Gå til innhold
Arkivverket

INGEN ELEKTRONISKE SPOR FUNNET ETTER LØYTNANT JOHAN CHRISTIAN VILHELM BROCH f. ca. 1810.

Svein Erik Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har nå fått sjekket at den godeste Løytnanten verken har anvendt VISA, MASTERCARD eller AMERICAN EXPRESS på sine «raids» i Norge – nærmere bestemt i traktene rundt Grue og Gjøvik i periodene 1831/1832 og 1835/1836. Ikke er han heller observert av noen Bompassering, Overvåkningskameraer, ei heller innsjekking på Hoteller i og rundt i de samme traktene. Han er heller ikke vært innrullert i det norske Militæret på den tiden, verken i luft- sjø eller land-Forsvaret. Kjøretøyregistret viser at Løytnanten ikke var eier av kjøretøy med drakraft > 1 HP.

Det antas følgelig at Løytnanten har bodd privat og kun brukt kontanter under sine opphold i Hedmark.

Dog er jeg, og sikkert flere enn bare meg, et konkret resultat av Biologiske sporlegging etter den godeste Løytnant Johan Christian Vilhelm Broch.

Se hans 1.leiermål (Johan Christian f. 10.06.1832 ): https://media.digitalarkivet.no/kb20070603170681 Løytnanten befant seg på Hauger i Hoff

Det 2.leiermål er pr. dato ikke kjent.

Se hans 3.leiermål (Karen f. 14.01.1836 ): https://media.digitalarkivet.no/view/9156/44455/44 Posisjon 80. Hvor Løytnanten befant seg, er ukjent.

«Etterretningstjenesten» – både militært og sivilt – har derfor den teori at Løytnanten ikke hadde norsk Pass på den tiden.

Det undersøkes nå om hans ekte identitet var av dansk opprinnelse, samtidig som det undersøkes om hans etternavn var Brock.

Navnet Brock i så henseende er svært interessant og man søker nå om Løytnanten har tilknytning til, og/eller slektskap til en Oberst med fødested Biri litt sent på 1700-tallet. Enkelte elektroniske og historiske spor kan peke i den retningen. Denne Oberstens whereabouts både på 1700- og 1800-tallet søkes nå etterprøvet både av dansk og norsk «etterretning».

Den følgende CV legges til grunn.

Se Autobiografi nr. 5 med vedleggsnotatet : https://tidsskrift.dk/index.php/personalhistorisk_tidsskrift/article/viewFile/80919/137810

En regner at saksbehandlingstiden vil bli omtrent 6 - 8 måneder med dertil påløpte direkte og indirekte kostnader anslått til omtrentlig budsjett NOK 2 mill. – litt avhengig av overhead og konsulentbruk.

Jeg meddeler at jeg tar sommerferie fra den 1. Mai og fram til 1. Oktober og tar således ikke fatt i saken før etter ferien. Siden saken er av slik gammel karakter, er den jo foreldet og kun av historisk verdi. De pårørende er gjort oppmerksom på dette.

Innspill fra «etterforskningsledelsen» er selvsagt av meget stor verdi for sakens fremdrift. Disse kan noteres nedenfor.

Saksnummeret er 113816478C-JCVB

Ærbødigst

S. E. H.

PS: «Det er vel lov med litt humor»

Endret av Svein Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ har nu låst døra,sånn for for sikkerhets skyld!

Vil itj risikere nåkkå nu på gammeldagan!  :-)

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra humor til seriøst - legger inn lenke til samme tema:

Du skriver at han var født ca 1810 - hvor kommer den informasjonen fra?

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen (bl.a.med autobiografi nr. 5) i #1 er interessant stoff om flere personer. Dessverre mangler alt etter nr. 7 og jeg har lett i årevis etter de resterende som vises i oversikten (nr. 8-23).  Er det noen som vet hvor de finnes?

Jeg har hele PHT fra 1882 og de er ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det kan være vanskelig å tippe fødselsåret på denne karen. Han kan selvfølgelig være født tidligere, men trolig ikke mange år senere. Ved fødsel 1810 var han altså 22 år i 1832 og 25 år i 1835 - de årene hvor 1. og 3. leiermål fant sted. Var han eldre, burde det kunne forventes en større respektsomhet og moral fra en Offiser - ville jeg tro. Men resonnementet mitt kan være rav ruskende galt!

Jeg tillot meg en humoristisk vinkling inn mot Løytnanten - ofte hjelper det i livet generelt. :-)

Håper noen av dere med lang fartstid og erfaring kan hjelpe meg - jeg fikk god hjelp av Egil ved å kartlegge min farfars slekt, det løsnet og "gikk på skinner" veldig langt bakover i tid. Tusen hjertelig takk!

Tenk over hvilke fantastiske digitale verktøy fremtidige slektsgranskere har; når de skal "oppspore" oss som lever nå.

Med vennlig hilsen

Svein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, tror ikke du skal legge for mye vekt på forventninger om respekt og moral fra offiserer - mye rart som har skjedd opp igjennom tidene....

Carsten lanserte en kandidat i den andre tråden - han viste seg å hete Johan Christopher (Lorenzen Broch), og avviste denne pga. navn

FT 1801 - https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058194000101

Han døde som ugift i Hedmark 1851 iflg. denne - http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I101479&tree=IEA 

Tar vi en titt på Ovenstad så står det følgende: http://www.genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bd_1/index.html?pageNumber=140
broch (brock), johan christopher. - f. ca. 1795 i Norge. - Kom i tjenesten i 1809. - Frikorp. ved S.fjeldske inf.regt. til 16/2 1813, da han blev seklnt. på yngst gasje ved samme regi. uten anc. og plasert ved 1. gev. jeger komp. 14/4 s. å. - Virk. seklnt. ved V. Jarlsbergske komp. 14/12 1813 med anc. fra 1/7 1813. - Forflyttet til den gev. del 16/3 1814. - Ved hærens omordn. fra 1/ 1 1818 blev det ved i. Akh. inf.brig. ansatt en seklnt. av samme navn. - Det kan etter alderen være samme mann, men han gis i milkal. anc. fra 20112 1814. - Stod i 1823 ved Ullensakerske komp. - Prlnt. ved brig.ens Hoffske komp. 10/10 1826. - Kpt. ved samme brig. og chef for Romerikske landv.div . 15/ 3 1841, men fikk Østerdalske landv.div. fra 2/ 6 1846. - Avskjed 3/10 1846.

I dåpen for Johan Christian 1832 er det kun brukt Johan Broch som navn, ser at han også kun står som Johan Broch i 1826, da som fadder for sin bror Lars sitt barn - https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000013202652

Kan det være slik at den som anmeldte ved dåpen av Karen i 1836 har oppfattet/oppgitt feil navn eller har presten surret? Dette er den eneste kilden som opererer med navnet (Johan) Christian Vilhelm (Broch). Kan det rett og slett være Johan Christopher Broch? Fint om vi kunne finne ham død & gravlagt i 1851.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært fint om noen fant han død og begravet i 1851 (58 år gammel) som fikk avskjed i nåde 1846 (53 år gammel).

Jeg vet ikke hvor gammel tjenestepiken (moren til Johan Christian f. 10.06.1832) var, men "min" Barbara Marie Olsdatter (skrivefeil -Barbra- i Kirkeboken) var kun 20 år og tjenestepike ved Løytnantens 3. leiermål i 1835. Da var, hvis teorien om at Løytnant Johan Christopher Broch var "slyngelen" stemmer, 42 år gammel!

Jeg har saumfart alle de kildene som jeg har kommet over etter en Johan Christian Vilhelm Broch. Har ikke funnet dette navnet noen steder og jeg var på veg inn mot Oberst Brock i København og hans ikke-navngitte 3 barn. Motargumentet mot dette var: "Hva gjør en dansk Løyntnant i Norge etter 1814? - i så fall måtte han ha hatt permisjon og feriert i Norge som sivil!"

Tusen takk Egil og Rune - kanskje jeg kan gå en herlig og fornøyelig helg i møte og si til mine barnebarn: CASE CLOSED - Veteranene på Arkivverkets Forum fant den begredelige "slyngelen"!

Til orientering: "Min" Barbara ble i 1840 gift med husmann Andreas Arnsen i Grue.

Med vennlig hilsen

Svein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svein Erik Hansen skrev:

Jeg har saumfart alle de kildene som jeg har kommet over etter en Johan Christian Vilhelm Broch. Har ikke funnet dette navnet noen steder og jeg var på veg inn mot Oberst Brock i København og hans ikke navngitte 3 barn. Motargumentet mot dette var: "Hva gjør en dansk Løyntnant i Norge etter 1814? - i så fall måtte han ha hatt permisjon og feriert i Norge som sivil!"

Tja, en danske kan jo ha tjenestegjort i den norske hæren etter 1814, på samme måte som nordmenn tjenestegjorde i den danske hæren etter 1814, jf. f.eks. Hans Helgesen og Olaf Rye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke Oberst Brock ville ha tillatt en sønn å tjenestegjøre i den norsk-svenske hær etter 1814.Til det sto Oberst Ludvig Fredrik Brock danskekongen alt for nær :-)

Men det er riktig som du sier Kristian: Flere offiserer konverterte til den norsk-svenske hæren, andre ble med til Danmark. Det forteller historiebøkene oss.

Med vennlig hilsen

Svein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 42 - Hedmark fylke, Løten i Løten, Ministerialbok nr. 7 (1850-1859), Døde og begravede 1851, Side 322, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060412030681

# 47 - Hedmark fylke, Løten i Løten, Klokkerbok nr. 3 (1850-1862), Døde og begravede 1852, Side 311, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070513070324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon: CASE CLOSED - Veteranene på Arkivverkets Forum fant den begredelige "slyngelen"!

Tusen takk Egil - jeg skulle så inderlig ønske at jeg kunne gjøre noe til gjengjeld!

Om Johan var en "slyngel" eller ikke, det vet vi jo ikke - han hadde i vertfall "sansen" for unge naive tjenestepiker!

Hvis han ikke hadde det - da hadde jeg trolig ikke blitt til - ikke mine barnebarn heller!

Ovenfor barnebarna vil jeg hevde at Løytnant/senere Kaptein Johan Christopher Broch (1795-1851) ble fakket av "Etterretningsoffiser" Egil J. for sin Mobiltelefonbruk og IP-adresse på derværende adresser i 1831 og 1835. :-)

Ha en god helg og nyt kvelden!

Med vennlig hilsen

Svein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden!

Jeg er helt målløs og ydmyk over den kunnskapen som finnes blant Veteranene her på Forumet. Evnen til å finne fram i det virvar av dokumenter som ligger arkivert og ikke minst at Veteranene tar seg tid til å dele med oss Noviser!! Det er imponerende.

Jeg er overbevist om at Løytnant/Kaptein Johan Christopher Broch (1795-1851) er den rette Barnefar til Karen Johansdatter (1836-1888). Ved kraftig nedsettelse av sin Pensjon som følge av Uordentlig Livsførsel fikk han sin fortjente straff for sine oppdagede Leiermål. 

Tusen hjertelig takk Egil - nok en gang!

Saken er oppklart.

Med vennlig hilsen

Svein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Evnen til å finne fram i det virvar av dokumenter som ligger arkivert og ikke minst at Veteranene tar seg tid til å dele med oss Noviser!! Det er imponerende.

Ja det er det! Hvis du ser på gamle innlegg, så ser du at Egil har en egen evne til å finne sånt som ingen andre aner at finnes i det hele tatt!

Men derfor er det like viktig at du er så høflig at du takker for hjelpen, det er endel som dessverre aldri bryr seg om å følge opp, det er vel kanskje en refleksjon av tiden vi lever i, hvor vi daglig druknes i informasjon.

Det vil også være fint om du legger ut en oppfølger hvis du finner mere om personene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Olaf, det skal jeg gjøre.

Jeg er på det stadiet at alt noteres ned (først m/blyant og selvtegnete slektstrær) - dernest inn i mapper med alle faktaopplysninger og skriv.(Løytnantens mappe har blitt stor)

Så må jeg velge hvilke slektstreprogram som er best. "Myheritage" kommer ikke på tale - jeg henter ikke opplysninger derfra heller!

Jeg ønsker et program hvor jeg kan legge inn fotos, anektoter og andre relevante opplysninger utenom f. d. k. g. gm. død. osv. Slikt tar jeg til vinteren 2017-2018.

Ja det er viktig å uttrykke takknemlighet ovenfor de man får hjelp fra - der er kanskje min generasjon (pensjonist) bedre opplært hjemme ifra, kanskje?

Ha en fortsatt god helg.

Med vennlig hilsen

Svein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ha Sven-Erik -du er flink til å takke. Da får en også lyst til å hjelpe.

Obersten i Danmark som er nevnt tidligere Ludvig Fredrich Broch er fetter til Lorentz Broch -som er far til jentefuten Johan Christopher. Det finnes

nok et sort får i alle familier, men på et slektstre så krydrer det litt ekstra-spesielt hvis det er en stund siden, og ikke i nåtiden, da blir det bare pinlig.

Oberst Ludvig Fredrich Broch var gift 2) ganger i Danmark.

Han hadde også 5 døtre. (Som jeg vet om)

Si fra hvis du trenger linkene til ekteskapene og barnen. 

Det finnes flere Johan Christopher Broch, men den du har fått er den riktige.

Sogneprest Ove Christian Broch hadde bl.a en sønn med det navnet, han ble født i 1766. (Det er mitt slektsledd).  

Ove Christian Broch er sønn av Ludvig Fredrich Broch som igjen er bror til Johan Jørgen og Hans Henrich (Se slektstavlen du fikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider