Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Jeg mener å huske at det var en rådmann i Bergen på 1600 tallet som het Hans Schrøder, men jeg kan ikke i farten komme på i vilken forbindelse jeg har vært borti ham. Men det er jo en mulig far til denne Lisbethe Hansdtr. Schrøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og funderer litt på denne Absalon Hansen som får to barn i Bergen, Dorthe i 1682 og Hans i 1685 og Absalon Lemmichen som gravlegger et barn i 1686.

Ved en av barnedåpene er mor oppført som Lisbeth Hansdtr. Schrøder.

Vi vet fra før at Absalon Hansen Lemmichen bl.a hadde en datter Dorthe som ble gift med Lars Knudsen Kruse. Kan det være den Dorthe som ble født i 1682?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kap 6 i oppsummeringa – dei andre er å finne i innlegga ## 310, 311, 318, 319, 337.

Skiftet i Bergen finn de her, og eg filosoferer ikkje meir over arvelatar sin identitet no, anna enn at ho må ha ei Lemmichen-mor.

SAB, Byfogd og byskriver i Bergen*, C*, 1748-1760, s. 108b-109a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081111640111

Dei tre fyrste, nummerert med romartal I – II – III er skildra slik:

- Jacob Lemmichen, gift og boende her i Bergen.

Dorte Lemmichen, boende i Nordfjord.

- Birte Lemminchen, død og efterladt sig en søn Hans Knudsen, boende paa Syndmør.

Desse kjenner vi att som tre av Isak Lemmichen sine born.

Etterslekta etter den eldste sonen Hans, 11 år i 1701, er utdøydd før 1750. Det er skifte etter han i 1715; der er enkja kalla Lisbet Hansdtr, og ein son Isak er «liden og umyndig». Via krokvegar vi har vore gjennom (eg skal prøve å finne innleggsnummer å vise til) kjem vi til at det kan sjå ut som ho er identisk med Lisbet Mikkelsdtr Osnes som det er skifte etter i 1745 – Isak er då død – men vi er ikkje 100 % sikre. Denne nøtta skulle svært gjerne vore knekt.

Så til dei 3 av Isak-greina som står i skiftet.

1. Jakob er 7 år i 1701, og blir gravlagd i Bergen i 1756. I mellomtida har han vore gift 2 gonger, fyrst med Dorte Larsdtr i 1733 (same året som han får borgarbrev som «urtekremmer») og etter hennar død i 1742 gifter han seg i 1743 med Katrine Elisabet Faber. Katrine døyr i Bergen i 1783. Eg meiner vi har funne 8 born etter Dorte og 5 etter Katrine – eg tek ikkje meir om dei i denne omgang, men blar ein i innlegga, skal ein finne det.

2. Dorte, «boende i Nordfjord». Henne har vi skifte etter på Osnes i 1766 – ho har vore gift med Anders Rasmusson Uri, og etterlet seg 5 born. Eg tek ikkje dei heller med her. Etter alder ved død i 1765 bør ho vere fødd ca 1688.

3. Birte / Brite gifte seg med Knut Hansson Norenberg i 1738, men sonen Hans har dei fått allereie i 1736. Ho må vere død før 1750, noko eg ikkje trur vi har funne. Så vidt eg kan minnast i farten, er det heller ikkje avklara kven Knut Hansson Norenberg var, og kvar det seinare vart av sonen. Men eg kan hugse feil; eg vil gå gjennom alle innlegga og rette opp det som manglar.

Så kjem vi til Abel-greina, som er representerte med desse:

1. Margaretha Lemmichen, død og efterladt sig 2 sønner og 1 datter, nembl Abel Knudsen, Stephen Knudsen og Karen Knudsdtr, enke og forhen gift med Erik Schanche. Alle 3 her i byen og myndige.

Her har vi ikkje funne ekteskapet med Knut Steffenson, men vi har funne borna Karen 1719, Abel 1721 og Steffen 1725. Knut Steffenson er død i 1735, og Margrete blir då attgift (1737) med Peter Fredriksen, men ho døyr og blir skift etter i 1740; han er då formyndar for dei tre.

Vi har funne ekteskap og born på alle tre – det tek eg ikkje med i denne omgang, men det ser ut som i alle fall noko av greina forsvinn til Trondheim.

V. Anna Dorthea Lemmichen, værende her i byen.

Ho er gift med Erik Henriksen; vi finn 5 born etter dei, som eg må få kome tilbake til. Ho døyr i 1762, og er ved fleire anledningar kalla berre Dorte/Dorothea.

Vi eit også om ei tredje dotter etter Abel, Emerense, som det er barnlaust skifte etter i 1741. Enkjemannen er kalla Arne Rasmussen Hel, og dei to systrene hennar arvar. Eg har ikkje funne at dei hadde born som ikkje levde opp heller. Eg veit ikkje kven Arne RH er, men det hadde vore av interesse å finne ut det, i tilfelle han har andre slektsband til Lemmichen.

Neste arving er frå Absalon-greina:

1. Susanna Lemmichen, død og efterladt sig 2 sønner og 2 døtre, nembl Paul Becher, ligesaa død og efterladt sig 1 datter Else Maria Becher; Hendrich Becher, udenlandz.

Her avsluttar skrivaren, og har openbart gløymt at han skulle ta med 2 døtre også, men dei kjem med i utloddinga, namna er Maria og Dorthe.

Vi har funne at Susanne sin mann er Fredrik Hansson Becher (klokkar i Eid); Susanne døydde i 1747, angiveleg 70 år gammal, og mannen i 1754. I tillegg til dei to sønene som er nemnt her, hadde dei også Hans, d.1728, angiveleg 27 år. Dei hadde truleg også Lisbet, d.34 år gammal 1746. Dottera som blir kalla Maria, kjenner vi som Anna Maria, gift med Lars Daviknes; elles har vi mykje opplysningar om etterkomarar, men eg må få kome tilbake til alle desse med fleire opplysningar seinare.

I tillegg til Susanne har Absalon 2 born som er nemnde i skiftet etter halvbroren Henrik Krøger. Om JØRGEN blir det fortalt i dette skiftet at han har reist heimanfrå 19 år gammal før 1797 (skiftet etter farmor) og har ikkje gjort krav på arven seinare. Har han har reist utanlands for godt? Er det kjent at han er død, eller berre reknar dei med det – eller har gløymt han?

Så er det DORTE. Her støyter vi truleg på eit problem. Vi har gått ut frå at ho var gift med jekteskipper Lars Knutson Kruse – og at ho i alle fall hadde borna Henrikke og Lars. Dersom detter stemmer, har ho etterkomarar som ikkje er med i skiftet i Bergen; muleg ho også er i live sjølv? Uansett ser ho ut til å vere gløymd.

Eg mottek gjerne dokumentasjon på dette.

Så kjem vi til Peder-greina som blir presentert slik:

• Abel Lemmichen, her i byen.

• Karen Lemmichen, død og efterladende sig 1 søn og 1 datter, sic Lars Christensen, myndig og i Nordfjord; Birthe Margretha, ogsaa død, efterladt sig 1 datter Karen Lind, myndig.

• Beata Lemmichen, død og efterladt sig 3 sønner og 5 døtre, navnlig Peder Samuelsen, Christen Samuelsen, Hans Samuelsen, alle i Nordfjord og myndige; Berthe, gift med en Klocher (?) i Nordfjord ved navn Ole; Ingebor, gift med Lars Rund (?) paa Sundmøer; Anna Margretha, gift med Rasmus Kaabernes paa Sundmøer; Anna, 28 aar, værende i Nordfjord, Bodil (?), 26 aar, værende samme sted.

• Birthe Lemmichen, død og efterladt sig en datter, Anna Malena, gift med Jørgen Høq?

• Anna Margretha Lemmichen, enke her i byen boende.

• Anna Lemmichen, død og efterladt sig 2 sønner og 2 døtre, navnlig Petter Falch, Mogns Falch, Margretha Malena gift med Schach Guldbrandsen, Mette Petrina, 22 år, værende hos faderen Gilius Witter, alle værende heri byen.

• Birthe Sophia Lemmichen, her i byen boende.

Peder har hatt 2 søner som ikkje er med i skiftet. Det er HANS som vi veit døydde barnlaus ca 1718, og etterlet seg kona Anne Kaspersdtr - som knapt kan vere identisk med henne som var gift med Abel Hansson. Og så er det ABSALON - som eg ikkje har noko om etter skiftet etter Peder i 1704. Kan han finnast seinare? Er han død eller er han gløymt?

VII - Abel Pederson - han er sagt å vere 26 år i 1701, og døyr truleg i Innvik i 1764. I mellomtida har han vore gift, men eg har ikkje vore i stand til å finne noko namn på kona hans. Derimot har vi funne 3 kvinner som vi trur må vere døtrene hans:

- Birgitte Abelsdtr - gift 1733 med Jens Mandrup; død 1765 på Hennøy i Davik; etterlet seg borna Hans og Ingeborg, som begge døyr barnlause. 

- Karen Abelsdtr - død 80 år gammal i Innvik 1798 - kva ho har gjort på i mellomtida, veit ikkje eg.

- Margrete Abelsdtr - må stå offentleg skrifte i Gloppen i 1729 for leiermål med Christian Harboe. Barnet heiter Sofie Amalie, og eg har ikkje noko meir på nokon av dei, verken mor eller barn. 

Framhald følgjer, men det blir nok ikkje i kveld; andre ting står høgare i prioritet.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert et skudd i blinde, men det dør en Dorothea Absalonsdtr. i Bergen. Hun gravlegges i Domkirken 17.06.1733. Ingen alder oppgitt, og det kan selvsagt være hvem som helst, men noterer det i alle fall.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=528&merk=528#ovre

Da Emerence Abelsdtr. Lemmichen giftet seg 16.10.1715 i Korskirken i Bergen skrives brudgommen kun som Arne Rasmussen. Jeg finner heller ingen barn av dem. En Arne Rasmussen gravlegges 17.07.1742. Om dette er den rette Arne Rasmussen vet jeg ikke.

Jeg finner en Arne Rasmussen som fadder i Domkirken 21 ganger mellom 1719 og 1740. Om det er vår mann vet jeg ikke, men jeg festet meg med denne dåpen 18.11.1740.

Da døper Sylvester Arnesen og Catharina Marie Erichsdtr. en datter Emerence. Dette er kort tid før "vår" Emerence A. Lemmichen gravlegges.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=4019&personpostnr=33458&merk=33458#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg finner en Arne Rasmussen som fadder i Domkirken 21 ganger mellom 1719 og 1740. Om det er vår mann vet jeg ikke, men jeg festet meg med denne dåpen 18.11.1740.

Da døper Sylvester Arnesen og Catharina Marie Erichsdtr. en datter Emerence. Dette er kort tid før "vår" Emerence A. Lemmichen gravlegges.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=4019&personpostnr=33458&merk=33458#ovre

Denne har eg også sett på, og funne svært interessant, utan heilt å sjå samanhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det kunne være en sønn av Emerence og Arne. Sylvester gravlegges 16.03.1750, altså før skiftet i Bergen etter Anne. Og dersom han ikke hadde barn etter seg ville han vel heller ikke blitt nevnt blant arvingene.

Soldat Sylvester Arnesens barn gravlagt 15.01.1742, 12 mnd gammel. Det er nok Emerence som ble døpt 18.11.1740.

Kona til Sylvester, Cathrine Marie Erichsdtr. var datter av Erich Henrichsen og Anne Dorthe Abelsdtr. Lemmichen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg tenkte det kunne være en sønn av Emerence og Arne. Sylvester gravlegges 16.03.1750, altså før skiftet i Bergen etter Anne. Og dersom han ikke hadde barn etter seg ville han vel heller ikke blitt nevnt blant arvingene.

Soldat Sylvester Arnesens barn gravlagt 15.01.1742, 12 mnd gammel. Det er nok Emerence som ble døpt 18.11.1740.

Ulempen er at vi har skiftet etter Emerense i 1741, og der er det systrene som arvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er spørsmålet om Arne Rasmussen har vært gift før. Og at denne Sylvester er fra første ekteskap. Han er altså gift med Emerences søsterdatter (datter til Anne Dorthe Abelsdtr. Lemmichen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Da er spørsmålet om Arne Rasmussen har vært gift før. Og at denne Sylvester er fra første ekteskap. Han er altså gift med Emerences søsterdatter (datter til Anne Dorthe Abelsdtr. Lemmichen.)

Aha, det hadde eg ikkje fått med meg - at Sylvester si kone også er Lemmichen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Aha, det hadde eg ikkje fått med meg - at Sylvester si kone også er Lemmichen. 

Og Cathrine Marie Erichsdtr. var i live ved skiftet i 1750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er ein av grunnane til at det har ekstra interesse å studere svigerfamiliane også - det er til stadighet nokon som gifter seg inn igjen i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Hm - kvar har du funne den dottera? Henne har visst ikkje eg funne - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri funnet hennes dåp, av den enkle grunn at kirkebøkene for Domkirken før 1719 er borte. Men på bakgrunn av de kjente Erich og Anne Dorthes barn og fadderne de igjen har brukt på sine barn har jeg nøstet det sammen.

Om du tar Sylvester Arnesen og Cathrine Marie så fikk de 4 barn.

Ved dåpen til Emerense i 1740 finner vi Anne Dorthe og Erich Henrichsen blant fadderne. Der finner vi også Marthe Maria Erichsdtr..

Ved dåpen til Engel i 1744 finner vi Birthe, Dorthe og Hans Erichsen blant fadderne.

Ved dåpen til Sylvie Anna i 1745 finner vi Marthe Marie og Dorthe Erichsdøtre blant fadderne.

Jeg har kommet frem til at Erich og Anne Dorthe må ha hatt minst 7 barn.

Cathrine Marie ca 1715

Henrich 1719 (her har vi dåpen)

Berthe 1721 (her har vi dåpen)

Hans 1723 (her har vi dåpen)

Jacob 1725 (her har vi dåpen) død 1727

Dorthe 1726 (her har vi dåpen)

Jacob 1729 (her har vi dåpen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Trodde Sylvester Arnesen (begr. 16. mars 1750, hvor?) g. 19. juni 1740 i Bergen DK m. Catharina (Trine) Maria Erichsdatter (som mulig datter av Erich Henrichsen og Ane Dorthe Abelsdatter Lemmichen) sin datter Emmerentse døpt 18. nov. 1740 i Bergen DK m. faddere Anna Dorothea Lemmichen (mormor), Erich Hendrichsen (morfar), Engel Jansdat Gram, Martha Maria Erichsdat (moster?) og Arne Rasmusen (ant. grandonkel) ikke var nærmere beslektet med Arne Rasmussen enn at han var hennes grandonkel, og ikke nødvendigvis hennes farfar. 

Det ville i så fall ha gjort ekteparet Sylvester og Catharina til fetter og kusine, med en nødvendig kgl .tillatelse

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil nesten tro det, men jeg prøver å finne henne igjen. Vi har folk på besøk, men de går snart, så jeg skal se hva jeg kan finne.

Til Christian. Sylvester er nok ikke barn av Arne og Emerence. Men han kan være sønn av Arne fra et tidligere ekteskap. Det faktum at mange av de kirkelige handlingene i denne familien fant sted i DK, gjør det vanskelig siden Domkirkens kirkebøker før 1719 er borte. (med unntak av viede før 1700)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Rune Thorstensen said:

Ja, jeg vil nesten tor det, men jeg prøver å finne henne igjen. Vi har folk på besøk, men de går snart, så jeg skal se hva jeg kan finne.

Til Christian. Sylvester er nok ikke barn av Arne og Emerence. Men han kan være sønn av Arne fra et tidligere ekteskap. Det faktum at mange av de kirkelige handlingene i denne familien fant sted i DK, gjør det vanskelig siden Domkirkens kirkebøker før 1719 er borte. (med unntak av viede før 1700)

Etter min oppfatning behøver ikke Sylvester å være sønn av Arne i det hele tatt. Det rekker vel at han er grandonkel til dåpsbarnet-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Sylvester var som Rune påpeker, g.m. Emerence Abelsdatter Lemmichens søster Anne Dorthe Abelsdtr. Lemmichens datter igjen, Catharina Marie Erichsdatter. Uansett ville det gjøre brud og brudgom til fetter og kusine. Vi får lete etter en kgl. tillatelse.

(Felles aner: Abel Hansen Lemmichen og Anne Caspersdatter Tidemann.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Arne Rasmussen Helleve i Egil Øvrebø's bok "I Kongens Tjeneste " . Mon tro om ikke det er vår Arne Rasmussen Hel.

Avgang før 000017, uspes, jeg antar det betyr at han hadde avtjent sin tjeneste i 1717.

Gården Helleve hører til Voss. En rask titt i Vossabøkene sier at det var en leilending som het Rasmus der i 1691, men han er ikke der i 1695 eller 1701. Vi kan kanskje anta at Arne Rasmussen Helleve var født på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Christian Arentz skrev:

Sylvester var som Rune påpeker, g.m. Emerence Abelsdatter Lemmichens søster Anne Dorthe Abelsdtr. Lemmichens datter igjen, Catharina Marie Erichsdatter. Uansett ville det gjøre brud og brudgom til fetter og kusine. Vi får lete etter en kgl. tillatelse.

(Felles aner: Abel Hansen Lemmichen og Anne Caspersdatter Tidemann.)

Nei, her er eg ikkje heilt enig med deg. Emerense er død utan etterkomarar, med skifte i 1741. Ho kan dermed ikkje vere mor til Sylvester som er i live då. Enten er Sylvester Arneson son til Arne Rasmusson i eit tidlegare ekteskap, eller så er han av ein heilt annan familie; det kan sjølvsagt også vere svaret. Men syskenbarn til Katrine er han uansett ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rune Thorstensen said:

Det er sikkert et skudd i blinde, men det dør en Dorothea Absalonsdtr. i Bergen. Hun gravlegges i Domkirken 17.06.1733. Ingen alder oppgitt, og det kan selvsagt være hvem som helst, men noterer det i alle fall.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=528&merk=528#ovre

Kanskje det kan tenkes å være den "bortkomne"  Dorthe Absalonsdatter Lemmichen? Siste mulige livstegn fra henne kan ha vært som fadder 19. okt. 1724 i Eid. Hennes mann korp. Lars Knudsen Kruse som ble begr. 13. mai 1759 i Eid skal ha reist til København ca. 1720 (med følge av Dorthe??) før han senere må ha vendt tilbake til hjemlige trakter. Vi har ingen opplysninger, så vidt jeg kan se, om noen av dem over en periode på 40 år (siste barn født ca. 1719). Bizarre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Christian Arentz skrev:

Kanskje det kan tenkes å være den "bortkomne"  Dorthe Absalonsdatter Lemmichen? Siste mulige livstegn fra henne kan ha vært som fadder 19. okt. 1724 i Eid. Hennes mann korp. Lars Knudsen Kruse som ble begr. 13. mai 1759 i Eid skal ha reist til København ca. 1720 (med følge av Dorthe??) før han senere må ha vendt tilbake til hjemlige trakter. Vi har ingen opplysninger, så vidt jeg kan se, om noen av dem over en periode på 40 år (siste barn født ca. 1719). Bizarre!!

Desse har eg svært lite om. Kan du gje ei lita oversikt over det du veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Nei, her er eg ikkje heilt enig med deg. Emerense er død utan etterkomarar, med skifte i 1741. Ho kan dermed ikkje vere mor til Sylvester som er i live då. Enten er Sylvester Arneson son til Arne Rasmusson i eit tidlegare ekteskap, eller så er han av ein heilt annan familie; det kan sjølvsagt også vere svaret. Men syskenbarn til Katrine er han uansett ikkje.

Sylvester var ved Vaskerelven ca. 1740, hvor var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Rune Thorstensen said:

Jeg sitter her og funderer litt på denne Absalon Hansen som får to barn i Bergen, Dorthe i 1682 og Hans i 1685 og Absalon Lemmichen som gravlegger et barn i 1686.

Ved en av barnedåpene er mor oppført som Lisbeth Hansdtr. Schrøder.

Vi vet fra før at Absalon Hansen Lemmichen bl.a hadde en datter Dorthe som ble gift med Lars Knudsen Kruse. Kan det være den Dorthe som ble født i 1682?

Mulig du er inne på noe, Rune. Med fare for å ytterligere rote til usikre slektsforbindelser, vil jeg bare nevne at jeg tidligere, forlenge siden, har notert at Absalons hustru Elisabeth Hansdatter (ca. 1650-17.des. 1715 Bergen) ble g. 3) før 21 aug. 1692 m. skipper Hans Dirichsen Greve (2. mars 1677 Bergen NK- 1709 København) , da Hans Grefues kone Lisbet Hansdat var fadder 21. aug. 1692 i Bergen KK for hans halvsøster Margrethe (Grete) Dirichsdatter Greve og Jochim Olsens datter Lisebet, sammen med Wilchen Møllers kone Anne Benichen,  Anne Elisabet Møller pige, Hendrich Duerhagen og Robert Woltman.

Hun døde tross alt i Bergen.

Kanskje hun het Schrøder før giftermålet med Absalon Lemmichen, og senere (eller tidligere) fikk navnet Krøger etter giftermålet med Henrich Krøger d.e. (uvisst  når han døde),  og igjen kun benyttet Hansdatter ved giftermålet med Greve? Enig med Aase, det er lettere å følge bare mannslinjene, men ikke like utfordrende og interessant!

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider