Gå til innhold
Arkivverket

Anne Sofie Norgren født 18/4 1871 Nissedal

Torunn I Schjørlien
 Del

Recommended Posts

33 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Dåpen til Elise. Moren kaller seg her Knudsdtr?

Under anm. "gaar under navn af Norgrens Lina" ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2017 den 20.06, Torunn I Schjørlien skrev:

Så utrolig flinke dere har vært, mine hjelpere! Jeg takker og bukker for at dere vil bruke av deres tid på meg. Dere har løst utrolig mye for meg:

Henrik Skurmann Larsens dødsdato er funnet! - han kalte seg for Henrik Bratt!

Johannes Fredrik Norgrens dødsdato er funnet! - han reiste til USA og byttet navn!

Birte Oline Thorkildsdatter er funnet, men noe uvisst når hun døde..

MEN Anne Sofie Norgren er fortsatt et stort mysterium. HVOR BLE HUN AV etter at hun giftet seg med Aksel Emanuel Gustavsen? NÅR DØDE HUN?? 

(Linkene jeg har ligger på #14)

Hun het Anne Sofie Norgren, født 18/4 1871 i Nissedal. Hun er døpt i  Nissedal 30/4 1871, vaksinert 15/7 1873, konfirmert 9/10 1887. Hun gifter seg i 1889 med Henrik Skurmann Larsen i St. Johannes Stavanger. I 1890 får de en sønn, Olaf Bertinus som er min bestefar. I 1891 får de datteren Laura og i 1895 datteren Hilda Sofie. I 1900 bor familien i Fjeldsmuget 9 i Stavanger. I 1904 har hun rømt fra sin ektemann og i 1905 er hun skilt. I 1910 folketellingen finner jeg henne igjen i Fredrikstad sammen med sønnen Olaf. I 1912 gifter hun seg med Aksel Emaunel Gustaven (født 9/10 1867). De bor på Møklegaard i Onsøy. Hun er da utmeldt av statskirken til "intet samfunn". I 1952 dør ektemannen Aksel. Etter dette vet jeg ikke mer om henne. Hvor ble hun av? Anne Sofies foreldre er omreisende dyrlege Johannes Fredrik Norgren (1850 - ?) og Birte Oline Thorkildsdatter (Henne vet jeg absolutt ingen verdens ting om). Det virker som om Anne Sofie er uekte. Hun går under flere forskjellige navn: Født og gift Anne (Anna) Sofie Norgren. Ved folketelling 1900: Sofie Larsen. Da hun gifter seg i 1912: Anne Lovise Larsen. Alt dette har jeg kilder på - siden jeg er ny her vet jeg ikke om dere ønsker disse kildene?

Så mine spørsmål er som følgende:

1. Når døde Anne Sofie Norgren

2. Når døde henne første ektemann Henrik Skurmann Larsen (født 19/8 1869 St. Petri Stavanger). LØST!!

3. Når døde hennes far Johannes Fredrik Norgren (født 30/3 1850 Kallevig Jelsa). LØST!!

4. Hennes mor Birte Oline Thorkildsdatter/Bertha Oline Torkelsdatter - vet jeg ingenting om (bortsett fra da Anne Sofie giftet seg i 1912, da kalte hun seg Birthe Oline Knudsen, vaskekone). DELVIS LØST. NÅR DØDE HUN?

5. Siden jeg ikke vet noe om Birte Oline vet jeg heller ingenting om hennes foreldre!!

Tusen takk til dere som kanskje kan hjelpe!!

Endret av Torunn I Schjørlien
Lenke til kommentar
Del på andre sider