Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere av Holger og Niels Pedersønner Kjelling i Gildeskål - Soner for grovt tyveri ved Festningen i Trondhjem i 1777

Harald G Olsen
 Del

Recommended Posts

Det er egen protokoll for Nordland og Finmark lagstol. For Holger ser jeg at dommen er blitt skjerpet til forvisning til Omgang anneks i Finnmark på livstid. Hva som har skjedd etter dette vet jeg ikke. Legg også merke til at det deretter er en dom mot Nils Jonsen, Saura: https://media.digitalarkivet.no/rg20090506330748

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Takk til Leif for nye opplysninger.

Når det gjelder teorien om at Ingebor Joensdatter faktisk er datter av Joen Christensen og Berit Holgersdatter, er det flere ting som tyder på dette:

- I dommen fra tråden nevnt i #17, er det nevnt en hendelse under vielsen av Berits datter i 1726. Mine forfedre Isach Olsen Kjelling og Peder Hansen Kjelling nevnes som vitner i saken, og må dermed ha vært til stede under vielsen. Årstallet stemmer også med Holgers fødsel, som er født ett eller to år etter dette.

- Når det gjelder barna av Peder Helgesen og Ingeborg Joensdatter, har flere av dem navn som kan knyttes direkte til Berit Holgersdatter, som nettopp Holger Pedersen og Berit Pedersdatter.

Kan det finnes flere bevis for dette?

Siden sist har jeg bladd litt i tingboka fra #20. Jeg har funnet en sak som angår Holgers far, Peder Helgesen (Hellesen). Denne saken er nevnt på flere av tingene holdt i Gildeskål rundt 1735/1736. For meg er det svært utfordrende å tyde denne skriften. Jeg håper derfor at noen kan hjelpe meg med å tolke denne saken. Det dreier seg blant annet om Peders "begange leiermaal" med Berit Nielsdatter, sistnevnte er ukjent for meg. I tillegg nevnes mine andre forfedre Peder Hansen og Isach Olsøn, begge fra Kjelling i Gildeskål.  Her er noen linker til ulike ting i Gildeskål der denne saken er nevnt:

https://media.digitalarkivet.no/rg20090428340153

https://media.digitalarkivet.no/rg20090428340165

https://media.digitalarkivet.no/rg20090428340198

https://media.digitalarkivet.no/rg20090428340237

https://media.digitalarkivet.no/rg20090428340291

https://media.digitalarkivet.no/rg20090428340325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Siden tema er etterkommere etter Holger og Nils Pedersønner Kjelling i Gildeskål så tror jeg Beiarn bygdebok har en feilidentifikasjon når det gjelder første kona til Jacob Adamsen Sandvik. I den nye Beiarn-boka skriver Ringaker at Anne Holgersdatter (1764-1800) var en datter av Holger Christensen/Ane Olsdatter Øynes, men det har jeg vanskelig for å tro all den stund hun ikke er nevnt i skiftet etter Holger Christensen Øynes. Han hadde i følge skiftet etter ham 1 og kun 1 datter Anne som var i livet ved skiftetidspunktet og av ekteskap # 2, og hun har Ringaker trolig korrekt plassert som kona til Ole Mortensen Soløy.

Nå finns det en Anne Holgersdatter til i omløp i Gildeskål/Beiarn i aktuelt tidsrom:

I 1787 konfirmeres Anne Holgersdatter fra Telnes i Gildeskål 19 år gammel, og var da født ca 1768. Hun skulle derved høve rimelig bra som denne kona til Jacob Adamsen Sandvik.

Dersom du ser på dåpsfaddere på Hans Holgersen Evjens barn Dorethe så vil du se at en av dem er en Anne Holgersdatter "Eggelsviig". Jeg mistenker at dette var en søster av Hans Holgersen på Evjen, som i følge innrulleringsmanntallene er født på Indre Kjelling, og trolig da den samme Anne Holgersdatter som gifter seg med Jacob Adamsen Sandvik i 1794. Anne Holgersdatter har vel da trolig vært hos slekta si i Eggesvika i 1789 (se Beiarn-boka).

image.png.397aa26b4d20c5c038870e789698b7ed.png

Ved dåpen på datteren Annichen så er Jacob Adamsen Sandvik en av dåpsfadderne:

image.png.25569c669b40c9852e389d19afe88526.png

Ved gravleggelsen i 1800 er denne Anne Holgersdatter (Jacob Adamsen Sandviks kvinde) 46 år gammel, og skulle da være født ca 1754. Hun var pige ved trolovelsen i 1794, så det er godt mulig at det ikke er hun som konfirmeres i Gildeskål, men det bør uansett være en slektsmessig relasjon mellom Hans Holgersen Evjen og denne Anne Holgersdatter som er gift med Jacob Adamsen.

Endret av Lars Østensen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Berit Holgersdatter og denne rettsaken så er det å bemerke at der har ikke disse prestene og naboene i bygda mye å skryte av når det gjelder beskrivelsen de gir av henne. Tydeligvis har det falt disse prestene tungt for hjertet at hun ikke møtte opp ofte nok i kirka, at hun ikke viste nok ydmykhet overfor øvrigheten og at hun opptrådde som "et selvstendig menneske" som det fremkommer av tingboka. Og som bevis fremlegges det vitnemål fra naboer som tydeligvis ikke synes hennes oppførsel var "passende" (en kvinne). Bygdesladder.... I tillegg ble hun og for så vidt ektemannen også beskyld for å ikke overholde sabbaten. Fy og fy.....

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig interessant, for noen funn du har gjort! Har funnet et notat der Holger Pedersen står nevnt med 2 sønner og 1 datter, men har aldri funnet denne datteren. Nå ser det ut som at du er på god vei:)

Jeg vil si at disse fadderskapene taler sterkt for at Anne Holgersdatter faktisk er datteren til Holger Pedersen og Marit Arentsdatter. Dersom jeg husker rett ble en Willum Helgesen fra Telnes inngift i denne familien, så da er det vel strengt tatt ikke usannsynlig at hun oppholdte seg der i en periode. Kan disse avvikene fødselsårene tyde på at det var en tredje Anne Holgersdatter i området? Jeg har imidlertid et inntrykk av at fødselsårene avviker mye fra kilde til kilde. 

Når det gjelder de andre barna til Holger og Marit, har de fått en sønn ved navn Ole Holgersen f 1758. Har vi noen aktuelle kandidater her? Ser at det finnes en på Øynes, men dette er naturlig nok sønnen til Holger Christensen der. I tillegg har de et navnløst pikebarn død 1764 og Hans i 1765. I tillegg ble Holgers kone introdusert i sep 1771, så dette barnet kan muligens være Anne. Ellers er det jo tydelige gap som øker muligheten for flere barn. Foreldrene giftet seg 10. august 1756. 

I FT1801 finner jeg en tjenestejente ved navn Else Holgersdatter på lensmannsgården på Indre Kjelling, men dette ser utfra fødselsåret ut til å være datteren til Holger Christensen Øynes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Harald G Olsen skrev:

Har funnet et notat der Holger Pedersen står nevnt med 2 sønner og 1 datter, men har aldri funnet denne datteren.

Kan du gjengi hva som står i dette notatet?

Det er merkelig at denne Hans Holgersen 2 ganger er kalt Per eller Peder Holgersen i kirkeboka. Sannsynligvis feilskriving av presten i begge tilfeller, men det er også minst en Peder Holgersen i omløp som jeg ikke klarer å finne klare indikasjoner på hvor hører hjemme slektsmessig.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 846/L0643: Ministerialbok nr. 846A01, 1748-1804, s. 74

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070830630070

image.png.f2665232f3b528ded4c40cdf04925d77.png

Her begraves 2 barn fra Hans Holgersen Evjen

image.png.6552b2395be5a82cc3950fd7531dc11f.png

Og like etter introduseres Per (Peder) Holgersens kvinne Evjen.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lars Østensen skrev:

Kan du gjengi hva som står i dette notatet?

Har det ikke tilgjengelig nå, men skal sjekke det. Tror denne feilskrivingen med Peder/Per Holgersen må være nettopp det, altså at presten har skrevet feil en gang, og videreført feilen ved en senere anledning. Er det sannsynlig at de døde barna var tvillinger siden vi vet at Hans Holgersens kone fødte barn rundt samme tid? Finner kun en Ole Holgersen i Gildeskål i 1801, og dette må være sønnen til Holger Christensen Øynes:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058473002406

Finner også en Peder Holgersen ved samme folketelling: 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058473000340

Dersom vi ikke har noe bevis for at "vår" Ole Holgersen levde opp, kan jo dette bety at Hans kan ha hatt en bror som feks het Peder. Kanskje kan Ole og/eller andre barn av Holger og Marit være innskrevet i kirkeboka ved konfirmasjon? 

Holger Pedersen var meget sannsynlig i Gildeskål i 1801 etter mange år som slave/fange, uten at det finnes noen kongelig resolusjon noe sted for en eventuell benådning. Kan fanger ha blitt benådet eller sluppet fri uten resolusjoner, og isåfall hvor kan dette være notert?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det antar jeg også, men når det er en Peder Holgersen i omløp er det gode grunner til å være varsom. Siden kone er angitt som Karen Davidsdatter ved dåpen på barnet må det garantert være en feil, men hendelsen jeg har sakset ut over er usikker. Er det en tvillingfødsel der begge barna var dødfødt eller gjelder det 1 barn fra Hans og 1 barn fra Peder Holgersen?

Jeg har saumfart kirkeboka for Gildeskål og Beiarn etter handlinger som har med denne Peder Holgersen å gjøre med tanke på å kunne plassere han i en slektssammenheng, men han dukker først opp ved vielsen, og jeg ser ingen knytninger mellom han og Hans Holgersen i dåpshandlinger på noen av sidene. Hans deltar ikke i dåpen på Peders barn eller vice versa. Nå er den ene bosatt i Gildeskål og den andre i Beiarn, men avstanden er jo uansett ikke avskrekkende.

I og med at du har et notat som sier 2 brødre og en søster må jo disse opplysningene være hentet fra et sted. Kanskje det til og med står navn på broren? Forhåpentligvis ikke Ole som vi jo kjenner fra før via kirkeboka. Ole er trolig død ung. Jeg finner ingen spor av ham i distriktet. Det er kun Ole Holgersen Øynes som opptrer i kildene så din Ole Holgersen har trolig aldri nådd konfirmasjonsalder.

PS! Det er trolig din Hans som konfirmeres i Gildeskål. Det er kun han og Anne som jeg finner konfirmert med Holgersen/Holgersdatter derfra i aktuell periode, men det skal sies at det er ikke mange årene det finns konfirmerte der. Tilsvarende er det kun Øynes Holgers folka som finns i Beiarn kirkeboka i aktuell periode.

Er det noen som har avfotografert ekstraskatten for Beiarn/Gildeskål etter 1764 montro? Disse eventuelle barna til Holger og Marit vil man trolig se i ekstraskatten fra og med år 1768 (1756+12) = årstall for giftemålet + at barn over 12 år nevnes i ekstraskatten (noen år kun de som var over 16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte i 1807 etter Peder Holgersen, Fore, som ble borte på sjøen i Lofoten: SAT, Helgeland sorenskriveri, 3/3A/L0081: Skifteprotokoll 26, 1806-1809, s. 88b-89a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090225610630
Jeg finner ham ikke konfirmert i Gildeskål. Barn døpt: Ole (1793), Hans (1794), Hans (1796), Arent (1798), Melker Andreas (1800), Christen (1802), Maren Malene (1804), Pernilla (1807 etter farens død).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Leif Johannessen skrev:

Skifte i 1807 etter Peder Holgersen, Fore, som ble borte på sjøen i Lofoten: SAT, Helgeland sorenskriveri, 3/3A/L0081: Skifteprotokoll 26, 1806-1809, s. 88b-89a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090225610630
Jeg finner ham ikke konfirmert i Gildeskål. Barn døpt: Ole (1793), Hans (1794), Hans (1796), Arent (1798), Melker Andreas (1800), Christen (1802), Maren Malene (1804), Pernilla (1807 etter farens død).

Jeg har sett på det samme, og lurt på om han kan være bror av Hans Holgersen, men jeg finner ingenting som tyder på det. Masse dåpsfaddere fra Inndyr som jeg ikke klarer å plassere. Kona var trolig datter av Hans Olsen og Sigrid Kristoffersdatter Fore ut fra det jeg klarte å finne ut. Hun ble konfirmert fra Fore, og dåpsfaddere indikerer at hun var datter av Hans som ihht. skiftet etter han hadde en datter Dorthe som var 20 år i 1788.

Men, sønnen Ole er født før de ble gift. Vielsen var i 1794 og ikke i 1793 slik det står hos Støver. Det er tenkbart at han kan være nevnt i tingboka, og at det der går frem opplysninger av interesse om hans opphav.

Kan Peder Holgersen ha vært til oppfostring på Gjelstad hos Nils Pedersen og Sara Larsdatter (datteren til Lars Helgesen fra Ytre Kjelling) montro?

image.png.1d39768d64afaed634bdbcb3c9c76a0c.png

Det er jo et stykke ut i slekta, men hvem vet.....

Nå fant jeg Peder Holgersen konfirmert i Gildeskål i 1781:

image.png.e4f18184968c517e42bea2ddebec7717.png

Dersom dette er samme mann som i FT1801 så var han ca 18 år gammel når han ble konfirmert, og det stemmer jo rimelig bra.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Den hadde jeg oversett. Ellers ble Peder Holgersen og Dordi Hansdatter trolovet i 1793, og det holdt vel slik at førstefødte ikke ble ansett "uekte": SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 805/L0094: Ministerialbok nr. 805A01, 1773-1804, s. 244-245
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070830630213

Ut fra det vi vet, skulle vi vente å finne Peders far ved ekstraskatten for Gildeskål i 1762, og da er det vel ikke så mange å velge blant? Men å konkludere sikkert om hans herkomst ser ikke ut til å være mulig.

Her bygselbrev fra sognepresten Hans Bruun i Gildeskål til Peder Holgersen på 2 våg i gården Nordfore: SAT, Helgeland sorenskriveri, 2/2C/L0005: Pantebok nr. 4, 1792-1799, s. 225
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080129630226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en usikkerhet siden det fantes en Holger Arntsen i Gildeskål i 1758 jmf. skiftet etter Rasmus Holgersen, og Peder Holgersen har en sønn døpt Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.