Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg er også litt nysgjerrig på namnet Emerense, som dukkar opp i fleire samanhengar rundt Blyt og Lemmichen. Er det berre eit motenamn, eller er det oppkalling i familie?

Kan du Rune eller andre hjelpe meg å finne fram dei aktuelle Emerensene?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet etter mor til Karen Lind.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=39&innhaldid=1&storleik=

Og skiftet etter Karen Linds ektemann Bernt Holweg.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=644&innhaldid=1&storleik=

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert Emerence Abelsdtr. Lemmichen, død 1740 gift med Arne Rasmussen

Så har jeg Emerence Corneliusdtr. Blydt født 1730, datter til Cornelius Blydt og Anne Margrethe Michelsdtr. Steen. (Der kom Steen navnet igjen)

Så har jeg Emerence Sylvesterdtr. født 1740, datter av Sylvester Arnesen og Cathrine Marie Erichsdtr. (Lemmichen)

Jeg har også notert Emerence Michelsdtr., kona til Hans Pedersen Blydt.

Det er de fire jeg har registrert i dataprogrammet knyttet til Blydt/Lemmichen.

Jeg ville ikke bli veldig overrasket om man skulle finne ut at en av de ukjente Hansdtr. Lemmichen her Emerence.

Jeg kan føye til noen fler Emerence.

Gullsmed Michel Blydt døper datter Emerence 09.12.1746 DK Ingen mor nevnt.

Gullsmed Andreas Blydt og hustru Anna Hind døper en datter Emerence Jacobine 04.10.1799.

Hans Schultz Blydt og hustru Agathe Schioneman døper en datter Emerence Blydt 18.10.1801 i DK.

Jacob Steen og Lisbeth Daniels døper datter Emerence 07.02.1730 i NK, fadder Andreas Erichsen Hind.

Og til slutt tar jeg med at Andreas Erichsen Hind og hustru Anna Hansdtr. Blydt døper en datter Emerence 23.11.1732 i NK.

Blant fadderne finner vi Jacob Steen, Emerence Blydt, Cornelius Blydt og Hans Schultz (Blydt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å ta med et skifte fra 1697 hvor jeg forløpig ikke kan se noen  direkte sammenheng med dette temaet. Annet enn at her nevnes Jacob og Emerence Steen som halvsøsken.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=955&storleik=

Dessverre nevnes ikke navn verken på den første husturen til gullsmed Michel Olsen Steen eller enken ved navn, så det er ikke mulig å si om det kunne være en forbindelse der til f.eks Blydt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Emerence kommer fra gullsmedslekten Steen:

Gullsmed Lucas Andersen Steen, død ett 1689, hans datter

Emerence Lucasdatter Steen g. gullsmed Oluf Jørgensen, deres sønner

1. Lucas Olsen Steen med datteren Emerence Lucasdatter Steen 1702-1731

2. Michel Olsen Steen, gullsmed, skifte 1697, g. bl.a. Margrethe Jacobsdatter Kaae, deres døtre

2. 1. Emerence Michelsdatter Steen 1689-1755 g gullsmed Hans Pedersen Blydt 1683-1759 og

2. 2. Anne Margrethe Michelsdatter Steen 1694-1749 g. Cornelius Nielsen Blydt, deres datter

Emerence Corneliusdatter Blydt osv

Jeg har registrert 11 personer ved navn Emerence av slektene Steen eller Blydt (men ingen Lemmichen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anita Holck skrev:

Navnet Emerence kommer fra gullsmedslekten Steen:

Gullsmed Lucas Andersen Steen, død ett 1689, hans datter

Emerence Lucasdatter Steen g. gullsmed Oluf Jørgensen, deres sønner

1. Lucas Olsen Steen med datteren Emerence Lucasdatter Steen 1702-1731

2. Michel Olsen Steen, gullsmed, skifte 1697, g. bl.a. Margrethe Jacobsdatter Kaae, deres døtre

2. 1. Emerence Michelsdatter Steen 1689-1755 g gullsmed Hans Pedersen Blydt 1683-1759 og

2. 2. Anne Margrethe Michelsdatter Steen 1694-1749 g. Cornelius Nielsen Blydt, deres datter

Emerence Corneliusdatter Blydt osv

Jeg har registrert 11 personer ved navn Emerence av slektene Steen eller Blydt (men ingen Lemmichen)

Her er skiftet etter Margrethe Jacobsdtr. Kaae fra 1748. Her nevnes som du sier opp til flere av familien Blydt.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=473&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michel Olsen Steen var g. 1. med Anne Lucasdatter jfr. koppskatten 1683, før 1689 var han gift på nytt med Margrethe Jacobsdatter Kaae, død 1748.

Men dette er et sidespor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjem tilbake til høystakken - eg føler at vi vasar rundt der no, men som sagt: Ein KAN stikke seg på nåla då.

Uansett har eg ei kjensle av at namnet Emerense på Abel si dotter må kome ein stad frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steen og Blydt slekten er knyttet sammen ut fra de overnevnte skiftene. Vi skal vel ikke se bort i fra at også Lemmichen har hat forbindelse til Steen. Og som sagt før, det kan jo også tenkes at en av de ukjente Hansdøtrene het Emerence.Og jeg er ikke nødvendigvis enig i at dette er et sidespor så lenge der er klare forbindelser mellom Steen og Blydt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal vel også hugse på at mesteparten av studiane på Steen og Blydt gjerne er gjort etter det gamle prinsippet "blås i døtrene". Brått kan det dukke opp ei ukjend lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble plutselig usikker på navneoppkallings reglene.

Jeg sitter og ser på Anne Marie Erichsdtr. som skal være datter av en Erich og NN Hansdtr. Lemmichen. Hun var gift med Gunder Mortensen. 

Vi vet de døper to sønner Erich og Morten, altså oppkalt etter morfar og farfar. Vi kjenner til en datter Barbra. Vil første datter være oppkalt etter mormor eller farmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg ble plutselig usikker på navneoppkallings reglene.

Jeg sitter og ser på Anne Marie Erichsdtr. som skal være datter av en Erich og NN Hansdtr. Lemmichen. Hun var gift med Gunder Mortensen. 

Vi vet de døper to sønner Erich og Morten, altså oppkalt etter morfar og farfar. Vi kjenner til en datter Barbra. Vil første datter være oppkalt etter mormor eller farmor?

Det vil variere. Mitt inntrykk er at farmor oftast står fyrst i køen, men nokon 100 %-regel er det ikkje. Elles kan vi holde ope for at det har vore ei dotter som ikkje har levd opp, men eg har notert Barbra som eit av mulege NN-namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No blir det mykje høgt-tenking her, men - 

I 1683 har Abel kona Anne Kasperdtr på Eid (i Kopp- og kvegskatten). Dei to døtrene som har etterkomarar, er sannsynlegvis fødde ut på 90-talet ein gong.

Kan Abel ha skifta kone og reist til Bergen? Vil ei eventuell skilsmisse vere registrert nokon stad? Han har begått leiermål i ekteskap, og det kan vel vere skilsmissegrunn? Om denne Anne Kasperdtr er den same som seinare gifter seg med Hans Pederson Lemmichen, kan ho ikkje vere mor til Abel sine born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

No blir det mykje høgt-tenking her, men - 

I 1683 har Abel kona Anne Kasperdtr på Eid (i Kopp- og kvegskatten). Dei to døtrene som har etterkomarar, er sannsynlegvis fødde ut på 90-talet ein gong.

Kan Abel ha skifta kone og reist til Bergen? Vil ei eventuell skilsmisse vere registrert nokon stad? Han har begått leiermål i ekteskap, og det kan vel vere skilsmissegrunn? Om denne Anne Kasperdtr er den same som seinare gifter seg med Hans Pederson Lemmichen, kan ho ikkje vere mor til Abel sine born.

Burde ikke en eventuell skilsmisse være omtalt i rettsprotokollene slik det i sin tid var i Balchen slekten , der Malene Hansdtr. Vereide ble skilt fra Berent Balchen p.g.a utroskap og vold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ble skilsmisse måtte vel saken opp for tinget. I og med at de var gift i 1683 må en eventuell skilsmisse ha funnet sted etter det. Da må man trolig begynne å sjekke fra 1683/84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt eg kan sjå, er det ingen av Abel sine dotterdøtre som heiter Anne. Eg tykkjer det er rart, dersom det var bestemora sitt namn. Og igjen - kva er kjelda for å hefte Tidemann-namnet på henne, som somme gjer?

Eg klarer som de ser ikkje å legge vekk denne skilsmisse-teorien endå. Gjennom å lese i andre debattar, har eg funne ut at det var vanlegare med skilsmisse på 16-1700-talet enn seinare, og at det ikkje skal vere så vanskeleg å finne. Staden skal være Domkapitelprotokollane, men er det noko vi har tilgang til i skanna versjon her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette vore tema før? http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=ektebevi&gardpostnr=649&merk=649#ovre

649 Nov 02 1743  Jacob  Isachsen  Lemmichen  Bergen  EF  Catharina elisabeth  Faber    Bergen

Kva var "forbudte led" på denne tida? Syskenbarn - tremenningar - eller?

I følgje Sollied er dette skiftet etter far til Katrine Elisabet  

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1302&storleik=

Jakob Faber og Anne Katrine Mikkelsdtr.

Korleis heng dette saman? Kan det ha med Jakob Isakson si mor Lene Jakobsdtr å gjere?

Er det nokon som har Genealogen liggande og kan sjekke her - søk på Faber.

http://old.genealogi.no/gen_reg/register_genealogen87_09.pdf

Vil det stå nærare skildring av slektskapen nokon stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fann Genealogen 2/95 på nettet, og der står også berre Jakob Faber, og kona Anne Katrine Mikkelsdtr Garberg eller Garborg. Lite å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har han ein far som heiter Jakob også - og er bror til Lene Jakobsdtr? Då ville Jakob og kona bli syskenborn. 

Her skyt vi frå hofta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde et øyeblikk jeg hadde funnet skiftet etter kona, Anne Cathrine Michelsdtr. fra 1749.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=474&innhaldid=1&storleik=

Men ifølge dette var hun ugift og arvingene var hennes halvsøsken, bl.a Jacob Steen.

Et anne skifte omhandler de samme personene.Se skiftet etter Anne Maria Jansdtr. Listing.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=409&innhaldid=1&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider