Gå til innhold
Arkivverket

Hva slags uniform har denne mannen?

Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg å bekrefte hva slags uniform mannen på bildet har? Jeg tror det er min morfars inngiftede onkel Olaus Olsen Julien (født 29. mai 1841 på Julien i Hof, Hedmark, død 14. mars 1890 i Norderhovgata 21, Kampen menighet, Kristiania). Han var i tillegg til kontorist hos Byskriveren også furér. Har søkt litt rundt på nettet for å forsøke å sammenlikne med andre furér-uniformer og fant noen som liknet litt, men de må i så fall være av en senere generasjon, for helt like var de ikke. De bildene jeg fant var fra 1890-tallet, og dette er jo også betydelig eldre, så sånn sett passer vel akkurat dét bra.

Om noen kunne bekreftet helt eksakt hva slags uniform dette er, og perioden den var i bruk, hadde det vært supert!

Vennlig hilsen fra

Marius

Olaus Julien jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan være nyttig å lese litt om fotografen for å tidsbestemme fotografiet. I følge denne, var han i Fredrikstad fra 1880 til 1924: https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Gustav_Adolf_Gerold

Dersom det stemmer at det er din morfars inngiftede onkel, må vel bildet være tatt mellom 1880 (da Gerold etablerte seg i Fredrikstad), og 1890 når onkelen døde.

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.