Gå til innhold
Arkivverket

Ole Engebretsen Hindesand (født 1848), Nes på Romerike.

Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

Tilbake til Olava Olsdatter - den ene søsteren til Haakon A. Ved konfirmasjonen 1896 står det at hun bodde på Togstad. I folketellingen 1891 finner jeg Togstad i tellingkrets 6 Togstad, husliste nr. 60-66. På en av personsedlene i husliste nr. 65 dukker det opp en Olava Olsdatter, som forsørges av Nes fattigvesen. Jeg mener at det står fødselsår 1881, men er det 1861? Hvis det er 1881, kan det være Olava? Er usikker....!

Akershus fylke, Nes i Øvre Romerike, Statlig folketelling (1891-1891), Dokumentside, Side 3802
Permanent bilde-ID: ft10061010454141
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft10061010454141
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-ft10061010454141.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Jeg ble tipset om denne diskusjonen av en venn som  'kan' dette og nettopp nå har hjulpet meg (via Digitalarkivet) med å finne mine oldeforeldre. Etter all sannsynlighet var Ole Engebretsen min oldefar! Han ble enkemann to ganger, og han giftet seg også en tredje gang. Jeg har en god del opplysninger, men legger foreløpig ut dette for å se om det er noen respons. Ole reiste fra Nes til Oslo (rundt 1884?) med tre sønner. Min farfar Viljam (William) ble født (som uekte) i 1893 i Kristiania av foreldre Ole Engebretsen og Karen Pedersdatter, f1860. Hun var også fra Nes. Ole og Karen giftet seg i Sagene kirke 31/12 1893. I 1896 ble farfars søster Borghild født. Karen dør, og Ole flytter tilbake til Nes, der min farfar og søsteren hans kommer under fattigomsorgen på Esval gård i Nes. De fikk på et tidspunkt etternavnet Esval, som ble forandret til Esvall. Det ville være hyggelig å få kommentarer til dette innlegget. (Jeg har lenker til alt)

Hilsen Kari Esvall

Endret av Kari Esvall
Rettet et par skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det er 1881, og i så fall er hun min farfars halvsøster! Farfar het William (Viljam) og var sønn i Oles andre ekteskap, moren het Karen Pedersdatter. Han og søsteren ble satt bort på Esval fattiggård etter at Ole på ny ble enkemann. De fikk etternavnet Esval, som ble til Esvall. Jeg har skrevet et innlegg i dag om det jeg nylig har funnet ut om min farfars familie. Ole hadde sju eller åtte barn i alt, fra tre forskjellige ekteskap, så her må det være mange tremenninger og annen slekt rundt omkring!

Hilsen Kari Esvall

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider