Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei, 

Arkivverket har ikke arkiver etter Den Norske Amerikalinje. Norsk Maritimt Museum oppbevarer et arkiv etter rederiet - se Arkivportalen: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-NMM_arkiv_000000003302.

Vi kjenner imidlertid ikke til i hvilken grad det er tilgjengelig for bruk, og om det eventuelt inneholder passasjerlister.

Med vennlig hilsen

Arkivverket

Seksjon for brukertjenester 

Jeg kom litt "sidelengs" inn i dette. Historien går tilbake til den tida Snefrid var i New York. Der ble hun kjent med Bodil Chocron, og de hadde omgang. Jeg har lett i Snefrids historie sammen med Bodil Chocron. Jeg foreslår st du ringer henne, da vil du få mer informasjon. Du når henne på mob 978 77 546.

Hilsen

Ivar Børsheim

• 3 uker senere...

Familysearch.org har tilgang til et enormt "bibliotek" med bilder av skannede passasjerlister til amerikanske havner, flyplasser og andre steder  der  "emigranter" passerer før de kan komme inn i landet. Jeg var gratis prøvemedlem for ikke så lenge siden og fikk lastet ned en stor database med slike skannede bilder. Fungerte veldig fint med Chrome, men var helt håpløs i Firefox og Internet Explorer. Jeg legger ved linken til et eksempel på et "bibliotek" som tar for seg New York City fra 1925 til 1957 her i tilfelle den lar seg åpne av andre maskiner enn min. Men som sagt, det koster ingenting å være prøvemedlem.

Noen momenter med databasen fra familiysearch å legge seg på minnet:

- Det virker som at det kun går an å søke på navn, fødselsdata, nasjonalitet, fødested og andre relaterte markører men ikke på hvilket fartøy eller fly personen "emigrerte" med.

- Også vanlige turister, mannskap på fartøyene og andre som har besøkt landet blir litt forvirrende ansett som "emigrant" i amerikansk språdrakt.

- Siden databasen er så stor, flerfoldige millioner navn, blir det nesten som å lete etter den berømte nåla i høystakken dersom man tar et "grovsøk". Men databasen deres er vilig til å besvare oppgaven intuitivt og gi flere svaralternativer som f.eks. Olsen - Olson - Olsson - Olsên etc. vil derfor kunne dukke opp.

https://familysearch.org/search/image/index#uri=https://familysearch.org/recapi/sord/collection/1923888/waypoints

På 10.3.2017 den 12.13, Ivar Børsheim skrev:

Takk for hjelpa. Materialet er klausulert, så det ble stoppå der.

Arkivportalen henviser kun til en generell klausulering. Klikker du på "mer" kommer det fram at: "Deler av materialet er klausulert. De deler av materialet som ikke er klausulert vil være tilgjengelig etter en innsynsbegjæring."

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.