Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

5 timer siden, Christian Arentz skrev:

Mulig du er inne på noe, Rune. Med fare for å ytterligere rote til usikre slektsforbindelser, vil jeg bare nevne at jeg tidligere, forlenge siden, har notert at Absalons hustru Elisabeth Hansdatter (ca. 1650-17.des. 1715 Bergen) ble g. 3) før 21 aug. 1692 m. skipper Hans Dirichsen Greve (2. mars 1677 Bergen NK- 1709 København) , da Hans Grefues kone Lisbet Hansdat var fadder 21. aug. 1692 i Bergen KK for hans halvsøster Margrethe (Grete) Dirichsdatter Greve og Jochim Olsens datter Lisebet, sammen med Wilchen Møllers kone Anne Benichen,  Anne Elisabet Møller pige, Hendrich Duerhagen og Robert Woltman.

Hun døde tross alt i Bergen.

Kanskje hun het Schrøder før giftermålet med Absalon Lemmichen, og senere (eller tidligere) fikk navnet Krøger etter giftermålet med Henrich Krøger d.e. (uvisst  når han døde),  og igjen kun benyttet Hansdatter ved giftermålet med Greve? Enig med Aase, det er lettere å følge bare mannslinjene, men ikke like utfordrende og interessant!

Dette var spennande; kvar har du funne at Lisbet Hansdtr døydde i Bergen 1715? Det er ikkje noko eg finn på DA sine basar. 

Men eg prøver meg på litt høgttenking her. Sett at vi har ei Lisbet Hansdtr Schreuder f. ein stad rundt 1640-talet. Med dåtida sin namnebruk, vil ho stort sett vere Lisbet Schreuder til sin død, men når situasjonen tilseier det, vil ho bli "behefta" med mannen sitt etternamn. Ho inngår ekteskap på 1660-talet (tenkt) med Henrik Krøger; får dottera Kirsten, og sonen Henrik rundt 1667 (etter alder i 1701) - så døyr Henrik sr, kanskje før sonen er fødd, sidan han får faren sitt namn? (Rekkjefølgja på Kirsten og Henrik er ukjend for meg).  Lisbet, som framleis er ei Schreuder etter dåtida sine namneskikkar, gifter seg med Absalon Lemmichen og får dei borna vi kjenner til og kanskje fleire som døyr små.  Så døyr Absalon, og Lisbet gifter seg kanskje igjen med Hans Greve?

Alt dette kan ha skjedd i Bergen, men sambandet med Lemmichen-familien kan vere ein av grunnane til at sonen Henrik er strandsitjar på Eid i 1701, og så døyr der i 1706. Så kjem skiftet, Henrik er barnlaus, og det er ingen andre enn kona til stades. Ho gjer greie for nærmaste arvingar - mor Lisbet Hansdtr og heil- og halvsysken. Då er det sorenskrivaren forvirrar oss: han hektar på eit etternamn som han gjerne ikkje har dekning for: "Sonen er Krøger, då er mora sikkert også Krøger". Hadde ho vore til stades sjølv, hadde ho kanskje presentert seg som Schreuder?

Dette blei eit tanke-eksperiment, men ein nøkkel til å finne løysingar, er å setje seg inn i dåtida sin tankegang. Det kan godt hende vi er inne på noko her, men så var det å bevise det då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, høyt tenking, eller tanke eksperiment om du vil har ofte ført til store ting. Min bestefar pleide å si, at de dummeste spørsmål er de man aldri stiller.

Jeg nevnte tidligere at jeg hadde en svak erindring om at der var en Rådmann i Bergen på 1600 tallet som het Hans Schrøder, og som kanskje er Lisbets far. Problemet er at jeg ikke kan finne ut hvor jeg har den opplysningen fra. Er det noen av dere som har vært borti denne Hans Schrøder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten Jens Schrøder i Nordfjord var også ein Hansson, og kan ha alder til å vere bror - men det er absolutt berre høgt-tenking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Vel, høyt tenking, eller tanke eksperiment om du vil har ofte ført til store ting. Min bestefar pleide å si, at de dummeste spørsmål er de man aldri stiller.

Jeg nevnte tidligere at jeg hadde en svak erindring om at der var en Rådmann i Bergen på 1600 tallet som het Hans Schrøder, og som kanskje er Lisbets far. Problemet er at jeg ikke kan finne ut hvor jeg har den opplysningen fra. Er det noen av dere som har vært borti denne Hans Schrøder?

Kjenner Ikke rådmannen, men en Hans Samuelsen Schrøder var sogneprest i DK i Bergen 1632 - 1647.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje mer sannsynlig at Lisbeth er søster til Rådmannen og evt datter til Sognepresten, sett fra at tidsperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Her er rådmannen - ein son av presten, ser det ut til. http://gw.geneanet.org/brynjulf?lang=en&pz=tor&nz=langballe&ocz=0&p=hans&n=schreuder&oc=6

Denne rådmannen har en Samuel Hansen som far - han er ikke sønn av presten - heller en sønnesønn. Og presten levde i hvert fall til 1647 (# 379).

Endret av Marianne Holck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, det var vel ikke mye der som tyder på at Presten hadde en datter Lisbeth.

Hvorfor skulle han ikke kunne ha den datter født på 1640 tallet hvis presten i hvert fall levde til 1647 (#383)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Marianne Holck skrev:

Hvorfor skulle han ikke kunne ha den datter født på 1640 tallet hvis presten i hvert fall levde til 1647 (#383)?

Jeg siktet til opplysningen i lenken i 376. Jeg prøver å finne opplysninger om presten i denne boka.

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=lampe

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=lampe&sideid=58&storleik=

I følge dette hadde Hans Samuelsen Schreuder ingen datter ved navn Lisbeth.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen forrutsetninger for å kunne si noe om slektsforholdene til nevnte Lisbeth Hansdtr. Schreuder. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at en Absalon Hansen og Lisbeth Schrøder døpte en sønn Hans i Bergen 28.06.1685 i Korskirken. Dessverre står det ingenting i kirkeboka om faddere, merkelig nok.

En Absalon Hansen døper også en datter Dorthe samme sted 30.06.1682. Her er det for sikkerhets skyld verken navn på mor eller faddere. Så vi vet verken om dette er samme mann, eller om han er en Lemmichen.

Vi vet imidlertid at Absalon Hansen Lemmichen hadde en datter Dorthe som fikk barn rundt 1712, så tidsmessig kan det passe med den Dorthe Absalonsdtr. som ble døpt i Bergen i 1682. Og vi vet at Absalon var gift med en Lisbeth Hansdtr.

Resten er forløpig bare spekulasjoner og utveksling av meninger og synspunkter.  Men uten meningsutvekslinger og tankespill kommer vi ingen vei. Jeg har mine klare begrensninger når det gjelder å tyde/lese gamle dokumenter.

Og innføringen i 1685 er forløpig den eneste jeg finner på denne Lisbeth.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=1691&personpostnr=3452&merk=3452#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har ingen forrutsetninger for å kunne si noe om slektsforholdene til nevnte Lisbeth Hansdtr. Schreuder. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at en Absalon Hansen og Lisbeth Schrøder døpte en sønn Hans i Bergen 28.06.1685 i Korskirken. Dessverre står det ingenting i kirkeboka om faddere, merkelig nok.

En Absalon Hansen døper også en datter Dorthe samme sted 30.06.1682. Her er det for sikkerhets skyld verken navn på mor eller faddere. Så vi vet verken om dette er samme mann, eller om han er en Lemmichen.

Vi vet imidlertid at Absalon Hansen Lemmichen hadde en datter Dorthe som fikk barn rundt 1712, så tidsmessig kan det passe med den Dorthe Absalonsdtr. som ble døpt i Bergen i 1682. Og vi vet at Absalon var gift med en Lisbeth Hansdtr.

Resten er forløpig bare spekulasjoner og utveksling av meninger og synspunkter.  Men uten meningsutvekslinger og tankespill kommer vi ingen vei. Jeg har mine klare begrensninger når det gjelder å tyde/lese gamle dokumenter.

Og innføringen i 1685 er forløpig den eneste jeg finner på denne Lisbeth.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=1691&personpostnr=3452&merk=3452#ovre

Kan dette være samme damen som er fadder i NK i 1670 og 1672:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000005922711

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000005924429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marianne Holck skrev:

Ja, det vil jeg da tro, det florerer neppe med kvinner med det navnet i Bergen på den tiden. Men hvordan har hun klart å lure seg unna. Jeg søkte da virkelig på alle med etternavn begynner på sch og deretter fornavn som inneholdet bet i databasen over døpte i Bergen  i Gamle Digitalarkivet.

Vi vet forresten heller ikke om denne Lisbeth Schrøder hadde en far som het Hans. Det er kun dersom Lisbeth Schrøder er identisk med den Lisbeth Hansdtr. som var gift med Absalon at så er tilfelle.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rune Thorstensen said:

I Originalen står det Absolon Hansøn Sargiant Sergiant, noe som vel betyr at både Absalon og hans far var sersjanter:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070320640198 øverst høyre side

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva veit vi forresten om Henrik Krøger senior - bortsett frå at han må ha vore gift med Lisbet Hansdtr før ho gifte seg med Absalon? Har vi noko som helst på han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rJa, det vil jeg da tro, det florerer neppe med kvinner med det navnet i Bergen på den tiden. Men hvordan har hun klart å lure seg unna. Jeg søkte da virkelig på alle med etternavn begynner på sch og deretter fornavn som inneholdet bet i databasen over døpte i Bergen  i Gamle Digitalarkivet.

Vi vet forresten heller ikke om denne Lisbeth Schrøder hadde en far som het Hans. Det er kun dersom Lisbeth Schrøder er identisk med den Lisbeth Hansdtr. som var gift med Absalon at så er tilfelle.

Det er ikke usannsynlig at Lisbeth Schrøder er datter av Mag. Hans Samuelsen Schreuder (1596 Kalundborg - 17. apr/jul 1647 Bergen) som var Prost i Nordhordland 1632, sogneprest i Bergen DK 1632-47, res.kap. der 1628, og sogneprest Horsens 1617-28. Jeg har tidl. notert 8 barn i dennes 2. ekteskap m. Maren Hermansdatter (1600-71).

En (annen) av disse 8 barna var Mag. Otto Hansen Schreuder, hvis datter Anne Ottesdatter (1657 Bergen - 1736 Voss?) ant. er den samme som figurerer som en (yngre?) fadder sammen med Lisbeth Schrøder og Else i Muren (Muralmenningen?)

Nok en fadder, Iffuer (Nielsøn) Busch (1632-88),  hadde en svigermor som også var en Schrøder: Sophie Jansdatter (Schrøder), muligvis datter av en Johan Schrøder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Schreuder/Schrøder-stoff.  Mrk. at Lemikken og er benevnt Lemke.  Boken ligger tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket:

Sakset fra

NORSKE MAGASIN.

SKRIFTER OG OPTEGNELSER

ANGAAENDE NORGE

OG FORFATTEDE EFTER REFORMATIONEN.

— Hans Samuelssøn Schreuder blev raadmand anno 1674 .. — efter Hans Nielsens død.

— Mag. Hans Samuelsen Schrøder fød i Sjæland, hvis faders, Samuel Hansens, fader var ra. Hans Schrøder, provsti Flensborg, som havde bispelig myndighed at ordinere prester, og morfader doctor Hans Albertsen, den 2den evangeliske bisp i Kjøbenhavn.« Efter sine studeriogers anfang i skole og fullførelse paa Kjøbenhavns akademi blev af doctore Johanne Resenio udvalt til øverste collega paa Sorø,* derfra kallet til skolemester udi Aalborg og siden til sogneprest udi Horsens, hvorfra han endelig er forskreven udi keiserens krig 1628 med hr. Oluf Parsberg, da lensherre over Bergenhus stift, og straxen her i Bergen voceret til medtjener til Domkirken, hvor hån var udi 4 aar og nogen tid siden sin pastors m* Pe ter Brock's suffrageneus, er siden bleven sogneprest efter hans død.

— Mag. Samuel Hansen Schrøder blev først salig mag. Engelbrekt Jørgensens huskapellan 1659 og siden samme aar 14 dage før St. Mikaelis dag, der mag. Ambrosius blev pastor til Domkirken, af bispen og byens øvrighed kallet at være komminister udi hans sted; [udi hans tid var hans søn hr. Ove Samuelsen adspectus hos faderen, døde 1694 den Juni og den 28 begraven i Domkirken,2

— Mag. Otto Hansen Schrøder blev sogneprest 1657 ved Martini tider, var først gift medMargareta Miltzow, Henrik Mitzows, sogneprest til Voss, hans datter, og med henne fader til 6 børn, 4 sønner og 2 døtre, og dernæst med Anne Schjelderup, mag. Jens Schjelderups, fordum biskop i Bergen, hans datter. [I hans tid blev Hans Petersen Ærcutzus kallet til hans adjunctus 1694.x

Fra innholdsfortegnelsen:

Schreuder el. Schröder, prest i Bergen 624. — Hans Hanssön, hörer sammest. 633. — Hans Samuelsson, kammerraad, toll forpagter 403, 409, 663. —

Lemke el. Lemmiken, Henrik, prest i Bergen 202, 231,626. — Mathias, horer, siden prest sammest. 634.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christian Arentz skrev:

Det er ikke usannsynlig at Lisbeth Schrøder er datter av Mag. Hans Samuelsen Schreuder (1596 Kalundborg - 17. apr/jul 1647 Bergen) som var Prost i Nordhordland 1632, sogneprest i Bergen DK 1632-47, res.kap. der 1628, og sogneprest Horsens 1617-28. Jeg har tidl. notert 8 barn i dennes 2. ekteskap m. Maren Hermansdatter (1600-71).

En (annen) av disse 8 barna var Mag. Otto Hansen Schreuder, hvis datter Anne Ottesdatter (1657 Bergen - 1736 Voss?) ant. er den samme som figurerer som en (yngre?) fadder sammen med Lisbeth Schrøder og Else i Muren (Muralmenningen?)

Nok en fadder, Iffuer (Nielsøn) Busch (1632-88),  hadde en svigermor som også var en Schrøder: Sophie Jansdatter (Schrøder), muligvis datter av en Johan Schrøder

lampe1049.jpgI  følge Lampe var der 4 barn i ekteskapet med Maren Hermansdt. Og ingen av de 8 barna var døpt Lisbeth. Har du registrert andre barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Rune Thorstensen said:

I  følge Lampe var der 4 barn i ekteskapet med Maren Hermansdt. Og ingen av de 8 barna var døpt Lisbeth. Har du registrert andre barn?

Jeg har de samme 8 barna, men alle født i perioden 1623-44, dvs. alle notert fra 2. ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerte at Christian Arentz opplyste i et tidligere innlegg at Lisbeth Hansdtr. døde i Bergen 15.12.1715.

I databasene for Bergen i Det Gamle Digitalarkivet, ser jeg at det kun er registrert 83 begravelser det året, vilket vel skulle indikere at her må det være noe som mangler. Den Lisbeth Hansdtr. som kommer nærmest ble gravlagt 23.01.1716.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=41394&merk=41394#ovre

Men om det er den rette vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Kva veit vi forresten om Henrik Krøger senior - bortsett frå at han må ha vore gift med Lisbet Hansdtr før ho gifte seg med Absalon? Har vi noko som helst på han?

Hvilken av våre to Henrich Krøger kan dette være, senior eller junior? Det kan jo ikke være junior, g. 21 nov 1694 m. Johane Nilsdatter Foss, som det ble skiftet etter 1. juni 1706. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=41694&personpostnr=41694#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Krøgers barn død 1718 - det kan berre bety at det finst fleire med same namnet; junior er død i 1706 og senior før det (sidan berre mor er arving). Kvar finn du forresten den vigsla?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider