Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

17 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Henrik Krøgers barn død 1718 - det kan berre bety at det finst fleire med same namnet; junior er død i 1706 og senior før det (sidan berre mor er arving).

Ja du har selvfølgelig rett. Men for ordens skyld, her er den urelaterte død like efter: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=41736&personpostnr=41736#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎23‎.‎05‎.‎2017 at 11:10 AM, Aase R Sæther - Gloppen said:

Kapitel 5 i oppsummeringa: 

Før eg går i gang med å gjere greie for arvingane i Bergens-skiftet, vil eg berre nemne den greina vi ikkje finn der, nemleg Ludvig si.

Han har i følgje skiftet etter kona hatt 2 døtre, Karen og Susanne. Susanne har vi eit barnlaust skifte etter i Bergen 1719, med enkjemann Rasmus Rasmusson Floe; der arvar Karen og dei 4 halvsyskena i mors 2.ekteskap. Karen er truleg den Karen Ludvigsdtr som vi finn død i Bergen i 1749, med ein alder som gjev henne eit fødselsår rundt 1678. Karen og Susanne er nemnde i skiftet etter Isak Lemmichen, der Susanne som han har vore formyndar for, set fram krav vedkomande farsarven sin. Karen blir skildra i ordelag som tyder på at ho kan ha hatt eit helseproblem av noko slag; nederst i 1.spalte på 2.side. https://media.digitalarkivet.no/sk20081127690734

Så dermed er Ludvig si grein bra dokumentert; vi veit om borna hans, og vi veit kven kona hans var - og eg kan nemne at ho garantert ikkje har sysken som kan ha gifta seg inn i Lemmichen-slekta.  Så dermed EXIT Ludvig og hans etterkomarar.

Susanne Ludvigsdatters begravelse: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=41814&personpostnr=41814#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi spoler litt tilbake til den ukjente Hansdtr. Lemmichen og ektemannen Hans Blydt (sistnevnte død i 1697 i Bergen). Hva vet vi om evt. barn av dette paret?.

Vi har Peder Hansen Blydt som løser Borgerbrev i Bergen som skredder 09.06.1682. Det må vi vel kunne anta er en sønn.

Vi har Hans Pedersen Blydt som løser borgerbrev i Bergen som mestergullsmed 20.07.1711, dette er vel sønn av Peder.

Men så har vi Hans Blydt som løser borgerbrev i Bergen, bosatt i Nordfjord, som skomaker 11.10.1705. Er dette og en Pedersen mon tro, eller en sønn av Hans?

Vi vet også at en Hans Blydt, skomaker dør i Bergen 1732 og i skiftet nevnes barna Hans 19 1/2 år, Margrethe gift med Jørgen Holmer og Abelone gift med Hans Mortman.

Kan vi anta at dette er samme mann som løste borgerbrev 1705 som skomaker?

Gullsmeden Hans Pedersen Blydt var gift med en Emerentze Michelsdtr. og jeg finner tfirebarn av dem 1719-1729 i Domkirken (her er det sikker fler før 1719)

Jørgen 12.03.1719,Rebecca 13.08.1724, Eva 14.08.1726 og Margrethe 28.01.1729.

Så er der en Hans Blydt som får 3 barn døpt i Nykirken 1708-1713. Om dette er samme mann vet jeg ikke men her er hustruens navn Maren (Paulsdtr.)Skimmer/Schimmerman.

Margretha 08.02.1708, Apelone 21.11.1710 og Hans 13.08.1713.

Dette må da være skomakeren det er skifte etter i 1732. Men problemet er det samme. Er dette sønn av Hans og NN Hansdtr. Lemmichen? Det er vel lite trolig at Peder Hansen Blydt døper to sønner Hans hvorav den ene blir skredder og den andre gullsmed?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #405: Jfr. at skredderen Peder Hansen Blydts (-1706) sønn gullsmeden Hans Pedersen Blydt (1683-1759) ikke er nevnt i skiftet etter Anna Pedersdatter 1751. Her nevnes bare Hans, Jørgen, Birthe og Karen Blydt som barn av Hans Blydt og (Margrethe) Lemmichen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anita Holck skrev:

Til #405: Jfr. at skredderen Peder Hansen Blydts (-1706) sønn gullsmeden Hans Pedersen Blydt (1683-1759) ikke er nevnt i skiftet etter Anna Pedersdatter 1751. Her nevnes bare Hans, Jørgen, Birthe og Karen Blydt som barn av Hans Blydt og (Margrethe) Lemmichen.

Uten at jeg nå har gått tilbake og sjekket mener jeg å huske at Margrethe gift med Jørgen Holmer eller deres barn var nevnt og likeså Apelone gift med Hans Joensen Mortmann, eller deres barn.

Om man da skal forstå dette rett, kan ikke Peder Hansen Blydt som løste borgerbrev i 1682 som skredder være barn av NN Hansdtr. Lemmichen og Hans Blydt (d.e.)

Heller en bror eller evt nevø av denne Hans? Men skomakeren som løste borgerbrev i 1705, bosatt i Nordfjord må da være en sønn av nn og Hans Blyt, sammen med søskene Jørgen i Hamburg, Birthe død med en sønns barn som arvinger og Karen med en datter Elen som arving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Uten at jeg nå har gått tilbake og sjekket mener jeg å huske at Margrethe gift med Jørgen Holmer eller deres barn var nevnt og likeså Apelone gift med Hans Joensen Mortmann, eller deres barn.

Om man da skal forstå dette rett, kan ikke Peder Hansen Blydt som løste borgerbrev i 1682 som skredder være barn av NN Hansdtr. Lemmichen og Hans Blydt (d.e.)

Heller en bror eller evt nevø av denne Hans? Men skomakeren som løste borgerbrev i 1705, bosatt i Nordfjord må da være en sønn av nn og Hans Blyt, sammen med søskene Jørgen i Hamburg, Birthe død med en sønns barn som arvinger og Karen med en datter Elen som arving.

Ja, det er også min konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da finner vi at Elen (Blydt) giftet seg i Domkirken 17.12.1740 med Ole Friderichsen. Og at Ole Friderichsens hustru gravlegges 14.11.1791 i Nykirken, 82 år gammel.

Den 27.12.1708 døper Karen Hansdtr. og Jonas Petersøn en datter Elen i Nykirken . Samme par døper en datter Elen Margrethe 17.10.1709 i Nykirken og Hans Blydt er blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er lagt ut tidligere, men her er i alle fall Sollieds skifteavskrift etter Anne (Pedersdtr.) Lemmichen. Så kan jo noen sammenligne hva som er kommet frem her i debatten med det han har funnet.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=523&storleik=

Av Cornelius Blydts 11 barn finner jeg dåpen på 10 av dem i Domkirken fra 1719-1735. Den eneste dåpen som mangler er Oles, trolig fra 1718. Likeledes mangler ekteskapet mellom Cornelius og Anne Margrethe Michelsdtr. (Steen).

Cornelius gravlegges 25.06.1740 i Domkirken og kiftet avholdes 4 uker senere 23.07.1740. Det er skifte etter enken 05.06.1749.

Men ikke en gang nevnes Cornelius med farsnavn. Det ser ut til at det er Blydt navnet som føres videre, og dermed er det vanskelig å vite hvem Birthe  Hansdtr. Blydt har vært gift med, om hun da ikke fikk Cornelius utenom ekteskap. Cornelius må trolig være født en gang på 1690 tallet.

Om man skal tillate seg en liten tanke, så er Cornelius første sønn døpt Ole. Den neste ble døpt Michel trolig etter morfaren. Da er det nærliggende å tro at Cornelius sin far må ha vært en Ole?

I tillegg til de kjenta barna til Cornelius Blydt, så gravlegger han ytterligere ett barn 04.10.1717, 9 mnd gammel. Dessverre er der ikke angitt verken kjønn eller navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med min tanke om at Cornelius sin far må ha vært en Ole, finner jeg dette skifte 09.04.1707 etter Bodsmann Ole Larsen. Enken er Berete Hansdtr. Plyt og hennes to stedøtre Kirsten og Abigael Olsdtr.

Men her er ikke Cornelius nevnt. Kan det skyldes en uteglemmelse eller er sønnen Ole oppkalt etter en stefar og ikke hans far?

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1075&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Og med min tanke om at Cornelius sin far må ha vært en Ole, finner jeg dette skifte 09.04.1707 etter Bodsmann Ole Larsen. Enken er Berete Hansdtr. Plyt og hennes to stedøtre Kirsten og Abigael Olsdtr.

Men her er ikke Cornelius nevnt. Kan det skyldes en uteglemmelse eller er sønnen Ole oppkalt etter en stefar og ikke hans far?

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1075&storleik=

Dette har vært behandlet et par ganger før, Rune! Se f.eks Anitas innlegg # 163. Ole  Larsen var IKKE Cornelius sin far. Gjør et søk på "Cornelius" i dette emnet, så finner du hva som allerede er lagt ut om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det hadde gått meg helt hus forbi. Da skal jeg få lagt det inn med en gang. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å ha sovet i timen igjen, men jeg kan ikke finne noe i temaet som tyder på at vi har funnet ut hvem Maren Christensdtr. fikk sønnen Jacob med. I Bergensskiftet ser det ikke ut til at man vet hva han heter til etternavn, selv om han bor i byen.Det eneste som opplyses er at han var gift. Eller har andre funnet noe om Maren og sønnen Jacob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Med fare for å ha sovet i timen igjen, men jeg kan ikke finne noe i temaet som tyder på at vi har funnet ut hvem Maren Christensdtr. fikk sønnen Jacob med. I Bergensskiftet ser det ikke ut til at man vet hva han heter til etternavn, selv om han bor i byen.Det eneste som opplyses er at han var gift. Eller har andre funnet noe om Maren og sønnen Jacob?

Nei - vi har ikkje funne han. Eg har også tenkt at han burde vere muleg å finne, sidan han bur i byen. Vi har ikkje noko meir om kven som var far, men eit råtips kan vere at det er ein Jakobson (som har kalt opp att sin eigen far). Dersom Maren Kristendtr og Anna Marie Eriksdtr er halvsystre med same mor - som er eit av alternativa - kan det vere interessant å sjå på fadrane til Anna Marie sine born, om der er spor.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oversikt over barna til Gunder Mortensen og Anne Marie Erichsdtr. og hvem som var faddere ved de tre barnedåpene.

Barbra Gundersdtr. døpt 22.10.1705 NK

Faddere:Amund Rasmussen, Anders Larsen, Regina Hindrichsdtr. Anne Hindrichsdtr. og Cornelische Aritsdtr.

Erich Gundersen døpt 29.10.1706 NK

Faddere: Ole Thorsen, Jørgen Bang, Cornelis Lampe, Kiersten Jacobsdtr. og Elin Conradisdtr.

Morten Gundersen døpt 28.08.1709 NK

Faddere: Hans Blydt, Thomas Gregorisøn, Gunder Hansen?, Grete Wilde og Johanne Petersdtr.

Jeg vet ikke om det er noe her som kan hjelpe oss med å fastslå hvem Maren Christensdtr. var gift med eller som var far til hennes sønn Jacob. Han var altså gift og bodde i Bergen ved skiftet etter Anne Pedersdtr. i 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sei det - KAN det vere "Anna Maria Erichsdatter, død og efterladt sig 2 sønner og 1 datter, navnlig Erich, Morten og Barbra, myndige og her i byen boende"? Som har gifta seg på sine gamle dagar og døydd før 1750? Dvs at den ukjende Erik har vore ein Blyt og, f.eks? 

Nei, no spring vel fantasien av med meg, men vi har vel ikkje funne Anna Maria Eriksdtr død, har vi?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , ikke så vidt jeg har klart å registrere. Vi vet altså at hun fikk tre barn mellom 1705-1709 med Gunder Mortensen.

Jeg har ikke registrert denne Gunder Mortensen i tilknytning til andre kirkelige hendelser i databasene for Bergen i Det Gamle Digitalarkivet. Ikke flere barn, ikke fadder ikke død, ei heller under merknader ved barn eller hustrus død.

Det siste vi vet om ham er fra boken I Kongens Tjeneste hvor vi kan lese at han har ankommet lasarettet i Larvik, men om han døde der eller hva vet ikke jeg.

Jeg har også trålet de nevne databasene etter dødsfall som kan knyttes til Anne Maria Eriksdtr. mellom 1710 og 1750, og fant vel bare 6 som kunne være relevante. Men der var ingenting der som kunne bekrefte om det var den rette og ingen alders angivelse.

Det er mange Ane/Anna/Anne Eri.... d. som faddere, men ingen av barnedåpene klarer jeg å knytte til kjente folk verken i Blydt eller Lemmichen slekten. Og uten en slik forbindelse kan det jo være hvem som helst.

Så denne ser noe vankelig ut.

Det samme må jo sies om Maren Christensdtr. og hennes sønn Jacob. Hun var jo død før 1750, han var i live og gift, boende i Bergen men uten noe farsnavn er det vanskelig å vite hvem vi skal lete etter.

Da måtte det eventuelt være som fadder til søskenbarns barn eller lignenede.Jeg får prøve å se om jeg kan finne noen Jacob som fadder hvor f.eks mor eller far er en Blydt.

Jeg ser jo dessverre at vi stadig støter på problemet med de manglende kirkebøkene for Domkirken før 1719. Det ser ut til at mange av dem vi leter etter hadde tilknytning nettop til det kirkesognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom databasene over døpte i Bergen hvor man også kan søke på fadderne.

Jeg har søkt med mor/far etternavn innholder ly (Blydt/Plydt) og etternavn på ditto som inneholder Lem (Lemmichen).

Så har jeg søkt på fadders fornavn begynner på Ja i samme handling.

Da fremkommer ikke uventet Jacob Lemmichen en rekke ganger som fadder, men der er en jacob til som kan være interessant med tanke på Maren Christensdtr.s sønn.

04.12.1731 døper Jørgen Holmer og Margrethe Blydt sønnen Jan i Nykirken. Fadder Jacob Steen.

23.11.1732 døper Andreas Erichsen Hind og Emerence Blydt datter Emerence i NK, fadder Jacob Steen.

25.03.1728 døper Cornelis Blydt og Anna Margrethe Michelsdtr. datteren Rebecca Michol i DK, fadder Jacob Steen.

Ellers fant jeg en Jacob Hansen i 1725 og en Jacob De Lange i 1764.

Jeg tror vi kan se bort fra denne Jacob Steen. I 1740 finner jeg ham som far siste gang og han beskrives da som sal fordums gullsmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur vi bør bruke litt meir energi på Blyt-familien.  Dette skifte-utdraget viser at det er skomakaren Hans Blyt vi har som arving i Bergens-skiftet.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1484&storleik=

Han får borgarskap i 1705. Han har dessverre ikkje noko patronym i borgar-rullen. 

Så har vi gullsmeden Hans Petersen "Plyt", f. i Bergen, som får borgarskap i 1711. 

Er dei i slekt, og korleis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at "vår Hans Plyt som dør i 1697 og som trolig var gift med en Margrethe Hansdtr. Lemmichen kan ha vært bror til Peder Hansen Blyt, gullsmeden. Der er Peders sønn Hans Pedersen Blyt som får borgerskap i 1711 mens Hans (Hansen) Blyt som får borgerskap i 1705, bosatt i Nordfjord trolig er sønn av "vår" Hans og Margrethe. Om det er rett skulle Hans Pedersen Blyt og Hans (Hansen) Blytt være fettere.

Jeg hopper imidlertid litt tilbake til Jacob med ukjent far og mor Maren Christensdtr.

Det er sikkert en tilfeldighet, men 18.03.1716 døper en Jacob Olsen og Anne Nielsdtr. en datter Margrethe Mallene i Nykirken. Blant fadderne finner vi Hans Blyt og Maren Christensdtr.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=2244&personpostnr=17938&merk=17938#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette paret får ei rekkje born i åra før og etter, men det er den einaste gongen eg ser fadrar av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider