Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Jeg har sett litt nærmere på Jørgen Holmer og Margrethe Hansdtr. Blydt (Plydt) For det første så brukes disse tol etternavnene om hverandre, spørsmålet er hva som er korrekt Blydt eller Plydt. Vi bør vel velge ett av dem for ikke å skape ennå mer forvirring.

Som tidliger nevnt giftet Jørgen Holmer og Margrethe Hansdtr. Blydt/Plydt seg i Nykirken 26.09.1725.

Om det skulle være ønskelig kan jeg legge inn alle lenkene, men velger i første omgang ikke å gjøre det. Alt jeg ramser opp her er funnet i databasene for Bergen i "Gamle Digitalarkivet"

Barn av Jørgen og Margrethe:

1. Jan døpt 24.11.1726

2. Hans Blydt døpt 17.03.1728

3. Hans Blydt 04.01.1730

4. Jan døpt 04.12.1731

5. Hans Blydt døpt 08.02.1733

6. Elen døpt 07.12.1736

7. Marie døpt 21.12.1738

8. Maren 07.12.1740

9. Jan døpt 31.08.1742

10. Anna døpt 06.12.1744

Mad. Blydt. Jørgen Holmers kone gravlegges 15.01.1745.

Jan Holmer gifter seg som enkemann med piken Birthe Corneliusdtr. Blydt 05.12.1747 i Nykirken.

11. Cornelius Blydt døpt 25.02.1748. Her står det at han døde straks og ble begr. 03.02.1748, noe som trolig skal være 03.03.1748

12. Cornelius døpt 16.03.1749

Alle barna er døpt i Nykirken.

Jørgen Holmer gravlegges fra Domkirken 13.07.1759.

Fra Sollieds skifteavskrifter henter jeg skifte etter Jørgen 05.08.1759. Av alle hans 12 barn var kun Elen og Maren fra første ekteskap fortsatt i live.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=645&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anne Holm skrev:

Hei Aase, jeg har lystr til å sende deg en personlig melding. Har du en adresse jeg kan bruke?

Mvh Anne Wiese Holm

Du kan sende melding på toppen av sida her, eller bruke epost a-rysskrøllalfaonline.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Er vi forresten enige om at dette er "vår" Absalon som tek borgarskap i 1671? 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=borg1600&gardpostnr=4192&merk=4192#ovre

Det er i hvert fall så langt jeg kan se den eneste Absalon som står oppført som borger i Eid i 1675.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har sett litt nærmere på Jørgen Holmer og Margrethe Hansdtr. Blydt (Plydt) For det første så brukes disse tol etternavnene om hverandre, spørsmålet er hva som er korrekt Blydt eller Plydt. Vi bør vel velge ett av dem for ikke å skape ennå mer forvirring.

cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=645&storleik=

Takk for fin oversikt - eg trur for min del at det bør skrivast Blyt, men eg ser at eg tutar med dei ulvane eg går med, og skriv Plyt rett som det er når det er det som står i kjelda (og kanskje elles og :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Absalon Hansen som døpet to barn i Bergen 1682 og 1685.

Dorthe  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=1194&personpostnr=2165&merk=2165#ovre

Hans  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=1691&personpostnr=3451&merk=3451#ovre

Ved dåpen til Hans benevnes denne Absalon som sargiant og barnets mor er Lisbeth Schrøder. Jeg vet ikke om dette er vår Absalon Hansen, men tar det med likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg finner en Absalon Hansen som døpet to barn i Bergen 1682 og 1685.

Dorthe  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=1194&personpostnr=2165&merk=2165#ovre

Hans  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=1691&personpostnr=3451&merk=3451#ovre

Ved dåpen til Hans benevnes denne Absalon som sargiant og barnets mor er Lisbeth Schrøder. Jeg vet ikke om dette er vår Absalon Hansen, men tar det med likevel.

Fascinerande - vår Absalons kone heiter som kjent Lisbet. Men "sargiant" er ikkje heilt sannsynleg viss han er Borgar ?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste skal jeg ikke uttale meg om, men du viste tidligere til at Absalon Lemmichen gravla et barn i Bergen 08.02.1686 (KKG?) Det kan jo fort være f.eks Hans som ble født året før.

Jeg har sjekket orginalen i kirkebøkene, men dessverre er der ikke notert navn på fadderne.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Er vi forresten enige om at dette er "vår" Absalon som tek borgarskap i 1671? 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=borg1600&gardpostnr=4192&merk=4192#ovre

Eg ser også fleire interessante personar i denne lista, med tanke på dei ukjende ektefellene. Med det vi til no veit, vil det vere godt muleg at både "Peder", "Kristen" og "Erik" står her, gjerne som fødde i Nordfjord...

Eg siterer meg sjølv her; når høvet byr seg, kjem eg til å studere fleire av desse Peder, Kristen og Erik'ane frå Nordfjord for å sjå om eg har koblingar til dei frå før. Er vi maksimalt heldige, kan vi finne skifte i Nordfjord med referanse til etterkomarane deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste skal jeg ikke uttale meg om, men du viste tidligere til at Absalon Lemmichen gravla et barn i Bergen 08.02.1686 (KKG?) Det kan jo fort være f.eks Hans som ble født året før.

Så avgjort - eg utelukkar det på ingen måte, men tenkjer berre at ein borgar ville nytte eit kvart høve til å understreke at han er borgar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet altså at Jørgen Holmers første hustru var Margrethe Hansdtr. Blydt mens hustru nr. 2 var Birthe Corneliusdtr. Blydt. Disse to var vel da trolig kusiner.

Fedrene Hans og Cornelius var trolig brødre, spørsmålet er om de var sønner av Margrethe Hansdtr. Lemmichen og Hans Blydt (den første)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapitel 5 i oppsummeringa: 

Før eg går i gang med å gjere greie for arvingane i Bergens-skiftet, vil eg berre nemne den greina vi ikkje finn der, nemleg Ludvig si.

Han har i følgje skiftet etter kona hatt 2 døtre, Karen og Susanne. Susanne har vi eit barnlaust skifte etter i Bergen 1719, med enkjemann Rasmus Rasmusson Floe; der arvar Karen og dei 4 halvsyskena i mors 2.ekteskap. Karen er truleg den Karen Ludvigsdtr som vi finn død i Bergen i 1749, med ein alder som gjev henne eit fødselsår rundt 1678. Karen og Susanne er nemnde i skiftet etter Isak Lemmichen, der Susanne som han har vore formyndar for, set fram krav vedkomande farsarven sin. Karen blir skildra i ordelag som tyder på at ho kan ha hatt eit helseproblem av noko slag; nederst i 1.spalte på 2.side. https://media.digitalarkivet.no/sk20081127690734

Så dermed er Ludvig si grein bra dokumentert; vi veit om borna hans, og vi veit kven kona hans var - og eg kan nemne at ho garantert ikkje har sysken som kan ha gifta seg inn i Lemmichen-slekta.  Så dermed EXIT Ludvig og hans etterkomarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Fascinerande - vår Absalons kone heiter som kjent Lisbet. Men "sargiant" er ikkje heilt sannsynleg viss han er Borgar ?

Kanskje denne Lisbeth Schrøder kan være den samme som jeg har notert som datter av sogneprest i Gloppen Jens Hansen Scheuder (1624-83) og Anne Jørgensdatter Beyer (1624-e-1702), og dermed søster til løytnant Hans Jensen Schreuder, Jørgen, Anne (ca. 1652) og Maren (ca. 1665)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Vi vet altså at Jørgen Holmers første hustru var Margrethe Hansdtr. Blydt mens hustru nr. 2 var Birthe Corneliusdtr. Blydt. Disse to var vel da trolig kusiner.

Fedrene Hans og Cornelius var trolig brødre, spørsmålet er om de var sønner av Margrethe Hansdtr. Lemmichen og Hans Blydt (den første)??

Nei, Hans og Cornelius var ikke brødre. Cornelius var sønn av Birrete (Birte)Hansdatter Blydt, og hennes eneste kjente sønn. Hans, far til Margrethe, var Birretes bror.

Tiføyelse: Birrete og Hans var barn av Margrethe Hansd. Lemm. og Hans Blydt (den første). Itillegg hadde de søsknene Jørgen og Karen (jfr skiftet 1751)

Endret av Marianne Holck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Christian Arentz skrev:

Kanskje denne Lisbeth Schrøder kan være den samme som jeg har notert som datter av sogneprest i Gloppen Jens Hansen Scheuder (1624-83) og Anne Jørgensdatter Beyer (1624-e-1702), og dermed søster til løytnant Hans Jensen Schreuder, Jørgen, Anne (ca. 1652) og Maren (ca. 1665)?

Hmm - eg har ikkje noka dotter Lisbet på Jens Hansson - tru kva kjelde du har funne henne i? Merk at eg ikkje seier at du tek feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marianne Holck skrev:

Nei, Hans og Cornelius var ikke brødre. Cornelius var sønn av Birrete (Birte)Hansdatter Blydt, og hennes eneste kjente sønn. Hans, far til Margrethe, var Birretes bror.

Fødd utanfor ekteskap; far Nils Olsson Heggedal - begge står offentleg skrifte i Selje 1684.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marianne Holck skrev:

Ja, er det rart at en gammel mann faller av lasset i ny og ne :-) Takk for oppklaringen Marianne. Denne Blydt/Plydt slekten er snart like innfløkt som Lemmichen slekten. Hadde man i det minste vært konsekvent i bruken av farsnavn, hadde det kanskje vært en smule lettere for en amatør innen slektsgransknng å henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, er det rart at en gammel mann faller av lasset i ny og ne :-) Takk for oppklaringen Marianne. Denne Blydt/Plydt slekten er snart like innfløkt som Lemmichen slekten. Hadde man i det minste vært konsekvent i bruken av farsnavn, hadde det kanskje vært en smule lettere for en amatør innen slektsgransknng å henge med.

Ja, farsnamn hadde vore ein kjempefordel, men det er ikkje nødvendig når ein har eit "fint" slektsnamn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anita Holck said:

Hva er kilden for at Mogens Abelsen ble fradømt embetet som sogneprest i Vikør 30/11-1614? Jeg har:

Egil Øvrebø: Biskop Coldings kopibok 1608-1615:
Bergen 15/5-1612, Brev til lensherren om å stadfeste Mogens Abelsens kall som sogneprest i Selje.

Nasjonalbiblioteket: Bergens Domkapitels forhandlingsprotokoll 1605-1624 s. 197 (212):
Ao. 1622, Den 1. Maii blef Her Mogens Abelsøn dømpt fra Sit Kald for leiermaal met sin tienneste pige begangit oc findis Dommen in actis Capituli
(Mogens Abelssøn sp. Vikør nevnt s. 197, 204 og 211)

Mogens Absalonsen ble dømt for flere forhold, her er det jeg har om ham:

Student 1601 (kommunitet 1602), sogneprest til Selje 1612, fradømt embedet 30. nov. 1614 da hustruen var kommet for tidlig i barselseng (barnet ble født på Iden i Herlø og døpt 22. juni 1611 i Manger). Fikk 22. april 1616 kgl. benådning, etter å ha sonet med en bot., og ble s.å. sogneprest til Vikør. Avsatt påny 1. mai 1622 som enkemann - p.g.a. 'sedløyse' (leiermålsforseelse) med sin tjenestepike, til stor sorg for sine morløse barn og sine gamle fine foreldre. Han reiste da til sin far Abel Olufsen som var sokneprest i Eid. Bodde høsten 1622 og i 1623 på Halsnøy kloster der han vitnet i en sak mot kap. Hans Mikkelsen Pintzback i Fjelberg, og senere i Eid der han som vanfør og fattig døde ca. 1656.

Jeg har tidl. notert dette som kilde: Personalhist. Tidsskr. 4 IV 133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Ja, farsnamn hadde vore ein kjempefordel, men det er ikkje nødvendig når ein har eit "fint" slektsnamn :-)

Jeg skulle jo egentlig hatt navnet Trygvason, det har jo mer historisk sus over seg enn Thorstensen. Men jeg lever godt med det etternavnet min farfar gav oss :-) Selv om min salige oldefar Thorsten Olai nok har rotert i graven noen ganger over hva etterkommerne har stelt i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Christian Arentz skrev:

Mogens Absalonsen ble dømt for flere forhold, her er det jeg har om ham:

Student 1601 (kommunitet 1602), sogneprest til Selje 1612, fradømt embedet 30. nov. 1614 da hustruen var kommet for tidlig i barselseng (barnet ble født på Iden i Herlø og døpt 22. juni 1611 i Manger). Fikk 22. april 1616 kgl. benådning, etter å ha sonet med en bot., og ble s.å. sogneprest til Vikør. Avsatt påny 1. mai 1622 som enkemann - p.g.a. 'sedløyse' (leiermålsforseelse) med sin tjenestepike, til stor sorg for sine morløse barn og sine gamle fine foreldre. Han reiste da til sin far Abel Olufsen som var sokneprest i Eid. Bodde høsten 1622 og i 1623 på Halsnøy kloster der han vitnet i en sak mot kap. Hans Mikkelsen Pintzback i Fjelberg, og senere i Eid der han som vanfør og fattig døde ca. 1656.

Jeg har tidl. notert dette som kilde: Personalhist. Tidsskr. 4 IV 133

Takk for det - om dette stemmer, veit vi at Mogens sitt ekteskap har vart frå ca 1611 til 1621. Er det noko som tyder på at han gifte seg igjen seinare, eller ville det vere utenkjeleg for ein avsett prestemann? Han har tydelegvis hatt den nødvendige sansen for damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lett å falle av lasset for noen og enhver. Det har vært mye uklart om de tidlige Blydt-ene. Noe skyldes bl.a. at det i "Blydt boka" (som jeg p.t. ikke har tilgjengelig eller husekr navnet på) tolket skiftet etter Anne Pedersdatter feil. Ellers er det mye bra i den boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Hmm - eg har ikkje noka dotter Lisbet på Jens Hansson - tru kva kjelde du har funne henne i? Merk at eg ikkje seier at du tek feil :-)

Jeg har notert 5 barn på sogneprest i Gloppen Jens Hansen Scheuder, bl.a. Elisabeth, og Maren g.m. en prest i Trøndelag- Dessverre ingen direkte kilde her, men han var bl.a. med på å holde arveskifte efter des. 1668 etter sin bror Hans`svigermor Agnete Pedersdatter Krag som samtidig var hans svoger Absalon Jørgensen Beyers hustru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No kallar pliktene i solskinet utanfor.  Eg kjem tilbake til Bergens-skiftet seinare på dag, men viss nokon har lyst til å begynne å gjere greie for arvingane der, er det flott! Dei tre fyrste er i alle fall Isaksborn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Christian Arentz skrev:

Jeg har notert 5 barn på sogneprest i Gloppen Jens Hansen Scheuder, bl.a. Elisabeth, og Maren g.m. en prest i Trøndelag- Dessverre ingen direkte kilde her, men han var bl.a. med på å holde arveskifte efter des. 1668 etter sin bror Hans`svigermor Agnete Pedersdatter Krag som samtidig var hans svoger Absalon Jørgensen Beyers hustru

Ja, der ser eg henne nemnt i Jacob Aaland si utgreiing om prestane i Gloppen; henne har eg ikkje fått med. Han skriv ikkje noko om lagnaden hennar seinare, så det kan vel så avgjort vere ein tanke at det er ho som er nemnt i denne dåpen i Bergen. Men då kan ein tvile på at faren Absalon er Lemmich, for hans kone var ei Hansdtr.

Utan å dra inn for mykje om andre slekter, er det vel også grunn til å tru at Hr Jens er far til denne brura - Bodild Jensdtr Nybøe; han var i alle fall på Nybø på denne tida.

SAB, Gloppen Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1686-1711, s. 4-5
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070228290265

Lenke til kommentar
Del på andre sider