethe, hun blir begravet 22 mai 1714 i Bodø.

Leif: Ingeborg Møinichen gifter seg den 18 juli -så du skrev 16 juli. 

 

 

 

 

Jeg stoler på deg, Wenche og da står det altså feil i artikkelen i NST 11 side 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christian Arentz skrev:

"26. juli holdt jeg liigprædieken i Wangens kirche på Woss...." (Skrevet av morbroren Hr. Henrich Jensen a Møinichen i Ulvik KB). M.a.o. Vossevangen

 

Takk Christian for att du gjorde meg oppmerksom på at Christina Catharina ble begravet i Voss og ikke Ulvik. Jeg leste ikke hele avsnittet godt nok.

Takk også for barnet Christen. Niels Christensen Weinvich og Margarethe Møinichen fikk sønnen Christen som døde i 1706, da må de ha giftet seg før det. 1705 eller tidligere.

 

Leste akkurat utsnitt av Møinichen tavlen fra Danmark som sier at Margarethe Mønichen var født ca. 1678.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Wenche Hillstrand said:

Hvilken Domkirke arbeidet Niels Thomasen Juel som Diaconus når han den 18 juli 1694

gifter seg aller nådigst med Datter til Jens Møinichen - Ingeborg i Bodø kirke -se høyre side og snu til neste side.

Jeg klarer ikke å tolke navnet på Domkirken. Noen som greier det?

https://media.digitalarkivet.no/view/16645/98?indexing=

Nederst høyre side

 

Ser ar alle jeg har vært innom skriver at Magdalene Bredal enken etter Jens Møinichen som død 1723

hvilket er feil.

Hun døde i 1724 og ble begravet 28 mars i Nykirken i Bergen.

https://media.digitalarkivet.no/view/8721/228

Nederst på venstre side.

 

Er dette begravelsen til datteren til Jens Møinichen -Johanne Margarethe som var gift med Anders Andersen Normann.

Det står et sånt salig tegn foran navnet hennes, men står ikke spesifikt at hun er død.

https://media.digitalarkivet.no/view/16638/42

Øverst høyre side. Dato 22 mai

"48, "49: "Den 18. Julii blef Hr. Niels Thomas.Juel Diaconus til Trundhiems Domkierche og Canonic i Capitulet samesteds,..." (Diaconus= Res.kap.)

 

"Fer. 3tia Pentecost Klocken omtrent 9 formiddag, hiederkaldet? gud min sl. kiereste Joh. Margr. a Møinichs da jeg iche formaadde at holde tieneste, gud glæde hende iblant alle utvalde, og samle os i sit hemerige, til ævig fryd til overvelset glæde. A:A" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎02‎.‎2017 den 22.33, Christian Arentz skrev:

-----

"Fer. 3tia Pentecost Klocken omtrent 9 formiddag, hiederkaldet? gud min sl. kiereste Joh. Margr. a Møinichs da jeg iche formaadde at holde tieneste, gud glæde hende iblant alle utvalde, og samle os i sit hemerige, til ævig fryd til overvelset glæde. A:A"

 

.

Johanne Margrethe à Møinichen (c1668? - begr. 22 mai 1714 Bodø) var altså g. (i 1690) m. sogneprest sammesteds (fra 1696) Anders Andersen Normann (1659-1723), som tidligere (fra 1688) hadde tjent som res. kap. i Folda, der han bodde i Rørstad.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.2.2017 at 11:18 PM, Per Nermo said:

 

Nevnte HAW var sønn av Abraham Nielsen Weinwich (død i Bergen i 1709) og Barbara Reutz (g. 1698). Abraham var (yngre) bror av Sander (1633-1710), Christen (Christian) (1635-1708), Hendrich (1637-1701), Hans (1640-1711) og Johan Niels. Weinwich f.1640.

.

 

 

Vider, til #40:

Barbara Mortensdatter Reutz begravet 27 juli 1718 i Nykirken (Abraham Nielsen Weinvichs kone)

https://media.digitalarkivet.no/view/8721/178

 

Utover disse anmerkingene har jeg merket meg Terje Pedersens:

 

Johan (Jan) Nielsen Weinwich, født ca. 1640 i Bergen etterkommer i Generasjon 2 (D) etter  Niels Sandersen Weinwich (1605-57).

 

Jeg har tidl. notert en Adam Martinisøn Reutz død 5. april 1695 i Bergen NK, skifte 16. nov. 1695. Arvet av sine umyndige søsken, (bla. en Johanne). Skifte nr. 6, 18. april 1695, Adam Ryts (1/156, fra Utdrag av skifteregistreringsprotokoll nr. 1 og 2, Statsarkivet i Bergen). Han skal ha vært g.m. Barbra Martinidatter Reutz.

 

Sistnevnte var ant s.s. Barbra Marinidatter Reutz, sal. Adam Reutziz etterleverske, som var fadder 24. sept. 1702 i Bergen KK for Barbra Niclasdatter Oldenburg.

 

Det er her ant. snakk om to forskjellige Barbra Reutz. Denne Adam Martinisøn Reutz skal ha vært sønnesønn av krovert Adam Reutz g.m. Elisabeth (under)

 

Jeg har dessuten tidligere notert en Barbara Adamsdatter Reutz (Rydz, Ryts, Ryss) som ble viet 25. okt. 1674 i Bergen KK m. Jan (Johan) Jallies.(begr. 10 okt 1684 i Bergen KK. Denne Barbara Adamsdatter Reutz var datter av krovert og brygger i Bergen Adam Reutz fra Stralsund g.m. en Elisabeth.

 

Og Barbara Adamsdatter Reutz var ant. faster til Barba Martinidatters mann Adam Martinisøn Reutz.

 

Tilbake til Johan (Jan) Nielsen Weinwich som (også?) skal ha vært g.m. en Barbara Reutz d. e. 1699. Denne Barbara Reutz var fadder 23. april 1699 i Bergen KK for datteren til Anne Maria Jansdatter Jalle.

 

Johan (Jan) Nielsen Weinwich var fadder 2. juli 1675 i Bergen DK for sin bror Hans Nielsen Weinwich sine tvillinger Maria og Didericha.

 

På toppen av det hele har jeg også notert en Johan Nielsen Weinvich som ble g. 1669  i Bergen m. Margrethe Cornelisdatter Willadsen (ca. 1650 - 1714 Bergen) - datter av borger i Bergen 1655 Cornelis Willadsen g.m. Anne Michelsdatter (ca. 1650 - begr. 26. apr. 1716 i Bergen DK) i hennes 1. av 3 ekteskap.

 

Sistnevnte Johan Nielsen Weinwich var etter brannen i 1702 formynder for (sin svoger) Johan Lampis Sex börn (denne Jan Jansen Lampe (d. 1696) var g.11 Jan 1678 i Bergen DK m. Margrethes søster Gierche Cornelisdatter (d. 1732).

 

Kan det her være snakk om samme Johan Nielsen Weinvich (Weinwich), mon tro?

 

 

 

 

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke svar på ditt spørsmål, men enken Barbara Adamsdatter Reutz gift med Jan Jalles ble

gift på nytt 23 november 1687 med Jan (Johan) Ehlers i Korskirken i Bergen.

https://media.digitalarkivet.no/view/8671/195

 

Abraham Nielsen Weinvich ble begravet 3 mai 1709 i Nykirken.

https://media.digitalarkivet.no/view/8721/127

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Til #59 (over) :

 

Den Elisabeth som var g.m. ølbrygger og krovert i Bergen, Adam Reutz (fra Stralsund i Pommern), har jeg sett omtalt som 'Elisabeth Hansdatter Heiberg' (fra Amle i Kaupanger, Sogndal ?), noe som virker 'noe mistenkelig', siden dette også skal være navnet på deres svigerdatter, g.m. Stevelin Adamssøn Reutz (1640-1687), kapellan og senere sogneprest i Luster, som ble viet i Bergen DK 30 Aug 1667 m. Elisabeth Hansdatter Heiberg (1643-1693).

Stevelin var såvidt jeg vet bror av Martin f. 1644 og Barbara f. ca.1650 (og kanskje også Adam ?, g.m. sin slektning ? (kusine, kanskje ?) Barbra Martinidatter Reutz, som ble hans enke i 1695 (ref. sk. 18 Apr.) og var fadder 24 Sep 1702 i Bergen KK ?).

 

Ovennevnte Martin Adamssøn Reutz (g.m. Anne Henriksdatter Echoff) var såvidt jeg vet far til  Barbara Martinsd. Reutz (f.1670) (g. 1698 m. Abraham Nielsen Weinwich), Henrik (f.1672, skifte 1721), Adam (f.1674, ref. skifte 16 Nov 1695, se over), Didrik (f.1676, nevnt 1695, myndig 1697), Johanne (f.1679) og Anne Marie (f.1683).

 

Det er vel en viss mulighet for at det var ovennevnte Barbara Adamsd. Reutz (f. ca.1650 ?) som ble g. (for 3. gang ?) m. Johan Nielsen Weinwich (f. ca.1640),

men da må han altså enten ha blitt skilt fra Margrethe Cornelisd. Willadsen (som han skal ha blitt gift med i 1669) eller det angitte dødsåret (1714) for henne må være feil. Margrethe ble i 1696 mor til datteren Gierche Johansd. Weinwich.

Barbara Adamsdatter Reutz ble i 1674 (KK) g.m. Jan Jalles (død 1684) og deretter med Johan Ehlers (død 1691). Om hun i tillegg ble g.m. Johan Nielsen Weinwich så må vel dette mao. ha skjedd rundt 1697. Dersom det henger slik sammen, ser det altså ut til at Barbara Adamsdatter Reutz var fadder for sin datterdatter i Korskirken 23 Apr 1699 (se innlegget over).

(Hvis det var Barbara Martinsdatter Reutz (c1670-1718) som var fadder i KK 1699, så var det altså for sin kusines datter.)

 

NB: Fadderbarnet i KK Bergen 24 Sep 1702, Barbra Niclasd. Oldenburg, var også datter av Anne Maria Jansd. Jalle(s) (g. 1695 m. Niclas Oldenburg). Fadder i 1702 var altså 'Barbra Martinid. Reutz, sal. Adam Reutziz etterleverske', mens fadder for samme foreldrepars barn døpt i KK 23 Apr 1699 var Barbara Reutz g.m. Johan Niels. Weinwich. Den Barbara som var g.m. Johan i 1699 er mao. ikke den samme som i 1702 hadde vært enke etter Adam siden 1695.

Det ser altså ut til å være to forskjellige fadder-Barbara'er ved de Oldenburgske dåpshandlinger, f.eks. mormor (i 1699) og grandonkel (?) Adam's hustru (i 1702).

 

Når på året i 1702 var det at Johan Nielsen Weinwich er nevnt som formynder for (sin svoger) Johan Lampis Sex börn ?

Det er kanskje mest sannsynlig at vi (også) har å gjøre med to ulike Johan Nielsen Weinwich ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke kommentar til ditt hovedspørsmål.

I forbindelse med at jeg jakter på Kærup'er fant jeg at Jacob Weinwich og Ivarica Kærup fikk en dødfødt datter i Kristiansand 10/7/1752.

(KB Kristiansand 1734-76 f444)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel sønn til Jan Nielsen Weinvich

Jacob Jansen Weinvich som gifter seg 17 mars 1717 i DK i Bergen.

Problemet er at det finnes ikke noen KB for DK for året 1717

Heller ikke står det hvem konen er.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=17991&merk=17991#ovre

 

De får en sønn som dør i 1719 i Nykirken i Bergen

https://media.digitalarkivet.no/view/8721/184

Begravet 16 januar 1719 i  Nykirken.

Han er ikke døpt i Nykirken, så det har vel skjedd i Domkirken, men som sagt ingen KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Per Nermo said:

.

Til #59 (over) :

 

Det ser altså ut til å være to forskjellige fadder-Barbara'er ved de Oldenburgske dåpshandlinger, f.eks. mormor (i 1699) og grandonkel (?) Adam's hustru (i 1702).

 

Når på året i 1702 var det at Johan Nielsen Weinwich er nevnt som formynder for (sin svoger) Johan Lampis Sex börn ?

Det er kanskje mest sannsynlig at vi (også) har å gjøre med to ulike Johan Nielsen Weinwich ?

.

 

Takk for flotte tilbakespill!

 

Barbara Adamsdatter Reutz ble i 1674 (KK) g.m. Jan Jalles (død 1684) og deretter med Johan Ehlers (død 1691). Det kan som allerede nevnt ikke ha vært henne som i tillegg ble g.m. Johan Nielsen Weinwich, da de to Barbara Reutz er nevnt samtidig som faddere 23. april 1699 for Margaretha Elisabeth:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070320640436

Faddere: Barbara sal. Johan Ehlersis (mormor), Hr. Jacobi Oldenburgs kieriste (,)Anna Dorothea Widdesichs (farbrors forlovede), Johan Nielsen Weinwichs k. Barbara Reutz, Gabriel Ahlers, Jacob Heybey, af Contoret

 

Den Barbara Reutz som er nevnt som fadder 24.sept. 1702 for Barbra er ikke nevnt med farsnavn, som tidligere angitt (over):

https://media.digitalarkivet.no/kb20070320640467

Faddere: Sal: Adam Reutzis (mors fetters) efterleverske Barbra Reutz, Ludolph Hamekens k: Alheit Echov (tremenning av grandonkels hustru Anne Henriksdatter Echof), Johanna Reutz, pige (mors kusine), Major Johan Friederic Tuchxen, Secretarius Christian Wilhelm Høltich

 

Denne Barbara Reutz kan neppe ha vært en Martinid. Hvis det stemmer at Barbra Martinidatter Reutz (1670-1718) ble g. 1698 m. Abraham Nielsen Weinwich (d. 1709) kan denne Barabara ikke ha vært Adam Reutz efterleverske i 1702 (Adam Martini & Barbara Martinid. var ant. dessuten søsken).

 

Det er m.a.o. tre forskjellige fadder-Barbara'er ved de nevnte dåpshandlinger, mormor Barbara sal. Johan Ehlersis, og Johan Nielsen Weinwichs k. Barbara Reutz (begge i 1699), samt Sal: Adam Reutzis (mors fetters) efterleverske Barbra Reutz (i 1702). Mormor var dessuten som enke fadder for sønnesønnen Hendrich 18. okt. 1695.

 

Da gjenstår det å plassere:

Barbara Reutz død e. 1699? g.m. Johan (Jan) Nielsen Weinwich f. 1640? og

Barbra Martinidatter? Reutz enke etter Adam Martinisøn Reutz (ca. 1674 - 5 Apr 1695 Bergen NK)

 

Endret av Christian Arentz
Tillegg 3 siste linjer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wenche Hillstrand said:

Dette er vel sønn til Jan Nielsen Weinvich

Jacob Jansen Weinvich som gifter seg 17 mars 1717 i DK i Bergen.

Problemet er at det finnes ikke noen KB for DK for året 1717

Heller ikke står det hvem konen er.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=17991&merk=17991#ovre

 

 

Takk for den, Wenche! Dersom dette er sønn av Johan (Jan) Nielsen Weinvich g. 1669 m. Margrethe Cornelisdatter Willadsen (ca. 1650 -1714 Bergen) kan han være oppkalt etter sin mors 2. stefar, Jacob Andersen Widing (ca. 1630/45 - 1700) fra mormoren Anne Michelsdatter (ca. 1650 - 14. april 1716, Lysekloster, begr. 29. april i Bergen DK) sitt 3. ekteskap. Og denne Johan var etter brannen i 1702 også formynder for Sören Rejsingß datter, i tillegg til Jan Jansen Lampes 6 barn (sjekk formynderprotokollen for nærmere dato). Jan Jansen Lampe skal være død i 1696, hustruen Gierche Cornelisdatter først i 1733 (gift påny?).

 

Ellers vet vi ennå ikke om vi har med to forskjellige Johan Nielsen Weinvich å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Christian Arentz skrev:

 

Takk for den, Wenche! Dersom dette er sønn av Johan (Jan) Nielsen Weinvich g. 1669 m. Margrethe Cornelisdatter Willadsen (ca. 1650 -1714 Bergen) kan han være oppkalt etter sin mors 2. stefar, Jacob Andersen Widing (ca. 1630/45 - 1700) fra mormoren Anne Michelsdatter (ca. 1650 - 14. april 1716, Lysekloster, begr. 29. april i Bergen DK) sitt 3. ekteskap. Og denne Johan var etter brannen i 1702 også formynder for Sören Rejsingß datter, i tillegg til Jan Jansen Lampes 6 barn (sjekk formynderprotokollen for nærmere dato). Jan Jansen Lampe skal være død i 1696, hustruen Gierche Cornelisdatter først i 1733 (gift påny?).

 

Ellers vet vi ennå ikke om vi har med to forskjellige Johan Nielsen Weinvich å gjøre.

 

Gierche Lampe død 1732 og begravet 27 februar i Domkirken i Bergen. Tror ikke hun var gift på ny fordi presten

bruker hennes manns navn Lampe.

https://media.digitalarkivet.no/view/8638/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎02‎.‎2017 den 15.10, Wenche Hillstrand skrev:

Dette [ref. innl. #62] er vel sønn til Jan Nielsen Weinvich.

Jacob Jansen Weinvich som gifter seg 17 mars 1717 i DK i Bergen.

Problemet er at det finnes ikke noen KB for DK for året 1717

Heller ikke står det hvem konen er.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=17991&merk=17991#ovre

 

De får en sønn som dør i 1719 i Nykirken i Bergen

https://media.digitalarkivet.no/view/8721/184

Begravet 16 januar 1719 i  Nykirken.

Han er ikke døpt i Nykirken, så det har vel skjedd i Domkirken, men som sagt ingen KB.

 

.

Til innlegg #62, #63 og #65 :

 

Den Jacob Jansen Weinwich som ble gift i Bergen DK 17 Mar 1717 var kanskje født rundt 1680/1685, og kan således ev. passe inn kronologisk inn som sønn av

Johan (Jan) Nielsen Weinwich (f. c1640 Bergen) (g.m. Margrethe Cornelisd. (Willadsen), død i Bergen 1714), som 2 Jul 1765 var fadder i Bergen DK for sin bror Hans' tvillinger Maria og Dideriche, og som etter brannen i 1702 (ref. Christian Arentz' innlegg over) var formynder for sin hustrus søster Gierche sine seks barn med Jan Lampe.

Jeg kjenner ikke til andre barn av Johan (Jan) og Margrethe enn Gierche Johansd. Weinwich (f. 1696?, død før 1735 ?). Kjennes f.året for Margrethe Cornelisd. (Willadsen) ?

 

Den Jacob Weinwich som med Ivarica Kærup fikk et dødfødt drengebarn i Kristiansand  (VA) 10 Jul 1752 (ref. innlegg #62) skal være døpt i Bergen NK i 1711, og døde i Kr.sand (VA) i 1763. Han var lagmann i Bergen og Kr.sand, og ble g. i Bergen NK 2 Jun 1746 m. enken Echte Severinsdatter Seehuusen (adlet 'de Svanenhielm' 1720), deretter (i 1751) m. Ivarica Kærup, og i 1754 m. Catharina Maria Paludan, død 24 Jul 1757 (mor til Niels 1755 og Margrethe 1757).

 

Denne Jacob Weinwich (f.1711) (ref. innlegg #62) er født for sent til å kunne være sønn av Johan (Jan) Nielsen Weinwich (f. c1640).

 

Jeg har ham ført som mulig s. av Niels Henrichs. Weinwich (døpt i Bergen NK 1674, begr. NK 29 Mai 1722) og Elisab. Jacobsd. Backer (begr. NK 5 Mai 1750).

Dette paret hadde barn døpt i Nykirken i tidsrommet 1708-1718, bl.a. rådmann i Bergen, Jan Nielsen Weinwich (1718-1797), som med Marianne Winding fikk minst 13 barn, hvorav to sønner ved navn Jacob, sistemann muligens f. rundt 1765.

Ev. kan Jacob Weinwich (f.1711) også passe som sønn av kjøpmann i Bergen, Niels Sandersen Weinwich (1672-1732) og Elisabeth Jakobsd. Niemeyer (1681-1724), som (også) har barn døpt i tidsrommet fra 1706 (i Nykirken) til 1712.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎02‎.‎2017 den 17.53, Christian Arentz skrev:

.....

Dersom dette er sønn av Johan (Jan) Nielsen Weinvich g. 1669 m. Margrethe Cornelisdatter Willadsen (ca.1650 -1714 Bergen) kan han være oppkalt etter sin mors 2. stefar, Jacob Andersen Widing (ca. 1630/45 - 1700) fra mormoren Anne Michelsdatter (ca.1650 - 14. april 1716, Lysekloster, begr. 29. april i Bergen DK) sitt 3. ekteskap.

.....

.

Jeg tviler på at Anne Michelsdatter kan være født så sent som 'ca.1650'.  Hun skal i tillegg til sine døtre Margrethe (g. 1669) og Gierche (g. 1678) (som hun fikk med 1. ektemann Cornelius Willadsen) ha fått sønnen Teves med sin 2. ektemann NN Düring  (hvem var han ?).  Anne ble g. for 3. gang 4 Mar 1679 m. Jacob Andersen Widing.

Jeg mener at 'ca.1630' er bedre anslag for Anne's fødsel.

 

I 1679 hadde Jacob Andersen Widing også vært gift to ganger tidligere, sist visstnok med Trinche Jansd. (Sandersen ?) Warwich.

Kjennes navnet på Jacob's første hustru ?

Hadde Trinche også vært gift før ?

.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎02‎.‎2017 den 17.26, Christian Arentz skrev:

.....

Den Barbara Reutz som er nevnt som fadder 24.sept. 1702 for Barbra er ikke nevnt med farsnavn, som tidligere angitt (over):

https://media.digitalarkivet.no/kb20070320640467

Faddere: Sal: Adam Reutzis (mors fetters) efterleverske Barbra Reutz, Ludolph Hamekens k: Alheit Echov (tremenning av grandonkels hustru Anne Henriksdatter Echof), Johanna Reutz, pige (mors kusine), Major Johan Friederic Tuchxen, Secretarius Christian Wilhelm Høltich

.....

.

Borger i Bergen (fra 1692), tyskeren Ludolph Hammechen (1663-1745) var bror av Johan Hammechen (1667-1726) (borger fra 1696) som såvidt jeg vet var g.m. dåpsbarnets faster Margarita Oldenburg. Hennes bror Nicolai (Niclas) Oldenburg (død 1732) var dåpsbarnets far. Disse var visstnok søsken av hr. Jakob Henriksen Oldenburg (pers. kap. i Mariakirken i Bergen (1696-1703) og sogneprest sammesteds 1703-1713), hvis 'kiereste' (som brukes om ektefelle, snarere enn 'forlovede' !) (ref. dåpen til Barbra's søster i KK 23/4-1699) ser ut til å ha vært Anna Dorothea Widdesich.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎02‎.‎2017 den 17.26, Christian Arentz skrev:

.....

Det er m.a.o. tre forskjellige fadder-Barbara'er ved de nevnte dåpshandlinger, mormor Barbara sal. Johan Ehlersis, og Johan Nielsen Weinwichs k. Barbara Reutz (begge i 1699), samt Sal: Adam Reutzis (mors fetters) efterleverske Barbra Reutz (i 1702). Mormor var dessuten som enke fadder for sønnesønnen Hendrich 18. okt. 1695.

 

Da gjenstår det å plassere:

Barbara Reutz død e. 1699? g.m. Johan (Jan) Nielsen Weinwich f. 1640? og

Barbra Martinidatter? Reutz enke etter Adam Martinisøn Reutz (ca. 1674 - 5 Apr 1695 Bergen NK)

 

.

Hvem var foreldre til sønnesønnen Hendrich som Barbara [Adamsdatter Reutz] sal. Johan Ehlersis var fadder for 18. okt. 1695 ?

 

Stevelin Adamssøn Reutz (1640-1687) skal ha hatt 2 døtre og 5 sønner. Jeg har notert Elsebe, Adam, Hans, Mogens og Peder,

og mangler mao. navn på én sønn og én datter. Kanskje denne datteren er en Barbara ?

 

Det er såpass mange Barbaraer i omløp her at man antakelig må se etter kusiner.

Ølbrygger og krovert Adam Reutz (f. ca. 1605) kan kanskje være sønn av en Barbara, og kanskje ha ett eller flere søsken med Barabara-døtre ?

 

Barbara Martinsd. Reutz (c1670-1718) (om det da stemmer at hun var g. (i 1698) m. Abraham Niels. Weinwich) ser altså ikke ut til å ha vært fadder for Anne Maria Jansd. Jalles' barn ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Per Nermo skrev:

.

Jeg tviler på at Anne Michelsdatter kan være født så sent som 'ca.1650'.  Hun skal i tillegg til sine døtre Margrethe (g. 1669) og Gierche (g. 1678) (som hun fikk med 1. ektemann Cornelius Willadsen) ha fått sønnen Teves med sin 2. ektemann NN Düring  (hvem var han ?).  Anne ble g. for 3. gang 4 Mar 1679 m. Jacob Andersen Widing.

Jeg mener at 'ca.1630' er bedre anslag for Anne's fødsel.

 

I 1679 hadde Jacob Andersen Widing også vært gift to ganger tidligere, sist visstnok med Trinche Jansd. (Sandersen ?) Warwich. Kjennes navnet på Jacob's første hustru ?

Hadde Trinche også vært gift før ?

.

 

 

Marten (Martin) Düring og Anne Michelsdatter gift/trolovet 11 desember 1669 i Domkirken i Bergen

https://media.digitalarkivet.no/view/8632/27

Se høyre side

 

Jacob Nielsen Weinwich født 1711 er sønn til Niels Henrichsen Weinwich og Elisabeth Backer.

Døpt 28 juni 1711 i Nykirken

https://media.digitalarkivet.no/view/8716/107

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Per.

Jeg ser også en feil angående Anne Henrichsdatter Weinwich gift med Abraham Abrahamsen von Erpecom. Der tror jeg 

de fleste har skrevet at hun dør i 1752. Hun døde i 1738 og ble begravet 30 september 1738 i Domkirken i Bergen.

https://media.digitalarkivet.no/view/8638/17

Se høyre side

Den Anne Henrichsdatter Weinwich som dør i 1752 kan være datteren til Henrich Christensen Weinwich gift med Johanne Margarethe Jaffes.

Denne Anne ble døpt 26 august 1718 på Voss.

https://media.digitalarkivet.no/view/11762/81

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Jansdatter Weinwich -må vel være datter til Jan Nielsen Weinwich og Magarethe Corneliusdatter Willadsen.

Kan ikke skjønne hvem det ellers skulle være.

Begravet 12 mai 1727 i Domkirken.

https://media.digitalarkivet.no/view/8638/6

 

Her er hennes skifte.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1324&storleik

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Delgobe hadde Jan Nielsen Weinwich og Margarethe Corneliussen Willadsen følgende barn:

1. Elisabeth død 1712 gift med Hans Middelstorp (Hun er usikker for meg da det står Warwich på Skiftet, men Delgobe skriver henne-men

han noterer ikke noen bror Sander)

2. Cornelius

3. Jacob død 1733 begravet 23 mars.

4. Margarethe død ugift på Fosen 13 november 1720.

5. Maren gift med Hans Didriksen Gierding Se skifte. Hun døde i 1735

6. Anne -begravet 12 mai 1727 i Domkirken i Bergen.

7. Gierche født 1696

https://media.digitalarkivet.no/view/43536/601

Delgobe

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=91&storleik

Skifte etter Maren Jansdatter Weinwich

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1641&storleik

Skifte etter Hans Rolfsen Middelstorp gift med Elisabeth Jansdatter Weinwich

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.