Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Pedersen - Sjømann 1909 - 1917 og soldat i WWI 1917 - 1919

Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Peder Olai Pedersen og Inger Lorentse Bergesen var ekte bergensere: Født, oppvokst og døde i Bergen :-)

De bodde i Nøstegaten 10 i FT 1900 og 1910.

- - - -

Peder Olai:

Fødsel - Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1841-1851 (1301M1). Side120.

Dødsfall - Ministerialbok for Johannes prestegjeld 1885-1915 (1301M6). Side 278.

Inger Lorentse Bergesen

Fødsel - Klokkerbok for Korskirken prestegjeld 1853-1858 (1301M2). Side 201.

Dødsfall - Gravstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål er når han sluttet som sjømann, kan tenke meg han gikk iland da krigen kom i 1914 og tyske ubåter herjet på verdenshavene. Og så skulle han finne seg jobb, redningen kan ha blitt tømmerhogst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessen din rundt denne saken, Kurt!

Jeg er enig i at verdenskrigen tvang mange sjøfolk til å omskolere seg til landsbasert industry/virksomhet. Jeg er usikker på hvor mye tømmerhogstkompetanse som krevdes for å bli innrullert i det canadiske tømmerhogstkorpset. Inntil helt på slutten av krigen var den canadiske ekspedisjonsstyrken basert på frivillighet, og kravene for å bli godkjent tror jeg var så som så, spesielt etterhvert som krigen dro ut og mengden rekrutter gikk ned. Fysisk skikkethet og god helse var nok viktigst. Jeg tror håndtverkere generelt fikk greit innpass. Blant medsoldatene til Johannes i grenseovergangpapirer (se tidligere link) er det både kokker og ulike håndtverkere som melder seg til tjeneste. Selvfølgelig er det mulig at Johannes var skogsarbeider før han vervet seg, f.eks. på de dampdrevne sagbrukene i Duluth, men han kan nok like gjerne ha vært fyrbøter på the Great Lakes eller på jernbanen. Jeg vet rett og slett ikke og det er det som "plager" meg :)

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et litt 'trangt tidsvindu' (1909 - 1917) kan det være vanskeligere enn vanlig. Northern Pacific Railroad Company hadde kontor i Duluth, og du vet kanskje at de har en søkbare database på Ancestry. Det er en del treff på John Peterson, men ingen gode kandidater dukket opp. Det nærmeste jeg kom var en som var kokk, og jobbet der i 2 mnd. i 1910.

Name: John Paterson

Application Date: 25 Sep 1910

Application  Place:Seattle, Washington, USA

Document Type: Notice

File Number: 56369

Total Number of Images in the Packet: 3

Box Number:Box 308

File Number Range: 55639-58008

Lake Superior Division:

Headquartered in Duluth, Minnesota, the Lake Superior Division's main routes were from Duluth to Ashland, Wisconsin, Duluth to Staples, Minnesota, and Duluth to White Bear Lake, Minnesota. The division encompassed 631 route miles; 356 in main line and 274 in branches.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.