Gå til innhold
Arkivverket

INGEN ELEKTRONISKE SPOR FUNNET ETTER LØYTNANT JOHAN CHRISTIAN VILHELM BROCH f. ca. 1810.

Svein Erik Hansen
 Del

Recommended Posts

Sitat

Jeg er på det stadiet at alt noteres ned... o.s.v.

Der har jeg vært de siste 30-40 åra... :-)  Slektsprogrammer blir mindre viktig etterhvert som man finsliper sitt eget system, men alt har jo en grense. Begynner man å snakke om flere tusen personer blir det vel vanskelig etterhvert.

Når det gjelder grunnleggende opplysninger, har jeg gjort det slik at hver familie får sin egen side; d.v.s. en nummerert ane med daværende ektefelle legges inn med alle opplysninger fra de var født, selvfølgelig med foreldrenes navn med nummerreferanse (men ikke noe mere), deres barn legges kun inn med nummer, navn og fødselsdato - ikke noe mere (medmindre de døde som barn). Så får barna, med sine respektive ektefeller, hver sin side med alle opplysninger om dem, o.s.v. På den måten kan man raskt bla seg fram til slektsledd forover eller bakover uten å drukne i informasjon. Jeg kopierer alltid inn kildeinformasjonen vedr. fødsel, konf., vielser, død og andre arkiverte data. Man kan jo selvfølgelig også legge inn alle notater om flytting, perifere personer, rykter og fakta!

Det eneste man trenger med en så enkelt system, er en effektivt nummerering av slektene. Her er en lenke til en fin oversikt over de forskjellige systemene (på engelsk):

Systemer for nummerering i slektstrær

Endret av Olaf Larsen
stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei.

Jeg lovte Olaf å fortelle hva jeg fant ut om Løytnanten og hans slekt. Jeg har laget en kortversjon, men jeg har en 8 siders pdf som gjerne kan deles med de som er interessert. God Pinse alle sammen!

Med vennlig hilsen

Svein Erik

Kortversjon om løytnanten.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider