Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til tyding dåp, foreldre og faddere

Recommended Posts

Jeg har problemer med at fars etter-mellomnavn i fødsel og dåp + konfirmasjon er forskjellig fra senere opplysninger og opplysninger midt i mellom den tidsepoken.

Det er faktisk det samme som jeg har kommet fram til, men i alle andre trær på nettet og på digitalverket innimellom står det oppført Mechel /Michael Eriksen Bjørum.

Og da blir jeg forvirret

Det ville være smart å se hva som er opplyst ved ekteskap, søskens dåp og dødsfall. Han som har ført kirkeboken kan ha blingset på farsnavnet ved Helene Sofies dåp, og skrevet Olsen i stedet for Eriksen. Ved konfirmasjonen har han kikket tilbake på dåpsinnførselen og overført opplysningene.

I tillegg har jeg funnet ut at det er skummelt å kopiere andres opplysninger på nett: My Heritage, jeg har funnet feil hvor jeg med 100% sikkerhet vet ikke er korrekt.

Så nå kikker jeg mye oftere i skannede bøker, Øvd meg masse på gotisk skrift i forskjellige epoker (kjøpt boka Den glemte skriften, Gotisk i Norge) Men allikevel lenge til jeg forstår alt. Men overraskende hvor mye enklere det ble ved å sammenligne bokstaver fra boka.

ekstra sprm: hvor kan jeg finne skannede bøker på fødsel og dåp på mine besteforeldre, mor, far og meg selv? Må jeg møte opp i kirken eller i arkivet i Trondheim kanskje?

Uansett må jeg få takke for all hjelp på en lørdag, ja uansett :)

Jeg slår sammen Mikal Olsen og Michael/Mechel Eriksen til en og samme person og noterer din forklaring om noen andre ser på mine opplysninger.

I perioder blir jeg så hektet på undersøkelser og søk at mannen min er meget lei, er de døde så er de døde mener han !

mvh

Vivian A. Aspen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.